RE-building the future 2011/2012
Erbjuder man honom kontrakt baserat på sådana här prestationer måste han kosta lite och ingenting..
Ang Henrik Samuelsson och all "hype" runt honom så är jag, efter det jag såg idag ganska oförstående.
Märkligt att man "nöter" på med honom i topp-2 kedjorna. Hari och Nyström var inte sämre. Kanske bör man testa några andra junisar i bättre omgivning/mer speltid nu innan det är dags på riktigt.
Igen:
Nån som har koll på datum gällande Johan Rynos try-out? Av det jag såg idag ( och alla andra gånger jag sett honom spela ) så bör han inte erbjudas kontrakt.
Erbjuder man honom kontrakt baserat på sådana här prestationer måste han kosta lite och ingenting..
Ang Henrik Samuelsson och all "hype" runt honom så är jag, efter det jag såg idag ganska oförstående.
Märkligt att man "nöter" på med honom i topp-2 kedjorna. Hari och Nyström var inte sämre. Kanske bör man testa några andra junisar i bättre omgivning/mer speltid nu innan det är dags på riktigt.
Står på sportbladet.
Men har MODO någonsin avbrutit ett samarbeta med någon try-outare?
Kan inte riktigt komma ihåg hur många vi haft och vilka som blivit kvar.
Den tryouten avbröts väl eller har var de?
Jag var ner och såg matchen mot Brynäs och jag är inte lika upprörd som vissa här inne verkar vara. Det här var ett stort fall framåt för Modo. Äntligen var det ett lagspel, det var mer tempo och det fanns vissa linjer i spelet. Tyvärr har vi svårt att skapa tryck framåt, men det bygger mycket på att uppspelen från back hamnar lite bakom spelarna, istället för på bladet. Vi får helt enkelt svårt att komma in och ställa upp.
NikkiD var klart bäste Modoit, Susse såg ut att vara på G och Hannula hade en hel del intentioner framåt som lovar gott. Tyvärr verkar Axelsson helt ointresserad. På backsidan kommer Tolle och Pöck vara extremt viktiga. Lehtivuori såg ut att ha hittat mer rätt i spelet och känns helt plötsligt som en stabil värvning, vilket jag inte tyckte för en vecka sedan.
Westin och Hersley måste man dela på när Meyer kommer. Westin borde få spela med Meyer i fem mot fem och så får Hersley enbart spela i PP. För Hersley i egen zon är ingen rolig syn. Han har ingen koll på var han ska vara, var hans spelare är, var pucken är eller vad som är på gång att hända. Han står, mer eller mindre, bara vid ena stolpen och ser förvirrad ut. Däremot är han bra framåt.
Tellan kommer vara guld värd i vinter. Ryno kommer knappast få en plats i Modo, jag ser hellre Nyström eller Hari i truppen. Nyström var för övrigt långt ifrån sämste Modoit idag.
Sett honom en hel del tidigare både i ES och allsvenskan. Nu i Modo tröjan mot Tik och Bif. Imponerar inte ens lite på mig.
Skapar absolut inget på egen hand, oavsett om han spelar med spelare som håller betydligt högre kvalité än honom eller inte. Väger nästan 100 kg men har ingen aning om hur man ska använda dom, de är, för honom, mer en belastning än en fördel. Många dåliga beslut och enkla misstag.
Sundström, Schremp och Andersson är garanterat före honom och som 4:e center känns K.Forsberg relativt given på förhand, Svartvadet är sjukskriven och det matchas junisar i alla möjliga positioner. Jag ser med andra ord ingen som helst anledning att kontraktera honom vidare i nuläget.
Att göra 46 poäng på 50 matcher i allsvenskan betyder ingenting, absolut ingenting.
Jacob Blomqvist gjorde 56 på 52, bland annat.
Visst ligger det något i det. På något sätt känns det som att det måste ju lossna, känns som att han blivit blockerad på någotvis, finns ju inget självförtroende.
Sen så fick aldrig Blomqvist heller chansen på riktigt i någon av dom producerande femmorna eller i pp. Nu säger jag inte att han skulle öst in poäng då men, du förstår min poäng.
Om vi tittar på Ahlbrandt, han lyckades ju aldrig vare sig i HV eller Södertälje. Sen när han kom till allsvenskan fullkommligt östa han in poäng. Efter de fick han chansen i Luleå och de vet vi ju hur det gick. Det var samma här, alla trodde att han bara dög till att producera i AS.
Redigerad kommentar
Axelsson, Schremp och Madsen får vara de första tre. Sen kan vi fylla på med Skröder, Danielsson och Hannula ifall det skulle gå längre. Fantastiskt.
Satt och funderade på box play för övrigt. Madsen och Andersson är väl ett lämpligt boxplaypar, så även Skröder och Sundström om det skulle vara så. Men vem ska vi para ihop med Forsberg, som kanske är vår bästa dödare? Hittar ingen lämplig kandidat såhär på rak arm, för Hedman ska ju inte vara inne. Tänker nästan på Axelsson eller Danielsson, men de känns inte klockrena. Backarna lär väl bli Meyer-Tollefsen och Pöck-Ahnelöv om det ska "toppas" i BP.
