1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 497784 inlägg · 4180 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
{5647}: sant oslagbar duo. Älskar hur sjukt jordnära Reideborn är också. Topp 3 bästa människan bland alla svenska ishockeyspelare

{9315}:

Ja nått sådant känns troligt.

Ska vi bli bättre nästa år måste vi fylla på lite uppifrån. Frågan är dock ifall man verkligen tänker sig Woods i en tredjekedja, kostar ju enligt uppgift runt 175k/mån och det är väl en dyr spelare för tredje. Kan bli så att Olofsson är tänkt med Ranta och sedan Woods/Aagaard i andra, så det blir 1 FW (Olofsson) och 2 C vi köper till första och andrakedjan.

Men har vi råd gillar jag den uppställningen du skrev ner, känns som tredje blir betydligt mer spetsig med Woods och Niderbach med Sam istället för Walli och Södergran.

Att vi släpper Brickley, Folin. Wahlberg tar jag för givet, speciellt eftersom vi förlängt med Berg och Bernhardt. Vi kan ju inte förlänga med så många fler ifall vi ska bygga om backsidan. Rubins är väl den jag skulle vilja behålla av de med utgående kontrakt. Tror han skulle kunna göra det bättre än Byström i tredje backpar då han är betydligt mer defensivt inriktad och en BP spelare. Noren är väl den unga back man hoppas ska få chansen och ta en plats i truppen som sjunde/åttonde back, ser tyvärr inte att Styf har kvalitén att bidra i SHL nästa år, han ska nog satsa på några år i HA och bli en toppback där först och slå sig in i ett lag på övre halvan, Mora vore en bra plats för honom.

Sedan är det dags att släppa AP och EJK, även om jag gillar bägge och de har presterat ungefär som väntat och varit viktiga i vår resa tillbaka och etablering. Vi måste öppna upp plats för Jacobsson nu när vi investerat i honom och haft honom på tillväxt/introduktion första säsongen. Han måste få en chans nästa år så man kan utvärdera på riktigt. Är ju dessutom förmodligen billigare än både AP och EJK så där frigörs pengar till andra delar av laget. En fjärdekedja där man kan varva Ohlsson, Södergran, Jacobsson, LP och OP skulle kännas ok. Vissa av dessa har dessutom möjlighet att kliva upp i andra kedjor vid skador och avstängningar tänker då på Södergran, Jacobsson och LP.

Walli har ju en spelstil som få i modo saknar, är rivig och kämpar och sliter. Är tveksam till förlängning, men ifall han kan acceptera en roll längre ner i laget och en acceptabel lön är det ingen dålig spelare att ha i en trupp. Men troligen skulle han behöva gå till ett allsvenskt lag och lira en förstakedja för att få igång sin offensiv, för det finns nått där med skott och vilja att ge sig in framför mål och bryta in på mål. Men det lutar åt att jag tycker vi ska släppa honom och satsa på våra egna spelare och ge de chansen istället, i nästa års lag borde han vara en spelare för fjärde och då ser jag hellre att vi lyfter upp egna spelare och billigare spelare där.

Blir spännande att se hur Hinken tänker kring laget. Silly är en rolig tid.

Ska vi in med 2 FW så slår jag ett slag för Kaut i första eller andra, 29p på 30 matcher i Tjeckien, högerskytt med en spelstil jag gillade när han var här.

Rytter: kan tänka mig att det på pappret inte spelar så stor roll om woods och sam är tredjekedja eller inte men det är klart att det rent lönemässigt kanske inte är hållbart med fem forwards med höga löner + två centrar

Rytter: Kaut måste ju hit! Hans glädje efter mål och den kramen han gav glömmer jag aldrig.

Rytter: Håller med om det mesta förutom att släppa Brickley! I övrigt en bra analys av läget.

{10322}:

Brickley är svår, jag hör till skaran som inte tycker han är så dålig som kritiken han får.

Visst han har djupa dalar och slarvar men är ändå en gedigen back och i sina bästa stunder håller han en hög nivå. Men är tyvärr ojämn i matcher och mellan matcher.

Anledningen jag ser till att släppa honom är mer att vi inte har plats om vi ska vässa laget defensivt. När vi förlängde med Berg som är den brickley konkurrerar med samt förlängde med Bernhardt så ser jag ingen riktig plats för honom ifall vi ska bli bättre defensivt nästa år. Då måste vi ha platser öppna för nya spelare och då är Brickley den som offras.

