Ja, just ja. Det hade jag glömt bort. Rykten runt ett bord gjorde gällande att Lonken ville veta vilken storlek på skydden som Samme har. Bara så att det blir rätt i beställningen.
Onsdagen den 8:e juli var han på O'Learys och drack Lapin Kulta. Sedan lyssnade han på då Marmeladorkestern spelade. Han blev hånad för sin nya frisyr av sina kompisar.
Poffa: Ser att proffsen har egna träningstider för nästa vecka. Uppladdning inför matchen i Ramsele kan tänkas. Men Kungen får väl troligen fortsätta träna med de såm oerfarna junisarna?
Det märkliga är att det där "gått bra" borde vara sant. De spelare som är 14 respektive femton i "time on ice" är fyra och femma i interna poängligan. Om det inte är "gått bra" så vet jag inte vad som är det.
Får MODO hem Foppa och bröderna brothers så tror jag vi får se Foppa på en vänsterkant. Han kan spela det utan problem och har gjort det i hundratalet matcher med Colorado. Terriern Hedlund fortsätter vara center, Warg blir vänsterforward och Janne Öberg blir bänkad (sorry knaskamilla).
Frisco: Inte tror jag att varken Hedlund eller Warg blir bänkade även om vi skulle ha den centeruppsättningen. Båda kan nog lira på wingen, inga problem. Jag tror nog inte att man sprider ut de fyra starka centrarna på fyra lines, utan kör in dom tillsammans med kanske 2-3 starka kedjor.
Poffa: I denna artikel förra året så läser man ju att de räknat med att skriva längre kontrakt nu om säsongen 03-04 gått bra. Till Canucks försvar ligger ju att det är lite osäkra tider pga lockouten. Men oj vilken centerlinje Modo kan få med Foppa, Svarten, Henke, Alex.
Ledsen Janne, Warg och Hedlund, men ni får värma bänk........
Ja, väljer Canucks att gå den hårda vägen och inte ge dem något kontraktsförslag (eller ett dåligt) så tror jag nog MODO har två rödhåriga forwards i truppen den kommande säsongen.
Chansen att twinsen skulle kunna bli tradade är mycket liten i mina ögon. Det lag som skulle vilja ha båda två får betala rejält för dem och jag ser inget lag som är beredd att göra det i tider som dessa.
Blir det så att de kommer hem till MODO är nog chansen stor att de blir kvar länge, vilket jag inte ser som någonting negativt...;O)
Poffa: Canucks har nog lite svårt att favorisera Sedinarna framför Linden, Cooke och Chubarov. Dessutom sägs ju Crawford har mycket makt i klubben och jag tror att Sedinarna får vika sig. Kommentarerna från fansen är ganska intressanta i länken.....
Är det som det står där att Canucks INTE kommer ge ett bättre anbud så tror jag nog vi ser Sedinarna i ES till den här säsongen. Men Canucks verkar märkligt hårdnackade i så fall. Att bara skeppa iväg nummer fyra och fem i interna poängligan förra säsongen, bara för att de vill ha en extra miljon var per år känns märkligt.
Hade det handlat om ett större löneanspråk hade jag förstått det, men för sån småpotatis som 2 gånger 1 miljon svenska kronor är för en så pass rik klubb som Canucks... Nä, det förstår jag mig inte på.
Jo, istiden är en het potatis. Men får Sedinarna bara ett tillräckligt bra kontrakt (pengamässigt) så blir det svårt att stå emot. Att fara till ES och MODO, spela en eller två säsongen och sedan försöka ta sig tillbaka till NHL tror jag blir svårt. De är så pass bra att de mycket väl kan bli kvar i NHL i nästan 10 år till.
"According to Sportsnet, the Sedin twins and Alex Auld have turned down qualifying offers. I think the Sedins and Alex Auld have made an error. The Canucks have an opportunity to stick it to all three players because none of them have any leverage. If they are to continue to progress, they have to play in the NHL.
The qualifying offer is now off the table and the Canucks will not sign a one year contract with either the Sedins or Auld. They will table a three year contract that is favourable to the Canucks. The players will have a choice. They can take it or leave it. If they leave it they are on the Peter Schaefer trail to nowhere. If they take it they are Brent Sopel or Matt Cooke, forced to concede arbitration rights, and eventually sign contracts that underpay them in later years.
