1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 501692 inlägg · 4187 ämnen
« · 337168 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo - Frölunda
Björn VII och Frisco:

Det verkar jobbigt att bry sig om statistik. Vem ska man tro på, tro på, tro på när...

Så här ser det ut i min dator (fast mer tabelliknande):
Face-Off Leaders
Pos. Rk FO%
(Sorted by higher FO%, FO+ and lower GP.
(Only players with an average of four or more face offs per game))
FO+ FO FO- GP Team No Name
Mäntylä, Tuukka 1 75,00 1 25 F Luleå 4 3 1
Westlund, Tommy 2 73,53 5 3 F Stars 34 25 9
Falk, Nichlas 3 62,39 15 16 F DIF 218 136 82
Lind, Mikael 4 60,09 18 36 F Brynäs 446 268 178
Gahn, Kristian 5 58,44 4 17 F Timrå 77 45 32
Persson, Niklas 6 57,67 21 23 F Stars 463 267 196
Eklund, Christian 7 57,45 14 20 F DIF 188 108 80
Ottosson, Kristofer 8 57,36 21 9 F DIF 523 300 223
Rydmark, Daniel 9 57,18 20 17 F MIF 383 219 164
Eriksson, Joakim 10 56,86 21 10 F SSK 459 261 198
Rönnqvist, Jonas 11 56,76 21 8 F Luleå 340 193 147
Gästrin, Magnus 12 55,42 15 40 F MODO 83 46 37
Wahlberg, Mikael 13 55,04 22 23 F MIF 496 273 223
Jönsson, Jörgen 14 54,27 21 21 F FBK 422 229 193
Ericsson, Jonathan 15 53,70 8 21 D SSK 54 29 25
Remstam, Mattias 16 53,61 21 75 F HV71 332 178 154
Johansson, Mathias 17 53,48 21 17 F FBK 359 192 167
Eklund, Per 18 52,87 21 70 F LHC 87 46 41
Tirkkonen, Pekka 19 52,56 14 22 F LHC 234 123 111
Söderström, Ulf 20 52,54 21 11 F FBK 276 145 131
Ekelund, Peter 21 52,30 21 12 F HV71 348 182 166
Krykov, Valeri 22 51,91 21 15 F Timrå 576 299 277
Nordfeldt, Henrik 23 51,91 21 29 F Stars 393 204 189
Nilsson, Stefan 24 51,88 17 4 F Luleå 133 69 64
Brabenec, Kamil 25 51,57 21 17 D Luleå 287 148 139

knaskamilla:

Enligt swehockeys modell (sidan som säkert var det Chrissans research sträckte sig till) så kommer bara spelare med som har snittat fyra genomförda tekningar/omgång. Gästrin har hittills fått göra 83 styckna - gör matematiken själv.

knaskamilla: På stats.swehockey.se/ är Svartvadet den bäste (och ende eftersom listan endast har de 25 bästa) Modospelaren när det gäller tekningar. Han är på 24:e plats med 50.93%.
Så ser det ut på Nygatan i alla fall.

Jag bara undrar: vann Gästrin många tekningar i lördags? Kommentatorerna sa nämligen under matchen att varken MoDo eller VF hade någon spelare bland de 25 bästa i tekningsstatistiken, men nu ser jag att Gästrin hamnar på tolfte plats...

Sv: MoDo - Djurgården (och blommor till Lonken)
Bild från förra matchen mellan Modo och Djurgården i Kempis.
[bild]www.frisco.se/hs/mododif.jpg[/bild]

Sv: Lintners påhopp!
Frisco: Likt en italiensk fotbollsspelare? Det vore intressant att se hur du reagerar på en cross-checking i huvudet...

Det är ju inte så att Lintner missar och Thörnberg gör ett svandyk. Betänk hur det brukar se ut i de flesta highstickingsituationer. En cross känns nog mer...

Frisco: "...likt en italiensk fotbollspelare - Dicanio borträknad - i situationen." Ska det naturligtvis vara.

