Inlägg: 3036313
Svarskommentarer
Sv: BBs statistikhörna
Peja: Det kan som sagt inte bli en konstruktiv diskussion så länge du inte belyser de felaktigheter som finns i scoutingrapporten. Det verkar även som att denna typ av scouting är missförstådd av dig. Dessa scoutingrapporter görs inte som en bedömning av Sundströms karaktär och spelsätt över en säsong. Det är en matchrapport, och specifika till hur han såg ut en särskild match.
Nu har det argumenterats av er som att dessa scouter har ett Kalle Anka-jobb. Men de utgår från helt andra utgångspunkter än en vanlig supporter. Underliggande statistik, analysverktyg m.m. Och jämförs med många andra spelare med liknande talangnivå.
Det är magstarkt att anse att scouting görs av människor som inte har någon analytisk förmåga, utan analytisk förmåga kommer endast från subjektiva supportrar som följer matcherna slaviskt. Det gör en snarare hemmablind.
”WHL-scouting vars CV du verkar imponerad av” men du är medveten om att Eliteprospects, som denna scout för nuvarande har en ledande roll i, i allra högsta grad samarbetar med och används av NHL-klubbar?
Nu har det argumenterats av er som att dessa scouter har ett Kalle Anka-jobb. Men de utgår från helt andra utgångspunkter än en vanlig supporter. Underliggande statistik, analysverktyg m.m. Och jämförs med många andra spelare med liknande talangnivå.
Det är magstarkt att anse att scouting görs av människor som inte har någon analytisk förmåga, utan analytisk förmåga kommer endast från subjektiva supportrar som följer matcherna slaviskt. Det gör en snarare hemmablind.
”WHL-scouting vars CV du verkar imponerad av” men du är medveten om att Eliteprospects, som denna scout för nuvarande har en ledande roll i, i allra högsta grad samarbetar med och används av NHL-klubbar?
Jag tänker inte namnge någon - men den scouten var en mångårig NHL-scout (i jämförelse med WHL-scouten vars CV du verkar imponeras av). Och nej, bara för att förtydliga för alla övriga, den NHL-scouten var inte er nuvarande sportchef.
Min poäng efter att ha pratat med många scouter under många år, och sett ännu fler i diverse arenor, är att de håller väldigt olika nivå och att man inte bör bli ”starstruck” över deras fina titlar. Jag tycker det verkar som att du gillar scouter ju mer de uppmärksammar och berömmer Modo-talanger snarare än nåt annat.