RE-building the future 2013/2014
Redigerad kommentar
InVinoVeritas:
Oscar Hedman, Tobias Viklund och Mattias Timander. Vi är snart tillbaks på 90-talet.
Berka: Jag skulle inte vara missnöjd med en backsida bestående av Regehr, Lehtivuori, Torp, Hägg, Viklund, Hedman + "Icke namngiven jänkare" och Juniorer.
Kanske inget man vinner SM guld med men med rejäl lokal prägel och bredd.
Sen är frågan om Modo med denna jävulskt kass ekonomin som nyligen uppdagats ska satsa på massa dyra spelare eller om man ska försöka göra ett budgetlag å satsa mycket på yngre förmågor?
Att spela Chanel one cup, vodka cup å dom andra turneringara är ingen större merit.
Berka:
Viklund ryktas till Leksand också, hans statistik är ju inte så lovande men har man representerat Tre Kronor är man ju inte direkt dålig.
Modo satsar på att hålla kostnaderna nere vilket iaf får ses som beundransvärt
Här är det senaste från "hört på stan"; Det jobbas inte bara på Oscar Hedman från modohåll utan även Tobias Viklund ska finnas på önskelistan inför 13/14. Därutöver ska den 3:e backplatsen tillhöra en "icke namngiven jänkare".
Trot om ni vill, jag garanterar inget.
spud:
Om det var några som skränade om Mia, så var det knappast Sollefteåborna.
Det är inte lika lätt att bli profet....osv.
Hade du sagt Lars Jansson hade det varit en annan sak.
Han blev skadad å förlorade hela första säsongen, sen fick han harva i 4:e kedjan å gjorde det helt okay men man valde bort honom.
Får du inte chansen att misslyckas sånär det svårt.
Sen var han väl inte den största talangen vi haft precis utan jag använde han mest som ett exempel
Bysse föll ur lite på eget bevåg och kommer nog få tungt att öht komma tillbaka.
Nyström fick aldrig en ärlig chans tycker jag
Henke Samuelsson blev grovt misshandlad å drog
John Westin föll bort efter att ha härjat på bra i 4:e
Det finns ju exempel där Modo kanske inte har satsat tillräckligt samtidigt som vi inte haft den bästa utdelningen från juniorledena.
Dock ser det ju fantastiskt ljust ut bnu och jag hoppas verkligen AF kan lyfta fram många killar så har vi våran ryggrad i många år framöver!
Byström
Hägg
Carlsson
Hedberg
Possler
Gunnarsson
Bengtsson
Kempe
Banggeda
Timazhov
Ullmark
Öhman
Är väl killar som med bra inskolning kan komma att representera A laget på sikt
Svår combo men inte omöjlig.
Tydligen rensar Modo i styrelsen så vi får hoppas att något gott kommer utav detta fast det ser mörkt ut just nu
Berka: En verksamhet som MODOs behöver ett EK på minst 10msek för att ha en stabil ekonomi över ett år, för att ha en stabil ekonomi över en trendcykel skulle jag uppskatta att vi behöver 40msek, Frölundas ras visar väl om inte annat vad några dåliga år kostar.
Det har vi inte, inte ens nära. Timrås spelarbudget denna säsong kommer vara närmare sanningen för flera lag nästa år.
Att man nu går ut å påstår att lånet inte bara skulle användas till museumet är ju ännu mer skumt!
Man undrar ju hur jävla illa ekonomin faktisk är?
J F K: Snart kommer Sollefteåborna skräna om Mia.
HUr som helst, i min värld är marknadschefsposten en förtroendepost för hela ångermanland, den person som har företagens förtroende och förmågan att snacka in sig och en nolla till på avtalen är rätt person.
Det är nästan lite förvånande att man inte ger Perra den rollen, han har aldrig känts så strategisk som han är social om man nu kan missförstå mig rätt.
Berka: Du måste lära dig skillnaden på likviditetsbrist och bankrutt(konkursmässig).
Man löste likviditetskrisen med ett lån, men man har ju inte mer tillgångar bara för att man får ett lån, utan den tillgången man får i likviditet äts ju upp av den skuld man får. Så ur ett bankrutt/konkurshänseende så ökar ju inte tillgångarna genom att man tecknar ett lån.
Värvningen av kousa är såklart som du säger, pengar från en finansiär/sponsor som bara sponsrar till spelarköp, men att arbeta för ett spelartransfer ist för att få ekonomisk hjälp att inte gå bankrutt med 2 månader kvar av säsongen känns ju lite märkligt agerande.
Dock ska väl tilläggas att vi har nog inte alla fakta så man får bara hoppas att detta museum ger något positivt ur ekonomisk synvinkel.
Monno: Så är det givetvis. Växjö är ett utmärkt exempel på ett lag som sponsras hårdare av kommunen än både Modo och Leksand, men där har man inte gjort dåliga affärer i form av Sekab och Övik Energi, vilket gör att kritiken uteblir. Nu har faktiskt både Sekab och Övik Energi vänt på skutorna så någon greklandskommun har vi inte. Inte i dagsläget i alla fall.
Självklart är kommuner intresserade av att sponsra lagen. Det kommer massro av folk hit under matcherna, spenderar pengar på restauranger, hotell och säkerligen i stadens butiker. Det syns givetvis inte i balandsräkningen, men säkert skulle aldrig det nya hotellet byggts utan att hockeyn fungerat som magnet. Ett hotell som ger arbetstillfällen och friska pengar till kommunen.
Berka: Hmm, nu är det verkligen snillen spekulerar.
