Willow: Vid ett besök på Lottas tidigare i år, eller i fjol så kom jag vid hemgång i samspråk med en man som just blivit utkastad från stället. Han berättade då en kompis som hade sagt att han skulle gå i sin modoboratmankini från Öbacka Strand till Sjöbris om löven skulle gå till SHL. Någon som känner till det ?
Hägglundsmaffian: Den är från förra säsongen vilket är hans sämsta i Växjö, sen ska man ta den killens siffror med en stor nypa salt. Det är inte samma som sportlogic.
modomille: Jag har gått igenom parametrarna och i min mening är det parametrarna som har betydelse som han/dom använder. Sportlogic har absolut mer parametrar men det är parametrar som kan vara ganska missvisande som tex blockerade skott.
När Rosen ryktades till Modo redan förra säsongen så följde jag Rosen ett tag där och jag begrep aldrig hur han ens kunde vara aktuell för oss då han spelade i topp 6 och var väldigt säker i sitt spel.
Gavelo: Av det man läser så verkar det nästan chockerande att han inte ska spela i SHL. Låter lovande, om ryktet stämmer. Inte läst något från Expressen än.
Gavelo: Jag talar inte om antalet parametrar utan om hans modell. Siffrorna brukar skilja sig en hel del från sportlogic och ibland är dom helt obegripliga, därför tycker jag att man ska ta den sidan med en nypa salt.
Smurfen: Inte hans direkta lagtränare vad man kan se, men de lär ha haft med varandra att göra i Leksand runt 2014–15. Rosén var då inne i Leksands juniorverksamhet, medan Karlberg hade en bred roll kring J20, juniorerna, spelarutveckling och hockeygymkopplingen. Så sannolikt i samma miljö.
modomille: Modellen dom använder bygger följer den största analytikermodellen från nhl så nog tycker jag den är ganska ”rätt” , men såklart värderas olika parametrar olika. Sportlogic är överlag bättre än Hockeysiffror men samtidigt är logic mer ett verktyg för scouting på djupare nivå där man kan undersöka spelare prestationer med andra spelare osv.
Av det jag såg Rosen så tycker jag nog att hans offensiv var något bättre än vad spindeln visar, men samtidigt har jag inga stats för att backa upp det utan mer hur han såg ut på offensiv blå, rörlighet osv.
Oavsett vad statistiken säger så är detta en kanonvärvning om den stämmer.
Någon som tycker att det vore intressant om vi samlar in så kallade kamikazetips före månadens slut för att kunna jämföra dessa med dem man gör sedan, när trupperna är satta? Jag föreslår isåfall att man inte postar dem öppet, då man påverkar varandra mer då. Bara en tanke.
grimiss: Intressant att Växjö plockar in Elias Lindgren från Vimmerby och samtidigt uppges släppa Rosén trots kontrakt. Någonting säger mig att att det finns en tanke med detta, annars hade man inte gjort det.
Bad_Brett: Det handlar nog mest om att ha rätt mix av spelartyper. Växjö har redan mängder av spelskicklighet med Persson, Rafferty, Sahlin-Wallenius (antar att han blir kvar?) och Aho, som också uppges vara klar. Rosén är väldigt skicklig och rörlig, han har varit riktigt bra i Gävle den här säsongen, men jag tror inte han är rätt komplement till deras 4 spelskickliga backar som nämndes ovan. Kanske lite förvånande att han inte hamnar i SHL, men jag tror det är lite som med Alexander Lundqvist (inte samma spelartyp), dvs att de flesta lagen söker toppbackar eller typ yngre sjundebackar, och att de här spelarna betraktas mer som mitten av en SHL-hierarki.
Hägglundsmaffian: när tror vi hinkens bomber kommer då? Är detta året AIK köper sig en plats till shl? Hur fan har leksand råd med att fortsätta pumpa in pengar när de är hos kronis.. Vad fan är det som händer denna säsong?!
Känns inte bra som modoit när man inte ens kan ta BIK i en semi men nu ska man kanske behöva möta en ännu bättre aik eller leksand som pumpar in pengar. Fan ah tänkte detta skulle bli en enklare säsong.
JoakimE: hinkens bomb kommer strax efter nyårssmällarna. "Gradin åker till Colorado " på scoutresa. Vi ser mycket potential till framtida lagbygge i dessa resor säger hinken.
Bomben består i om han kommer hem med ett påskrivet kontrakt i näven för en gångs skull eller om det är en påse med en Fahrenheit, en gucciväska till frugan, två helrör lagavullin och 2 enheter högre på BMI från michelinkrogarna. Allt på bekostnad av klubben såklart.
M Horava: fan börjar ändå ramla en del riktigt bra signaler! Nytt blod i styrelsen, ny tränarkonstellation osv osv. Livet som modoit börjar återfå lite tillförsikt!
grimiss: Jag tror Hinken har gjort klart med de flesta. Han verkar hur lugn som helst. Sen tror jag det blir fler spelare än vad han säger. 2 backar och 3-4 fw. Då tror jag att han räknar med att Fitz, Emil Larsson och Linus A stannar. Spelare från egna ledet och som garanterat får en plats är ju egentligen bara Milan. De andra får spela lite sporadiskt under säsongen.
I min värld är det fler som ska in och jag är ganska säker på att det blir så. Även om de kommer i Oktober.
Vargen: Tidigare hade man ju inte råd att köpa ut honom. Undrar om det hela finansieras med pengar från Niederbachers NHL-avtal eller hur den ekonomiska uppgörelsen med Freddan ser ut?
Paninaro: Lite märkligt ändå.. Kan jag tycka? Här får Hinken tag i en kille i bra ålder som dom 3 senaste åren har huserat i SHL.. som han tror väldigt mycket på att han kommer bli en stark kugge i laget..?
Varför skriver han inte 2 år med honom eller 1+ 1 om det nuskulle finns någon liten tvekan kring honom.
Jag menar oavsett om vi går upp eller endast kommer bara vara ett topplag och att vi kanske bygger på med några bra backar till senare. Så kommer han vara en back för sämst 2: a backpar... Har svårt att se honom efter Berg , Bella och Wahlberg.?
Haakana32: Frågan är om det var Hinkens eller Karlbergs värvning:
– Jag spelade med hans son under hela min uppväxt och jag har känt familjen Karlberg sedan jag var tre, fyra år och vi kom till Leksand. Jag har spelat landhockey utanför deras hus och så. Det kändes väldigt bra när han sa att han ville att jag skulle komma upp till Ö-vik, det blir såklart en trygghet, säger Rosén.
Kan inte komma på någon större fördel för klubbar idag att skriva längre avtal än ett år, ändå.
Det är ju alltid spelaren som gynnas i slutändan.
Vill spelaren bort så löser det sig alltid oavsett kontraktslängd, medan klubben tar hela risken genom att bli sittande med ett dyrt extraår på en spelare man är missnöjd över eller kommer behöva betala dyrt för att bryta avtalet själva.
Skulle nästan säga att det är ett gott tecken att en spelare bara vill skriva ettårsavtal idag, det säger mkt om ambitionen och talar för att man har värvat en spelare som har siktet inställt på att ta nästa steg.