RE-building the future 2011/2012
Jag undrar lite vad som gjort att Macke fått upp ögonen för denna kille. Det är ju ingen direkt känd kille och jag kan inte tänka mig att varken Foppa eller Macke sett honom spela.
Jag funderar också lite över hur Macke/Foppa/Uffe tänker kring backsidan. Det är relativt få defensivt duktiga spelare i vår back-uppställning. Och det har väl varit vår svaghet de senaste åren. Det är relativt ofta som det sett vilset ut i egen zon. Förra säsongen var vi väl bäst i ES på att lämna området i slottet fritt för moståndarna. Backar stötte hejvilt ner i hörnen utan att tänka vad som fanns bakom ryggen.
Det här kan bli riktigt bra, men det kan också bli svajigt bakåt. Jag hade inte tackat nej till en renodlad defensiv back istället för Lehtivuori, men vi ska helt klart ge honom chansen att visa vad han går för.
Joonas Lehtivuori debuts on new team, no guarantees on return - Broad Street HockeyJoonas Lehtivuori speaks up, future uncertain - Broad Street Hockey
Dock intressant med tryout med nya backar, fast även jag hade föredragit en defensiv klippa. Men ligger det kanske något i de där ryktena om att Hasse Jonsson blivit ombedd att hålla igång? Han var väl ändå en av de bättre defensiva backarna i laget på senare tid?
Schremplänken var banne mig balsam för själen. Det går att locka över spännande lirare med all inclusive-erbjudande och bonusmorötter, möcke bra jobbat.
PontusJ: Madsen får väl ändå anses som en lyckad try-out?
Sedan tror jag knappast man är mer passiv på marknaden. Det är ju enligt Macke en forward man jagar, i första hand. Möjligtvis att man fokuserar ännu mer på den jakten, men det kanske bara är bra.
Nä, try-outer är helt rätt väg att gå.
En annan gissning är väl att snubben bett sin agent kolla om intresse i Sverige, Macke, Peter och Uffe får förfrågan och kollar då med sina kontakter där han varit verksam.
Tror absolut inte att han är någon man "scoutat" fram själva. Tryout-kontraktet visar väl på just detta. Uppsida finns ju helt klart och kan killen paras ihop med "rätt" backpartner så kan det till och med bli bra, tills vidare så säger jag varken bu eller bä men det överväger nog till bu.
"Han säger i en del intervjuer att han inte gillar den raka spelstilen i AHL, att han är en spelare som gärna vill få lite tid med pucken vilket han tycker sig få i SM-Liiga. Just detta får mig att få en liten strimma av hopp eftersom den finska ligan är mer rak än den svenska, här kan han få ännu mer tid på sig i egen zon än i finland."
Då det låtit som man varit ute efter en toppback så känns detta lite blekt faktiskt.
Tänker inte dissa detta och blir mer än gärna glatt överraskad. Men samtidigt så var ett problem förra säsongen att vi faktiskt inte hade backar som kunde spela enkelt när de blev checkade hårt. Hur många gånger spelade de inte fast sig själv i egen zon för att sedan knövla till det ytterligare.
Med det sagt avslutar jag med att säga att jag hade förväntat mig ett på papperet säkrare namn.
Redigerad kommentar
Men tider ändras och kanske har de redan sett att backarna håller. Eller att forwardsförvärv tar de sista pengarna. Då de som du säger den senaste tiden skrivit att fokus ligger på 1st forward.
Redigerad kommentar
Vore intressant att höra av Kalpa fans har att säga om honom. Och visst kan spelare smyga sig igenom try-outs och inte räcka till, men är han allt för dålig för att bredda backsidan så lär de märka det. Får se vad som händer och hoppas han får självförtroende och den tid han säger sig behöva för att spela sitt spel här i ES.