Jag är förvisso i jävssituation, men anser det vara i grövsta laget. Lintner slår mindre med klubban än vad som görs i VARJE s.k. närkamp i ES. Men nog var det värt nån eller några matcher, det såg inte bra ut.

Frisco:

Om du nu fortsätter att hävda två matcher så skulle jag med stort intresse vilja veta vad du tycker om de händelser jag drar upp.

Vad det gäller våldet så är den första crosscheckingen i huvudet, den andra (den första mot liggande spelare) är extremt nära nacke och huvud medans de två slutliga är mot ryggen.

Poffa: Jag har aldrig sagt vad jag tycker om de andra avstängningarna. Jag tycker inte att mannen i rubrikens våld är fulare än att det borde räcka med 2 matcher. De ska han ha för den första förseelsen. De andra är enligt mitt sätt att se det inte alls som diciplinnämnden skriver:[färg=#FF0000][Förseelserna sker mot en försvarslös och liggande motspelare, med klubban och angreppen är till största del riktade mot huvudet på motspelaren.][/färg]
Till största delen riktade mot huvudet stämmer ju inte. Jag tycker även att HV-spelaren uppträder alldeles för mycket likt en Italiensk fotbollspelare i situationen.

Frisco:

Nej, det behövs inte. Jag ser vad du skriver men jag förstår inte att du tycker så. I mina ögon har du en väldigt märklig inställning till händelsen om du anser att två matcher är lagom. Den typ av övervåld som det trots allt är frågan om måste väl ställas i jämförelse med vad tidigare händelser i ES historia gett. Avslagen klubba mot sargen gav nio matcher, tacklingen mot Bulan av Sjögren gav väl också nio matcher, va? Pååkningen bakifrån av Timråspelaren (har så här i all hast glömt vem det var) nere i Scandinavium gav väl också det i närheten av tio matcher.

Men detta, där det helt klart handlar om en ful crosschecking mot huvudet, därefter ytterligare grovt våld mot en spelare som redan ligger skadad skall alltså bara dömas som en fjärdedel så fult som de händelser jag dragit upp?

Lumber Jack: Hyfsad bjudning=)) Snygg avslutning.

Poffa: Jag tycker att två matcher vore en rimlig avstängning på Lintner ja. En match för matchstraffet och ytterligare en match för krossen vid sargen. Knuffarna på isen borde inte ge någonting.
Ska jag maila dig också så du förstår?

Lumber Jack:

Snyggt avslut, men så där ren är det ju sällan man blir. Det som imponerade mest på mig var dock den krispa kvaluttan på inspelningen.

70 Rodrigues:

Sjäv anser jag det vara en skandal att Lintner över huvud taget blev utvisad. Fan, jag har han i mitt dream-teamlag. Skandal!

Frisco:

EN (!!) match mer än för att stå och kramas alltså? Nä du, nog var åtta matcher åtminstonde i närheten av vad som är rimligt. Svensk ishockey har ju trots allt satt en något märklig nivå men trots det så måste vi väl följa den nivån även i detta fallet.

Frisco: 2 matcher???? Nu har det nog blivit för mycket Lord Calvert o cola :-)) 8 matcher är 2 för lite anser jag!!!

Poffa: Jag har inte försvarat Lintner. Jag tycker inte att dte är speciellt snyggt det han gör. Däremot tycker jag att 2 matchaer hade varit en lagom avstängning.

Vallin: Jag tänker inte jämföra Hassinens och Ackerströms regelvidrigheter mot det som Lintner gjorde, men däremot tycker jag att det är konstigt att dom inte fick någon avstängning.

Frisco:

Vi får väl hoppas på minst ett par mål i den här KING-klassen i morgon.

Lumber Jack:

Upprättelse kommer vi givetvis aldrig att få, men det kan aldrig sägas nog många gånger hur patetiskt det är att Werner fick nio matcher.

