+ 4
Inlägg: 2720343
Svarskommentarer
Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Som jag skrev tidigare så utförs många bestialiska mord av människor som genomgår psykoser. Min poäng är att psykosen är en förklaring, men ingen ursäkt.
Dvs jag kan tycka att det är sorgligt att Reichenberg tog sitt liv, men samtidigt anse att det är en egoistisk gärning. Det är fullt möjligt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt.
Dvs jag kan tycka att det är sorgligt att Reichenberg tog sitt liv, men samtidigt anse att det är en egoistisk gärning. Det är fullt möjligt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt.
+ 2
Jag vill argumentera för att det blir en tämligen filosofisk diskussion över vilket ansvar den som begår suicid har i slutändan. Gällande ”egoism” och vilket tillstånd som föranleder det. Ta en individ som är oerhört svårt drabbad av psykossjukdom. Är det i grunden en egoistisk handling att begå suicid om man inte längre lever i en verklighet som överensstämmer med den som du och jag befinner oss i? Låt säga att individen har en absolut övertygelse att detta är bästa möjliga scenario för hela mänskligheten.