Redigerad kommentar
Vill minnas att det var ett snack om statistik under föregående säsong. Där någon under 3-4 matcher hade hemsk +/-, men när man sett matcherna faktiskt såg att mer än hälften av dessa berodde på knövligheter från medspelare som direkt resulterat i mål i baken. Visst brukar sådant jämna ut sig under en säsong och moståndarna också gör liknande saker som resulterar i +. Så fastän statistik är ett bevis på vad man uträttat så är det ändå inte hela sanningen.
Nöjer mig med att skriva att jag inte är imponerad av värvningen. Men ser inget fel i att man provar honom under en vecka som man tänkt göra. Med tur, rätt coachning, rätt backpartner osv så kanske det slår väl ut. Ja kanske Pikkarainen väl. Men det är inget jag på förhand tror.
Skulle han inte få kontrakt så har han säkert ändå ökat konkurrensen och fått övriga backar att inse att klubben faktiskt kan tänka sig ta in nytt om man inte presterar tillräckligt.
Redigerad kommentar
Tobias Enström lyckas producera 11p i MoDo som 22-åring, sedan visar sig talangen för varje år som går. Jag kan se vissa likheter med Joonas, främst vad gäller smartness och skridskoåkning. Kanske han skulle ha stannat i Europa några år till för att bygga upp sitt självförtroende som Tobbe gjorde.
Ett fantastiskt ställe. Allt är hembakt och riktigt gott.
Inne i caféet är bullar, kakor och bakelser uppdukade. För den som vill vara nyttig finns mackor och sallader, men Tellqvists blick är riktad mot godsakerna med högre sockerhalt.
Smörbullarna är helt fantastiskt goda, men jag tar bara kaffe.
Fotograf Hammarström tittar storögt på Modomålvakten, som känner att han måste förklara sig.
Vi ska mäta kroppsfettet med laget om två veckor. Tidigare gjorde man det med en klämma och då kunde man fuska genom att ställa sig på ett visst sätt rutin (skratt). Nu röntgas hela kroppen, så det är helt omöjligt att fuska, suckar Tellqvist leende och tar sitt svarta kaffe och går ut i solen."
Bra intervju med Uffe, Foppa och Macke.
Foppa har spelat och varit lagkapten i Philadelphia. När det då dyker upp en spelare från Philadelphias organisation så hur tror ni att det kommer sig? Paul Holmgren är kvar från den tiden.
Kommer en spalre från Phoenix kanske det är genom Uffe.
Marcus Näslunds gamle GM Brian Burke är i Toronto.
Sedan är det väl rätt givet att Foppa och Macke känner till Colorado respektive Vancover så att eventuella spelare som finns i deras organisationer är givetvis sådant de får reda på.
Tack för länk I-O! :)
Ska väl tillägga att detta inte gäller alla, men för dom som redan slitit sitt hår i tussar över lagets prestation hittils kommer nog få en väldigt tung och lång vinter ;)
Ska du upp på höga i morrn?
Kvar bland juniorerna är bland backarna Ludvig Byström (och Eddie Larsson, beroende på hur han räknas), samt John Westin, Janos Hari, Henrik Samuelsson, Jesper Olofsson och Anton Byström bland forwards.
Hur ställer man upp backarna nu tro?
Lehtivuori-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Meyer-Hersley?
Eller spelar man Westin över Hersley?
Nikkinine: Ser man till vad de båda har presterat under försäsongen känns Westin ärligt talat som det självklara valet.
Redigerad kommentar
Men han lyckades ändå inte bli utsedd till turneringens bästa målvakt. Det blev Tuomas Tarkki, som ju lämnade Modo för Nizjnekamsk till den här säsongen. Istället fick Liv nöja sig med att få en ännu vassare utmärkelse, som turneringens mest värdefulla spelare.
Verkar gå bra för Tarkki nu...
UTLÅNINGSCHOCKEN
Supertalangerna lånas ut till allsvensk bottenklubb!
MODO Hockey - Nyheter
Redigerad kommentar