Så många fula överfall man sett på olika hockeymatcher och än så länge är det väldigt få som fått hårdare straff än Werner. Ynkligt av förbundet. Undrar om de ens fattar själva? Vad grundar de egentligen sina beslut på? Uppenbarligen inte på skaderisk och avsikt med överfallen, iaf.

F.ö. tycker jag, apropå avsikt, fortfarande att Ackeströms butt-ending slår Lintners överfall. Lintner handlade i spontan vrede, Ackeström har redan bestämt vad han ska göra när han kommer in i situationen. Men jag verkar inte få medhåll av någon, så jag får väl stoppa tillbaka påståendet i åsiktspåsen igen.

Nu dröjer det väl inte länge innan jag blir påhoppad av någon Frölundasupporter igen... :)

Frisco:

Det var ju ingenting. Varför försvara någonting så fult som det Lintner gör, Frisco?

Poffa, Lumber Jack: Den lilla HV-spelaren som tacklade i huvudet och sen kröp ihop som en boll då?

Poffa: Det låter som om även du vänter på upprättelse. Vi får nog vänta tills det ska läsas testamenten.

Lumber Jack:

Se där, bara en match mindre än om man slår av klubban mot sargen alltså. Men det är väl ganska så förståeligt egentligen, slå av klubban mot sargen och att crosschecka en spelare först i ansiktet och sedan tre gånger i ryggen då han ligger ner är ju i princip samma sak.

Det gav åtta matchers avstängning, troligen för att Lintners klubba slogs mot plexit...

Frisco:

Och jag som trodde att Wargen skulle få chansen från start i målet.

kärran:

Manderville är en stabil NHL-spelare som skulle platsa i flera lag i NHL. Bl.a. spelade han alla matcher för Penguins ifjol. Han är en hårt arbetande forward/center. Dock minns jag honom inte som någon större poängmaskin från hans tid i Edmonton. (endast då jag hade koll på honom) Fast i ES kan det kanske vara annorlunda...

Frisco: Det är klart att C+ väljer att visa matchen med Modo, det hade du inte behövt påpeka.

MoDo - Djurgården (och blommor till Lonken)
Modos laguppställning:

Målvakt:
34 Juuso Riksman
(35 Kimmo Vesa).

1:a femman:
7 Jesper Damgaard,
27 Martin Johansson,
9 Magnus Wernblom,
17 Fredrik Warg,
11 Tommy Pettersson.

2:a femman:
32 Kari Haakana,
6 Tobias Enström,
15 Andreas Salomonsson,
39 Per Svartvadet,
29 Morten Green.

3:e femman:
5 Hans Jonsson,
44 Mika Lehtinen,
26 Mattias Wennerberg,
23 Magnus Hedlund,
18 Peter Öberg.

Extraback:
16 Dusan Milo.

4:e kedja:
10 Anders Söderberg,
4 Jan Öberg,
40 Magnus Gästrin.

Pirro inför matchen:

Vi måste höja oss ytterligare!
Ett par sköna dagar för MODO Hockey förstås efter den fina matchen (2-1) mot Frölunda senast.

- Men nu gäller det för oss att visa att den här kraftinsatsen inte var någon tillfällighet, säger Pirro Alexandersson. Nu möter vi kanske seriens just nu formstarkaste lag och nu måste vi höja oss ytterligare ett snäpp för att vinna.

- Vi räknar med tuffa tag så det gäller för spelarna att stå upp och än en gång visa vad vi vill med matcherna. Hemma mot Djurgården brukar vi av hävd göra bra insatser, förhoppningsvis håller det streck även nu.

Skadesidan?
- Likadan som tidigare. Lars Jansson (knä) är borta till jul, Peter Högardh (rygg, mage, ljumske) långt ifrån spelduglig ännu och Jocke Lindström (axel) borta resten av säsongen.