Ett par saker som man kan tänka på innan man kastar sig över tangentbordet.
Enligt artikeln handlar det om ett lån för att bygga ett visitors centre (turistinformation eller vad fasen det är) och ett museum. Rimligen är det inte samma pengar som spelarbudgeten och rimligen behöver det inte betyda att man är snudd på konkursmässig för att man inte har likviditeten att betala utbyggnaden. Det finns exempelvis många företag som är oerhört långt ifrån att gå i konkurs som ändå lånar pengar till förändringar/förbättringar.
Då det stod att det är en eller flera externa finansiärer kan det ha varit villkorade pengar som inte utbetalas om Modo inte värvar en spelare. Då är det självklart att man inte kan ta de pengarna och betala andra saker.
Kousa var en flopp, dock klart bättre än Skinner. Hägg var för valpig och i slutet av säsongen var Byström en skugga av hur han var runt jul. Visst kanske Torp skulle fått mer istid, men jag kan förstå värvnigen av en etablerad spelare som varit bra tidigare år och rehabiliterat sig efter en skada.
Att man är bankrutt innan säsongen är över känns ju inte så lovande och att då värva en på papperet klasslirare. Är ju så oansvarigt så jag begriper knappt hälften!
Det verkar på dom som sätter sig in i Modo att man har en nästan konkurshotad ekonomi !?
mattias - 74: Ja är det några som inte ska håna Leksand m.fl. så är det Modoiter.
Vi ska nog tacka gudarna att det var Leksand som blev granskade och inte Ö-vik/Modo... Finns nog många papper i Elvy Söderström & CO pärmar som dom inte vill att någon ska se.
Men precis som du säger så skulle jag tro att de flesta klubbar fått/får väldigt mkt ekonomisk hjälp av kommunen nån gång i dess "liv". Är väl egentligen bara Stockholm som låter sina lag falla (mer eller mindre) fritt utan att dom "sponsras". Rätt eller fel låter jag vara osagt.
Gustafsson: Ja inte är det utan oro man kanske kan spekulera i om Näslund främsta egenskap inte direkt är att hålla hårt i pengarna? Han har ju trotts allt spenderat större delen av sitt vuxna liv i en liga med en helt annan lönenivå. Han kanske har en tendens att punga iväg lite mkt cash när han "ser något han verkligen vill ha" ?
Fast ifos är det ju upp till Trollsås och gänget att bestämma hur mkt pengar Näslund får leka med.
Kousa var ju en idiot värvning såhär i efterhand. Skinner klass. När vi sen även har lovande juniorer som Hägg och Byström så blev det ju väldigt fel. Kousa åt ju inte en jävla massa speltid heller direkt. Hade vi gått till semi kanske man kunnat se det anorlunda. Men när vi "bara" kom till kvartsfinal var det en riktigt jävla praktmiss att värva Kousa. Efterklok =)
Berka:
Ytterligare ett bevis på det vi har diskuterat tidigare att det är nog vanligare än många tror att kommuner hjälper föreningar med stora summor pengar. Självklart har dom lärt sig av Leksand ;)
Redigerad kommentar
Skröder var jättedåligt i många matcher, han fick duktigt med dynga för detta utav dom flesta, sen i slutspelet var han å susse överlag de 2 bästa spelarna!
Att påstå något så korkat som att skröder alltid är bra kan jag inte ens förstå
Redigerad kommentar
Jag säger inte att Timander är bättre , men nog fan kan du väl hålla med om att han borde vara de eftersom han varit en ledande back i ett topplag, sen har han varit sjuuuukt bra i sin karriär och har nog femtielva mer strängar på sin lyra än Hedman.
Hedman då, lämnade Modo för Frölunda där han inte gjorde många sådär speciellt glada, sen till Timrå där timråiterna i samstämma tycker att han varit bedrövlig och de matcher jag sett kan jag bara hålla med.
Klart att spelsystemå annat kan spela in, men Hedman har på 5 säsonger utanför Modo inte varit speciellt bra medans Timander varit lysande.
Jag tycker att ska vi värva någon av dessa så finns det inget snack om att Timander är de självklara valet då han kan vara den defensiva stora starka killen framför egen kasse med ett modohjärta modell störst.
Att en "extern sponsor" fick gå in och finansiera värvningen av Kousa berodde inte på en pressad ekonomisk situation, eller?
J F K:
Fast så enkelt gör han det ju inte. För Skröder är ju värdelös trots att han alltid är bra.
För dig däremot verkar det skitlätt. Är man bra är man alltid bra...
Fredrik Andersson däremot, då var jag orolig för allt.
Att vara lagets kanske bästa back i ett topplag i AS är bättre än att vara kanske sämst i ligan ovanförliggande näst sämsta lag.
Nu tror jag Timmy rundar av i låt säga ulvön och Hedman kan bli kugge i löven och Modo kan höja ribban
Att spela i en serie där alla lag du möter är sämre är en helt annan sak än att spela i en serie där samtliga lag är bättre?
En av dom sämsta backarna i laget.
Timander en av dom bästa i Leksand
Leksand är bättre än Timrå
Visst Timmy är nog långsam men han kan iaf spela bra framför egen kasse
Vad kan Hedman?
Nä tar vi Hedman då jävlar gräver vi våran grav
En kreativ offensiv back
En duktig 2 vägsback
En stor defensiv tung, gärna lite elak back
Men detta skulle nog kosta pengar Modo tyvärr inte har så vi kommer nog att få nöja oss med mindre.