Rytter: jag undrar om inte blichfeld i växjö blir aktuell för modo ändå. tror inte han är så bra men är väl den typen av spelare modo behöver "chansa" på för att ha råd med dyrare spelare. hans agentur har en del spelare i modo: olle, rundblad, theo, op, sebbe, mikkel, så det känns som att det finns en bra relation med hinken.

vet inte hur hans relation är med mikkel men dom är från samma stad och har såklart spelat i landslaget samtidigt, så kanske också väger till modos fördel om relationen är god

han skulle kunna vara avslutaren i en kedja med riley och sam exempelvis. han är säkert inte billig men borde inte kosta skjortan heller

{9315}: Mikkel har iaf pratat gott om honom och hans skott i något tidigare sammanhang.

KB:

Kan vi bearbeta den här killen under den här tiden som är kvar i SHL.
Ersättare för walli I 3: e?

Leksand jobbar ner Malmö.
Växjö jobbar ner Örebro.

🥃❤

Silly: Tycker han är för dålig för de två första kedjorna och inte tillräckligt hårt jobbande för tredje eller fjärde

Silly: han hade varit ett bra nyförvärv och han hade utan problem kunnat spela i topp sex. spelar mycket bp i oskarshamn också, snittar mest tid av alla forwards i laget i bp

ranta-ny-jasek (kräver sin center den här kedjan. blir antingen supersucce eller total katastrof)
olofsson-ny-mikkel
woods-sam-blichfeld
södergran, jacobsson, op, sebbe, niederbach, lucas p

sen kan man ställa upp det hur man vill.
ja det saknas inte målskyttar i det laget iallafall. men det är inte realistiskt

{9315}: noll koll på Oskars, är det fler spelare man vill vara med och plocka upp? Mvh gamen

grimiss: lodin om man vill dras med allt det bagaget. annars, nej.

{9315}: Ja nja. Burström tyckte jag var riktigt fin när han var i Skellefteå. Verkar dock blivit betydligt sämre sen dess.

{10015}: 33 år, nej det kan nån annan få chansa på

{5647}: Austin Wagner? Bara 26 år och har varit ordinarie i NHL flera säsonger. Skulle nog kunna passa i en tredjekedja. Vi vet ju av erfarenhet att första säsongen i SHL ofta är jobbig för transatlanter.

Bad_Brett: det jag nästan tycker är svårast med nästa säsong... var gör vi av niderbach?

{9315}: Tränarteamet älskar Niederbach så han ska ingenstans. Han ska ha sina 15 minuter istid varje match utan motprestation

{9315}: Finns fler problem, vad gör vi med BobbyG :)

puffe: ut bakom skjulet och två skott i pannan

{9315}: Näe, räcker väl med att borsta tänderna med tvål ikväll gillar att det finns spelare och supporters från närområdet

Bad_Brett: Men du har en poäng i att oerhört många nordamerikaner har floppat eller i alla fall inte lyckats så bra som man trodde på förhand.

{9315}:

Ja han är svår. Känns som vi gick upp ett år för tidigt för hans bästa. Skulle behövt en full säsong i HA som ledande spelare och utvecklas till en toppcenter.

Jag hoppas det lossnar för honom för han har många bra egenskaper. Men det blir så kladdigt ibland, som idag när man kommer i en bra vändning och han snubblar till det så vi tappar puck, sedan kladdigt runt linjerna med pucktapp och vändning som följd.

Men hoppas han får ordning på grejerna då han har potential att bli en bra spelare på denna nivå.

Tredjekedja med woods och Sam nästa år som du skrev tidigare skulle kanske vara en bra omgivning. Känns inte redo för topp6 ifall vi ska bli bättre nästa år, passar han inte i tredje är väl nästa alternativ utlåning. För i fjärde hoppas jag man spelar in Jakobsson med någon av södergran, ohlsson, OP.

Rytter: Vill nog se LP ordentligt innan jag dissar honom. En rejäl försäsong kan göra underverk och slipper vi ligga i absoluta botten kan vi få en väldigt bra utveckling på honom då vi kan ha mer tålamod än i år.

{5647}:

Vem pratar om LP? Vi pratar om niderbach.

