mike66: Fick ni siffror? Det kommer jag inte ihåg att vi fick, jag vågade inte släppa vår gamla köttätardinusarieflourtant med ögonen. Jag tror hon var 60 000 år gammal, men trots det så var hon kvar flera år efter man gått ut sexan. Inte sjutton vet jag hur det gick till, hon borde ha varit utdöd för länge sen.
NuMo: Ja och sedan så fanns det siffror under de vita små muggarna som man kunde jämföra med varann. Den som hade bästa siffrorna vann. Jag har för mig att jag vann två gånger. En annan kulig grej var att man försökte fuska ibland. Men att lura den gamla fluortanten på 29 år, nä se det gick sällan hem. På nått underligt vis så hade kärringen röntgensyn och kunde se genom gomseglet på en.
mike66: Jag kom ihåg fluortant i vit "tandläkarrock". Flourtanten våran hade jättestora tänder som stack fram under överläppen hela tiden. Det var som en enda stor propagandafluortant. Sen sa hon: Varsågod och skölj, höjde sin arm som hon tittade på med ett stort leende i exakt en minut, sen fick man spotta ut. Det var ett gurglande utan dess like. Det här tror jag är det enda som etsat sig fast från våran skoltid.
NuMo: Självklart. I och för sig så finns det en hel mängd olika spjäll och därav alla de olika iskristallerna. Du kom kanske ihåg när vi gick i skolan för en sisådär en massa år sedan då fröken eller magistern visade upp de olikartade mojängerna.
Bättre med en kristallkrona i spjället än en krona på fjället!
mike66: Lufta spjällkontakten. Det är klart, skall det tillverkas is så är det bra att det finns luft i spjället, det säger sig själv, men varför försöker de stoppa in en kristallkrona? År det för att det ska bli iskristaller?
Frisco: Haha, lätt för en "ismaskinschaufför" med lite mekarvanor bakom ratten att svara på. Men säg mig, hur har NuMo lyckats komma in i Nolby Hockeys garage? Och var har han fått tag i kardanstångspinjongshusvevaxeln? Han ska säkert bara lufta vevhusavgasventilspjällskontaken. Det brukar för det oftaste bara vara det som är felet när man lyckats gräva sig in i de breddgraderna som finns på bild.
Jag har, trots sammanlagt nästan sex levnadsår i Grundsunda församling, aldrig ägt ens en moped. Blame it on the fisförnäma residensstäder jag dessutom bott i. :-)
Råkade ramla över ett skumt lag som bara förekommer sporadiskt i ångermanlandshockeyn, Sörbygdens IF. När jag tittar på kartan hittar jag bara ett "Sörbygden" en bit in i Jämtland, och långt ifrån någon geografiskt logisk anledning till att ett lag därifrån skulle spela i division 4 norra Ångermanland (t.ex.).
Någon på gästboken som råkar känna till ett annat "Sörbygden" i Ångermanland el. någon annan logisk anledning till att de skulle få spela i samma serie som KB 65 och Järved?
Frisco: Verkar som att det var en vanlig träningsmatch som vi spelade mot SCL Tigers i Kempehallen på höstkanten 2000 och vi vann med 6-1, om jag förstått saken rätt.
scim: Vet inte om jag minns alldeles galet, men jag har för mig att vi mött det där laget SCL Tigers i Kempehallen i någon försäsongsmatch. Eller var det rent av när vi spelade i EHL.
"Måste ha riktiga sopor i övrigt, eller så håller schweiziska ligan inte alltför hög klass..."
Vilket konstigt resonemang, antingen måste väl övriga laget vara sopor alternativt så håller den schweiziska ligan rätt så hög klass. En liga där lagen innehåller sopor håller väl inte så hög klass? Har jag rätt eller är jag baklängeslogisk?
23 Magnus Hedlund, 4 Jan Öberg, 10 Anders Söderberg -
26 Mattias Wennerberg, 40 Magnus Gästrin, 11 Tommy Pettersson -
12 Jonas Almtorp, 18 Peter Öberg.
Pirro inför matchen (igår = idag):
Pirro - kampen fortsätter Skadeläget är på väg att ljusna en aning i MODO Hockey. Fyra av de sju skadade spelarna kunde träna riktigt bra i går måndag, men spel blir det knappast tal om förrän Brynäs borta tisdag till veckan för de flesta. - Vi måste vara iskalla i det här läget och inte chansa, säger Pirro Alexandersson. Till syvende och sist är det förstås läkarna som bestämmer, men vi har inte råd med att någon spelare går sönder direkt igen.