Pirro Alexandersson ger exakt samma manskap förtroendet igen.
- Finns ingen anledning ändra på det vinnande laget. Alla jobbade enormt och det var egentligen aldrig riktigt oroligt.

- Kan vi visa samma fina egenskaper igen får vi säkert också samma fina stöd från läktarplats, det värmde senast.

Noterbart om laget
FOTNOT 1: Matchen direktsänds i Canal +.
FOTNOT 2: Materialförvaltaren Ulf "Lonken" Lundgren gör i kväll sin 1000:e tävlingsmatch i MODO Hockeys bås.

Lumber Jack:

Vad bra att du påminde mig, jag skulle ju kolla på matchen. Åter till TV-soffan!

Poffa: Kollade in matchklippet från ovan nämda match. Fan vilken härlig tryckare Gästrin sätter in.

Sv: TIK-MoDo 27/11
matsby:

På läktaren, definitivt. På isen, Inte en chans. Nu är MODO på G och efter att vi visat halshuggarvännerna från Fjollträsk var skåpet skall stå så kommer vi ner till Timrå för att sätta lillebror på plats.

AM:
Kan lova er att det kommer att bli ett jäkla tryck..
ni kommer att få det tufft, både på läktaren och isen ;-)

matsby: Minst en buss i alla fall.

TIK-MoDo 27/11
kommer det ner någon buss ifrån Ö-vik på torsdag?

Skulle boka biljett på sittplats nyss, men det är fullt, första gången som det ser ut att bli fullt i vår nya arena,,om ni fyller era platser dvs.
:-D

Sv: Zajkowski
Jag snor från modohockey.se där maghome citerat NSD:
"Det viskas allt mer om att Modo har planer på att plocka hem sin framtidsman.
- Jag har inte hört nåt på ett tag. Jag trivs jättebra i Piteå och spelar hellre här än att åka till Modo och kanske få sitta på bänken."

Frisco:
Hakaana har sett rätt bra ut på skridskorna under träningspass, men när det blir högt matchtempo så ser det segare ut. Gästrin och Jan Öberg måste ha varit några av de som bättrade sig jättemycket. Janne fick ju ersätta Green i första femman när det drog ihop sig till slutminuterna.
Warg var den som lättast kunde gå omkring och le efter slutsignalen, det måste vara en av de snyggaste räddningar en utespelare gjort.

Greg J kan vi lättare glömma nu när han inte finns kvar på bild längst upp på hemsidan.
Blir spännande att se vad Timrå fiskat upp från NHL, är lite rädd att de har bra kontakter som vet vad karln går för.
Får väl hoppas på att vi slipper den förstärkningen på torsdag, det räcker så gott med Gahn som verkat blomma upp.

Sv: ZZZ-tråd
westerlind: Sen finns det dom som är tomtar, för jämnan.

Frisco: Själv har jag som vanligt hängt upp mina fyra röda kulor med reklamtryck i Yuccapalmen - det är mysigt med julstämning.

Zz z z zZ zZ zZ z

Dags att sova så man orkar julpynta imorgon. Inte hemma, det behövs inte. Ljusstaken står bakom gardinen året runt så det är bara att ansluta den till Öviks energis nät så är pyntet klart.

[bild]www.frisco.se/hs/auto.jpg[/bild]

kärran: Jag tyckte mig se att det var Hakaana som åker snabbare än jag nånsin sett honom åka skridskor och stoppar pucken vid blålinjen innan 2-1 målet. Annars tycker jag mest att han liknat en tacklande Greg Johnston.

Frisco:
Såg reprissändningen av matchen (mitt videoband).

Hasse J var MODO-profilen. I första pausen så var Lars J gäst och i andra Göran Arnmark (målistränaren).
Töppel visade hur man mätar benskydden. Färjestads målvakt har fått böta i år för att han hade för stora skydd. Man gör stickprov som är oannonserade.