Men visst LP bör få en chans att slå sig in men tror att det kan vara lite tidigt, varva shl/j20 är nog lämplig inskolning nästa år för att sedan slå sig in på allvar säsongen efter.

Rytter: Jo, men sätter du Niederbach eller Sam som center i tredje och Jacobsson som center i fjärde så undrar jag var du tänkt dig LP var min poäng

{5647}:

Inte som ordinarie på förhand iaf. Ska vi bli bättre kan vi inte chansa på att spelare ska få rejäl utveckling under sommaren.

Vi behöver 14-15 forwards för att täcka upp under säsong, väldigt sällan alla är tillgängliga så han kommer få sina chanser.

Men sedan ska han såklart få chanser tidigt att visa upp sig t.ex under försäsong.

Är han bra nog är han gammal nog.

Visar han den utveckling du beskriver kan han ju peta Niderbach i tredje eller varför inte op, södergran, ohlsson, Jakobsson?

Min poäng är att jag tror inte man ska räkna in honom som ordinarie. Han får visa att han ska ta en plats av en senior först.

Alternativt utlåning till HA som Jakobsson för att få mängder med speltid och introduceras till seniorhockeyn den vägen.

Rytter: LP är i mina ögon en större talang än de båda Theos. Jag tror han tar en plats direkt

{5647}: det vore fantastiskt om han gjorde det men tycker inte hinken ska räkna med det och göra en plats åt honom, vi såg hur svårt det var denna säsong att hitta vettig förstärkning under säsongen

räkna för all del med honom i en trupp om 14-15 forwards och skulle han vara bra nog så ska han spela, annars bra att ha bredden och får han hoppa in här och där när det är skador

Tror ni vi når play in?

jonsson: tror inte det, missar nog precis. men att vi ens sitter och pratar om playin och att modo har en verklig chans att nå det med fyra omgångar kvar är helt otroligt

{9315}:
Apropå Blichfeld så absolut men det bygger på att Ranta anses vara kvar i första. AB skrev något om det ny förstakedja.

Tarasov: tror definitivt ranta ses i förstakedjan sen ska man bara hitta två spelare som tänker hockey som honom, inte så lätt

Tarasov: Blichfeld hoppas jag Modo passar på, känns inte alls som en spelare som passar i Modos spelidé.
Blichfeld faller ofta ur och kan vara osynlig hela matcher, dessutom är det ingen direkt hårt jobbande spelare och saknar tempo även med Växjö mått mätt, har väl till och med suttit på bänken vid några tillfällen.

Hans största och vad jag anser enda färdighet är hans näsa för målet som är utmärkt samt ett skott som håller europeisk toppklass.
Absolut att sådana spelare behövs med det känns inte som att det är dessa typer av spelare Hinken och Karlin vilka ha, Man vill ha hårt jobbande spelare som spelar med fart och tempo.

{9315}:
Ser att många flyttar ner Woods till 3, tycker det är naturgaser att flytta ner Aagaard ( Bibic - aa blir å).

Aagaard- X - Blikan men vi ser vad det lider

Gavelo:
Har ingen direkt koll på honom mer än skottet då.

Tarasov: tänker mer att det är rimligt att köra woods med sam i en kedja och sen kanske olofsson och mikkel i en, ranta och kanske jasek då i en. sen vilket nummer kedjan har kvittar för mig, kan sätta en 1 framför ops kedja

Gavelo: Om Jesper Olofsson kommer hem, ser jag helst att man bara värvar centrar. Bra med bredd på centerpositionerna. Även en bred trupp kommer vara viktigt att ha. Skador och avstängningar avlöser varandra.
Kan hända att Lucas Pettersson tar plats direkt, men jag tror det är bäst han får börja i HA och få massor med speltid likt TJ fick i Västervik.

JoLoffsson - Ny - Ranta
Aagaard - Ny - Woods
Jacobsson - Fröberg - Niederbach
Ohlsson - Vigneault - Södergran
EJK

Låna ut:
OP
LP

Köp ut:
AP

S-vikaren: Kan köpa det resonemanget, dock tycker jag att Sam med rätt omgivning är bättre än en spelare för 4:e kedjan och samtidigt tycker jag Woods är för endimensionell för att spela topp6, eller iaf på gränsen.
Det finns ett stort värde att ha spelare som kan spelsystem och spel på stor rink så det får man inte underskatta.

