5-1 till MoDo. Målskyttar: Edblom, Jocke L, Jocke L, Salle, Green. Zakke har tydligen inte haft jättemycket att göra, men både gjort några bra räddningar och haft lite tur. Snyggjanne var visst nära att göra mål också, för övrigt (men nära skjuter ju inga djur).
Romen är helt okej. Inte min favorit, men du hade då inte fått min rom om vi varit på samma fest.
Det här med att äta orensad strömming har jag provat på. Under min studietid i Sundsvall så var det ett stående inslag med surströmmingsfest under nollningen. En del av kvällen var att varje klass skulle ha en som åt surströmming. Hel surströmming. Vinnaren vann fördelar för sin klass.
Två surströmmingar och lite spad var vad jag fick i mig. Mindre gott, sa Bill! Att jag kräktes efteråt kanske inte behöver sägas, men jag gör det ändå.
Jag brukar alltid testa två olika sorter. I år blev det Oskars och Röda Ulven. Något som brukar vara laguppställningen de flesta år.
Poffa: Själv är jag uppvuxen granne (nästan) med f.d. världsmästaren i surströmmingsätning. Jag kan låta meddela att den som vill lära sig att äta suring inte ska lära sig rensa av en "världsmästare". Grejen är den att de inte rensar. Slaggprodukterna kommer ut av sig själv lite senare, liksom. Ett synnerligen märkligt sätt att avnjuta denna delikatess.
Annars är jag fasligt förtjust i romen. Sältan och konsistenen är sagolik. Dock är jag ensam om att tycka detta i mitt suringsällskap något jag tackar och tar emot. Ganska ensam i det stora hela kanske?
Jag äter dena delikatess 10-15 ggr per år och två saker kan man konstatera: 1) Fjolårets är alltid att rekommendera 2) Även om jag bor i oskarsland råder inga tvivel om att den är bäst (kanske för att de flesta burkar inehåller en hel del romstinna damer) ;o)
Poffa: Innan jag började äta så fick jag fick mig en lektion i hur det detta med suströmmning fungerar, så jag åt det allt på rätt sätt men det var en vetenskap innan man fick rullat ihop det hela. Trots rätt ihoprullning så är det inget jag rekommenderar, men jag har iallafall ätit surströmmning, det har inte alla gjort, tror jag.
Jag kan fortfarande se framför mig den där kameramannen från Japan/Korea/Kina (vet inte exakt var han kom ifrån) som svimmande när reporter öppnade en burk surströmmning, det var under friidrotts-vm i Göteborg som det hela utspelade sig. De gjorde nåt program om Sverige och svenska specialiteter.
Lukten är pikant, men hanterar man bara burken rätt i öppningsögonblicket så blir det inte alls så farligt som många tror. Dessutom så tror jag väldigt många skulle bli positivt överraskade till smaken om de fick sig en surströmmingsklämma utan att veta att det var det.
[f]Fyra klämmor Poffa-style[/f]
Ta 4-6 rensade strömmingar och hacka ner, tillsätt en halv finhackad rödlök och lite hackad dill (helst färsk). Placera röran på ett mjukt tunnbröd, Lägg på en rejäl klick potatismos gjord på mandelpotatis, smeta ut till ett jämnt lager och rulla till en klämma. Vill man få en ännu mildare smak så kan man tillsätta en finhackad tomat till röran.
Detta serveras naturligtvis till en kall pilsner av mörkt slag och en nubbe av finaste sort. Ät, drick och njut.
Poffa: Äta surströmmning, jag ryser bara jag tänker på det. Fast det luktar mer än vad det smakar. Sicken fasansfull lukt det var när man öppnade burkuslingen. Jag får väl erkänna att jag trodde det skulle vara mycket hemskare att äta än vad det var, man trots det vill jag inte sätta tänderna i det igen.
Julmust året runt och lussebullar till midsommar? Nä, nån jävla världsordning får det allt lov att vara. Snart säger du väl att "Piloten har dött, finns det nån handbollsmålvakt som kan flyga planet?".
Tja, alltså, jag ska tydligen på något Frisco tror är en jefla kräftskiva, så det är inte säkert att jag kommer att ha tid till sådant. (Mer troligt är iofs att min mor inte har mobilen på. Men var det inte Selander man skulle ringa för rapporter?)
Tyvärr skall ju webmastern för Mästarcupen på nån jefla kräftskiva så vi kommer bara få resultatet från kvällens match och ingen rapportering.
