1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 503527 inlägg · 4188 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Saleva: fanns den finns den kvar

JanneG:
Om det nån gång har varit risk för underskattning så är den tiden över nu.

Rockson:
Minns inte exakt men har för mig att vi knep slutspelsplatsen precis på slutet.

KRB: tror du det blir pissenkelt? Tror inte jag, men det kanske är lite av ett problem, underskattning.
Jag är övertygad om en jämn fajt, den som vinner, må starkaste lag vinna, inte nödvändigtvis det bästa på papperet, 🤛🏻

Silly:

Känns som att man har sett det förr, dvs lag som skrällar sig förbi kvartsfinal och sedan blir avstökade. Ett jobbigare scenario om du frågar mig, för då blir det uppenbart hur vi slarvade bort semifinalplatsen.

Nej, ro detta i hamn nu för jag vill inte gå miste om dif-ifb i en semi.

Saleva:

Precis, tror vi kan lägga ner allt snack om bekvämlighet, lojhet, inte ta det på allvar osv.

Jag är övertygad att varenda jävel i laget vill vinna varje match och kämpar för det. Men det har låst sig lite mentalt och är väl en anspänning och press utifrån att man ska svepa AIK som gör att det låser sig. Känslan att vara ettan som faktiskt kan slås ut av 10:an är nog något som tynger många, speciellt de som har en starka anknytning till klubben.

Kanske därför Halloran och Vela varit så bra, de är här med ett uppdrag att ta modo så lågt de kan i slutspelet, de har ingen historia eller relation till klubben som kan tynga, som för t.ex Niederbach.

Sjukt viktig match idag, hemmaplan och vi måste studsa tillbaka och visa att vi inte är det lag som spelade i Torsdags.

Saleva: Visst var det då vi inte ens var nära slutspel men vi började vinna allt på slutet?

Sigge:
Tror inte det handlar om bekvämlighetskänsla, snarare ett obehag av att vara storfavorit. Att slå ur underläge har alltid varit svenskars favoritposition. Vi som kommer ihåg -94 när vi hamnade 8:a och tog oss till final, en oslagbar skön känsla.

KRB: Börjar tänka att seriesegern stjälper oss mer nu än vad en 3:e eller 4:e plats hade gjort. Oavsett hur mycket man vill förneka det kommer det finnas en underliggande bekvämlighetskänsla när man kommer etta i serien.

Det blir inte bättre av att vi har många i gruppen som lätt kommer in i det loja och nonchalanta spelet med jämna mellanrum.

KRB:
Synd om dom vinner matchserien då eller till och med går upp!
Hur ställer man om det mentalt?

Rytter:

(y)
Om laget vill vinna i kväll så vinner de matchen pissenkelt, om de vill vinna matchen som de försökte i förrgår så är det godnatt

MoDo vann serien och vi borde kunna förvänta oss mera glöd än det vi sett i inledningen av dessa fyra kvartsfinaler

KRB: så är det ju. Bernie ska inte spela HA ett år till. Om MoDo inte går upp så är det helt ok att han drar. Det är inte 1982 längre då man följde med laget i en helt annan utsträckning och såg till att ha nära till mammas köttbullar.

M Horava:

Det var dock ett bra tag sedan sist det inträffade för Bernad (tänder till är han ett monster)
Han har väl någon enstaka svag ljusglimt per vecka nuförtiden

Jag tror redan att han har flyttstädat sitt boende, packat och drar samma dag MoDo spelar klart för i år,

M Horava: Ja tänk om han kunde spela med den gnistan han visade sista 5 senast. Då kunde han varit vår backgeneral!! Tyvärr är han som många andra för loja stora delar av spelet. Tyvärr är det en inställningsfråga, att engagera sig det där lilla extra o spela med hjärta, och det gör man fysiskt o visar känslor!

M Horava: Exakt så.

När Bernie tänder till är han ett monster. Överlägsen skulle jag säga.