Niederbach är en utmärkt center så det finns ingen anledning att sätta honom på en kant, låt han skolas och bli den toppspelare han kommer bli.

Fröberg, nej gud nej, vi har egna spelare som kan ta den rollen.

Olofsson Ny Ranta
Aagaard Sam Woods
Jacobsson Niederbach Södergren
Olsson LP/Ejk OP

Detta skulle vara en uppgradering från dagens trupp om än inte jättemycket , däremot hoppas jag man lägger mycket krut på att skapa en stabil backsida för det är nog där vi inte riktigt räcker till

Gavelo: blir vääääldigt spännande att se. Sen är frågan hur man förhåller sig till prestationen iår ? Har vi överpresterat nåt jävulskt eller är truppen stadigt tillräckligt bra för ingenmansland? Isf krävs ju inga större förändringar. Sen är det ju det där med gruppdynamik och kunna spelsystemet osv . Avundas inte hinken, fy fan vad svårt !

grimiss: Du slår huvudet på spiken!
Gruppdynamik är superviktigt, speciellt på högsta nivå där det florerar många egon!

Modos ledning har ju aktivt värvat spelare som skall ”passa” in och nu när man säger sig ha en trupp med utmärkt dynamik så tror jag inte man kommer försöka rubba den för mycket.

Aagaard, Sam och Woods har tsm 32 mål och 48ass tillsammans och det är verkligen inte kattskit för en i stort sett allsvenskan kedja.

{9315}:

Tycker nog det är Ranta som måste börja tänka hockey för att få till en bra kedja.

Han åker alldeles för mycket med pucken själv och kommer han inte igenom på första försöket så blir det sällan något . Tänk om han hade kunnat passa lite oftare när han väl gjort en ingång istället för att åka två varv runt zonen och leta skott.

In med pucken under kontroll, leta pass till fri spelare, sök ny position och ta skott.

Ranta har potential att göra riktigt mycket poäng på denna nivå, han har skottet, tekniken, farten, vågar gå in i det fysiska. Men då måste han anpassa sig och maximera sina styrkor.

Blir intressant ifall man kan hitta en stark center som kan "sno" lite puck från Ranta och hänga med i tempot och sätta upp honom i lägen, får man till kemin och lekkamrater så kan man ha en riktigt vass förstakedja.

Rytter: jag håller med och det är ju därför han spelar i shl och inte i nhl, han har verktygen men som vi sagt sen i somras han har inte huvudet för att sätta ihop det. kan inte vara lätt att spela med honom trots att han är så bra individuellt

Vill se en riktig förstakedja nästa säsong. Får motståndarna tillbakatryckta i egen zon när de är på isen. Kan sätta ett mål som vänder matchens flöde trots dålig start. Någon som kan göra mål på en halvchans.

S-vikaren: Tror folk överskattar hur mycket vi kommer värva.
Rätt säker på att lämnar Dicken tar Vigge hans plats.
Skulle tro att centerlinjen blir ny-Sam-Fröberg-Theo J.
Att Woods och Aagard skulle hamna i en 3e kedja är fullt orealistiskt.
Dom har varit 1a kedja i år så skulle dom på riktigt vara 2a kedjan så har vi ändå avancerat ett snäpp. Sen får vi väl hoppas att alla tar lite kliv i sin utveckling.

Fröberg tror jag Hinken är sugen på för han vill ha en rutinerad center. AP skeppas nog.

Monno:
Tror man vill ha 4 etablerade centrar likt när vi gick upp. Theo x 2 får bli kantreserver. Det kan ju bli skador på både en och två centrar, Sam har dessutom haft 2 hjärnskakningar.

Gavelo:
Oavsett så finns det goda förutsättningar för att vi kommer vara starkare på forwardssidan nästan säsong, visserligen kanske JD försvinner men i övrigt så känns det som att Walli/ORegan/Ruohomaa bör kunna uppgraderas. Plus att jag tror att Niederbach kommer utvecklas. Samt AP ut Valfri in också skall kunna bli en uppgradering.

Tarasov: Så är det ju. Beror väl på hur man värderar EJK.
Jag är tämligen säker på att Theo J hanterar SHL nästa säsong.
Men visst ett kanske är oprövat. Hinken vill ju ha en stark center uppställning uppenbarligen. Han värvar ju hellre 3 centrar än 2fw och en center.

« · 2663243 · »