+ 2
Inlägg: 2071985
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Man ska komma ihåg att fjolåret var första riktiga sommarträningen också. Åren innan Modo jobbade han deltid som snickare osv.
+ 3
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: JJ gjorde ett av dom sjukare assisten jag har sett hemma mot BIK i slutet på januari. Han vispar iväg en backhand likt en quarterback-passning till Karla över halva isen, pucken måste ha varit i höjd med jumbotronen. Jag har för mig att han bröt några matchers poängtorka med den assisten och gav sig in i leken igen. Jag hade i princip räknat ut honom som poängliga-vinnare innan dess.
+ 5
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Jag tycker att det inte var hans förmåga att hitta passningar när han fick en extra sekund, utan hans förmåga att hitta passningarna redan innan han fick pucken. Dvs, lite som Foppa och Susse veta var medspelare befinner sig och därigenom redan ha en plan innan pucken kommer till honom. De flesta spelare kan hitta en passning om de får tid på sig, medan de med riktigt bra spelsinne inte behöver den extra sekunden för att hitta medspelarna (eller för den delen skjuta).
Det var många korta - till synes rätt onödiga passningar - som kom så snabbt att motståndarna inte hann med. Det driver upp passningstempot och är mycket svårare att försvara sig mot, även om det inte nödvändigtvis är någon flippmacka till en helt fristående spelare.
Det var många korta - till synes rätt onödiga passningar - som kom så snabbt att motståndarna inte hann med. Det driver upp passningstempot och är mycket svårare att försvara sig mot, även om det inte nödvändigtvis är någon flippmacka till en helt fristående spelare.
Samtidigt måste han ha nåt, vilket får antas vara spelförståelse. Fick han en extra sekund så hitta han passningen direkt. Utöver det har han skott av hög klass som kommer till sin rätt i PP, sen tyckte jag också att han hade en förmåga att skapa bra lägen i offensiv zon från inget.
Hur långt dessa 3 egenskaper räcker i SHL är lite svårt att sia om, för det är svårt att kliva upp. Kanske får han inte utrymme alls för sitt skott. Själv tror jag han kommer klara sig rätt bra, det optimala vore en 3 kedja där han för speltid i första PP, då tror jag han överlever första året och kan möjligen jobba sig uppåt.