Sigge: Bernie och Wahlberg tror jag hade varit riktigt bra. Brickley-Folin. Ingman-Norén

Rytter: Jag håller med om att Bernhardt är en av seriens bästa backar. Därför tror jag att vi skulle få ut så mycket mer av honom om han slapp spela med en av seriens mest osäkra och ofysiska back Näsén.

Han blir helt skräckslagen när Ignberg Nilsson eller någon annan forecheckar på honom för att han är livrädd att få en tackling och därav sprätter puckar runt sig. Bernhardt blir då automatiskt den som får reda ut Näsens röra och får skit när det ser lojt ut.

Om Pontus fortsätter med det här spelet som han visat upp måste tränartrojkan inse att det inte går att ge honom 20-23 minuter varje match.

Rytter: Exakt!

Gavelo:

Tycker ändå Bernhardt får oförtjänt mycket skit.

Visst det kan se lojt och nonchalant ut, men han är seriens bästa back och han har avgjort fler matcher än vi kan räkna.

Laget vore helt enkelt mycket sämre utan honom.

I kvartsfinalen tycker jag inte Bernhardt varit dålig, inte på sin absoluta max nivå men har definitivt höjt sin nivå från januari/februari.

Det är väl främst Näsen som varit under isen och gör att Bernhardt hamnar i skiten och blir osäker. Måste vara svårt att spela med en backpartner som är helt ur form.

Kan ju tycka det är sjukt att vissa vill bänka en back som gjort 4p på 4m samt är +4.

Tycker det vore mer befogat att kritisera spelare som Niderbach som ska vara en ledande center men är -2, Ingman som ska vara en stark tvåvägsback med poängpotential och står på 0p och -1, eller OP som ska in och vara tuff och fysisk och spela mot motståndarnas bästa men är -2. EJK som nu får chansen i första kedjan med de bästa yttrarna samt tid i PP och endast gjort 1p.

Fler måste ta rygg på Vela, AP de har fattat vad slutspel handlar om och gjort 0 5ppg och är +4. Riktigt starkt för en tredjekedja.

Nu är det vinst som gäller ikväll, den som inte kommer till jobbet idag kan byta yrke.

Gavelo: Tror inte hans vikt är uppdaterad på några år heller. Han lär vara tyngre/starkare idag

M Horava: Ersättare till Berna möjligen!
Ogillar dock lite att det är en lättviktare, men vi kommer ju som vi vet att tappa Berna till Timrå så detta bör vara en bra ersättare, kanske inte lika målglad men definitivt tryggare.

Tarasov: jag tror många vägar kan leda fram till att ge max på isen. Tävlingsinstinkt , professionalitet, känsla för klubben. Känsla för klubben tror jag är ett osäkert kort för det kan förstås slå bakut om pressen blir för stor.

Tarasov: Wernblom kommer bli bra mycket dyrare för Hinken efter hans spel de senaste veckorna.

Hur är det med Ludde Byström? Är han på ingång?
www.eliteprospects.com/transfer/2023/03/24/ludwig-bystrom-in-a-confirmed-transaction-leaving-karpat/514825

Saleva:
Jag tycker han har många bra verktyg men delarna känns för tillfället bättre än helheten. Fö tror jag han är Sundells favorit.

Silly:
Gärna men hoppas man är på Strömgren nu. Jag en kedja med
Wernblom- Niederbach- Strömgren skulle bli bra och jag antar att alla som älskar grannes grabb skulle dregla

Bad_Brett:
Tror ändå drivkraften är rätt stor hos OP att få ta upp MoDo eftersom han är uppväxt här. Han sa det i en intervju nyss att han brukade gå på elitseriematcher med farfar, han grät när vi åkte ur och att hans dröm var att få vara med och ta upp MoDo.

Bad_Brett:
Alltså jag tror det här sk legoknektar kan brinna lika mkt på isen som någon annan, styra nog mest av tävlingsinstinkten på det individuella planet.

Trilske: Det var ju likadant med Kuusela.

