RE-building the future 2013/2014
Berka: Med en "liten knorr"
http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/modo-presenterar-forsberg-i-morgon/
Vad kan "knorren" vara? Förändringar i organisationen? Att Forsberg tar med sig nån från SAIK? Något om Cumiskey och Ahnelöv? En tredje tränare?
Rätt logiskt lr hur? :-)
Öhnerud var väl i princip klar enligt rykten
Hallin ryktas det om
Ahnelöv har ju förväntats lämna
Cumiskey är man väl säkra på att han lämnar
Inget har hänt, kommer vi kanske få behålla våra backar?
Nummer ett, juniorer kostar lite och ingenting därför kan man kontraktera ganska många.
2: vid längre utlåningar så kan lön ubetalas uav låntagaren
I dagens superstränga ekonomi så måste man satsa ännu era på sina billiga juniorer, och det är precis det jag hoppas Anders Forsberg kommer göra i Modo om det nu blir han?!
Berka: Man kan ju inte skriva kontrakt med samtliga juniorer och hoppas att alla lyckas. Rätt som det är står man och betalar hela eller delar av lönen för ett antal spelare som ingen vill ha. Man måste helt enkelt ta ett beslut för vilka spelare man på lite kortare sikt tror kommer att kunna nå elitserien.
Sedan är det väl knappast troligt att Krüger vill skriva ett kontrakt med en klubb han inte kommer att representera på ett par år. Krüger kommer alltså att prova på allsvenskan och tidigast nästa år är han väl mogen för elitserien, tidigast.
Svedberg övergav vi fortare än kvickt och man kan ju inre annat än påstå att han gjort succé efter han lämnat!
Kruger är inte den bästa vi haft men en väldigt skicklig spelare som absolut har mer talang än många många andra!
Kanske Byström skulle må bra av speltid och mognad i tex löven ?
När vi ändå är inne på juniorer, Nyström har väl äntligen börjat hitta tillbaka till sin jättetalang och spelat bra i sin utlånade roll, ska man ta hem och pröva?!
Kallar Modo till presskonferens redan idag tro, eller får vi vänta till måndag?
Däremot har Måns ett mycket bra spelsinne och är en skicklig playmaker, på lite längre sikt bör han ha hyfsade möjligheter att plocka en plats i något ES-lag.
Angående Lööv så tror jag som nån på Twitter skrev. Att Byström ryker. Samtidigt så känns lööv som en bättre värvning på alla plan än Stehlik. Stor elak småful spelare. Men mkt mkt billigare och antagligen bättre.
Någon som har en åsikt?
renen: Ja, Boorks favorit till skytteligatiteln en säsong är inte direkt het numera. Jag har aldrig riktigt gillat Johan Forsberg, även om han är rätt rivig. (Det kanske gällde främst innan den där ögonskadan).
Vet inte om vi verkligen jagar någon SAIK-spelare. Holloway är självklart väldigt bra, men de andra känns inte som några superlirare. Då kryddar jag hellre med riktiga kanoner och kompletterar med juniorer än att ta äldre breddspelare.
renen:
Varför Forsell? Han sitter ju på kontrakt över nästa säsong enligt eliteprospects. Och tror inte att SAIK vill släppa honom och varför skulle han vilja bryta?
De som sitter på utgående kontrakt är:
Bud Holloway
Johan Forsberg
Martin Sevc
Tomas Skogs
Och därifrån går det nog direkt att räkna bort Holloway.
Tar A Forsberg med sig någon spelare till Modo från Skaik? Vilken/vilka? Forsell?
Gamle Modospelaren Eddie Larsson till Växjö. Kul att han lyckats med att vara å vända i Allsvenskan en sväng. =)
http://mrmadhawk.se/2013/april/eddie-lamnar-bik-vaxjo-nasta.html
Och Modo är sugen på en stor halvful SSK back. Verkar dock som AIK har första tjing.
http://mrmadhawk.se/2013/april/loov-lamnar-ssk-aik-nasta.html
Gäsp:
På plats i Fjällräven Center slog det mig hur engagerade och hockeykunniga fans MODO Hockey har.."
Det är alldeles riktigt, Tambellini!
Dock ser jag ändå ljust på kommande säsong
Tydligen håller man på i detta nu och rensar på kontoret i Modo hockey
Risken är att det inte lyckas, ja då ligger vi brunt till rent ut sagt!
Berka: Det viktigaste anser jag blir att få spelarna att prestera bättre enligt sina respektive förutsättningar. Jag tycker exempelvis att Modo på papperet hade riktigt bra backar, men att det pga coaching och något jag inte kan sätta fingrarna på inte alls visade sig lika tydligt på isen.
Hedman är en kille jag tror han höja sig i rätt miljö. Ungefär som att A Forsberg kunde lyfta Erik Andersson från LHCs frysbox till en bofast plats tror jag att han med rätt styrning har betydligt mer i sig. Jag minns förresten hur Hasse J kom hem från NHL och var urusel första säsongen, för att sedan kommande säsonger (bland annat guldsäsongen) vara flera klasser bättre. I Hasses fall handlade det om styrning och förtroende. Samma sak gäller förresten i ännu högre grad för Tobias Viklund som om han släpps fri spelar kopiöst svårt och gör många blunders. Under Melin var han istället nästan landslagsmässig. (Att han varit med i landslaget i år anser jag dock vara ett riktigt uselt skämt).
När man språkar runt lite så verkar det faktiskt värre än vad man utåt kan tro och det måste ändå vara prio 1 att gå med ekonomisk vinst för som det är nu så skulle Modo tvingas låna eller få externa sponsorer att gå in med mer pengar för att bygga ett guldlag (på papperet)
Vi får nog förlita oss på att sometimes less is more
NuMo:Verkar nästan så. Är lite bitter att det dröjde mig så lång tid att upptäcka den!