HV71-Modo
NuMo: Enligtr reglerna så får han göra så men det är så fegt å fan inte hockey.. men men nu släpper vi de.
Övrigt tycker jag spina och skröder inte skall lira i samma kedja för ingen av dom vill eller kan ha puck mer än 2 sekunder.
sen måste jag fråga, är det mina färgade ögon som tycker att domarna har märkliga bedömningar, nu vart #15 i modo utvisad men 3 sekunder innan blir han eller om det är någon annan modoit totalt bortskreenad på egen blå i hemjobbet?
jaha han fick 2+2 för vad?
Berka: Själva matchen har jag sällan haft så lite tid över för. Först var det mathandling. Sen var det barnens matlagningsdag så man blev involverad. Sen kom jag på att jag ville ha whiskey, så det blev en massa spring mellan frysen och flaskan, för jag vill ha is till den. (Frysen är för tillfäller i källaren.) Sen blev det läggning av ungarna. Nu kan jag äntligen koncentrera mig på matchen. Men det ser bra ut. HV är inte bra.
Sen: Jag är lika emot fegisar som du: Men hockey följer inte normala spelregler när det gäller smart/fegis.
Fegt att ha hjälm?
Fegt att ha visir?
Fegt att vända ryggen emot så att pucken är så långt från motståndaren som vill ha pucken som möjligt?
Redigerad kommentar
NuMo: 3 poäng, men det är sjukt vad modo blir usla så fort man ska spela på resultatet.. 2-3 är som ett tydligt bevis på att man inte kan hålla på att stå å vänta på blå.
ajja tankar spina och skröder skall inte spela tillsammans
kempe och gunno har en riktigt bra match idag
Bendelin ser ut som en utomjording
NuMo: Grymt vad utspridda HV är. När de ska spela upp pucken är det gigantiskt långt mellan lagdelarna och det är snudd på omöjligt för dem att komma i samlade anfall, utan det krävs att någon som Rajala kan hålla i pucken tills backarna hunnit upp. Det är verkligen skillnad från när Davidsson och Company kom samlat genom mittzon, men nu blir det mest bara en och en.
Det måste kännas rätt jobbigt som back också att bli så utelämnad att man har en enda lagkompis på samma planhalva när man ska spela upp.
J F K: Ja härlig seger igår, MoDo var inte helt på topp, men det räckte mot ett väldigt svagt o darrigt HV. Nu har de bytt ut tränare o skaffat spets, men INTE ifrågasatt Wessalu, som jag tycker verkar svag o kommer fel, fumlar o håller på. Får ju heller inte mkt hjälp av stabbiga backar. (Var ju bara tokflyt de hade i 1:a mötet mot AIK, att de fick kvittera o ta extrapinnen). Nä, HV har BIG problems! :-)
MoDo då? Ja Önerud var ju tokhet, som en iller mot sitt g:a lag! o M Kempe kanske börjar få ihop det nu, spelat allt bättre, vågar bryta in på mål o ta avslut, kul att han fick måla. När ska Norda göra ett GODKÄNT mål? Tom Spina gjorde några bra grejor.
MEN hur i hela glödheta, lyckas dumarna få till en 2+2 i slutet, ett hopslag framför mål, som knappt skulle ge en 2:a? Hur mkt betalte Stillman för de 4 min? Bra av MoDo att bp var stabilt!
Intresant att se om LinkPing studsar upp efter överkörningen nu på Fredag mot MoDo, o kan MoDO fortsätta spela stabilt? De brukar ju va tröga efter nystarter.
Har någon vetskap om vilka kanaler som sänder slutspelet i shl, alltså hur länge behöver man Cmore sport för det brukar väl vara så att tv4 mm köper tex semifinalerna och finalerna etc etc.
jag undrar eftersom jag inte vill som student stå och betala 500kr/mån för hockeymatcher jag ev kan se på gratiskanalerna
Domarna gör så många fel det kan bli. Cumiskey blir interfeerad och nerdragen på egen blå när han jagar puckföraren, därefter slashar Nordgren på HV spelarens klubba efter en målvaktsretur, klubban går ej av så en utv är ytterst tveksam.
Detta bör ha resulterat i ett Modo PP och vid en avvaktande vilket ändå vore uteslutet eftersom HV hade puck så kunde man iaf ha sträckt sig till 1 utv från vardera lag, så 2+2 för cumiskey är totalt fel då killen inte ens stod för en enda.
Berka: Nordgren skulle absolut ha åkt ut, då det var ett rejält rapp. Cumiskey hakade också, men det är mycket möjligt att han skulle fått med sig en interference. Minns bara att jag tänkte att det kan ha varit utv när det hände.
hur som helst så såg jag ingen repris, så det är bara min uppfattning om när det hände.
Berka:Ja jag blev oerhört förvånad, o missnöjd över 2+2 , men då inte MoDo protesterade mer så, men jag uppfattade det ung som du beskriver.
Jaja, ikväll Ny match, nya domar-missar, tyvärr. Jag trodde at 4-domarsystemet skulle innebära betydligt bättre domare o mindre fel, men tyvärr fick jag fetfel.
HUR kan NHL's domare vara så oerhört mkt bättre? Svara nu inte bara Lönen, det måste vara utbildning, ödmjukhet inför kritik mm ,nåt svenska rättskipare verkar vara totalt i avsaknad av. "War room" kanske vore nåt här också, ständig övervakning?
