Inlägg: 1263544
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Wayne Gresky: Apropå diskussionen. Kan du svara mig på när Ö-vik blev stad?
Har för mig att det var i mitten på 30-talet.
Att Umeå fick universitet berodde väl på att de hade en mycket stark o tung sosse i beslutande ställning. Kampen om det Norrländska universitetet var väl i första hand mellan Härnösand, Luleå och Umeå. Umeå låg geografiskt i mitten o det var väl också en tungt vägande orsak att det gick som det gick.
Har för mig att det var i mitten på 30-talet.
Att Umeå fick universitet berodde väl på att de hade en mycket stark o tung sosse i beslutande ställning. Kampen om det Norrländska universitetet var väl i första hand mellan Härnösand, Luleå och Umeå. Umeå låg geografiskt i mitten o det var väl också en tungt vägande orsak att det gick som det gick.
Sundsvall: 18 007
Härnösand: 11 787
Örnsköldsvik: 5032
Umeå: 11 138
Med ett riktigt universitet i Härnösand skulle det ha sett helt annorlunda ut idag.