1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 497858 inlägg · 4180 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Nesse: Ingram hade väl stora psykiska problem vid den tiden också, så jag vet inte om bara samspelet var problemet.
"Ingram had undiagnosed obsessive-compulsive disorder (OCD) that left him drinking too much, obsessed with the possibility of contamination..."

{5647}: tycker målvakter i största allmänhet är sjukt svårbedömda då samarbetet med försvaret känns lika viktigt som själva målvakten. Connor Ingram imponerade inte direkt i löven, men har nu två år senare varit stundtals brilliant i Arizona.

Följer NHL och tycker det sker relativt ofta att en målvakt är en skakig backup i ett lag för att sen byta klubb, helt träffa rätt och bli en av seriens bästa.

SPOODI: Min poäng är att han snarare är i en position där träning är viktigare än matcherna. Visst behövs matcherna, men han behöver sätta grunderna i positionering och förflyttningar.

{5647}: eller förtroende. Borde spela i ett bra lag i HA egentligen men men

Trilske:Det känns som om OEE hamnat i fel lag/sammanhang. Han har en oerhört flängig stil och har en tendens att hamna helt fel i målet efter en räddning eller förflyttning.
Jag tycker att han verkar ha talang, så kanske handlar det bara om att få en eller två säsonger med en väldigt bra målvaktsträrare som kan slipa bort alla mindre bra saker.

Padrone78:

Målvaktscoachens analys gick inte av för hackor.

Det är möjligt att små målvakter fortfarande är något NHL drar sig för men samtidigt kan man plocka honom för en spottstyver så jag ser inte vad som hindrar NHL ifrån att chansa.

Tror det är mer upp till LL, om han är sugen på att spendera 5 år i AHL innan han möjligtvis får chansen.

Storlek i all ära men rent tekniskt känns OEE långt ifrån NHL-mässig.

Silly: visst är det vanligare idag.

Dock gör ju Saros det bra i Nsh, han är 1.79 och Lassi är 1.83

Men han får gärna anses för liten för min del 😊

Silly: Angående OEE så vettetusan om jag ser den potentialen att han kan ta sig till NHL igen. Tycker han känns lite för oskolad och "fladdrig" än så länge.

Padrone78:
Ska inte neka till att jag harinformationen från programmet du hänvisar till.
Hörde det också.
Men det bekräftade bara vad jag trott tidigare.
NHL gillar stora målvakter...
Ullmark. Markström,Lindbäck, Samsonov, Lehner, Husso m.m.

Och Olle har 4- 5 år kvar till sin pik..
Så visst kan han få chansen igen..?

dempa: Kanske bottnar det i att Mattias och Pelle i podden diskuterade hur sannolikt det var att Lassi skulle ta sig till NHL. De resonerade som så att Lassi har storleken emot sig, samt att de drog någon analys gjord av någon annan om hur han ofta hamnar låg och bred, därmed lämnar luckor högt. Vilket är läst av både motståndare och agenter. I jämförelse då så nämnde de att Olle är närmare att ta sig till NHL givet storlek....

Sen hur troligt det är lämnar väl en del att fundera över.

Sen kanske Silly gjort en egen analys och vill kommentera det ytterligare? :)

Silly: hur kommer det sig att du tror mer på Olle än Lassi?

{10522}:
Nej Nej...
Olle kommer att bli en NHL målvakt men det kommer inte Lasso bli.
Känns bra att Eltonius i organisationen.

{10522}: sjukt att han var i ettan förra året. Hade det tufft i Norge med. Kan gå hursomhelst i hans karriär känns det som

{10522}: jag är absolut nyfiken på det med!

Eltonius gjorde en supermatch igår och räddade 44 av 47 skott mot Kalmar.

Börjar nästan undra om Pontus vore en bättre backup till Lassi nästa säsong än Olle. 14 matcher, 91.2% 2.73 GAA i HA's överlägset sämsta lag.

TickledDonkey: Klausul för Schweiz är allt mer vanligt nu.

Bad_Brett: Nu är det väl inte hans förmåga att göra mål som jag tvivlar på eller hans ålder. Nog för att IKO är ett klappkasst lag, men -35 i +/- skojar man inte bort.

Wernblom tycker jag var en spelare med betydligt fler användningsområden. Han var ingen raket på rören men gjorde verkligen inte bort sig i det defensiva arbetet heller där jag upplever att Karlqvist är sämre.

SPOODI: Ok, trodde det mest var något som de allsvenska föreningarna har. Fick för mig SHL-spelare i regel enbart hade NHL-out. Är ju sällan man hör SHL-spelare utnyttja en klausul för annat än NHL.

TickledDonkey: NHL out har alla men annars finns det nog rätt ofta klausuler

Det här med att Lassi inte har några klausuler, förutom för NHL. Brukar inte det vara standard i SHL-kontrakt?🧐

JonathanF: På tre säsonger snittar han 0,99 poäng i SHL. Vilka andra spelare kan stoltsera med det poängsnittet? Om han dessutom vill spela här så vore det såklart idioti att inte göra allt för värva honom.

Vill inte höra ett ord om att "det är en svår marknad" ifall nästa Oregano floppar. Väljer man bort Karlkvist ska det vara för en spelare som är god för 25 mål och 50+ poäng.

När det kom rapporter om att vi var intresserade av Karlkvist så var jag sugen men med tanke på skadan nu så vette fan alltså. Kommer inte gråta floder om han går till Örebro.

Bad_Brett: Karlkvist behöver bra kedjekamrater för att lyckas. Han blir bara äldre och jag tycker att MoDo ska satsa på andra spelare.

Bad_Brett: Jo. Aftonbladet har haft fel gällande väldigt mycket. Ros var väl ute för nån månad sedan och sa att vi var på jakt efter en målvakt också, vilket vi absolut inte har varit.

