Hockeyligan - the Lockout Story
Berka:
Vi kan sitta och tolka beslutet hur vi vill men det intressanta nu är ifall Konkurrensverket går vidare med sin anmälan och gör en än längre process av det hela och om överenskommelsen att ersätta skadade nyckelspelare är överordnat förbudet mot NHL-spelare. Råder viss oklarhet i det sistnämnda och det är väl det som juristerna bland annat tittar på nu. Jag skulle tippa på att förbudet är överordnat överenskommelsen och inte tvärtom men vad vet jag?
Berka:
Tror du det hade blivit sånt rabalder kring frågan om Modo fått OK från Hockeyligan att använda Steen?
Let's face it, INGEN av er har en jävla aning om vad som står i de olika kontrakt som signas, heller ingen jävla aning om vad Steen själv säger, eller vad blues säger. Jag kan nästan svära på att ingen av er heller vet om Marcus Näslund varit i kontakt med hl och fått ett klartecken att lita Steen SÅLÄNGE Påhlsson är skadad, så snälla lägg ner era "jag vet hur de är" för ni är sketna läktarcoacher som läser bloggar, Twitter, tidningar och hemsidor och tro sig veta ALLT på dom grunderna.
De rullas och rullas spaltmeter av en totalt meningslös disskution som inte kommer leda någon vart, är det så att somliga (huge och gurra mm.) måste tävla om vem som vet mest så ta de i en café tråd eller starta en HL tråd.
Tack
Problemet är väl att det finns två sidor av myntet:
å ena sidan vill HL i det här fallet värna om det övergripande gemensamma intresset, på bekostnad av det enskilda lagets.
Å andra sidan bakbinder man samtidigt det enskilda laget från att agera självständigt och i eget intresse sas.
Så frågan är: vad är bäst i långa loppet?
Att medlemmarna i HL solidariskt följer tagna majoritetsbeslut eller att var en och gör som dom vill och struntar i majoriteten?
yngwie: Helt riktigt, men det gäller att lägga sig på rätt sida av lagen. Jag förstår att värvningen sticker i ögonen men verkar som att Sundlöv kommer undan.
För övrigt är det ett skämt att HL tackat nej till denna fest det kunnat bli. Tror inte heller att HL vågar straffa Modo och Frölunda.
Då ska jag berätta en annan sak för DIG:
MD säger i det här fallet att HL har rätt att förbjuda sina medlemmar att värva lockoutare på korttidskontrakt.
Exakt SÅ lyder deras utslag och den exakta meningen i deras ord.
Ert paradargument har varit att det handlat om en olaglig kartell, ett argument som MD härmed på ett solklart sätt avfärdat.
Punkt slut.
" Det är lite som Brynäs med Franson. Han är exakt som en lockoutspelare,"
Så om sannolikheten för att Franson ändå åker när lockouten är över hade varit mindre, då hade du inte haft några invändningar mot Sundlövs värvning?
Är det så jag ska uppfatta dig?
Hade HL velat jämställa en värvning som Franson med att värva en lockoutare så hade man självfallet angett det i sina skäl till bojkotten genom att ex säga att "även spelare som inte är lockoutade är att betrakta som lockoutspelare, om sannolikheten för att dom kommer att återvända är lika med 100%"
Problemet är bara det att man isf måste kunna bevisa att en spelare som Franson med säkerhet kommer att återvända när lockouten upphör.
Och hur bevisar du en sån sak?
Exakt NÄR och vid vilken sannolikhetsgrad är en sån spelare isf att betrakta som en lockoutare?
Är det vid 80% sannolikhetsgrad att han återvänder?
70%?
60%?
50%?
40%?
30%?
20%?
10%?
Exakt vid vilken sannolikhetsgrad tycker du isf att HL ska lägga sig, för att en spelare som Franson ska jämställas med en lockoutare?
Som du ser så blir det ohållbart att isf tvingas bedöma en sån grad av sannolikhet om vi ponerar att flera lag hade hittat en spelare som Franson, därför finns det bara EN lösning: man drar gränsen vid lockoutare eller icke lockoutare.
Svårare är det inte.
Huge:
Nae inte enligt papperen. Men han kommer lik förbannat att dra om han får ett kontrakt av Leafs om/när säsongen börjar. Vilket Helber mfl sagt är det största problemet. Att klubbarna inte själv kan styra det, precis som för Modo och Steen. Så ja ni är minst lika goda kålsupare. Skillnaden är att Modo spelat med öppna kort.
Viskarn:
Det har jag sagt hela tiden . Argumentet att man värnar om varje klubbs ekonomi är ju rörande. Synd att det intresset av beskyddande av anda klubbars ekonomi inte ifnn sig vanliga fall tidigare.
