1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 548511 inlägg · 4166 ämnen

2983967 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Kalla och Persson som "experter" i studion.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Vacker bild !
Uppladdat:

500x0-screenshot20260207-141740instagram.jpg


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Golden boy : Å Grattis till MoDoiten landslagschefen Anders Byström

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen: Två Sollefteå brudar, wow, och givetvis MoDoiter🇮🇹🇮🇹🇮🇹

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Jag tycker inte han stal lika många matcher andra säsongen. Men strunt samma. Poängen kvarstår. Gudlevskis, Tex och Peters blev alla successivt bättre. Guden var oerhört fladdrig i början, men var oerhört stabil i slutspelet. Det känns som att Andreas Eriksson var väldigt duktig på att arbeta bort svagheter hos målvakterna.

Men OEEK fortsatte ramla framåt i sidledsförflyttningarna och Lehtinen släppte in allting över axlarna. Och i år släpper Olofsson fortfarande in samma billiga puckar som han gjorde i inledningen.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Magnifikt jävla lopp. Skönt att det fortfarande finns MoDoiter med klass.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen:

Frida är ju leksing ;)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vargen: Kollar !!😀😀

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jan-Erik : Slå på SVT för att snart få se två MoDoiter ta guld och silver i OS i längdskidor.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Frontschwein: Går vi upp kommer detta inlägg åldras väl ;)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Zource: marknaden har varit död hela säsongen. Vi kanske kan komma tillbaka om ca 6 år när vi sparkat hinken åt helvete och fått bygga upp det raserade fuskbygget. Fast mer realistiskt känns faktiskt att vi aldrig kommer tillbaka till SHL i den utbyggnad som den har nu.

Klubben är urvattnad, saknar helt statusen och pondus som en gång fanns. Nya moderna lagbyggen är maktfaktorer i svensk ishockey och modo ingår inte i det. Vi har ingen som helst återvändarkultur längre och det enda som möjligen kan komma tillbaka i framtiden är väl kanske ullmark.

Nej tack för oss.
Vår fina arena står där numera bara som ett pinsamt monument likt dragon gate..

Grannens grabb är fan det sämsta konceptet sen bakmaskinen

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Kan vi kanske locka över Leksands andramålvakt nu när de värvat in Filip Larsson?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Nu låter du som Peter Andersson.


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Apropå Lassi
Hv71 vill nu köpa ut Lassi från kontraktet men han vill inte eftersom lönen är för bra.
Sjukt egentligen att man i den åldern och med den potentialen hellre sitter på bänken och tjänar storkovan än att spela hockey, bli bättre och kanske få en fin karriär

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett:
Här är statistiken för grundserien med Lehtinen :
​År 1 (2023/2024): 90,21 %
​År 2 (2024/2025): 90,65 %

Svårt att säga att han blev sämre. Snarare var väl andra året mer imponerande med sämre försvarsspel?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Zacke är grannens grabb, han rör man ej!

Man saknar masken…

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Kanske. Men Hägglundsmaffian har en poäng med att målvakterna har haft en dålig utvecklingskurva under Zacke. Både Lehtinen och Werner har blivit sämre över tid, samtidigt som OEEK och Olofsson har varit för dåliga för att matcha i någon större utsträckning (trots att de uppenbarligen har fungerat helt okej i andra lag).

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Avsaknaden av konkurrens kan vara en anledning?!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: målvaktsspelet har blivit allt sämre efter vi bytte målvaktstränare för någon säsong sedan.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: MoDo är på plats 12 i målvaktsligan. Enbart Troja och Nybro är sämre. De siffrorna är svåra att skämta bort oavsett försvarsspel...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Instämmer helt!
Fördelen med slarvet är att det även går att rätta till, lyckas vi med det så kan vi bli att räkna med i slutspelet.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: mycket ovanligt och en tillfällighet med dåligt målvaktsspel vet jag inte om jag håller med om. Werner blandar och ger ganska friskt och trenden pekar inte uppåt direkt. Hans sämre matcher kommer allt oftare.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Man kan givetvis inte välja att plocka bort indianare, men som du är inne på så var spelet inte alls så katastrofalt.

