Martin S: Spännande, även för mig som inte håller på Modo. Vad kan den behandla för ämne? Hmmm, sponsorn för arenan är klar! Mamma Mia Arena blir namnet! Nä, kanske inte... Hmmm, JA! Bengt Hedin ska fira fördelsedag på Mamma Mia och alla är bjudna! Nä...jag vet inte, ska bli spännande!
Det har säkert inget med någon Peter att göra i varje fall... ;)
Lyssnade de på dina önskemål om att lägga presskonferensen en dag du var ledig, alltså? Själv åker jag buss 11.30 imorgon. Jag förväntar mig sms-rapporter.
knaskamilla: Ja men något annat uppseendeväckande kommer säkert inte sägas. Ja att Twins, Näslund & Co spelar till konfliken är löst då men det är väl inget nytt det heller?
Det roliga vore om det var för att tala om att Foppa skrivit på för fem år de har presskonferens. Något annat intressant vore att få höra att Weinis skulle lira med MoDo.
Då kan vi räkna bort Anders Eriksson. Han ska tydligen spela ikväll för Toronto mot Detroit i OSHL, ligan som verkar lyckas med det som WHA inte lyckades med, dvs komma till start.
Paddan: WHA har inga spelare eller tränare under kontrakt så vitt jag vet. Lite problem att starta en liga då. Dessutom verkar de flesta klubbarna ha problem att fina arenor och flera lag har redan hoppat av, bla Quebec Nordiks.
Martin S: Bara märkligt att Olli Jokinen, som enligt den där sidan har kommit överens med OSHL om att spela där, skall ha skrivit kontrakt med ett schweiziskt lag (enligt vad som står på transfersidan på eurohockey.net) Dessutom finns ju både Miikka Kiprusoff och Andrew Raycroft med bland de målvakter som gett klartecken till OSHL, om jag nu förstått saken rätt.
65selander: Tja, det där låter ju som en enda stor våt dröm för Skattemyndigheten. Antar att det sitter en hel hög med tjänstemän och är nästan i extas efter att ha sett denna möjlighet.
Hmm, det betyder alltså att de skulle räknas som artistspelare.
Jag tror det handlar om att de måste var mer än ett halvår/år utomlands. SPelare som stannade in i juni, t ex Foppa och Modin borde inte behöva oroa sig.
65selander: Hur länge måste de vara utanför Sveriges gränser? Räcker det inte att skicka iväg dom till Köpenhamn fram tills på torsdag morgon? Var det inte Plannja basket som hade en intressant lösning på detta problem? Efter varje hemmamatch så fick två amerikaner åka bil till Finland och bo där över natten och återvända tills nästa match. Har även för mig att Plannja skickade spelarna med flyg över hela norden också.
Kan detta vara en lösning eller måste man utanför EU eller måste man vara utomlands i typ många veckor?
"Även om huset ligger utomlands är det en skattepliktig tillgång som tas upp till 75% av marknadsvärdet. I de fall då marknadsvärdet inte går att fastställa värderas huset utifrån anskaffningsvärdet."
"Behållning på pensionssparkonto s.k. individuellt pensionssparande är skattefri."
"Den beskattningsbara förmögenheten är den del av den skattepliktiga förmögenheten som överstiger 1 000 000 kr för ensamstående och 1 500 000 kr för personer som ska sambeskattas (gäller fro m inkomstår 2001). Fr.o.m. inkomståret 2002 är fribeloppet 1 500 000 kr för ensamstående och 2 000 000 för gifta eller sammanboende med gemensamma barn."
"För fysisk person, dödsbo och familjestiftelse är skattesatsen 1,5 procent"
65selander: Dessutom gäller väl bara artistskatt för utländska medborgare? Kan en Svensk flytta tillbaka till Sverige i mindre än 6 månader och räknas som en artist?
knaskamilla: Yes allt över frisumman är det 1.5% i skatt. Skulle dock tro att man kan placera 100% av pengarna på Jersey typ och då betala ingen förmögenhetsskatt i Sverige? Var det av skattetekniska orsaker som Näslund sålde villan i Vancouver :)? Om han sätter in typ 500.000.000SEK på ett svensk bankkonto så får han en bra bit över 1.5% i ränta så han går ju ändå plus.
Hawerchuk: Inte om det är samma inslag som på 4+, där handlade det bara om ifall klubbarna betalade lönerna eller försäkringarna för spelarna. Undrar hur Frölunda kan ha råd med en marknadsmässig lön till Daniel Alfredsson.
Äh, förmögenhetsskatt betalar i huvudsak bara dom som inte begriper bättre. Exempelvis ägare av fastigheter i Stockholms skärgård. Det finns hur många lagliga och minst lika många olagliga sätt att komma undan förmögenhetsskatt.
Ett exempel: Den i Sverige rikaste personen, Stefan Persson, betalar 0 kronor i förmögenhetsskatt. (Nej, inte den gamla hockeybacken, numera expertkommetatatorn, era insnöade hockeydårar. Utan ägaren av H&M.) Jag skulle tro att svenska stenrika hockeyspelare också har råd att hålla sig med ekonomiska rådgivare.
Om nån vill ha personliga råd av mig hur man slipper denna skatt kan ni ta det i brev till mig. Nämn gärna om det är olagliga eller enbart tråkiga lagliga metoder som kan tolereras.
Martin S: I det inslag jag såg intervjuade de Blomqvist och han menade att MoDo egentligen inte har råd att plocka in NHL-spelarna, att budgeten var beräknad på truppen innan NHL-spelarna kom med i bilden. Kan iofs ha missat något, var inte helt fokuserad under inslaget.