+ 1
Inlägg: 1382694
Svarskommentarer
Sv: RE-building the future 2011/2012
Olle: Du har missat den viktigaste punkten. Modo har av tradition skeppat spelare till NHL som gått direkt in i trupperna. Färjestads pojkar vill jag inte ens kommentera. Detta vet scouterna och jag är säker på att det är en extra fördel om man har Modo på meritlistan när man väl tar steget över pölen.
Nu är det ju uffe som ska coacha och han verkar ju som sagt ha respekt men jag tycker ändå att det talar emot Axelsson om man ser fördelar och nackdelar.
Fördelar med att spela i Modo, jämfört med att spela i FBK:
*Ulf Samuelsson har respekt i NHL
*Forsberg/Näslund har inflytande
Nackdelar:
*Modo har en nedåtpekande kurva och måste satsa nytt och fräsch för att hitta "fast mark". Mao det är lite av en chansning.
*FBK är en av dom stora klubbarna, spelar alltid slutspel och går alltid långt. Således får Axelsson exponering i slutspel och drar till sig fler ögon.
(faktum är väl att Axelsson hade fått spela i en 1:a lina i FBK också så det där med att han blir stjärna i Modo och inte i FBK, det köper jag inte riktigt)
Fyll gärna på om jag missat något eller har fel.
Jo en sista sak ang. det här med mentorskap: Om Axelsson vill ha bra mentorskap ska han ju dra över pölen direkt. Han kanske inte nödvändigtvis får en BÄTTRE mentor än Samuelsson men det är ju ingen hemlighet att man utvecklas mer som spelare, ju bättre spelare man spelar med och emot.
Det är närmare till Detroit från Grand Rapids än vad det är från övik.