1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505299 inlägg · 4102 ämnen

MoDo Hockey - Rögle BK 2024-10-24 Hemma

2757982 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Rögle BK 2024-10-24 Hemma
Bad_Brett:
Inte 10p/50 matcher bra, men absolut att han tak kan ligga kring 25
Kommentera

BobbyG: 100% medhåll.
Kommentera

Chamez: Du kan hockey! Tänker likadant och är inte för stressad. Förbannat blekt uppträdande så här långt. Mänga har möjlighet att skina men gömmer sig. Håller inte och vi simmar i botten då. Jag har velat ha in karaktärer där det kan brinna i skallen. MoDo vill ha välkammat.Medelvägen är väl bäst, men nu fan måste det in tigerbalsam i kalsonger på Woddy & Jeppe.
Kommentera

KB: det kommer kanske bli en kraftig diskussion men jag byter hellre ut exakt varenda spelare i laget än att byta ut hinken/karlin.

jag litar inte på kombinationen att styrelsen ska hitta sportchef som är bättre som sen ska hitta tränare som är bättre än det vi redan har. på gott och ont. det är inte som att modo varit kända att träffa rätt på de positionerna. överhängande risk att vi går tillbaka till byta sportchefer och tränare var och varannat år igen.
Kommentera

Bad_Brett: Karlkvist hade inte gått till Modo oavsett, dom väntade då sitt 3:e barn och familjen ville han närmare hem för att kunna få hjälp med barnen så oavsett om hinken bjudit Karlkvist mest och först så hade han inte återvänt en 3:e gång.
Hans egna ord.

JD däremot…..
Kommentera

Bad_Brett: Du har fått det förklarat tusen gånger varför det inte var möjligt så snälla dra inte igång det igen tack
Kommentera

KB: Har tanken slagit er att Olofsson kanske inte är bättre än så här? Han har ett bra skott, men vi hade fyra spelare ifjol som gjorde ungefär lika många poäng som han har gjort som mest i SHL.

Det är onekligen sorgligt att tänka sig att vi förmodligen hade kunnat haft Dickinson och Karlkvist för samma pris som Jasek och Olofsson ifall Hinken hade agerat tidigare.
Kommentera

Gavelo: Den enda positionen jag personligen är villig att justera under säsong och till nästa för den delen, är Holmström. Gillar honom i grunden men hans delar av spelet haltar enormt i år (spelet med puck och PP) samt att han har utgående kontrakt.
Kommentera

Gavelo: Georgsson verkar bli ledig efter den här säsongen. Varför inte återförena honom och Karlin? Då kan Hinken återgå till scouting och putsa Foppas skor.
Kommentera

Sigge: I allsvenskan är Modo en maktfaktor, bäst organisation, bäst ekonomi och bäst förutsättningar att ta steget upp.
I Allsvenskan är det nog betydligt enklare för oss att locka till sig stjärnor och när vi dessutom kan betala bäst så blir det ännu enklare.

Visst har Hinken och Karlin med Co gjort ett bra jobb med att ta oss upp men i Shl har det visat sig vara betydligt svårare för dem i Shl fullt förståeligt.

Jag tror inte att ge Karlin eller Hinken sparken skulle göra någon skillnad i dagsläget, däremot måste hela styrelsen och tränarna tillsamman med Hinken verkligen jobba för att hitta ett par spelare att addera till truppen som inte blir floppar.
Kommentera

KRB: Lugn nu, vad bråkar vi om ens?
Kommentera

Frontschwein: Så är det. Men det kluriga i allt är ju att Hinken lyckades bra på allsvensk nivå, men har varit fullkomligt usel i SHL.

Vad händer om vi drattar ur och måste börja om? Då ser jag gärna att Hinken och Karlin laddar för att ta oss tillbaka.

Om vi mot förmodan håller oss kvar måste både Hinken och Karlin få foten om vi ska etablera oss.
Kommentera

KB: Ja, Jeppe är inte det största problemet. Han inte ha någon skit alls
Kommentera

Frontschwein: håller med till 100%
Hinken kan inte bygga lag . Tyvärr kan han inte heller kontraktera klass spelare.
Kommentera

BobbyG: 7-8??? Laget är både i realiteten och på papperet sämst i SHL på alla poster kanske Lassi undantaget.
Hinken har byggt ett allsvenskt lag med spetsen för toppen i allsvenskan.
Blir fan spyfärdig bara jag tänker tanken att den okunniga filur ska rädda upp debaclet, och om vi mot alla odds klarar kontraktet så är det vansinne att han ska få ingå i ett lagbygge igen annat än i nåt managerspel hemma på tvspelet.