Jag tror på ett sätt att det kan bli lättare att tända till för dessa spelare. De kan se det mer som ett projekt, ett äventyr. Det blir ju mer komplicerat i de fall när det nya kontraktet enbart börjar gälla om MoDo _inte_ går upp.

Sedan kan man undra vilket incitament en spelare som OP har när det gäller att spela upp MoDo, när han vet att han kommer hamna på bänken, bli utlånad eller såld. Är vi kvar i HA däremot kommer han få chamsen att växa fram till en ledande spelare.

Nucky:
Vad tror vi om en återkomst av Timashov om vi tar steget upp? Tima i en 2: a kedja.? 🤔

Trilske: Ja precis

Nucky:

Ja det läckte väl ut i samma sekund som han blev klar för oss vilket var lite av en smolk i glädjebägaren för egen del.

Främst för att man gärna hade sett han krigade för ett kontrakt istället för att ha ett kontrakt säkrat i annan liga och att MoDo-äventyret bara skulle bli ett tillfälligt uppehälle.

Förvånad att ingen har försökt använda det emot honom när det gick lite tyngre, antar att det gått lite under radarn.

Nucky: Juste, det glömde jag. Tappara var det.

{10015}: Halloran ska till Finland

{10015}: Aha okej, ja det är logiskt då han är en stor stark fysisk back som är riktigt rejäl i defensiv zon.
Ja nä jag tror inte heller Haloran blir kvar av den anledningen att han är för bra, men Hinken har ju lyckats förlänga med många andra så än kastar jag inte in handduken där.

Gavelo: Ivarsson är klar för en SHL-klubb, minns inte vilken. Halloran tror jag inte blir kvar.

{10015}: Hoppas vi kan behålla Haloran också!
Sen hoppas jag man tittar på tuffhet, vi har alltid duktiga tekniker men vi saknar rätt ofta fysik, storlek och tuffhet.
Skulle gärna se att man försöker sno Ivarsson från Ssk.

Vi kommer ha en oerhört bra grund att stå på även om vi ej går upp. Aagaard, Niederbach, Södergran, Näsén, AP, Mannberg, EJK, Jacobsson, Sebbe och förhoppningsvis Dickinson. Har potential att bli ett ännu bättre lag med förstärkningar.

JoJo2613:

Han går nog tillbaka till Löven.

SPOODI:
Ja då kan vi räkna in
Olle Eriksson Ek
Ytterligare en målvakt - oklart här

Ytterligare en klar tidigare - någon av bröderna Quenneville då mormor eller mamma börjat följa MoDo på insta

JoJo2613: om vi inte går upp hade det absolut varit intressant

JoJo2613: Låter intressant utan ha någon större koll.

En annan målvakt som verkar bli ledig är ju Joe Cannata enligt expressen, han kanske skulle vara intressant för MoDo. Har ju ingen koll hur han har varit senaste åren men han var ju riktigt bra i björklöven säsongen 19/20.

{9566}: Sett till säsongen som var nej tack! Han silade in alldeles för många puckar.

Pekka Arbelius: Lindbäck i Brynäs, blir nog inte kvar där

JoJo2613: 😅 Ja den är man sjukt nyfiken på vem målisen är. I HA skulle Tex/ Kristers funka men i SHL är jag tveksam på Kristers

Pekka Arbelius: Enda av oss som la in det i den rätta tråden iaf ^^ Tro vilken målvakt ÖA tror det är då. Dom har ju inte lyckats komma fram med något namn ännu.

Confusius: Artikel i ÖA om att Expressen avslöjar att Olle Eriksson Ek är muntligt överens med MoDo. Gradin dementerar och säger att dialog förs med både Kristers och Tex. Enligt ÖA är det dock en helt annan målis som är signad och klar.

Edit: Här var man minst 5:a på bollen 😅

Tarasov: Modo börjar med att darra med pucken i passningsmottagningarna och sedan slår Brickley hål i luften på offensiv blå, därför oerhört skönt att juniorerna visar fin klass direkt efter lite AIK slarv.

Tarasov: THEO!!!!!’

« · 2508729 · »