Skulle Steen skrivit kontrakt över hela säsongen skulle han va välkommen.
Dock förstår jag inte poängen med det som HL anser är negativt med kontrakt med NHL-spelare. Är väl snarare sämre för den klubb som tar in en sådan, ur den synpunkt (ej sportslig) att man kan tappa spelaren när som helst.
Antingen tillåter man lockoutare eller förbjuder dom.
Blir ohållbart om man isf ska tvingas bedöma NÄR en ickelockoutare som Franson är att jämställa med en lockoutare.
Huge:
Med tanke på er värvning av Franson skulle jag vara tyst om jag var du. Där kan vi snacka fulspel.
Huge: Vårt paradnummer är ju att vi kan ersätta en långtidskadad nyckelspelare med en annan spelare enligt överenskomelse och praxis. Det är vad vi gjort.
HL:s överenskommelse var ingen "olaglig kartellbildning", nu försöker ni hitta nån annan ursäkt för ert "fusk".
Gör en pudel istället för att förnedra er själva, det hade sett snyggare ut.
Jag har aldrig nämnt Timrås ekonomi en gång, så du kan bespara dig "du/ni" skrivningen och nöjda dig med ni. Tack.
Jag har heller inte argumenterat ikväll om kartell bildningens vara. Dock har jag nämnt att hockeyligan i början sa något om en speciell nhl regel, utan bara sa att man likt tidigare år tänkt förbjuda korttidskontrakt.
Tidigare år har det dock funnits en deal om att man får ersätta skadade spelare. Att man inte fick ersätta den skadade spelaren med en Nhl spelare är dock något man kom på först efter det att Modo tog in Steen.
Och iom att det är en korkad efterhand konstruktion blir det bara dumt att Modo ska straffas.
Sen tror jag personligen att hockeyligan inte kommer straffa modo lr frölunda. Det är för stora klubbar. Tror även det skulle dra ner hockeyligan i skiten till den grad att det är godnatt. Vi snackar ju om en rättsprocess som säkert skulle ta minst ett år.
Och kära rara lilla Huge, släpp cyklopsnacket? Du har visat gång på gång på gång på gång att du nog är den mest inskränkta person på internet. Du har nog aldrig erkänt att du haft fel en enda gång på de ca 2år jag hängt här inne. Och det beror inte på att du aldrig hat fel...
Och nej jag påstår inte att jag skulle vara opartisk i allt jag skriver.
Ni har mao gått emot ett gemensamt taget beslut i HL och är således per definition att betrakta som fuskare.
Att argumentera emot som du/ni gör är lika begåvat som när en brottsling blir filmad och identifierad vid ett rån och ändå hårdnackat nekar till gärningen.
Det blir än mer pinsamt när du/ni drar in Timrås ekonomi eller tidigare värvningar på korttidskontrakt i debatten, precis som om DET hade nåt med sakfrågan att göra.
Icing-Ove: fniss, fnitter. Jubla åt poängställningen när serien är färdig. Än kan det svänga snabbare än du hinner skriva 'Johan Mühlegg for prez'.
Jäklar vad timråiter som hänger här inne och plussar dina inlägg för den delen. Lillebrors komplex?
Ähh nu tjaffsar vi mest känns de som. God natt! Hörs imorn med ny konstruktiv energi :-)
Det är inte fusk att ta tre poäng...
Bragd-Birger: Modo har ju gått emot hockeyligan. Vad babblar du om? Vi andra har lämnat den diskussionen för flera månader sedan, men om du fortsätter tro att det är vad allt handlar om förtstår jag att du är förvirrad.
Frågan gäller om hockeyligan får fatta det beslut man gjorde eller inte. KKV anser inte det. Marknadsdomstolen undviker fullständigt frågan och skriver i sitt utlåtande att man sedan 2006 har stoppat korttidskontrakt och att det är ok att göra det.
Bragd-Birger:
I Modos fall spelar släktskap ingen roll. Vi har fått dispens ifrån jäv pga. släktskap eftersom alla här är släkt med varandra.
Att du inte redan vet det.
Alkoholism är dock ingen utsäkt än vad jag vet.

Ni tycker vi är patetiska för att ni anser att vi fuskat och ni säger er veta att så är de, sen promotor ni för att överbevisa oss.
Vi tycker ni är patetiska som anser att vi fuskat och vi försöker överbevisa er med alla argument vi kan!
Alla är så jävla insnöade på att "jag vet bäst" att det Sällan blir en argumentation som känns saklig utan bara någon form av överlägsenhet med syrliga och ibland verbala påhopp!
Du vet inte mer om hockey och detta dilemma med Steen än mig så lägg bara ner att skriva dina alster här, håll dig i tikboken där du får gehör för dina predikningar.