Jag tycker förlusten hemma var mycket värre, för där var vi chanslösa. Nu handlade det mer om svagt målvaktsspel (mycket ovanligt och en tillfällighet från Werner) samt slarv och dåligt fokus.

Givetvis torskar vi en matchserie mot Löven med det slarv vi visade upp, men jag tar hellre det än spelmässigt underläge där vi trots bra fokus är det klart sämre laget.

Vi saknade också våra två kanske bästa eller mest viktiga spelare...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
jonsson: Pelle Hägglund och Gulliksson mfl pratade om en ren överkörning, jag skrev igår att bortsett från ”indianarna” som leder till mål så gör Modo en bra bortamatch och är lika bra som löven.

Enligt den underliggande statistiken så gör Löven alltså 4,79 mål mer än förväntat i 5vs5
Modo har ett XGf på 1,94, löven ett på 1.21 vilket pekar på att matchen som sådan var jämn men faktiskt viktat över lite till våran fördel 60min i 5vs5

Okej, underliggande stats är bara ett verktyg men ändå ett verktyg som bygger på ganska mycket fakta!

Tänk om Pelle och det andra som faktiskt jobbar med detta kunde ta och lära sig lite om siffror också innan dom skriver massa domedagsprofeter i allehanda, då kanske man skulle ta dom lite mer seriöst.
Uppladdat:

500x0-img2699.jpeg


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Man bli ju ganska lugn ändå när man lyssnar på Rohdin

Men det brådskar lite känner jag att

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Lustigt.
Där jag läser så är det skrivit oktober 2025, alltså väldigt nyligt.

Läser aven detta!

Nu kommer förändringar även i Liigas system. Istället för 16 lag i högsta serien kommer det från och med säsongen 2027/2028 att istället vara 14 lag. Ligan blir därmed mer trimmad samtidigt som Mestis, landets näst högsta liga, kommer fortsatt innehålla tio lag.

Tanken är nu att nästa säsong blir en övergångssäsong. Då kan det istället bli 18 lag i Liiga där det blir en speciell säsong.

Lag 1-12 kommer då att gå till slutspel samtidigt som lag 13-16 kommer att spela ett kval där två lag klarar sig kvar. Lag 17 och neråt åker sedan direkt ur och spelar i Mestis säsongen 27/28.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Kollade med både flashscore och med Gemini där det framstår som lag 5-12 som spelar åttondel. Nu är AI bra på att killgissa och presentera det som fakta, men såhär skriver den.

För säsongen 2025/2026 går totalt 12 lag till slutspel i Liiga.
​Detta är en del av det nya formatet som introducerades nyligen (till säsongen 2024/2025) för att öka spänningen kring slutspelsstrecket.
​Så här fungerar strukturen:
​Plats 1–4: Går direkt till kvartsfinal.
​Plats 5–12: Spelar en inledande slutspelsomgång (kallas ibland "första rundan" eller "Villi kortti"-omgången).
​Här möts 5:an och 12:an, 6:an och 11:an, osv.
​Dessa serier spelas numera i bäst av 5 matcher (tidigare var det bäst av 3).

​Plats 13–14: Säsongen är slut (ingen nedflyttning, inget slutspel).

​Plats 15–16: Spelar en playout-serie (nedflyttningskval) mot varandra. Förloraren där får möta mästaren från Mestis i ett direkt kval om en plats i Liiga.


Tittar jag här:
www.liiga.fi/
Där dras strecket under det 12e laget...