Samuelsson har spelat box play på försäsongen. Om jag inte minns fel har det sett ut så här
Kanske John Westin kan spela om han tar en plats? Anton Byström?
Näslund: "Vi har ju fyllt truppen nu iallafall"
Lite reflektioner efter två raka juniormatcher.
Vi har en starkare juniorverksamhet än på länge. Både J18 och J20 är starka lag som kommer gå relativt långt i år.
J18 spelade i två perioder ut Skellefteå, i tredje tappade man lite ork. Kanske inte så konstigt med tanke på att man rullade runt på tre femmor. Matchens behållning är helt klart när SkAIK gör självmål. Modo har en avvaktande utvisning och SkAIK tar målvakten, under uppbyggnad av spelet lyckas man tappa in pucken i egen kasse. Mål för Modo och domaren slår dessutom av utvisningen. Ingen förstod varför utvisningen inte blev verkställd.
Det här med att inte orka i tredje var en trend. Modo var bättre än SkAIK även i J20 men även här hade man bara tre femmor, vilket ledde till att SkAIK kunde vända och vinna den här matchen.
Helt klart är i alla fall att Modo har en grymt duktig målvakt i Anton Forsberg. Han stod i J20 och bortsett från en tabbe var han lysande. Vi har dessutom gott om spelare som kan få speltid i A-laget. Hari, Krüger, Ludvig Byström, Marcus Bohman och Tim Vesterberg förtjänar alla att få spela en del i ES.
Framför allt Janos Hari förtjänar mycket beröm. Tittar man till A-lagets nuvarande trupp så verkar vi inte "ha plats" för en junior i de två första kedjorna. Axelsson, Schremp och Hannula verkar tänkta för förstakedjan och Susse, Skröder och NikkiD är väl den planerade andrakedjan. Med det i åtanke väljer jag nog hellre Hari före Samuelsson för en plats i tredje. Hari är snabbare och mer "jobbig". Han är dessutom duktig defensivt.
Några kommentarer -
Hari är ett riktigt vasst anfallsvapen, tycker dock inte att han jobbar hemåt lika bra. Tror inte han gör många inhopp i ES i år, men ett par, då han är lite för vek ännu. Potential till nästa år, blir otroligt viktig för J20.
L.Byström gjorde några riktiga grodor mot Sundsvall och tappade nog ordentligt med förtroende hos Uffe. Kommer få begränsat med speltid i ES i år.
Kruger är märkligt loj. Har ett utmärkt spelsinne men behöver jobba mycket hårdare och bli starkare. Bra potential men det blir nog J20 i år.
Vesterberg har överraskat. Ser ut att ha vuxit i sin stora kropp och jobbar hårt i båda riktningarna. Har öst in poäng i träningsmatcherna. Är utanför A-lagsjuniorerna och kommer nog därför bara spela J20 i år.
Bohman känns tryggare med honom på isen än än LByström. Något inhop i ES
Nyström, har inte fått ut sin potential i J20, överraskat i A-laget. Får nog några chanser i ES.
Samuelsson och J.Vestin är de juniorer som jag tror får spela i ES regelbundet. Upp till bevis.
A.Byström i Sundsvall och Olofsson möjligen S-vall annars J20.
Spelartruppen som startar säsongen är nu presenterad. Ingen Ryno. Och enligt MrMadhawk kommer Jesper Olofsson testas av IK Oskarshamn.
MODO Hockey - Spelartruppen
Nyheter
Axelsson-Schremp-Hannula
Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Andersson-Samuelsson
Hedman-Forsberg-Westin
Lehtivuori-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Westin-Meyer
Hersley
Enda är väl ifall Hersley går in före Westin.
Är det förresten någon som vet när vi startade säsongen med två juniorer på fyra kedjor senast?
För det är ju bara att inse att utbytet med S-vall inte fallit så väl ut i de flesta fallen.
haha jag bara älskar rubriksättingen på AB :)
Tydligen rensar man i truppen om man inte förlänger ett try outkontrakt med (1) spelare..
Hade sin poängstarkaste säsong ifjol i oskarshamn 46p/50g. Men utöver har han väl inte riktigt lyckas, jag tycker Modo gjorde rätt som testade ett tryout iaf.
Gillar verkligen det jag hör från Uffe och Susse.
- Vi ska ha minst 80 poäng ner serien är över
- Spelet ska rätas ut, mindre passningar i offensiv zon
- Det är proffsigare i det sportsliga
Hoppas bara vi kan omsätta alla bra idéer och få ihop det till ett fungerande lag.
Susse levererar för övrigt en tuff passning till tidigare tränare och ledare.
"Det har blivit proffsigare. Vi har saknat kamp och tävlingsmoment på träningarna tidigare."
Sen så kan jag inte förstå att Wikegård får leda detta. Han är helt värdelös.
Vi vet alla att Sundström har haft ett jobbigt år. Dessutom var han den som tog störst ansvar under kvalserien. Det är förstås orimligt att begära att en spelare vid den åldern, som slits så hårt under matcherna och som dessutom är i sorg, skall ta över tränarens jobb också.