Men du har väl din mor på plats? Då är det alltså bestämt att du ringer henne med jämna mellanrum och får info och sedan lägger du ut det här. Bra initiativ, knaskamilla.
Känns riktigt bra att Salo (förhoppningsvis) får möta världsklassmotstånd i WC, medans Zajkowski får möta bra ES motstånd i Mästarcupen, håller båda igång där dom får visa vad dom maximalt går för.
Jag vet inte om Bodensarna har lagt till något på senare tid i nyhetsartikeln på hemsidan, men nog nämns NHL-konflikten där lite förbigående:
"Peters anländer till Boden just innan seriestart på ett sk artistskattsavtal (6 mån). Om NHL skulle spelas under säsongen kan Peters återvända till Buffalo Sabres."
Martin S: Problemet ligger i att klåparna godkände tummen-kluddet. Jag tycker att det fattas mycket kompetens i klubben vad gäller marknad och design. Men tjatar man vidare om lokal förankring då blir det Bosses Reklam och Flugfiske AB i Anundsjö som får uppdraget att göra nästa logga.
Martin S: Nej inget av det jag hörde. Däremot kan man konstatera att om Peters nu är så billig som Boden gör gällande har de fått rätt mycket för pengarna. Även om det skulle bli några matchers avstängning.
Martin S: Det känns tyvärr som att MODO är alldeles för insnöade för att dra nytta av denna hockeyfeber. De är väl glada om Hägges sponsrar med några bakelser till klubben.
Det skulle vara väldigt intressant att höra om klubben ens planerat att skaffa sponsorer från Kanada eller USA, eller export av souvenirer för fans i Denver/Vancouver. Eller skapa DVD-skivor med highlights med Foppa & Näslund.
Är det samma klåpare som kom fram med Tummen-konceptet kvar i klubben är det kört....
250kg kärlek: Radiosporten sa inte något om hur man kom i kontakt med Peters från början? Varför Peters? Känns som om det ska plockas spelare från Nordamerika så måste det finnas ett uppsjö av ahl lirare som gör mera nytta för Boden än vad Peters kommer att göra. En inte alltför vågad gissning är att han kommer att vara avstängd i ett antal matcher i vinter.
Martin S: Nej, jag läste det och var det jag "hmm:ade" åt. Nåja, antagligen vet Bodens ledning mer än radiosporten även om det i mitt tycke låter märkligt att Peters väljer Boden.
Icing-Ove: Hur Boden har lyckats med denna värvning har jag svårt att se. Visst, Peters är ingen stjärna men han är ordinarie i NHL. Verkar dock inte vara något lockout kontrakt utan ett hederligt artistkontrakt där Peters stannar i Sverige i sex månader.
Något säger mig också att Bodenspelarna kommer att förklara för Peters exakt vem Magnus Wernblom är innan deras första.....
Det intressanta är att Boden säger att han INTE blir dyrare än Dennis Ejderholm som spelar för dom. Detta borde betyda att 1) Peters åker till Boden och spelar för kaffepengar, ett beslut som jag inte förstår då Peters inte verkar ha några band alls till Sverige 2) Ejderholm är Allsvenskans mest överbetalande spelare.
JanT: Jag har sagt det igen och jag säger det igen. MODO kommer inte att få några som helst problem att finansiera Sedin x2, Näslund och Forsberg om detta skulle bli aktuellt.
OM det blir NHL konflikt så talar mycket för att MODO blir ett av de hetaste hockeylagen i VÄRLDEN. Med tanke på all den publicitet som detta kommer att inbringa så kommer förmodligen företagen slåss med varandra för att vara med och synas i rampljuset.
Dessutom borde det kanske finnas företag i Denver och Vancouver som vill vara med på banan med tanke på att elitserien kommer att visas där borta.
Ja, framförallt lär ju fattige Foppa och fattige Macke kräva gigantiska löner... Och de där gigantiska lönerna lär INGA sponsorer vilja ha något med att göra.
Poffa: Tror nog att "bröderna brothers" kostar lite mer än honken/dackell. Sen ska ni ju dessutom betala sankte Peter & Mackan. Det lär gå hårt åt slantarna på kistbotten.
Just nu finns det tre scim online. Innebär det att LJ och NuMo tagit tjänstledigt och scim hoppar in som vikarie på deras platser? Och: är den här gästboken stenhårt modorerad för tillfället?