Hade jag haft mandat skulle hinken fått sparken redan igår bara för att markera hur usel han är.

Visa från ledningshåll att vi bryr oss om fansen och varumärket.

Ge han lön kontraktet ut om så krävs , men jag mår illa när man ser flinet.

Han var totalt värdelös i båset också om ni andra förträngt det.
Kommentera

BobbyG: In med Theo J i första linan.
Kommentera

Steken84: Vi bytte ju till det här spelsättet i år, eftersom vi fick så många "odd man rushes" mot oss förra säsongen när vi tappade puck i uppspelsfasen. Så det är kalkylerat att vi ska ha laget närmre Lassi och inte tokpressa, istället hitta smarta sätt att vinna puck och då om man missar en passning sen vid kontringsförsök så blir vi inte lika hårt straffade. Större täckning och mer hjälp för Lassi är väl det vi skulle ändra på från förra succésäsongen till i år för att ta ytterligare ett kliv som SHL-lag.
Kommentera

Peja: Fast det är två helt olika situationer och i Ruohomaas fall spenderade han större delen av sin tid med att rehaba eller vara skadad. Skulle säga att bägge hade objektivt bättre material runtomkring sig i de andra klubbarna också. Jag tycker det är en väldigt konstig vinkel.
Kommentera

Modo kommer fortsatt att ha svårt att vinna matcher om man fortsätter att krypa ner i målvaktens knä i försvarsspelet. Är ju nästan omöjligt att skapa kontringar om man är så passiva i egen zon. Skapa 3 mot 2 eller 2 mot 1 gör man oftast vid press i mittzonen eller hög press i egen zon. Svårt att skapa chanser när motståndaren är strukturerad i egen zon.
Kommentera

KB: Det finns alltid spelartyper som gynnas och missgynnas i olika spelsystem. Både Ruohomaa och Jasek är ju mycket bättre än vad de har presterat i Modo? Hittills i Jaseks fall, bör tilläggas.
Kommentera

Tycker att en schimpans ska forma om kedjorna imorgon. Lite nytänk är vad som behövs!
Kommentera

Peja: Vad skulle det tyda på? Är det Karlins fel att Ruohomaa blev avstängd och skadad tidigt? Tycker det är en löjlig insinuation att vår tränare på något sätt skulle vara särskilt dålig på att hantera centrar.
Kommentera

Sigge: Står man på plats så ser man att Olofsson sliter, jobbar och ger sig in i tajta situationer konstant. Sen är han uppenbart påverkad av att produktionen står still. Men jag har väldigt svårt att gruppera in honom där.
Kommentera

Sigge: sa man inte när Jasek värvades att han var en bra spelare i ett dysfunktionellt lag. Han kanske fortfarande är en bra spelare..
Kommentera

Sigge: Ranta och Olofsson fullföljer ibland
Kommentera

Gavelo: Lycka till med att få Ranta, Olofsson, Woods och Jasek att fullfölja. Alla är bekväma och loja spelare i grunden.
Kommentera

BobbyG: Det är viktigt att markera mot stjärnorna som skall leverera och tjänar därefter.
Olofsson, Jasek, Woods, Aagaard, Ranta måste börja göra rätt saker, dom måste gång bräschen och jobba hårdast, fullfölja och jobba klart situationerna, dom skall vara så trötta efter matcherna att dom inte kan ta en intervjun, DÅ sänder man rätt signaler till övriga laget.
Att vi åker runt i match efter match och ingen i ledningen ens verkar förbannat eller ställer krav utan mest skyller på otur och ”om vi bara får ett mål så släpper det”
Tur förtjänar man!

Som en vis Golfare sa en gång, ju hårdare jag arbetar desto mer tur har jag!
Kommentera

BobbyG: Nu kan man konstatera att den här säsongen tog slut innan den knappt hann börja.
Nu har vi fyra månader på oss att räta till truppen, attityden och spelet inför det stundande kvalet.
Mentalt förberedda kommer vi vara i alla fall, det kommer vi ha lång tid på oss att ställa in truppen på.

