Inlägg: 1902046
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Amitiel:
Skulle gärna ha någon statistik på sannolikheten för att man råkat ut för en hjärnskakning för 21års ålder. Det man läser om Franzén/Lauritzen/Öberg är ingen trevlig läsning.
Tror man kommer våga ta bort tacklingar från hockey? Med tacklingar menar jag sk ”openice”, såvitt jag bedömer kommer fortfarande kampmomentet finnas kvar även om man tar bort openicetacklingar. I samband med World Cup vart det knappt några tacklingar såvitt jag minns men ändå underhållande hockey.
Om man inte tar bort tacklingar så kanske man kan införas nåt i stil med att man är ”ansvarig för sin kropp” likt ”man är ansvarig för sin klubba”. Dvs tar en tackling illa skall den leda till konsekvenser för tacklaren oavsett om den är en bra tackling eller ej. Det troliga är väl att man låter det hela fortgå likt regelverket idag och spelarna får helt enkelt leva med risken.
Skulle gärna ha någon statistik på sannolikheten för att man råkat ut för en hjärnskakning för 21års ålder. Det man läser om Franzén/Lauritzen/Öberg är ingen trevlig läsning.
Tror man kommer våga ta bort tacklingar från hockey? Med tacklingar menar jag sk ”openice”, såvitt jag bedömer kommer fortfarande kampmomentet finnas kvar även om man tar bort openicetacklingar. I samband med World Cup vart det knappt några tacklingar såvitt jag minns men ändå underhållande hockey.
Om man inte tar bort tacklingar så kanske man kan införas nåt i stil med att man är ”ansvarig för sin kropp” likt ”man är ansvarig för sin klubba”. Dvs tar en tackling illa skall den leda till konsekvenser för tacklaren oavsett om den är en bra tackling eller ej. Det troliga är väl att man låter det hela fortgå likt regelverket idag och spelarna får helt enkelt leva med risken.
Är det en olycka och det tar illa så kan man anpassa det lite, men finns för många som man ser att dom går in 100 % för att skada och såna ska inte få spela igen från den skadade kan spela igen.