Ja, nog är NSA:s databank stor, men jag tror nog att de har liiite större budget för att hantera det hela. Dessutom har NSA Craydatorer som hantera databaserna och datamängderna, jag tror knappast att WADA har tänkt skaffa in sådana för att hålla reda på 25 miljoner idrottsutövare.
Nu är det tydligen så att NHL och NBA står utanför det här beslutet. Ibland undrar man om WADA verkligen tänker till. Man väljer nu att ta krafttag mot dopingen runt om i hela världen, men låter vissa idrottare stå utanför. Märkligt på min ära.
Dessutom tycker jag som datorintresserad att det skulle vara intressant att lite närmare få ta del av hur rapporteringen skall gå till. 25 miljoner användare som skall skicka in en rapport varje år, sedan skall de dessutom skicka in förändringar och kvartalsrapporter.
Bara för att göra matematiken enkel så räknar jag på att varje idrottare bland dessa 25 miljoner sammanlagt skickar in 1 megabyte per användare och år. Det gör 25 miljoner megabyte. Eller 25 Terrabyte. En ganska så stor mängd data, bara så där.
Detta skall WADA ta hand om och föra in i diverse databaser så att det lätt går att få fram informationen om enskild idrottare osv. Intressant är bara förnamnet.
Poffa: Vadå, min Wildetröja var väl ordentligt använd, åtminstone av mig. Tydligen väldigt mycket sprattlande på ryggen av Wilde att döma av nötningen på siffrorna.
Ja, oh ja. Sådana där snören skulle man ha haft på sin replica. De skulle ju t.ex. kunna komma till användning när man...när man...äh, när fan behöver man snören, egentligen?
Knytblusen (eller retrotröjan för er icke invigda) är oerhört häftig och den kommer man få användning för under försäsongen. Att min blus dessutom är signerad gör väl knappast saken sämre...
Du måste skilja lite på äpplen och päron. Igår var det kommunstyrelsen arbetsutskott som hade möte och hade kunnat rekommendera kommunfullmäktige att ta beslutet den 21 juni. Det hade nog i praktiken varit detsamma som att projektet varit i hamn (hamn, haha).
Nu togs inte beslutet att rekommendera utan man kallade till ett extra sammanträde den 7 juni. Då kanske rekommendationen kommer. Men det är alltid fullmäktige som måste ta det formella beslutet.
Poffa: Tja, tar du på dig den där knytblusen så kanske du kan bli populär, vem vet ;) För övrigt så tycker jag att de vita tröjorna är snyggare, sådeså...
Fast det där var ju i den nyaste artikeln. Den förra artikeln, efter att de hade behandlat ämnet förra gången utan att ta beslut, det är den jag är ute efter. Det var nämligen där det stod att beslutet troligtvis skulle tas 21 juni. Har jag för mig, alltså.
Först din sista fråga. Man ska fråga lulingar om man vill ha fakta.
Beslut hade nog kunnat tas igår, men en del politiker tyckte tydligen att det bara är kommunen som får ta risker i projektet. Alla andra förser sig med hängslen och livrem. Så fattade i alla fall jag det när jag läste det.
Det stod inte att beslut skulle tas, det stod så här:
"Arbetsutskottet tog alltså inget beslut i ärendet. Frågan kommer upp vid kommunstyrelsens extra sammanträde den 7 juni. Blir det ett ja där tas förmodligen beslut i kommunfullmäktige den 21 juni."
Jag har passerat kramfors rätt ofta men kan väl inte påstå att jag är mycket bekant med platsen för det. Dannero har jag hängt på ett par gånger men det gör mig nog knappast till Kramfors kännare.
Spud: Svågge guld i curling och Therese i damhockey, garanterat odopade på isen. Dock ska erkännas att de har setts inmundiga på krogen.
Kramfors är ju en plats du är mycket bekant med, så jag tyckte det passade bra som motpol. Dessutom är ju Kramfors av hävd det enda riktiga dopinghålet i Sverige, Pulvercity stämpeln går aldrig ur.
Lumber Jack: Nu blev jag ltie yr, är det paralympics(?) du menar?
Jag måste ha missat de där stjärnorna, kanske damhockeyn?
Men om det nu är så att Sollefteå bidrog med personer som tog dessa medaljer så är det tråkigt att OS delar ut medaljer till personer som måste vara dopade.
Kramfors är väl den bästa motpool i jämförelse du kunde hitta eller? Känns inte som det naturliga valet när man ska jämföra..
Spud: Efter förra vinter-OS kunde vi visa upp ett för Sverige helt oslagbart facit. Två deltagare, ett guld och ett brons. Ren Norgeklass. Om Kramfors och andra dynghålor runt om i Sverige ändå kunde försöka att dra sitt strå till stacken som Sollefteå gör, så kanske vi åter skulle vara en stor idrottsnation och våra stora talanger skulle inte behöva jagas utöver riksgränsen.
Albert Hall: Värre är det väl att det tog dig en halvtimma att upptäcka det.
Svarten är dopad! Marion Jones klagar också över amerikanska dopingbyrån och att hon är dopad tvivlar jag inte på, nu bevisar tyvärr svarten att han också är det. Det är logiskt, ingen från sollefteå kan bli bra utan att fuska.
Nog är det väl själve fan, förresten. Här skriver jag ett långt inlägg helt utan större stavfel förrän i sista ordet! Tre bokstäver från slutet lyckas man hoppa över en bokstavsjävel!
Men jag får väl skylla mig själv, jag skulle aldrig ha dragit in Svarten i debatten.
Nog är det krångligt alltid, för idrottarna. Jag tror inte att det kommer att fungera som det nu spekuleras att det ska göra. Klokt folk kommer förhoppningsvis att inse detta och se till att förslaget blir mer hanterbart för idrottsmännen/kvinnorna.
Jag tror inte att det egentligen är lagidrottare man vill komma åt med det här förslaget, såna har ju praktiskt svårt att gömma sig under någon längre tid medan dom pumpar upp sig. Nej, det är nog problemet som funnits inom främst friidrotten där folk plötsligt "försvunnit" till hemlig ort för att "träna" för att sedan dyka upp någon dag innan ett stort mästerskap, starka, vackra och i absolut toppform.
Annars håller jag inte med om att förslaget skulle innebära särskilt mycket krångel och byråkrati för WADA. För dom är det ju bara att samla på sig uppgifterna om idrottsmännen, dom BEHÖVER ju i princip inte göra något med dom förrän dom bestämmer sig för att kolla upp någon idrottare. Om uppgifterna om var denne ska befinna sig stämmer så är det ju bara att göra ett tillslag, stämmer dom inte är det bara att dela ut ett lämpligt straff. Enkelt.
Om jag jobbade åt WADA skulle jag nog förresten snarast kolla upp Svarten. Jag tycker han ser lite misstänkt ut på bilen.
Ja, nog är NSA:s databank stor, men jag tror nog att de har liiite större budget för att hantera det hela. Dessutom har NSA Craydatorer som hantera databaserna och datamängderna, jag tror knappast att WADA har tänkt skaffa in sådana för att hålla reda på 25 miljoner idrottsutövare.