Det är osäkert om vi ens kommer ta så många fler poäng kommande tiden och sedan när vi formodligen kommer vinna några matcher så glappet redan för långt för att ta igen.
Kommentera

Chamez: det roliga om man får säga så är att karlin nästan måste röra om mer. jag tycker han och ledartrion behöver sätta ner foten precis som dom gjorde mot rundblad i början. det behöver markeras att om man inte gör jobbet ordentligt så får man inte spela. det handlar inte om att inte producera, alla kan ha svackor men man får åtminstone göra abc.

det är svårt att bänka 15 spelare samtidigt så man får börja någonstans med spelarna som bidrar med minst på totalen, ex niederbach

jasek har åtminstone pluset att han är starkt bidragande till det som faktiskt funkar hos modo, box play, vilket inte niederbach har, om vi ska dra en slapp jämförelse. kan man inte bidra med det man är bra på så får man bidra med något annat annars får man inte spela. kan plocka hem theo (som jag inte tycker varit särskilt bra) och bänka någon ytterligare.

det kanske inte ger modo bäst chans att vinna men förhoppningsvis kan det skicka rätt budskap.

inte meningen att racka ner på niederbach i detta inlägg utan han var den som kom upp som ett exempel.
Kommentera

Peja:
Dessutom är han viktig för vårt BP som är en av få ljuspunkter.
Kommentera

Chamez: Oklart hur ni ska få tag på en center som är bättre än Jasek i detta läge. Skulle kosta massa pengar som ni antagligen inte har och HV mfl kommer också buda om något dyker upp. Kollar på kontraktslösa spelare och ser absolut ingenting som passar in den beskrivningen. Finns däremot en del bra AHL-ytterforwards som fortfarande är kontraktslösa.

Kanske också finns en lärdom att dra här kring Karlins förmåga att få ut det bästa av skickliga centrar, ni skickade ju gammelfinnen ifjol och kanske gör detsamma med Jasek nu. Det borde tyda på något.
Kommentera

Tarasov: det är också helt meningslöst att ge sig på spelarna. dom gör så gott dom kan. vad ger det att skälla ut någon. niederbach kanske inte platsar just nu men lär ju inte hjälpa att gå och skrika hur kass han är tills hans ansikte:)
Kommentera

Peja: Vad jag förstår så är inte attityden ett problem men han är helt enkelt inte tillräckligt bra i Modo. Fel spelartyp? Karlin borde inse detta också och flytta på Jasek till en kant och Hinken får ge allt för att få in en rejäl center snarast!
Dessutom har Karlin rört om i grytan alldeles för mycket. Alldeles för många kedjekombinationer skapar bara otrygghet och obalans.
Kommentera

Rödluvan:
Ser inte ett attityd på det sättet men däremot verkar psyket ha fått sig en törn.
Kommentera

BobbyG:
Nä sen brukar kritik vara tuffare i skrift anonymt än ansikte mot ansikte. Särskilt i nyktert tillstånd.

Problemet igår är inte defensiven tycker jag, problemet är snarare att vi inte får till anfallsspelet bättre
Kommentera

Peja: Hans attityd är inte acceptabel i mina ögon. Det är som Sanny sa, det är en spelare som honom man åker ur med, än hur hårt det må låta. Han blir ett surt barn och slutar helt spela så fort någon rör honom, i princip.
Kommentera

Peja: Enligt folk i Oskarshamn såg han loj ut under merparten av matcherna. Det är möjligt att han höjde sig sista 10 matcherna och i kvalet. Men vi har inte råd att lägga 230k per månad på någon som varken gör poäng eller bidrar defensivt
Kommentera

Sigge: Om Jaseks attityd är acceptabel borde ni ju försöka få ur det bästa av honom istället för att skeppa. Han blev bättre och bättre under säsongen i Oskarshamn, skulle kunna bli samma sak nu.
Kommentera

Modifast24: än så länge har jag inte varit med om att någon spelare fått skit i fans corner, som någon sa det är mer för barnens skull. sen finns det alltid nån fullgubbe som inte kan hålla sig men det är inte normalt.

dom flesta människor kan ju faktiskt uppföra sig i sociala sammanhang
Kommentera

Gavelo: Tolkade Rödluvan inlägg som att spelare enskilt riskerar att få stå till svars inför fansen och därav mina funderingar. Håller med om att det inte är hela sanningen när enskilda spelare hängs ut, precis som framgår av flera inlägg idag. Lagets situation i nuläget handlar snarare om en kollektiv kollaps.
Kommentera

Chamez: Om man spekulerar så kanske kravbilden är för låg, det är lite för mycket gos, prat och stöttning men ingen som verkligen tar bladet från munnen och ställer krav, krav att man måste börja bidra med något och inte åka runt och fundera.