All three players should have taken their 10% raises. Under this CBA they don't get the leverage until next year when they acquire arbitration rights. If history is a guide - and I can't imagine Nonis changing the Burke negotiating strategy - the Canucks play hardball. The players just knocked on the Canucks opportunity door.
Poffa: Jag här flera gånger läst att tjafset med Canucks handlar mindre om pengar och mer om matchningen, speltid och roller, som i denna artikel i Expressen (om man nu kan lita på det som skrivs, hmm).
Canucks-fansen drar en parallell med spelaren Peter Schaeffer som väl drog till TPS Åbo till följd av liknande osämja.
Vad det gäller voodoo-dockan så har du en given köpare i mig, i alla fall. Finns säkert en och annan till som kan tänka sig att införskaffa en sådan underbart rolig leksak.
Twinsens vara eller inte vara i MODO känns väldigt osäker. De tackade nej till de erbjudanden som Canucks la fram, men det handlade bara om en knapp miljon/spelare som de ville ha extra. De blev erbjudna runt 9 miljoner/år och de ville ha 10 miljoner/år. Att Vacouver inte skulle gå dessa krav till mötes låter väligt otroligt.
Poffa: När vi ändå snackar om spådom och magiska ting, varför inte i souvenirshopen införa en voodoo-docka alá Mats Ahdrian iklädd VFs nya retrotröja, indianskrud och medföljande nålar. Den skulle sälja som smör, fan har jag nu avslöjat en bra affärsidé kanske.....
Ang. Foppa så låter teorin om skatten trovärdig. Hoppas nu också att twinsen bojkottar Marc Crawford ett tag framöver så vi får se dessa "överskattade" lirare dominera poängligan i elitserien.
Ahh, ännu ett litet spår som råttorna på Aftonbladet kan glufsa i. Ska vi gissa på rubriken: "Modo i chock. Foppa riskerar skattesmäll och kan bli kvar i USA" Allt enligt källor till Aftonbladet.
Om det nu skulle vara detta som är anledningen så får de väl helt enkelt skippa den där stora häftiga presskonferensen och göra flera lite mindre men minst lika häftiga presskonferenser av det hela.
Poffa: Men låter det ändå inte lite väl sent att ta första spadtaget till arenan runt den 15 september?
Tänka sig att här har man gått och oroat sig för att han faktiskt överväger en säsong till i Avalanche och så handlar allt om en sketen skatteregel. Vilken lättnad...
Många tror att han väntar för att se om det blir någon NHL-säsong eller inte, andra tror att det redan är klart och att MODO håller på det för att få till en jättenyhet när det väl händer. Nu har det uppdagats att det finns ett tredje alternativ.
För utlandssvenskar finns det något som kallas för tioårsregeln. Vad den säger exakt vet jag inte men i stora drag går den ut på att om man tjänat pengar utanför Sverige i mer än tio år (sammanhängande) så behöver man inte betala så stora summor skatt då man återvänder till Sverige, som man hade behövt annars.
Foppa lämnade Sverige och MODO 1994 på hösten, 15 september 2004 har det gått 10 år och några veckor sedan dess.
Kan detta vara ett av alternativen till varför Foppa väntar med att signa med MODO? Kanske, kanske inte. Men visst är det trevligt att ytterligare en tänkbar förklaring (som gynnar MODO) dykt upp?
Frisco: Måste ändå berömma hrr Forsberg och Melinder, det var ju friskt vågat att låta Tommy Enström spela helt ensam mot fem motståndare och han klarade dessutom av att göra mål. Hans plats i laget borde vara gjuten.
Frisco: Hahaha, kom på det precis efter att jag skrivit inlägget. Till och med min dator tyckte att svaret om målskytten Tommy var så uppenbar att datorn beslutade sig för att starta om två gånger!
Äsch, Frisco tappade bara några rader... Så här skulle det ju vara:
"In i ena laget kom Sedin, Sedin och Weinhandl med backarna Tobias Enström och Timander. Tekning bak till back och därefter [k]blåste Melinder i pipan. Alla spelare åkte och hade vätskepaus. När så Melinder blåste igen kom Tobias brorsa Tommy in. Efter teckningen så fick Näslund pucken passade till backen som avlossade[/k] skott direkt och mål av Enström. Sånt är kul att se.
Frisco: Hade tänkt att åka iväg och titta på internmatchen, men jag var tvungen att springa några ärenden åt min kära mormor och de drog ut på tiden så jag missade bussen in till Hörnett.