Nine: Juniorer har en tendens att överskattas till viss del, ja. Inte deras nuvarande kvalitet kanske, men väl deras utvecklingspotential.
När en junior går in Elitserien och gör det såpass bra som Byström trots allt gjorde den där våren, så är det lätt hänt att ens förväntningar på spelaren svävar i väg.
Byström hade speeden och arbetskapaciteten för att kunna fylla en roll som energispelare, men det betyder inte automatiskt att han redan nu, eller inom den allra närmsta tiden, besitter de egenskaper som krävs för att producera på Elitserienivå.
Överlag är det ju extremt få spelare som är kapabla att ta en ordinarie plats i ES redan som junior. Jag tror att man skulle kunna vinna mycket på att ha ett system där man knyter upp t.ex. de tre mest lovande spelarna ur varje kull på billiga och relativt långa kontrakt för att sedan låna ut dem till HA/bättre div.1-serie.
Om detta sedan är genomförbart i praktiken utan att belasta ekonomin allt för mycket, det är en annan fråga.
Berka: Det är pinsamt hur dessa pojkar övervärderas av Modo supportrar om och om igen, är det inte helt jävla uppenbart att dom är för dåliga?
John Westin? Platsade inte i ES Modo, inte heller i Asplöven i AS och är alltså nu utlånad till Östersunds IK i div 1.
Erik Nyström? Pojken 10 000 Modo supportrar blev förälskade i, för att han kunde åka skridskor ganska fort. Räckte inte alls till i ES när han fick chansen ifjol. Utlånad till BIK i allsvenskan i år där han, platsar?
Anton Byström? Denna ständigt återkommande Byström, för dålig för ES i Modo som lånade ut honom till Sundsvall, det sämsta laget i Allsvenskan (åkte ur). Där blev han inte given i matchtruppen. Numera producerar han en poäng per match i i Nyköping i division 1.
Jag har en kompis som gjorde det förra säsongen, samtidigt som han jobbade heltid och hade alkoholvanor som uppenbarade sig rejält ungefär en gång i veckan.
Vad ska Modo med någon av dessa till?
Alla ska aldrig dras över samma kam, men de är uppenbarligen för DÅLIGA.
Nine: Du tyckte att jag skulle kolla närmare hem. Är det här nära nog? =)
J F K: Jag spelade en del hockey med och mot mattias karlin och han var verkligen dominant redan då, men hans knä strulade och tyvärr så fick han aldrig chansen. dock är jag övertygad om att hade han fått vara hel och frisk så hade han varit en superstar i NHL.