MoDo Hockey - Brynäs IF 2012-03-01
Eller menar du att det är vikten på spelaren som blir inknuffad/tacklad i målvakten som ska avgöra?
Det är DU som drar ner nivån, inte jag.
Redigerad kommentar
Titta på var JL:s båda skridskor befinner sig när han träffar Tellan efter att ha blivit ditknuffad av Ahnenlöv.
Syns tydligt att han aldrig är inne i målområdet med nån skridsko.
NuMo:
Nog kommer han göra sitt bästa, det tvivlar jag inte på. Men frågan är om han klarar att hantera matchen mot Djurgården i det läget dom är i. Jag hoppas verkligen jag är helt ute och cyklar.
renen: Absolut, men jag hade räknat med att de skulle ta tre.
Å andra sidan så trodde jag att Modo skulle köra i diket, men det blev i alla fall en poäng.
Linjen fortsätter nånstans vid Tellans spade och vidare i höjd med hans vänstra benskydd, ungefär.
Kan inte med bästa vilja i världen se att JL befunnit sig i målområdet nån halvsekund tidigare, när han vid kontakten med Tellan de facto befinner sig utanför med sina skridskor.
MODO - BIF - Hockeyligan.se
Wayne Gresky:
Huge har aldrig fel, han tror han kan och vet allt. Undrar vad han hade skyllt om om Brynäs hamnat i kvalserien. Otur? Dålig Is?
J F K:
Att du aldrig lär dig JFK
JFK Citat " men för dig kanske det är 40 målchanser även om de flesta var oskymda och utan någon framför mål. Det är inte knatteserien, utan vi har en målvakt som tar handledsskott från mittzon."
Ca 20 skott var ifrån det man definerar som slottet. 3 av dom tar på övre delen av Tellans axelskydd och styrs just över. På 6 av dessa skott är Tellan skymd av mer än en brynäsare. Du får gärna kolla igenom matchen igen om du inte tror mig, med 8x fast forward går det rätt snabbt.
Jag kan fortsätta en stund till men tror att poängen går fram till de flesta, både Modoiter och brynäsare. Nämligen att matchen var jämn och dom enda på planen som kan gå hem utan att skämmas är de båda målisarna.
Jag älskar Modo och tycker att Brynäs mål borde blivit bortdömt men att börja med rent hittepå och lägga sanning i det förstår jag inte meningen med.
Initialt gör JL inget fel, möjligen att han varit inne i målområdet med nån del av skena på väg in emellan Tellan och Ahnelöv, för där finns plats även om det är trångt.
JL hinner iaf emellan och ställer sig vänd mot Gunderson och får då en lätt knuff av Ahnelövs rumpa alt att JL själv spelar över en aning och förstärker knuffen, svårt att veta. Jag tycker iaf att det ser ut som att han inte förstärker knuffen och han har dessutom dålig balans i det läget iom att han står rakt upp och ner med raka ben samt vänd mot Gunderson.
När skottet sen kommer slänger sig JL framåt/utåt en aning från sitt läge framför Tellan och skymmer på så sätt sikten.
Och i det läget är han redan en bra bit utanför målområdesgränsen.
Som sagt: en tajt situation och kunde lika gärna ha blivit bordömt.
Som spud säger: finns det som talar för båda domsluten.
Huge:
Ge dig Huge, du har fel!
Domaren hade både kunnat blåsa för offside i målgården och/eller målvaktsinterference.
yngwie:
Min tjej brukar ha rätt angående dessa saker. Hon har emellertid inte sagt något. Men det brukar oftast handla om att Tollefsen kommer tackla sönder motståndarna.
Huge:
Inte nog med det. Straffen skulle inte ha varit straff heller. Brynäsarn tar nämligen inte pucken med handen på ett otillåtet sätt innanför målområdet.
Nej, på bilden kan man nämligen inte fastställa att han är innanför målområdet, men man kan fastställa på en annan bild att han är utanför, nämligen 26 meter därifrån, vilken en bild visar utom all rimlig tvivel. Han är nämligen på väg ut till omklädningsrummet, för det hela sker faktiskt inte exakt den tid som det ser ut på bilden. Bilden och klockan är nämligen osynkron vilket antagligen beror på att det var skottdag igår.
Men. det erkänner jag. På en bild ser det ändå ut som att han håller pucken i handen, men det är faktiskt en handske emellan, vilket räcker för att själva handen inte skall kunna nudda pucken. Det hela är värre än så. Det ser bara ut som att det är pucken han håller, men det är en synvilla. Det är nämligen en dosa General. Pucken har han mellan tänderna, men alla är så upptagen med att titta på handen att de inte upptäcker det.
