MoDo Hockey - Red Eagles 060130
Jag är inte så säker på att två dåliga domare är bättre än en dålig. Det känns som att det skulle kunna bli ännu virrigare, bara. Men man vet ju inte förrän man testat.
Frisco:
Kan man inte klona Tomas Andersson? En av få som håller uppe standarden i mina ögon?
Paddan:
[Själv brukar jag bua... eller något åt det hållet... när jag tycker att domaren uppträtt på ett inkorrekt sätt (både om det gynnar eller missgynnar det lag jag sympatiserar med, även om det i det förstnämnda fallet är mycket mer sällsynt än i det sistnämnda)]
Så du buar alltså fler gånger så det missgynnar MODO? Eller förstod jag dig fel?
Summan av två delar bör väl kunna bli nånting bättre än delarna var för sig...
5-domarsystem... Ja inte mig emot om det kan hindra oss från att skrika oss hesa på urusla domare i var och varannan match så.
Jaha.
Så man buar oftast i Kempehallen åt saker som händer långt från själva spelet?
T.o.m kanske oftare än åt saker som händer runt puckföraren?
Verkar hända djävligt mkt under matcherna i Kempehallen isf.
Kanske dags att införa 5-domarsystem däruppe...?
Proffsdomare och tvådomarsystem är ett måste OM nolltolleransen som förespråkas måste kunna bli en realitet.
Det är ju väldigt ofta jag och Kempispubliken med mig "buar" åt saker som domaren aldrig ser då dom är så fokuserade på just pucken och dess närhet. Och detta brukar ske även i andra hallar det vet jag både från egen erfarenhet och när TV-kommentatorerna kommenterat just en sån grej när kameramannen varit för "puckad".
Håller med.
Nu är man ju på G med att införa proffsdomare, men då menar jag innan dess borde införa 2-domarsystem istället.
Vi talar ju om saker som sker just där spelet försiggår: dvs där puckföraren är (i stort sett).
För det är väl ändå DET som publiken till 99% buar åt i en match, ifall det försiggått en regelvidrighet runt puckföraren?
Skjävfallet buar väl publiken också åt ngt ojust man upptäckt långt från själva spelet sas, men dessa fall är väl ändå ganska sällsynta i jämförelse.
Man får väl gå efter sin egen inre manual, sas: bua när man anser att det är på sin plats.
Poffa framhåller ju att ni är stolta över att det skriks hela tiden på domaren, då detta kan ge fördelar.
Om det nu skriks hela tiden på domaren så kan man ju undra ifall det i realiteten finns fog för detta. Begås det verkligen regelvidrigheter hela tiden under matcherna i Övik?
Om så inte är fallet, så måste det ju innebära att publiken många gånger skriker på saker som det inte finns anledning att skrika på.
Och det är det senare som fascinerar...
De enda TV-sändningar som någotsånär lyckats med att fånga "allt" är de från NordAmerika (och det är oavsett sport) för där har dom en j-a massa kameror och inte som Säsongskortet ett halvdussin som bäst och C+ med upp till det dubbla.
Det var mer ett inlägg i det resonemang du förde om att man ser bättre vad som händer i matchen som åskådare på plats. Och då menar jag att man ser minst lika bra på TV, och speciellt när man har hjälp av repriseringar.
Det blev lite konstigt, det medges, eftersom det alltså inte har ngt med buandet i sig att göra.
När vi ändå håller på, hur bör man exempelvis bete sig när laget gör mål för att agera på ett korrekt sätt, så att motståndarna inte skall ta illa vid sig mm. Bör man kanske be om ursäkt?
Huge:
Så du menar alltså att det är okej att bua, men först efter att man sett repriserna? Som TV-tittare missar man 50% av händelserna i matchen, som en åskådare av Text-TV så är den procentsatsen högre.
Men det gör man å andra sidan inte om man ser matchen live heller.
Skulle vilja påstå att man som TV-tittare för det mesta ser bättre än vad livepubliken gör. Iaf vad gäller saker som händer i närheten av puckföraren och spelet däromkring. Inte minst genom repriseringarna.
Exakt SÅ skulle jag vilja påstå att det är....
Huge:
Ja, för genom Text-TV eller genom en TV-bild så ser man verkligen allt som händer på isen. Eller för den delen, utanför den. Exakt så är det.
Och detta är en sak som jag VET, eftersom jag själv kan höra skriken.
Att jag sedan TROR att det beror på er enögdhet är en annan femma.
Publikljudet kan skilja såtillvida att själva volymen är lite olika beroende på var mikrofonen är placerad.
Men oavsett var den är placerad så kan man höra publiken skrika, synbarligen utan anledning.
Har svårt att se skriken som ett uttryck för uppskattning av domarens insats i de lägena.
När ni väl lät, möjligtvis. Men hur ofta gjorde ni det? I sammanlagt en period, max. Ovanligt, man är ju van att TIK-klacken brukar komma upp och låta nästan konstant.
Hur många mer än 55 menar du förresten att vår lilla klack består av?