KB: Var det inte för övrigt Sportbladet som hävdade att Muzito-Bagenda var klar för MoDo?

Jag är inte övertygad om att Karlkvist hamnar i Örebro. Resonemanget skulle vara att det är närmare hem till huset, men det är väl närmare till typ hälften av klubbarna?

Och ni kan ju tänka er vilken skandal det skulle bli ifall det kommer ut att Karlkvist är muntligt överens med MoDo och MoDo sedan hamnar i kval... nu kan ju ironiskt nog även Örebro hamna där.

Hoppas Hinken gör sitt yttersta!

{9315}: Ja, en ikon med 7 matcher är oantastbar :)

{10322}: Inget är på riktigt längre, fake news tar över allting. .

Men Timander kör aldrig en vända med Karla igen, nya tider nu.

{10322}: det är givetvis ett skämt :) regeln är fö att stjärnor eller spelare med stark modoanknytning får ha över 40. skulle jesper olofsson komma hem och vill ha 92 så är det inga problem.

Petey21: På riktigt? I så fall rejält töntigt av oss, även om jag inte är övertygad om att jag egentligen vill ha tillbaka honom efter denna säsong.

Petey21: Bra det, nån jävla ordning måste det va

Petey21: Han fick väl behålla det när han kom tillbaka 20/21?

{9315}: Karla tackade nej till MoDo då han inte skulle få behålla sitt nummer pga matrisens fetisch för låga nummer. 😋

Bad_Brett: Har svårt att se honom toppa fjolårets säsong faktiskt. Den var makalöst bra och mycket på grund av hur fenomenalt bra han gick ihop med den ännu bättre Suomela. Sen tror jag inte att han är helt slut heller.

Smurfen: haha, en ny Mike Morrison?

På tal om ny spelare , Brynäs nye målvakt har 2 skott på sig och 2 mål insläppta !

Tuff start

Bad_Brett: du kommer inte höra mig säga ett ont ord om honom, så jag hoppas du har rätt. det vore kul

Bad_Brett: Alla som lämnar, blir per automatik lite kassa härinne, tyvärr. Big Sam är ett exempel. Hade Karla gått till oss hade han varit seriens bästa, nu är han bara en föredetting. Finns inga gråzoner bland supportrar

{9315}: EXAKT så lät det när Wernblom halverade sin mål- och poängskörd 03/04 jämfört med 02/03. Många ansåg att han var en svikare som gick till Skellefteå och baktalade MoDo för att inte ha fått ett tillräckligt bra kontraktsförslag. Många ansåg även att MoDo gjorde helt rätt som inte brände pengarna på en 31-åringar, framförallt med tanke på alla lockoutspelare som skulle komma.

Två säsonger senare slog han målrekord i Hockeyallsvenskan med 37 mål på 42 matcher, ett rekord som står sig ännu idag. "So what?", tänkte många. "Det är ju ändå Hockeyallsvenskan, det betyder inte att han hade hållit i SHL fortfarande".

Säsongen efter gjorde han 25 mål på 49 matcher i Skellefteå i Elitserien. Efter detta valde MoDo att värva tillbaka honom, vid 34 års ålder. Många minns inte detta eftersom den säsongen kändes som ett fiasko, men faktum är att Wernblom, vid 35 års ålder slog sitt personliga målrekord och hade sin näst högsta poängnotering under hela karriären i Elitserien.

Jag hajar om MoDo inte är villiga att betala 350 000 kr i månaden, men jag sticker ut hakan och _lovar_ att han inte har gjort sin bästa SHL-säsong ännu (förutsatt att han blir kvar i SHL). Blir inte ett dugg förvånad ifall han drar till med en Bud Holloway-säsong vid 34-35 års ålder.

Randy Marsh: karlkvist är min vän men för stor osäkerhet. modo har dessutom i mitt tycke redan tillräckligt många 30+ klara för nästa säsong om det blir shl. mer spelare med sina bästa år framför sig än bakom sig

{10522}: Han är redan för gammal och seg, möjligtvis kan Örebro utnyttja honom i pp men thats it.

Skönt att vi inte ville ha hit honom.

{10522}: Allt annat än att IKO åker ut är nästan skandal. Kolla målskillnaden, det är bland det sämsta som observerats sedan väsby? Typ?

Sen angående Timrå, det är väl en hatkärlek. De lär ju spara rätt många tusenlappar på att IKO försvinner på vår bekostnad, precis som att det är fördelaktigt att det nya laget blir ett norrlandslag. Besparing/ekonomisk vinst i biljettintäkter, mindre resväg etc.

{10522}:

Dessutom en rätt stor skada och en lång rehab på det. Nej jag grinar inte heller över det.

{10015}: skönt. Vill inte se honom i vår tröja. Maken på kass defensiv. Han passar bra in i Örebro.

Minus 35 lär nästan vara rekord?

{9315}: det har jag koll på, men eftersom det skrevs att han inte har några så tänkte jag om det var ett speciellt avtal inskrivet vilket kändes skumt.

Robin Moberg: alla kontrakts bryta väl när man åker ut oavsett vad som står i dem. Men nu kan han väl inte dra till nordamerika eller schweiz oavsett?

Robin Moberg: nej, det är något helt annat om modo åker ur. då bryts alla kontrakt

{9315}: kom ut när jag slutade jobbet så sparar avsnittet till imorgon bitti 👍 låter riktigt bra. Inga klausuler låter dock skumt, trillar vi ur så ska han alltså lira i allsvenskan?

{10015}: Tack och lov

Robin Moberg: avsnittet är ute, har inte lyssnat själv än men detaljen är att lassi inte har några klausuler

Randy Marsh: eller så vill han inte avslöja det på twitter.

« · 2656361 · »