1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 503527 inlägg · 4188 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
KB:
Tycker inte Wahlgren har någon som sticker ut i dagsläget.

M Horava: De har ganska jämförbara poängsnitt. Inte jätteimponerad av det jag sett av Wahlgren rent spelmässigt heller. Känns som en habil allsvensk spelare i en mittenklubb. Är vi i grunden missnöjd med Sveningsson så ska vi väl sikta högre än så?

Blir vi mot förmodan kvar i HA så är det ju 3-5 forwards för topp 6 som in i truppen.

Sigge: Han har ju ändå gjort 27 poäng på 54 matcher i ett dåligt Vit Hästen så helt klappkass är han ju inte. Svenning har gjort 23 poäng. Fördelen med Tim är att han kan lira center också.

M Horava: Vi ska inte ha nån Wahlgren i modo, vi har väl ambitioner att gå upp även om det inte skulle gå vägen denna säsong.
Wahlgren är en spelare för västetvik, Tingsryd, Östersund och eventuellt Piteå, som nykomling

Sigge: Exakt och om han skulle nu ta Svenningsons plats är det ju i 2a linan då känns det som vi behöver lite mer spets.

M Horava: Jag är inte alls sugen på Wahlgren. Hästens supportrar har klagat mycket på hans dåliga skytte och att han aldrig sätter öppna lägen. Han har haft flera säsonger i HA nu utan att producera i nivå med hans förväntningar oavsett om han spelar i ett bra lag eller bottenlag.

M Horava: Hmm jo men det skulle nog funka, jag fick för mig att Wahlgren var back också. Satan vad jag längtar till Silly season drar igång för oss ordentligt!

JoJo2613: Tänker att Svenning går till Karlskoga, Mora eller Tingsryd och att Wahlgren går in på Svennings plats. Brickley drar och Ullman/Styf ersätter

M Horava: Hur ska vi ha plats med alla? Om vi blir kvar i HA så är det väl bara Bernhardt som försvinner, resten har väl kontrakt?

SPOODI: Karlin har nog koll om de skulle passa in i laget. Han har ju haft dem i Västervik flera säsonger. Om de gillar varandra är det ju billiga och bra värvningar som förhoppningsvis har lite MoDohjärta. Wahlgren har ju blivit stabil på HA-nivå.

Heja MoDo

Tvåla till lillebror rejält ikväll nu.

// Mattias

Idag är årsdagen av degraderingen, historiens största aprilskämt. Hemska minnen man upplevde i arenan, minns precis vilken sektion jag satt på.

Ifjol gick på en av matcherna mot KIK på denna dag för att se Modo vinna och sudda bort 1:a april spöket. Gick inte så bra då Kristianstad vann den matchen.

Ikväll är det väl ändå dags att vinna denna historiskt tunga dag!

5-2 tror jag på ikväll! Halloran 2 mål...

❤️🤍💚

M Horava: Styf har kontrakt med oss för nästa säsong. Varken Ullman eller Wahlgren känns särskilt lockade…

Confusius: Vita Hästen i konken!
Ska vi inte ta hem Styf, Ullman och Wahlgren om vi är kvar i HA då?
www.vitahasten.se/artikel/i3enalfwk-4a97d/vita-hasten-ishockey-ab-gar-i-konkurs

Sigge: Förstår överhuvudtaget inte varför vi skulle släppa Tex om vi är kvar i Allsvenskan! En frisk Tex är minst topp3 i Allsvenskan, om inte högre! Såvida då att vi inte har värvat en bättre målvakt än honom, Eriksson Ek är INTE bättre än Tex.

Ska vara att Tex kanske vill flytta själv, annars mycket märkligt

Andreas Hansson från LT tror att Tex kan hamna i SSK nästa säsong.

{6870}: Jag är tveksam till att vi behöver annat än främst spets. Jag vill gärna att juniorerna ska känna att det finns en chans att ta en plats, mer än att spela fem minuter per match. Värvar vi fler av den där Södergran-typen, så måste de kommer högre upp i hierarkin. Svårt att veta med en spelare som snittar nio poäng per säsong.

{6870}:
Tycker samma, men känns som att vi redan har 3-4 klara till nästa säsong.

JoJo2613: Ja kanske men jag har imponerats av hans sätt att skydda pucken och checking, sen har han haft bra fart i de matcher jag sett med Luleå. Tror det skulle vara en bra värvning för MoDo.

{6870}: Jag skrev redan för ett par veckor sedan att jag gärna skulle se Carl Mattsson i Modo, väldigt potent spelare.

{6870}: Inte så att jag har kollat på deras matcher men om man bara kollar på EP så ser han ju inte så intressant ut. Känns som vi har våra egna juniorer som vi kan ta upp istället som kan göra ett lika bra jobb om inte bättre.

Luleå släpper Carl Mattsson där borde Hinken hugga.

Confusius:
Här håller jag med dig, ta bort förlängning och straffar.

Bad_Brett: Verkar inte vara så många som bryr sig ;)

{5647}: Det är väl bara att redovisa tittarsiffrorna så får vi svaret.

Någon sa ju att det hade kommit ut siffror 2019 om att tittarsiffrorna var ungefär 60-40 mellan SHL och Allsvenskan.

