Inlägg: 1413019
Svarskommentarer
Jag tycker iaf att det centrala i dessa "blind sides", när man ska fria eller fälla, är att bedöma om mottagaren kan förvänta sig att få en smäll eller inte.
Kan man förvänta sig en tackling men ändå stirrar puck så tycker jag att det kan fungera som en förmildrande omständighet. Kan man inte förvänta sig detta och det är en klockren "blind side" så tycker jag istället att det ska bestraffas hårdare.
Som jag ser det så är det då spelaren inte är beredd som spelaren riskerar att slå i isen hjälplöst, vet man att tacklingen kommer så ska det jävligt mycket till för att man ska bli knockad och vet man att den kommer men man ändå stirrar puck så får man i stor utsträckning skylla sig själv.
Den här respekten som alla experter talar om tycker jag är borderline hyckleri. Det snackas väldigt mycket om att man ska respektera puckhållaren men det måste finnas respekt från mottagarens sida också att inse när det kan komma en smäll. ES-spelare har i mångt och mycket varit skyddade från den här typen av "medvetenhet", den har inte behövts helt enkelt. Jag tycker att det är positivt för svensk hockey i ett bredare perspektiv att man pratar mer "heads up" numera.
Otroligt att se hur Schremp och Hannula blev både snabbare och farligare i anfallszon när man plockar bort en "klasspelare" som Dick ifrån dom och ersätter med en Junior...
Än mer otroligt och pinsamt är hur 2 domare kan vara så inåt h-e fel över +60 minuter. Det var allt från hittepå utvisningar till total förnekelse av fula dylikar. Och en j-a massa där emellan.
Även kul att se Jr (hatar förkortningen HS förresten) göra sin bästa match för säsongen. Mycket bra jobb och en hel del fina intentioner även om han gjorde några rookiemisstag i egen zon.
En lateral förflyttning (OM Sr nu inte vill peta ner honom) till J18/J20 för att ge pojken lite självförtroende vore bra även för fortsatt ES-spel.
Poetisk rättvisa att Granström styr in pucken i egen bur förresten.
Om man däremot skalar av axelskydden kommer det inte vara lika attraktivt att sätta in axeln överallt. Tycker det skulle vara intressant att höra lite mer sakkunniga göra en konsekvensanalys av ett elitspel där spelarna har mindre axelskydd.