Pirro var mycket nöjd med 3-0 senast mot Linköping, främst då första perioden. - Då spelade vi precis som vi ska göra och måste göra för att vi ska kunna ta poäng. Sedan "Antos" var tvungen utgå tappade vi lite kraft.
- Kampen fortsätter förstås omgång för omgång, men visst har vi kunnat kosta på oss lite glädje, sedan vi tagit sex av nio poäng i mötena med Färjestad, HV och Linköping. Det var väl t o m över förväntan.
Nu gäller det Frölunda i Scandinavium. - En arena som vi inte räds numera. Vi trivs bra och kan vi bara göra om arbetsinsatsen från senast över hela linjen ska vi nog kunna ge Frölunda en match. Sedan återstår att se i vilken form regerande mästarna är.
MODO:s lag mot Frölunda? - Exakt detsamma som senast eftersom "Antos" klarat sviterna från sin smäll bra och är spelklar. Sedan får vi senare i veckan då det gäller Timrå borta om vi behöver någon ytterligare spelare på bänken.
Noterbart om laget? Lars Jansson (knä), Fredrik Warg (höft) och Magnus Wernblom (Hjärnskakning) tränade alla i går. Dock knappast spel i veckan. Hans Jonsson (mellanhandsben), kanske åter i slutet av januari, Per Svartvadet (bruten fotled) och Joakim Lindström (axel), borta resten av säsongen.
Noterbart om laget I Scandinavium i höstas föll MODO med 4-2, sedan man lett matchen med 0-1. Per Svartvadet gjorde båda målen, Kimmo Vesa vaktade målet. Hemma vann MODO med 2-1, sedan Andreas Salomonsson och Hans Jonsson nätat.
Dock kan ju jag kommentera: Warg: Bra! Då kan vi peta Green från centerplats. Gästrin i 1:a, Öberg i 2:a och Warg i 3:e kedjan. Werner: Om han krigar till 200%, tar plats framför mål OCH står kvar där samt INTE försöker vara spelförare innanför egen blå så får han vara med. Jansson: Bra att ha OM nån av de nuvarande 6 backarna blir skadade. Kan ev få ersätta Kingen i PP.
Jag tyckte han var riktigt bra. Inte speciellt fysisk, men snabb på rören och mkt teknisk. Målet det står om i artikeln minns jag speciellt, liksom den uppenbara glädje han visade efteråt. Riktigt vackert. Honom skulle jag mer än gärna se i MoDodressen igen.
Hur kommer det sig förresten att ett halvrisigt schweiziskt lag har centrar som Petrovicky och Shantz? Framför allt, hur kommer det sig att de faktiskt är halvrisiga med dessa spelare? Måste ha riktiga sopor i övrigt, eller så håller schweiziska ligan inte alltför hög klass...
scim: Tja, jag tänkte att han kunde få välja helt fritt vilken kommentar han ville komma med. Men givetvis är det förbjudet att yppa något som helst ord om #43.
Så har då skadeläget börjat ljusna en aning. Antos känner inte av sin hjärnskakning och kan därmed spela matchen mot Frölunda imorgon. Dessutom har Jansson, Warg och Wernblom tydligen varit med på dagens träning.
Nu är det bara att vänta på en kommentar från Poffa.
Paddan: Nej,nej, det är ju Mellinder som är bagaren!! Rakt nedstigen från Mellinder d:ä, överstebagare tillika vd i Nordingrå Tunnbröds-fabrik. Han har väl själv kavlat sig upp i firman.Nu gäller det för LAGET att kavla upp armarna, o inte bränna så mycket bullar, nej popcorn.
Minns den gamla välkända ramsan: GO GO NSK
Kämpa Dö, Mjälloms Brö Bryta Bryta BRYTA!!
*) Mjälloms Bröd = Lokal konkurrent till Nordingrå Bröd samt Holmbergs Bröd.
knaskamilla: Tycker det låter som att Pirro har två jobb, både bagare och tränare. Inte undra på att det sett ut som det gjort denna säsong med ett jäsande missnöje mm. Det är med andra ord också så att det inte är rökmaskiner de använder sig av vid matchintrot, utan den där rökeffekten består av att Pirro borstar av sig mjölet från kläderna.
Tsk, tsk. Jag läser alltid artiklarna före jag läser bilderna. Dessutom var det ingen bra bild, har jag just konstaterat. (Fick just ett sms från Frisco som rörde artikeln. Lustigt sammanträffande...)
Mycket intressant artikel i pappersversionen av ÖA idag. Inte lika intressant i nätversionen, där de utelämnat vissa delar av det som stod i pappersversionen, men jag bifogar en länk ändå.
Det finns en låt om flourtanten. Bifogar en länk som är lyssningsbar (hoppas jag).