Det hela är uppenbart när man väl vet vad man skall titta på. I munnen gör dessutom spelaren en otroligt munvig sak när han liksom jonglerar med pucken, en prilla och en klump Toy, som han tuggat ihop, samtidigt som han sjunger visan "Räven raskar över isen".
Som tur är missade Schremp straffen så vi behöver ju inte analysera den händelsen något djupare.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Gurra88: Ja, jag skiter i hur du resonerar om sanningen skall fram.
Presskonf...
"Det är i slutspel allt det roliga börjar"
Gurra88:
Nu är det ju press på Modo eftersom dom ansågs i stort sett klara för slutpel. Om det blir slutspel har Modo allt att vinna och inget att förlora. Brynäs ses ju som en guldkandidat, så ni har därimot allt att förlora i ett slutspel mot Modo.
arnio: Du måste lära dig hur Hockeysnack fungerar. Vill man som du diskutera matchen mellan Timrå och Djurgården så söker man upp aktuell tråd i Timrås gästbok. Du ska inte hålla på och svamla om den matchen här.
Slut på lektionen, ut och lek i snön nu innan den smält bort.
När JL tar sig in framför Tellan finns det plats, även om det är trångt, samtidigt som Tellan i princip ser ut att stå på målområdeslinjen, dvs väldigt långt ut. I det läget måste Tellan räkna med att det kan uppstå en liten kontakt när en spelare passerar och som dessutom aldrig är inne i målgården med nån skridsko.
Syns klart och tydligt på bilderna att JL försöker göra sig lite smalare genom att vrida sig åt vänster för att lättare kunna slinka emellan sas.
När JL sen är på plats sas, så kommer Ahnelöv backande och ger JL en lätt stöt, som i sin tur ger upphov till kontakten i målgården.
Obs! En kontakt som sker med JL:s skridskor fortfarande utanför målområdet, syns också klart på bilderna.
Dessutom ser det ut som att JL i samband med kontakten försöker slingra sig undan framåt/utåt för att försöka skymma sikten för Tellan när skottet kommer.
Domaren som står nere i vänster hörn utanför bild måste dessutom ha haft en perfekt position och var även säker på sin sak, även om ES värsta gnällspik och tjatmumrik Sundström försökte göra allt i sin makt för att domslutet skulle ändras.
Som sagt: efter att ha sett bilderna ett otal gånger och vevat dom fram och tillbaka i slowmotion så ser jag ingen anledning att ändra min ståndpunkt i sak, eftersom det är Ahnelöv som faktiskt är upphov till hela händelsen, oavsett om han gör det avsiktligt eller omedvetet.
Petey21: Kan vi inte börja diskussionen 1912, då vår anrika och fina förening grundades? Det känns mer fruktsamt att diskutera ända från start tycker jag, så får vi ett sammanhang istället för lösryckta fragment. Gösta Wikström, som ritade klubbmärket, var säkerligen en gnällspik av rang han också.
Zappaholic: Bra, nu börjar du fatta. Brynäs är Elitseriens största gnällspikar och har varit sedan 1912. Härligt att en Brynäsare erkänner, för en gångs skull.
Få nu Huge, det lilla trollet, att förstå att även Brynäs kan göra fel. Enligt honom har de ju inte gjort det ännu, sedan 1912. Alltid rätt beslut, vid rätt tillfälle med rätt förutsättningar.
Bevisar det att DIN tolkning är den rätta eller?
Hur var det du så igår kväll?
"Du får jobba på din argumentationsteknik och komma med nåt nytt."
Det nya i din argumentation, är det att ni cykloper tolkar situationen annorlunda än enögda brynäsare?
Redigerad kommentar
Eller menar du att enögda brynäs supportrar har mer rätt än enögda modoiter?
Redigerad kommentar
NuMo: Ja, straffsituationen är också värd en kontroll.
Vad blåser man för? Blockering i målområdet eller felaktig handstoppning i målområdet?
Vad säger regelboken?
Är det en påbörjade handstoppning i målområdet som man sen blåser för när pucken är ute ur området?
Att pucken är i målområdet när vår spelar först greppar den är odiskutabelt.
Men som sagt: vad säger regelboken?
Menar du att enögda modotroll har mer rätt än enögda brynäsare?
Gurra88:
Har du verkligen något på Hockeysnack att göra?