Sen är respekten för domare såååå mycket större än i Sverige, här i Sverige kan vi gnälla å skälla på vartenda domslut medans man i nhl knappt ifrågasätter något, dock är dom ju så mycket säkrare domarna där så det blir nog inte så mycket som behöver frågasättas heller
Sen sist tror jag det är att vi har så låg ribba på bedömningarna att här måste domare titta på precis allt medans man i nhl tillåter lite hakningar och fulspel och kan på så vis koncentrera sig på allt färre saker vilket nog höjer kvalitén
Redigerad kommentar
Berka: Du är så jävla kass.
Domarna i Svenska elitligan är till 50%(?) heltidsanställda. Resterande får ju ersättning av ligan för varje utfört uppdrag. Den ersättningen bör ju dessa individer välja att till viss del omsätta i egen utbildning samt ta del av den utbildning som hockeyförbundet sätter upp. Jag har ju svårt att förstå att hockeyförbundet/hockeyligan erbjuder utbildning till vissa men inte alla elitdomare, klart som fan att alla får fortbildning..
Respekten är så mycket större i NHL säger du i en mening för att i nästa snacka ner de svenska domarna, och för att i nästa andetag säga att NHL domarna inte följer regelboken. Du vill alltså att den svenska domarkåren ska sluta ha regelboken som nån form av riktmärke. Du tror inte att graden av variation och egna tolkningar av situationer riskerar att öka då?
Fattar du inte att det är ett förhållningssätt Berka? Antingen accepterar man och respekterar att domaren har tolkningsföreträda eller så gör man det inte. Du väljer ju att inte respektera och acceptera domarna. Detta blir ju högst påtagligt när du 2 dagar efter en inträffad incident drar upp en såhär i efterhand helt betydelselös slashing. Släpp domarna, de är på isen, de är bäst i Sverige, de gör misstag, de gör så gott de kan..
Hade vi inte haft domare hade du inte skrivit många inlägg här.
Dessutom har inte svenska domare samma utbildningsmöjligheter som de amerikanska , sen huruvida våra anställda domare kontra dom inhyrda får olika utbildning är dina egna ord och långt ifrån de jag sade, däremot så får nhl domare bättre utbildning eftersom ALLA är heltidsanställda och av just den anledningen som svenska domare inte får samma utbildning eller du kanske tycker det vore rimligt att bara vissa svenska domare fick det eller att man skall utbilda domare som går på behovsanställning i samma utsträckning som i nhl, då kommer vi inte ha en hockeyliga pga konkurs.
Sen får du förtydliga hur du menar att NHL domare ser mellan fingrarna på spelförstlrande moment.
Med ditt resonemang skulle en svensk soldat vara totalt underlägsen en brittisk eller amerikansk, på den tiden vi hade allmän värnplikt. Men det var ju inte resultatet när våra vägar korsades i diverse utlandstjänstgöringar, detta trots att amerikanska och brittiska soldater satt på heltidskontrakt sedan 16 års ålder. Medan våra soldater fick en kort utbildning och därefter vara stand by och jobba när det fanns behov.
Det man upptäckte var att svenska soldater höll en högre allmän nivå som avspeglade sig i soldatutflrandet.
Hur är det möjligt att våra soldater ens kan mäta sig med de utländska proffsen? När de fått träna på att vara soldat på heltid sen de var 16?
Kan en bisyssla rent avvara positiv när det kommer till något så speciellt som domaryrket? Jag tror det.
J F K:
Ja och nej. Min uppfattning är att domarna i nordamerika är väldigt snabba med att dela ut varningar, så att när spelarna blir utvisade är de i regel väl medvetna om varför.
Om klubban åker upp i armvecket och den drabbade spelaren klämmer fast den, tar de oftast utvisning för holding the stick istället.
Ett annat är exempel är vid offside. Om det är offside med ett par centimeter och att det attackerande laget inte får en uppenbar fördel av detta, väljer linjemännen ofta att fria i NHL.
Jag skulle vilja hävda att bedömningen i nordamerika är "hårdare men mindre petig", hur skruvat det än nu må låta.
1 så vet jag att domare i nhl utbildas bättre eller iaf mer än svenska, därav har vi inga svenska domare i nhl fast svensk hockey håller mycket hög klass jämförelsevis.
Detta var även något dommarbasen P Andersson bekräftade när jag förra säsongen kontakt med honom ang just detta med att svenska domare ofta kritiseras. Om du minns för några år sedan så hade vi andra domarnationaliteter som dömde svensk hockey, det var ett försök att fortbilda och utveckla domare, dock slog det ej väl ut eftersom många ligor hade ännu sämre domare och klarade inte av utbytet. Exakt hur pass mer man satsar på amerikanska domare kan jag inte säga, men har du sett hockeyn där och här så förstår man ju att den är betydande eftersom amerikanska domare har så mycket bättre känsla för spelet än här.
2 skillnaden är att man bedömer långt ifrån lika hårt på spelförstörande moment som i Sverige, titta på 3 nhl matcher så kommer du förstå vad jag talar om. Du får slasha annans klubba i nhl, inte i Sverige, du får haka mer i nhl än Sverige samt att fasthållningar efter sarger i princip aldrig renderar i straff i nhl men i Sverige bestraffas det ofta direkt och slagsmål är utv i nhl, i Sverige är det game+ avstängning. Att man tagit hårda tag mot spelförstörstörande moment i nhl sen några år är helt sant, men så kommer amerikansk hockey från något som ibland kunde likna rugby på is (överdrivet)
Redigerad kommentar
Rätt tråd!