I podden med Hinken i torsdags så tog han Woods som exempel att när målskyttet för målskyttar inte fungerat så måste man gå tillbaka och börja göra grunderna rätt och det är väl precis det som så få gör just nu, grunderna alltså.
Kommentera

Gavelo:

Både ja och nej, han stod ju för två riktiga rembrandtz innan han klev in och gjorde lite nytta för Rögle.

Hade vi varit lite effektiva så hade han ju kunnat vara anledningen till att det tippat över till oss istället.

Men nu blev det ju inte så.

Men hade jag varit hinken så hade jag nog agerat bara av den anledningen, så jag väljer att se dickens avgörande som en skänk från ovan ;-=)
Kommentera

BobbyG: Jo men det kanske är lite önsketänkande men är vi verkligen såhär dåliga? Eller red vi på vågen av självförtroende från HA förra säsongen och det va det som räddade oss kvar i SHL? Isf har man en övertro på att man är bättre än vad man är och då är det bara att acceptera läget och inse att det blir sistaplats. Man såg uppgivenheten i Karlins ögon på presskonferensen. Inte ett gott tecken.

Jag stör mig mest på att Karlin återigen inte får ihop truppen på ett bra sätt. Det känns som ett virus i modo och ingenting blir bra. Alla andra lag känns mer stabila trots sämre spelarmaterial. Men vad vet jag…
Kommentera

Bad_Brett: Ska väl också sägas att JD är fruktansvärt stark i de momenten, nog inte många backarna serien som skulle kunna plocka bort honom där, att Josh sen sätter pucken i taket visar på vilken extremt hög klass han spelar hockey.

Hinken måste ha mått dåligt där uppe på läktaren när han såg Josh spela.
Kommentera

Chamez: Winbergs agerande på målet var helt horribelt och så syftar jag inte på själva indianaren, utan hur han helt gav upp efteråt och inte ens försökte haka med klubban.
Kommentera

Chamez: 7-8 är ambitiöst, skulle säga att modo är ett av de fyra sämsta lagen i serien men det ska såklart inte vara såhär dåligt som det är nu. det är uppenbart att det är något som inte stämmer, sen vad det är kan vi alla spekulera i evighet om

det som jag ser är att förra säsongen så vann modo på att man var ett lag, jobbade för och med varandra, dvs laget var större än summan av spelarna, så är det inte idag och då blir det väldigt tydligt att många spelare inte är bra nog individuellt. vad det beror på, din gissning är lika bra som min.
Kommentera

Costanza: Nej men det är ju det! Jag anser egentligen att vi har materialet att ligga på som bäst kanske en 7-8 plats när allt klaffar. Samtidigt så tycker jag att spelet gradvis börjar bli bättre men det går för långsamt. Man måste börja vinna på hemmaplan så enkelt är det. Modo har inte råd att tappa mer tyvärr. Det hade varit skönt att få in en spelare likt Dicken. Vi har lite för offensivt lag känns det som. Konstigt dock att vi inte gör mål. Men det är väl en dålig balans i laget kanske.
Kommentera

Framnäs: Hutsko producerade rätt ok i AHL. Så att Jasek gjorde det bra i Liiga säger inte så mycket. Sen kan det väl inte vara så att alla blir dåliga när de kommer till MoDo.

Det är nog helt enkelt Karlin som inte vet vad han ska göra med spelskickliga centrar. Han vill ju bara att alla ska borra ned huvudet och åka skridskor.
Kommentera

Peja: Det är förmodligen så att han började med Tommy Tikka och hinken skrattade förhoppningsvis, för det är ganska roligt om man tänker på det, sen höjer han sig väldigt lite med ett andra budet som blir Stål Lyrenäs istället, hinken småflinar förhoppningsvis och säger nej men både Petersson och Borgström så har vi en deal ( för att vara lika orealistisk som abbott förmodligen är i början ) hade inte förvånat mig.
Kommentera

Chamez: Helt klart nåt fel eller hack i kurvan då vi nu inte ligger i botten lönemässigt. Alla måste ju upp eller nån kanske dra. Samtidigt kan det svänga. Brukar gilla att köpa men ser inte att det ger nåt idag.
Kommentera

2757982 · »