+ 1
Inlägg: 3035791
Svarskommentarer
Sv: BBs statistikhörna
Bad_Brett: Nu är det äntligen dags för topp-3...! Hinkens tredje sämsta värvning sedan SHL-avancemanget, är ingen mindre än ...grannens grabb, och kompis med Hinken och Sundell, Ludwig Byström!
Värvningen av Byström är en av de märkligaste i MoDos historia. MoDo hade redan sju seniorbackar på kontrakt och väntade på svar från Norlinder. Då väljer Hinken, mitt i sommaren, att plocka in Ludwig Byström – som hade haft en kraftigt dalande formkurva och senast producerat 14 poäng på 53 matcher och slutat på -14 – näst sämst i hela i Nürnberg Ice Tigers.
Ingen, absolut ingen, begrep sig på denna värvning. Inte ens de största Hinken-vurmarna kunde förklara den, utan det bästa man hade att komma med var "Han är nog inte så dyr...!".
Men det värsta med denna värvning var signalvärdet; August Berg insåg att klubben inte planerade att satsa honom och bad om få söka ny arbetsgivare.
Hur det gick sedan vet ni; Efter 22 matcher bad även Byström om att få lämna – vilket gjorde plats för ytterligare en grannens grabb, nämligen Victor "skjut i första täck" Berglund.
Denna värvning är ett ypperligt exempel på hur det går när nepotismen går för långt. En till synes oförarglig värvning skapade en kedjereaktion och blev i slutändan en av nyckelfaktorerna till att MoDo förlorade SHL-platsen.
Värvningen av Byström är en av de märkligaste i MoDos historia. MoDo hade redan sju seniorbackar på kontrakt och väntade på svar från Norlinder. Då väljer Hinken, mitt i sommaren, att plocka in Ludwig Byström – som hade haft en kraftigt dalande formkurva och senast producerat 14 poäng på 53 matcher och slutat på -14 – näst sämst i hela i Nürnberg Ice Tigers.
Ingen, absolut ingen, begrep sig på denna värvning. Inte ens de största Hinken-vurmarna kunde förklara den, utan det bästa man hade att komma med var "Han är nog inte så dyr...!".
Men det värsta med denna värvning var signalvärdet; August Berg insåg att klubben inte planerade att satsa honom och bad om få söka ny arbetsgivare.
Hur det gick sedan vet ni; Efter 22 matcher bad även Byström om att få lämna – vilket gjorde plats för ytterligare en grannens grabb, nämligen Victor "skjut i första täck" Berglund.
Denna värvning är ett ypperligt exempel på hur det går när nepotismen går för långt. En till synes oförarglig värvning skapade en kedjereaktion och blev i slutändan en av nyckelfaktorerna till att MoDo förlorade SHL-platsen.
+ 7


Som supporter tänker man att sportchefsjobbet har förändrats väldigt mycket från Bengt Hedins tid. Att det numera handlar om att de mängder av matcher på video, ha stenkoll på den underliggande statistiken, anlita externa samarbetspartners för att luska reda på saker i spelarnas privatliv som skulle kunna vara varningsflaggor etc. Man tänker sig kanske att sportchefsjobbet är väldigt aktivt, att Hinken ser ut de spelare han vill ha och sedan arbetar stenhårt för att få loss dem.
Men Danny O'Regan är ett bra exempel på hur det fungerar i praktiken. Hinken har suttit och rullat tummarna i väntan på att det ska hända något, fått ett "Congratulations! You've won a million dollars!"-mail och klickat på länken.
"Men Bad Brett", kommer vissa av er säga nu. "Flertalet spelare har ju lyft samtalet med Hinken som är anledningen till att de valde MoDo!". Det tvivlar jag inte en sekund på, för det är så det fungerar:
Framgångsrik sportchef: "Du får 150 000 kr i månaden, men du måste sommarträna på plats, du får inte vara ute på krogen och vi förväntar oss stenhårt jobb varje byte. Misslyckas du med detta kommer det bli disciplinära åtgärder"
Hinken: "Du får 250 000 kr i månaden, sommarträna på egen ort, passa på att umgås med familjen! I MoDo är det viktiga att vi trivs och har roligt, om vi sedan går upp i år eller om 10 år spelar ingen roll!"
Naturligtvis kommer de allra flesta tycka att Hinkens erbjudande är betydligt mer lockande och känns bättre i magen. Men den lilla procent som hade tackat nej och istället valt den lägre lönen med högre krav, är just de spelarna som har den där "karaktären" som Hinken alltid pratar om.
Danny O'Regan sammanfattar detta väldigt bra. Han anlände sent, spelade på halvfart och åkte hem innan säsongen var slut för att umgås med familjen istället.
Säsongen efter spelade Danny i Kunlun Red Star, där han slutade på -28, sämst i hela laget och femte sämste i hela KHL.