1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505745 inlägg · 4102 ämnen

Modo-Luleå

« · 1664871 Till forumet

Sv: Modo-Luleå

Sawchuk:

Jag förstår inte varför du tjatar om siffror. Man har inte råd med något bättre än det här.

Kommentera

ULTIMAVICI: Hahaha.. smidigt :) Du hade ingen länk till den där listan??
Kommentera

S-vikaren:

Så du ser inget problem i att t.e.x Torp kostade betydligt mer än Erik Forsell i Skellefteå som är en MVP center.

Eller att Jimmie Ericsson och Oscar Hedman kostade ungefär lika mycket?

Kommentera

modomille:

Undrar om inte det största felet Svarten gjort är att veta om att vi är kort om kvalificerade centrar, ända från start och ändå chansa på att någon skall få en lidners knäpp och axla den rollen i stället för att verkligen satsa de növändiga pengarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Öpp öpp lugna dig nu. Den där listan säger väldigt lite om vad spelarna kostar. T.ex. är knappast Påhlsson billigare än alla andra spelare. T.ex. PÖberg. Han lär dock inte behöva kapital utan lägger väl nästan allt som pension.

Taxerad inkomst äre ju inte samma som hur mkt man drar in. Isf vet jag många höginkomsttagare som är fattiga. :-)
Kommentera

Monno: Precis som jag klargjorde i inlägget efteråt. Så visar denna lista enbart lön man tar ut, Påhlsson har vi redan avhandlat då jag fick gräva än djupare för att få en mer övergripande bild av spelare för spelare. Påhlsson ligger på omkring 300k i månaden.
Kommentera

Sawchuk:

Dessa siffror var väl inte helt korrekta? Bonusar är väl inte inräknat?

Kommentera

S-vikaren: Stämmer, vilket jag redan skrivit, inte heller pensionsavsättningar och sign on bonusar.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Jag tyckte du hade skrivit det, ja.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Att Påhlsson låg så lågt beror på att han var sjukskriven den hösten listan är ifrån. 

Kommentera

S-vikaren: Cmore betalar till klubbarna
Kommentera

hanzon: Att löneläget i SHL är så högt har sin förklaring i TV-avtalet med CMore. Det ger varje SHL-klubb cirka 26 miljoner kronor per säsong. Det är det bästa TV-avtalet i världen inom hockey. Bättre än NHL om man räknar per capita. Sverige med sina 9 miljoner invånare mot alla människor i USA och Kanada.
Kommentera

hanzon:

CMore betalar SHL för att sända i SHL-lagens arenor. Du betalar för att se CMore-kanalerna. Din kommentar "Jag har betalat, jag har rätt att gnälla på MoDo." är lika dum än. 

Redigerad kommentar

Kommentera

hanzon: Det är ju inte till närmelsevis en god förklaring till att löneläget i SHL är så högt som det är. Situationen kan dels förklaras ur ett Makroperspektiv med konkurrensen från andra ligor och valutor som stärks/försvagas gentemot den svenska, även politiska beslut i vår omvärld påverkar vår konkurrenssituation(Skatteregler i Schweiz exempelvis) Sedan spelar det mikroekonomiska perspektivet till väldigt hög grad in, här ligger det nära till hands att tro att den ekonomiska framfart som klubbarna upplevde under första åren på 2000-talet skapade en effekt där lönerna pressades upp pga den interna konkurrensen i ligan, när de ekonomiska resultaten sjunkit trots en ofta höjd omsättning(beroende av inflation, lägre marginaler, höjda kostnader, höjd ränta under några tidigare år m.m) så har inte lönekostnaderna justerats i samma grad, och en ohållbar situation har skapats av flertalet klubbar.

Att peka på att lönerna beror på ett avtal som slutits mellan Cmore och klubbarna är väl rätt naivt?
Kommentera

S-vikaren: Är du medlem i Modo Hockey, och har du sett några matcher i Örnsköldsvik? Det har nämligen jag gjort, mer förr än nu t.om i Kempehallen.

Redigerad kommentar

Kommentera

hanzon:

Det var bara din kommentar igår, som jag anmärkte mig på. Vill inte börja någon tävling om vem som är mest MoDoit.

Men ja, jag är betalande medlem i MoDo Hockey. Ja, jag har varit till Örnsköldsvik och sett MoDo Hockey spela.

Kommentera

hanzon: wow!

Kommentera

hanzon: I NHL får lagen 10 miljoner Usd.
Kommentera

Carl Lejonkräk: per capita
Kommentera

ULTIMAVICI: nä inte 10 miljoner USD per capita utan per lag.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nähä, suck
Kommentera

« · 1664871