mike (66): Hmm, jag hörde en liten gubbe viska att du har annonserat ut Zambonin nu - en sorgens dag.
Åh, vad sugen jag blir miiike, kan jag få låna Eulalia och ge henne en sista stund i solen innan du säljer henne? Jag ska ut på en längre resa på lucia och det skulle vara underbart att glida in på parkeringen däruppe och bromsa in framför nån av tunnbrödraggarna och bjuda på Lord Calvert ur en plasttermos.
Mycket bra tanke! Du borde be om ursäkt till matsby också. Han sitter säkert någonstans och gråter över att du startade en tråd fast han redan startat en.
Oj, dina inlägg blir längre och längre, snart kan du nog inte skicka (internet)mejl över huvud taget. Tänk på att fokusera på det väsentliga, på det som berör människor.
Förstånd, Kamilla, förstånd. Inte ork. För övrigt så brukar jag inte läsa vad han skriver. Ända sedan den gång han blandade in en för mig närstående person i en krönika, bara för att kunna ge mig svar på tal så har jag slutat att irritera mig över vad han skriver.
Ingen aning. Han är ute och cyklar som vanligt. Man undrar dessutom om han har hittat hit på SpS eller om han fortfarande bara läser vad marodörerna på modohockey.se skriver.
Satt på toa och läste matchprogrammet från i tisdags. Det är ju helt otroligt att den där Hasse kan leva på sitt skrivande... Här kommer lite godbitar från hans krönika:
"Men det bästa MODO kan göra för att slippa eventuell tillknäppt eller ryggsäcksliknande hockey är att själva ösa in ett par- tre mål tämligen omgående. Som laget så ofta gjorde förr - inte minst hemma i Kempehallen. Snart måste vi nog ställa också det som krav då det gäller MODO."
"Segrar mot Frölunda och Djurgården, poäng senast mot HV 1 - alla tre matcher mycket bra, som ni säkert håller med. Nu kan det dock vara viktigare att ta poäng i andra matcher, tänker exempelvis på Brynäs ikväll och bästa lördag, Luleå hemma på torsdag [...]"
"Det bästa som, hänt på sistone är annars att många fler spelare börjat röra på sig."
"När det gäller Antos kommer jag också osökt att tänka på Örnsköldsviks SK, ÖISK, som inte längre finns. Tragiskt är ordet för den saken. Men som sagt inte Antos."
"Överhuvudtaget är det här att hockeyklubbar försvinner ett allt större. I förlängningen någonting som kanske är det farligaste av allt för hockeyn som sådan."
"Massor av klubbar kan försvinna - eller i varje fall degraders - 30 april nästa år."
"Kanske också kul om vi kunde börja lite kring unga talanger igen och inte bara om f d NHL-proffs eller ytterligare hemvändare."
Förhoppningvis inte, det skulle förvåna mig. Det finns hockeykultur i bygden. Dock vet jag att en av ungarna är Brynäsare, troligen inte mer Westerlind, men ändå.
Kom snart tillbaka Jansson, vi (MODO) behöver dig.
Trodde inte att vi skulle behöva sakna LJ så mycket, men ingen har riktigt fyllt ut den backplats som han skulle ha jobbat på. LJ:s listiga pass och skott på mål i PP från linjen, tryggheten och lungnet i försvaret.
Nr 43:s roll som backpappa till nr 6, ja mycket väntar på att LJ skall vara hel och sugen på hockey igen.
Milo har varit bra i de senaste matcherna, men det kanske blir så om man spelar för att få en ny attraktiv klubb som arbetsgivare. Dessutom måste det vara trist att sitta på bänken hela tiden, en del spelare kan komma igen och lyfta sig efter en tids bänkning.
Tanken har fallit mig in att han inte förstår allt surr och snack (negativt prat) som sägs och skrivs på svenska, så han går bara ut på isen och kör efter eget huvud. För mycket grubbleri är säkert inte bra.
Nu snackar du i nattmössan. Enström var inte bra igår, men har varit en av de bästa backarna i övrigt. Jansson å andra sidan har spelat fem matcher, inga poäng och -5. Enström har vida överglänst Jansson den här säsongen och kommer göra det i all evighet.
Här vänder man ryggen till, och vips har en anti-Janssondebatt dragit igång. Lika obegriplig som vanligt. Det är ju tydligt att man måste skaffa sig trådlöst som man kan hänga med när man plöjer genom urskogarna.
Det enda rätta att göra i fallet Tobias Enström är att sätta honom i ett backpar med just nämnde Jansson. Han behöver någon som lär honom spela som en elitserieback. Tobias är en säkerhetsrisk som ideligen väljer fel alternativ på banan och Hasse är inte kapabel att fylla upp bakom honom eller för den delen dirigera honom. Jansson däremot är en den optimale läromästaren för denne talang, aldrig felplacerad, aldrig överspelad! Vi får för allas skull hoppas att detta sker när Jansson återkommer efter sin skada, Tobbes, MoDos och publikens.
Backar: 5 Hans Jonsson, 6 Tobias Enström, 7 Jesper Damgaard, 16 Dusan Milo, 27 Martin Johansson, 32 Kari Haakana, 44 Mika Lehtinen.
Centrar: 39 Per Svartvadet, 23 Magnus Hedlund, 4 Jan Öberg.
Ytterforwards: 9 Magnus Wernblom, 11 Tommy Pettersson -
15 Andreas Salomonsson, 29 Morten Green -
26 Mattias Wennerberg, 18 Peter Öberg -
10 Anders Söderberg, 40 Magnus Gästrin.
Pirro inför matchen:
Farten måste bli högre
Ny förlust hemma. 2-3 efter straffar, sedan Brynäs haft ledningen i drygt halva matchen. Sex förluster på 13 hemmamatcher är förstås inte bra, men i kväll går kampen vidare. Luleå Hockey väntar i Kempehallen. - Och vi kan förvänta oss en motståndare till som inte bjuder på någonting, säger Pirro Alexandersson. Hur som helst måste vi klara de här matcherna också och det gör man bäst genom att göra mål på de chanser man skapar.
- Jag var bara nöjd med sista fem i andra perioden och slutronden i tisdags. Vi håller fortfarande för dålig fart och måste speeda upp rejält. Dessutom måste vi in framför mål med mera tyngd. Beredda på att ta ett blåmärke eller flera, de går bort, men de poäng man kämpar sig till har man kvar.
- Vi har dock gjort fyra godkända hemmamatcher nu och väl inte haft det där riktiga flytet, som jag hoppas på. I det läge vi är gäller det att inte deppa ihop utan i stället hålla humöret uppe.
Skadeläget? - Kari Haakana spelar som det ser ut mot Luleå. Däremot är fortfarande Lars Jansson (knä), Peter Högardh (mage) och Jocke Lindström (axel) helt ur spel. Dessvärre också Fredrik Warg (influensasjuk), som klev av senast.
Laget mot Luleå? - Till en början blir det tre centrar och fyra ytterforwardspar som senast. Förhoppningsvis jagar ytterforwards upp tempot bättre än senast. Det borde gå när man spelar vart fjärde byte.
Ingen med vettet i behåll ser väl det där mailet som någon form av bevis, men man måste ju få spekulera och drömma lite. Det är ju trots allt lite intressant att Milos familj redan flyttat hem till Slovakien.
MvH MODOMartin