Nucky: Fast fördelarna med att komma högt upp är normalt väldigt stora. Seriesegrarna vinner ofta guld och det är oerhört ovanligt att något lägre placerat lag vinner. FBK för ett par år sedan och HV är snarare undantag. I HA har seriesegrarna gått upp de senaste åren också.
Inlägg: 2689365
Svarskommentarer
Sv: Silly season
{5647}: Jo men tycker endast hemmaplansfördel är snålt sett till fördelar efter 52 långa omgångar.
I avgörande match 7 brukar det nästan vara nackdel att spela hemma när pressen bli högre på hemmalaget.
Bästa lösningen vore kanske att färre lag går till slutspel men att man samtidigt utökar SHL till 16 lag varav 8 går till slutspel.
Lag 16 ryker på direkten medan 12-15 får kvala tillsammans med 1-2 lag från HA
I avgörande match 7 brukar det nästan vara nackdel att spela hemma när pressen bli högre på hemmalaget.
Bästa lösningen vore kanske att färre lag går till slutspel men att man samtidigt utökar SHL till 16 lag varav 8 går till slutspel.
Lag 16 ryker på direkten medan 12-15 får kvala tillsammans med 1-2 lag från HA