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Samsung: Han har ett annat konto nu

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Han som hade sån glädje i eran bok över att det skulle bli HA för att det är bättre o roligare hockey osv, vart har han tagit vägen? Av att läsa era kommentarer här inne så verkar det vara skralt med den varan :-)

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Robin Ztorken L: Har ställt frågan förut, hur kan det komma sig att det man har tränat på och lärts sig sen barnsben samt spelat hundratals kanske tusentals matcher bara försvinner. Som att varje gång jag ska cykla har jag glömt bort hur man hör, helt obegripligt. Inledningen i går gjorde att man kände att nu jävlars, men sen för att undvika att man får ta fram hjärtstartaren
så stänger man av tv. Ge fan i att spendera pengar på nyförvärv, denna säsong är körd så spara och satsa på nästa istället.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Robin Ztorken L: Att tro att allt skulle falla på plats i ett slutspel är ju bara att lura sig själv detta dysfunktionella lag kommer inte att få allt att stämma i ett slutspel när man inte har lyckats med det på hela säsongen.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
KRB: Allvarlig talat, har vi inte fått ordning på spelet efter 45 matcher är det lite som talar för att vi ska få det sista 10.
Det är ju fortfarande så dåligt stundtals att man undrar om ingen fattar, lyssnar eller bryr sig.
Att vi sen har serien särklass sämsta backuppsättning underlättar ju inte precis!
Utöver all annan bedrövelse har vi landets mest odugliga och handlingsförlamade sportchef och det är ingen bra kombo!
Alla pilar visar i fel riktning...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Vad jag förstår så är det lag 7-10 som spelar ”play in” (åttondelar) om det 2 sista slutspelsplatserna.
8 lag går till slutspel.(kvartsfinaler)
Lag 1-6 slutspel direkt
Lag 7-10 i en serie om 3 matcher för det 2 sista platserna (7-8)



För att kunna kora en finsk mästare i ishockey så avslutas Liiga-säsongen med ett slutspel. Här ställs de bästa lagen mot varandra i tuffa dueller där varje enskild match är otroligt viktig. Upplägget för det finska slutspelet liknar på många sätt det som spelas i svenska SHL. De lag som placerar sig i topp 6 i grundseriens tabell går direkt till kvartsfinal, medans lag 7-10 får kvala mot varandra om de sista två platserna.

Slutspelet Liiga säsongen 2025/2026

Åttondelsfinaler i Liiga

I åttondelsfinalerna gör lagen på plats 7, 8, 9 och 10 i grundserien upp om de sista två platserna i slutspelet. Här möts lagen i bäst uv tre matcher och det lag som tar hem minst två matcher i vardera möte kvalificerar sig vidare in i slutspelet. Laget som kom på sjunde plats möter här automatiskt det tionde laget, samtidigt som lag åtta och nio möter varandra.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: ”Marknaden är död. Berglund är här för att stanna!”

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Det är väl 12 lag som når play in i Finland. Nu ligger de som du skriver skrynkligt till med tanke på att de har fler matcher spelade. En torsk ikväll mot Pelikans och man kan börja drömma.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: TPS förlorade igår igen och ligger nu än skrynkligare till att nå deras ”play in”

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
BlackPearl:

Löven är fortfarande på väg upp formmässigt från sin formsvacka de haft senaste matcherna/veckorna
De har ett helt annat lugn i laget över tid, jag tror de blir för tuffa för något lag i år i slutspelet, bäst över 7 matcher också…..
Vi får gå tillbaka till grunden och hitta grundspelet igen som fungerar över tid för laget och hitta långsiktiga spelare igen som vill vinna med oss, ge allt allt för laget och föreningen. Känslan som kändes när vi gick upp till SHL är tyvärr inte på plats, det är upp och ner i motivation och vilja från match till match….

Hoppas vi får ha kvar ett lag så att vi åtminstone får spöa skiten ur Leksand ordentligt nästa år!

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa: Vem skulle ha något emot direktkontakt med en Modoitts äkta resa genom MoDoland. Extremt spännande.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo: jorå, Frånö.. Bollsta..

Ska fundera o se hur långt vi kommit imorgon, behöver vi stanna o äta lunch eller klarar vi av det i Birsta så kan det bli Viksjövägen.

