zigge: Det var väl egentligen först Mårts med småkronorna som började trenden att "tro på sitt lag", men han misslyckade varje år trots den postiva synen. Ironiskt nog vann man först när man inte längre var favoriter.
Efter det kom det på modet så bland annat TJ pratade om att vinna guld ifjol. I år var det ännu fler tränare och sportchefer som stack ut hakan.
Jag tror på det traditionella, svenska, att det är en fördel att vara underdog. Att det bästa man kan göra är att lägga pressen på motståndarna. Som exempel försökte både Ferguson och Morinho slippa favoritskapet. Det är inte två orutinerade herrar, utan de två kanske största ledarna de senaste 20 åren. De förfogar inte direkt över trupper som ska vara chanslösa till Chamions league heller.
Bad_Brett: Vore väl rätt komiskt om alla ES-tränare VARJE sensommar stod på pk-samlingen o sa att "VI vinner guld!"? Vem skulle lyssna på dem? Måste ju finnas NÅN relevans, TJ var kaxig förra säs, o fick rätt! Men just nu är ju många BIFare "galna" på han, för att han lovade försvara guldet.
Nä, lite svenskt "lagom" måste vi ha, även där! Inte sa väl Lückner aug -06 att de skulle ta guld? Eller gjorde han? Men säkert TRODDE han på det. Iaf VILLE tro.
J F K:
Jag vet inte om det är annorlunda norrut, men i Stockholm gillar älskar företagen lite kaxighet så länge det åtminstone finns en mikroskopisk chans att lyckas. Det som egentligen kanske borde ses som tecken på verklighetsförankring ses som losermentalitet. Tror i det här fallet att det är precis tvärtom, dvs att det är viktigt att utåt sett ha en småkaxig inställning även om man bakom stängda dörrar inser att chanserna är minimala.
Sedan beror det ju naturligtvis hur man gör det. Att göra en Daniel Widing och peka finger gör nog inte många sponsorer glada. Att därmed ha den skämtsamma attityd som Svartvadet hade 2007 (ni får snabba er om ni vill bli hjältar, annars blir jag det etc.) tror jag alltid är positivt.
J F K: Men vilken målsättning skulle RBK gå in med då?
"Jahapp, kul att Skåne får vara med i Elitserien igen, och vår målsättning är glasklar, vi ska till ingemansland! Hade vi lyckats bättre med värvningarna så hade vi kanske siktat mot slutspel, men nu med detta lag då får vi vara nöjda med ett nytt kontrakt."
Det hade ju gjort sponsorer och supportrar glada.
Redigerad kommentar
Bad_Brett: Jag tycker att det är lite löjligt. Rögle pratar om slutspel. AIK om att nå längre än semifinal osv. Jag tycker att det bara är en massa snack om man inte visar det på isen. Snarare skapar det ett löjets skimmer om det inte går i närheten av vad man ville.
Ifjol förlorade Modo de två första matcherna, men det var ingen press på dem för det. De trodde själva på laget och vann två raka. Jag är hundra procent säker på att INGET lag som Uffe coachar någonsin kommer att känna sig slagna på förhand och jag personligen gillar betydligt den lågmälda stilen han håller i media.
J F K:
Gillade skarpt Jonssons svar på frågan om Brynäs chanser. Han sa något i stil med "Vi har haft ett mål från dag ett och det är att försvara guldet. Det kommer såklart bli tufft mot Skellefteå, men vi kommer vinna".
Jag gillar inte riktigt losermentaliteten MoDo utstrålar. Det låter ungefär som att de tycker att Färjestad är fantastiska och att det är en ära att få möta dem, men att de ska göra sitt bästa. Kanske är det en taktik för att sänka förväntningarna, vad vet jag. Men jag hade gärna sett lite vinnarmentalitet från MoDos sida, framförallt med tanke på den avslagna avslutningen.
J F K: Enda chansen att få bra domare är att hyra in några från NHL, och det kommer ju inte att hända. Det finns inga domare i den här serien som håller måttet, vissa är mindre dåliga än andra men ingen är riktigt bra, och det gynnar ju definitivt FBK.
Synd också att vi inte har några riktiga grisar i laget, i ett slutspel mot lag som FBK skulle Hedman och Tollefsen ha varit guld värda, nu får vi ju dessutom Tollefsen som motståndare. Till och med Stehlik skulle vara bra att ha i en tuff serie mot ett sånt lag, vem ska stå upp för laget nu? Nog för att Samme kan sätta in tunga tacklingar, men i övrigt känns laget rätt tunt rent fysiskt.Berka: Starkbaum parkerar på en tredjeplats i räddningsprocent. Synd bara att Salak är etta.
estat.hockeyligan.se/c/LGoalkeepers.aspx?LId=250
Starky verkar dock vara en sådan målvakt som höjer sig extra i ett slutspel om man kollar på hans stats från tidigare år. Det låter ju inte direkt trist.
Bad_Brett: Jag med. Men nu är det dags för Modo.
Jasg gillar Wikegård mer än förr, då jag hatade honom. Eller hatade och hatade. Det är få personar jag hatar, men inte mycket respekt från mig då.
Nu gillar jag plötsligt boorken också.
Det jävlig är att det är ett uppehåll nu, nu när Modo börjar komma igång.
Redigerad kommentar
Monno:
Det finns ju få saker här i livet som väcker så mycket aggressioner inom mig som slutspelsmatcher mot kaffelaget. Jag mår redan dåligt.
Blake:Tungträningen har lättats upp.
Bäst i Modo enligt mig. Skröder, Sundström, Spina och Regehr som spelar solitt. Jag tycker det ser bra ut. Nu är det lite tid till innan det är dags och formen är på väg upp.
Berka: Skröder kan bäst i Modo.
Skit! Ja, mot SAIK kan vi inte bjuda på något. Det här är en liten målvaktstavla, även om den går strax över benskyddet.
Redigerad kommentar
Blake: Vilken snygga backhandlobbpassning till Kousa av Sundström. Kousas avslut var inte helt värdelöst.
Nu måste vi försvara oss i nummerärt underläge ett tag innan vi skall missa alla straffarna.
Berka: haha! Blända till gör man väl varje gång man gör mål.
Du är inte inblandad speciellt kring Spinaomdömet.
Skröder är dock för gammal, passerat bäst före datum, bör bänkas tills han är het igen, osv, osv.
Redigerad kommentar
Procentuella chanserna är naturligtvis olika med säsongen som facit för de olika lagena, MEN det finns dåliga domare, slumpmål, skador och flyt som spelar in.
Att säga att Brynäs inte kan vinna SM guldet igen är fruktansvärt korkat sen får alla bilda sig sin egen uppfattning om hur troligt det är.