Roger J sa till Hasse efter 1:a per. att hans mål var Lemieuxstuk på, målgöraren tyckte att han fick ett bra pass från Antos. i intervjuen fortsatte Hasse att säga att "Frölunda är så j**** bra lag så vi får ge 110%"

Senare i matchen sa kommentatorn "Se och njut av MODO:s PP", det var den gången Salle gjorde mål. Hoppas vi får njuta av flera PP framöver.
Werner gjorde en del bra jobb när man skulle byta, behöll pucken under kontroll och fick själv kliva av sist.

zigge: Nu tar vi en match i taget va?=)

Björn VII: Är Knas havande? Med inkomst?
DET va som...

F.ö. har våra vänner i TIK-hörnan fullt sjå att reda ut hur lång & tung deras nye Kent Mandarin e.
Är han en lång tjockis, eller är han en tung spelare med skydd på? Hur lång e en tumme?
Det, men inga andra frågor, kan Ni få svar på i ...SLÖDDER!!!
Nej jag menar i TIK's loge.

Frisco: Dax gör x-Poängs-vecka snart??

Sv: Pirro får gå.
Björn VII:

Och innan Frisco hinner avslöja mig så klämmer jag in att det självklart är [f]nu[/f] som MoDo spelat 8 hemmamatcher på rad inför 4000+, inte efter den förra.

Så går det med okritiska SpS-skribenter, man kan slarvfela dem till Skåne.

Frisco:

Njae, men jag kan komma med detaljerna - att det tidigare rekordet på 8 matcher över 4000 (med en variation mellan 6121 och 4127) kom under de första 8 hemmamatcherna på hösten 1979.

Precis som efter slutspelet 1994 föddes det en ny (mer kortlivad)generation supportrar då. Stämningen måste ha varit lätt hysterisk under den hösten (synd bara att verkligheten trängde sig på allt för fort då). Själv fick jag nöja mig med att bara vara nyfödd, då.

Annars kan man väl säga att Andreas Salomonsson med den nuvarande produktionstakten (i ett underpresterande lag) kommer att slå Peter Forsbergs/Henrik Sedins/Peter Högardhs delade klubbrekord på 47 poäng på en säsong.

Men det skulle väl innebära att han kommer att gå poänglös från de närmaste fem matcherna, så det låter jag bli.

Wernblom jobbar mot Ökvist och Larsson, det har han ju hållit på med ett tag. En balja till Tore och två till Janne enligt swehockey.se - två baljor upp till båda två enligt andra källor.

Gör säsongens andra hat-trick på tisdag så problemet avklarat.

Ska jag säga någonting kvalitativt som avslutning, i kontrast till det kvalitativa, så säger jag:

Gästrin - för de små, underfundiga detaljernas skull!

Björn VII: [f][färg=#FF0000] Nu har MoDo spelat åtta hemmamatcher på raken inför en betalande publik på mer än 4000 personer. Det har bara inträffat en enda gång tidigare, sedan det började spelas hockey i Övik och segar det sig över 4000 personer (inklusive några gamar, men de betalar ju iaf) på lördag så är det nio på raken[/färg][/f]

Rekord igen på tisdag? Har du inga andra fina rekord på G att delge oss?
Hasse J fick förresten en bukett blommor igår.

Såg just att det var över fyratusen i Kempis igen (smått otroligt, med tanke på hur de spelade i tisdags). Något sorts rekord, eller hur var det?

scim:

Givetvis var det även underbart att se hur Lehtinen i situationen direkt efteråt verkligen kastar pucken ur zon varpå en okunnig utespelartvilling klagar till domaren hur han kan tillåta något sådant.

Björn VII:

Min favoritsekvens i matchen är när det låter som Chris Härenstam totalt missar den dråpliga sekvensen där Jonsson fäller Riksman och istället koncentrerar sig på hur snyggt Kimmo Eronen lyckas ta ett skär åt vänster för att sedan lägga pucken rakt i famnen på en slängande Warg. Väldigt uppmärksamt av honom.

« · 337168 · »