Du kan radera dessa meddelanden för folket nu. Tack o godnatt! ☺️

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo: Märkte inte att jag bara pratade med dig.

Inga långtradare eller hastighetskontoller efter Viksjövägen den här tiden.

Förutom ett par kameror .

Välkommen till Ångermanland.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo:

För att förtydliga. Det går ypperligt att köra rakt fram genom Härnösand och Kramfors. Hur enkelt som helst. Men många kameror och låga hastigheter här och där.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa:

Händer då och då på vintern att timmerbilar och liknande hamnat utanför. De långa svängarna och att det går upp och ner hit och dit ställer till det för de fordonen. Men Sollefteåborna väljer den vägen alltid, om de inte har vägarna förbi Kramfors/Härnösand.

När den är fin på sommaren är det en jättefin väg. Bra underlag. På vintern, som nu så rekommenderar jag att man håller lägre hastighet när det börjar svänga. Men ändå. Det blir snabbare än genom Härnösand. Och mer harmoniskt. Håller med om möten med långtradare. Men inte den här tiden. Troligen ingen.

Gör som en Sollefteåbo. ;)

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Knafus: Försöker prata så folk förstår. Du förstod säkert, om du nu inte såklart är vad att man pratar språk som vanligt folk språkar.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo:

Den här tiden så behöver du inte vara så orolig med hastigheterna förutom ev. kamera. när du svängt mot Sollefteå. Men ändå. Svängarna är inte vad du är van vid.

Avfarten mot Sollefteå är mot höger, men det är ju en sväng som leder åt andra hållet som en rondell. Den går mot vänster tillslut. Det är skyltat. Men som sagt var beredd efter Timrå, kolla skyltarna, annars går du mot Härnösand och en massa hastihetsförändringar, oftast låga hastigheter..

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo: Viksjövägen tar vi alltid på somrarna sen vi upptäckte den för några år sen 😅
Men är inte så sugen på den ifall den inte är helt bar, möte med långtradare där och med eventuella snövallar o ev snårigt gör mig lite osugen..

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo: Det kan jag förstå att du tycker faktiskt. Det var skrivet mer som talspråk och man måste anstränga sig lite för att förstå de otydliga syftningar jag gjorde samt knepiga negationer och liknande.

Jag försöker igen.:

Löven klart bättre.
Fitzgerald saknas rejält i Modo
Berg saknas ännu mer i Modo
Dower, Lundin extremt bra.
OP, Berglund, Rundblad och Mattson en belastning för Modo.
Jämnare match än resultatet visar.
Ottosson är fan bra i år alltså.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa:


Tar alltid (om jag skulle räkna från sundsvall/timrå.

Vänster (alltså inte rakt fram mot Härnösand.)

Efter Timrå. (kolla gärna efter playwood-arena. Till vänster)

Vid Bergeforsen (Efter Timrå). Var redo, (du skall till höger) för det är lätt hänt att du fortsätter rakt fram, men då är det ju bara att förbereda dig på massor av 50-60-70 och massor av kameror resten av vägen.

Om du haft turen at hitta rätt avfart mot Viksjö/Sollefteå så är det lugnare. Ja, det finns kameror, men inte så många.

Ta det lugnt vid Viksjö, fast det känns segt. Det är inte så långt ändå. Där kollar de ofta hastighet. 50 fast det känns om 70. Men även en bit före och efter.

Därefter så är det lugnt resten av vägen.

Det är den väg Sollefteåbor tar ifall de skall till Sundsvall om de inte vill mellanlanda i Kramfors eller Härnösand.

Kör lugnt. Det kan vara spårigt. Kurvorna är långa och svårlästa om man inte är van.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Knafus: Löven är absolut inte dåliga. Men det är samtidigt inte så att man tappar hakan. Det här var en 3-2 match bortsett från några rejäla bjudningar där jag skulle säga att Löven gjorde mål på 3 och MoDo på en.

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Ingen tvekan. I vår står vi där igen.
Uppladdat:

500x0-img20260206224933.jpg


2983967 · »