Fördela pengarna efter seriernas tittarsiffror, och ta en viss procent av bådas pengar att fördela till Div1 klubbarna.

Det bästa vore naturligtvis att hockeyförbundet tog tillbaka driften av hela seriesystemet!

Silly: Det skulle väl dessutom göra seriespelet så mycket viktigare.

Ta även bort förlängning och straffar.

Antingen får du 3 poäng, 1 poäng, eller 0 poäng. Det skulle gynna dom bättre lagen och missgynna dom sämre. Spelar man oavgjort ska man inte ha chansen på 2 poäng, man ska gå för 3 poäng under ordinare matchtid.

Som det är nu så blir ju spelet jävligt avvaktande sista 10 minuterna om det är oavgjort, för att lagen vill ha en chans på 2 poäng

JanneG: Håller med dig till fullo, sjukt märkligt när lag 10 i en serie kan gå upp en division eller vinna mästerskap.

I SHL har jag ingen vettig lösning. Möjligtvis att vinnaren av SHL är klar för SM-final, medans lag 2 till 5 möter varandra om andra platsen i finalen?

Sista laget i SHL åker direkt ur, näst sista lag kvalar.

Seriesegraren i Allsvenskan går upp till SHL, det ska väl löna sig rikligt att vinna en serie? Lag 2 till 5 kvalar mot varandra för en plats till kval mot näst sista laget i SHL.

Som det är nu så har ju 10 lag chansen endast på ekonomiska grunder

JanneG: Janne den där åldrades inte väl ;) Å andra sidan blev väl ingenting som väntat med den där matchen!

JanneG:

Du fick fel, helt fel, det blev ingen jämn match, MoDo vann med 8-3
MoDo vann matchen solklart, därför laget denna kväll ville vinna

KRB:

Jag sade väl att om MoDo ville vinna matchen,
Skulle de vinna den pissenkelt,
I kväll innan ville de vinna och gjorde det enkelt

{10015}:

Japp, annars Umegård

KRB: Sebastian Ohlsson är alltså inte helt säker, testas på matchuppvärmningen.

JanneG:

Sa jag att det blir ”pissenkelt”?!
Läs det jag skrev igen

Tarasov: Ja jäklar du den kom på fel tråd , sorry !!

Smurfen:
Hädanefter matchtråd för inläggen.

KB: Haloran - Niderbach - Vela tillsammans

KB: ja viktiga i boxplay

KB: Men vad är det med Sven? Han var väl sjuk i tredje matchen, men med senast. Står på 0 poäng. Är det en petning?

Silly: Personligen anser jag att det ligger i hockeyns DNA att spela slutspel.
Streck i serien betyder spänning, sedan tycker inte jag att ett lag 9 eller 10 ska ens få chansen att bli svenska mästare, men en vår utan slutspel är en förlorad vår

Smurfen: Viktigt med Sebbe! Kul att Mannberg är tillbaka också.

Silly: Ingen Josh och Svenningsson !
Mannberg och Sebbe med

{5647}: J
ag skulle absolut tycka det okej att köra som fotbollen. Den som står som 1: a efter 52 omgångar vinner SM. Den som kommer sist åker ut.

Allsvenskan: Den som vinner serien går upp direkt.
Den som är sist åker ut. Punkt slut.

När slutspelsmatcher börjar blir det ännu mer fokus på domarna, Ännu mer filmningar.
Iinga ångestkval som spelare ledare vill ha bort. Klubbarna handlar inte lika mycket och gör mindre desperata värvningar,
Det kommer bli mindre sparkade tränare.

Varför skall en som har blivit 5-6 kunna bli Svensk Mästare när man hamnar nästan i mitten ifter 52 omgångar?

KB: klart det skall kvalas också

KB: Alternativt att hockeyförbundet styr upp det. Låt SHL behålla 75% av tv-pengarna och allsvenskan i sig 25%. Ta bort orättvisan med att SHL-lag inte kan åka ut ur J20.
Oavsett se till att inte SHL kan göra precis som man vill framför hockeyförbundet.

Tarasov: tror seriespelet skulle bli mer intressant/intensivt då, de som blir sist åker ur, dessutom kval upp och ner.

{5647}: Det håller jag med om. Tycker dock man måste börja i änden med att avskaffa de separata ligabolagen hos åtminstone SHL och HA och samla dem under samma paraply. Kanske även stycka av en del av Ettan in i detta också.

Tror inte vi kommer se någon långvarig meningsfull förändring tills detta sker.

KB: Jag vill också ha slutspel och kvalspel, men jag vill ha större rörlighet mellan serierna och en rättvisare fördelning av pengarna. Det hade med stor säkerhet gjort svensk hockey starkare.

Tarasov: Ja, ser många som förespråkar ”fotbolls-modellen”. Tycker att hockey ska vara slutspel eller kvalserie för den delen.

JanneG:
Skulle vara fruktansvärt tråkigt om 1 gick upp direkt.

Saleva: btw så tycker jag helt ärligt inte lag 10 skall få spela om uppflyttning, lag 1 borde gå direkt upp.. men nu är vi här

« · 2515180 · »