Arenan. Är den dålig? Klart, den har ju sina brister. Inga toaletter, inga stolar, ingen sarg, ingen is etc. Men i övrigt tycker jag nog att den känns väldigt lovande.
LingaN:
Hur många gånger hörde du banjospel under din resa i går? När och var? Upplys oss var vi skall fara för att höra detta underbara instrument ljuda.
Men du är ju iallafall sugen. Jag förstår det eftersom ni oxå har en dålig klack och en dålig arena.
Vart ställer de ut publikmikrofonerna i arenorna?
Hur skiljer sig publikljudet mellan en kommentatorshytt, enkommentatorsplats utan hytt och en plats på läktaren?
knaskamilla: Vi var 55 personer och vi lät väldigt bra för att ha varit en sådan liten skara människor. Ni hade verkligen en mycket sämre klack för att vara så många, ni hade dålig bortastå, ni hade dålig trummis och ni hade en dålig arena. Kan förstå varför folk inte är så sugna på att resa till Kempehallen.
Spela banjo, tjalalalalalala, spela banjo, tjalalala.
Att domaren sedan inte pallar alla gånger är väl knappast publikens fel.
Man gör väl vad man kan för att hjälpa sitt lag.
Hellre enögd och seende än tvåögd och blind.
Och jag måste säga att snacket om cykloper stämmer rätt bra med Övik.
Det skriks och gapas på exakt allting, i stort sett.
Ngt som man inte märker av lika mkt från andra arenor.
Jag säger inte att det är ngt fel i det om man har som avsikt att påverka domaren.
Men personligen tycker jag att det skulle kännas självförnedrande att själv stå och skrika på utvisningar fastän jag vet med mig att det inte är ngn utvisning.
DU kanske tycker det är Ok för din egen del, och det måste jag ju respektera.
Jag lägger egentligen inga värderingar i uppträdandet utan är mer fascinerad av beteendet i sig.
Huge:
På vilket sätt är det självförnedrande? För att du tycker det? Eller är det för att Aftonblaskorna skriver om enögd publik? Eller är det för att vi kallas cykloper?
Personligen så bekommer det mig inte nämvärt vad gemene man tycker om mig. Jag är van att stå i skottgluggen och få ta skit. De gånger kritik berör är då det kommer från folk som jag respekterar och när det kommer från nära och kära. Då försöker jag ta åt mig av kritiken. Därför fortsätter jag med glädje att försöka påverka domarna, oavsett vad övriga hockeysverige tycker om mig. Jag tycker nämligen inte om dem heller.
Såg matchen på tv, måste säga att, krizan är läskigt bra!! han räddade modo vid några tillfällen, grym räddning på Regins skott i powerplay (eller var det franz nielsen?) han sköt iaf ifrån högra tekningscirkeln från där du sitter, mot krysset, men gjorde en grym förflyttning i sidled å räddade med både plocken och ett uppfällt benskydd (kanske är den räddningen som ni har som banner?)
Även om det de facto inte finns ngn anledning att påverka domaren?
Personligen har iaf jag väldigt svårt med supportrar som gapar och skriker på domaren, bara för att påverka honom.
Och det utan att det finns ngn anledning öht.
Jag är beredd att göra mkt för mitt lag, men det finns en gräns.
Min egen stannar iaf vid sjävförnedringens.
OBS!
Denna typ av supportrar finns på alla arenor i ES, men kanske lite extra mkt i Övik.
Hur ofta brukar en publik räkna fel på antalet spelare på isen med vilje? Hm. Det lät väldigt underligt. Det kan jag inte tänka mig att man skulle göra ens i andra ishallar än Kempis.
Krizan var kung igår. Och Timrå var ruskigt ineffektiva. På det stora hela kan man säga att MoDo var totalt överlägsna, eftersom vi hade mycket bättre utdelning på våra skott än vad Timrå hade. Synd att det bara renderade i en poäng.
Jaha, du menar så. Ja, det kanske var det LingaN misslyckades med. Själv skulle jag aldrig klara det, eftersom jag varken har någon kraftfull eller tonsäker röst.
Nej, såklart inte, men försök att själv dra igång klacken under en hel match, vissa har den talangen, ett alldeles lysande exempel är Niklaz som leder Wolfpack! (Jag säger det inte bara för jag håller på FBK, utan för att han är grymt duktig)
Ni är sas beredda att förnedra er själva bara för att försöka påverka domaren.
Cykloper och masochister i en lycklig förening(!)... ;-)"
Du hade inte behövt sätta ut ett ;-) det var en av de mest klockrena analyser av publiken i ö-vik jag läst, så bra att jag själv aldrig skulle komma på den! för du vet väl att jag bara härmas och aldrig tar mina egna åsikter.
Skulle gärna se två-domarsytsem, men tror vi i Sverige är för fega för att ta beslut om den andra tvekar/missar. Så är det iaf ständigt i tex inomhusfotboll nu under vintern. Då får man ofta förklaringen att "Nä han stod närmast, då kan inte jag blåsa". Men samtdigt börjar det bli ett måste då många domare inte längre hänger med.