RE-building the future 2013/2014
Tja Hägg gör en stabil match samt att ullmark i målet gör en okay match.
Berka: Ja Ullmark behövde ju verkligen briljera! Byström var däremot bäst på plan tycker jag. Skönt att ni får en ny back, ännu en som får nöta bänk till förmån för oraklet Byström.
God natt
Samtidigt vet man inte förrens man ser honom. Ska som sagt vara klar för resten av denna och nästa säsong. Det skulle kunna betyda att man nu ser det som en möjlighet att bredda upp inför avslutningen och slutspelet men kanske framförallt som en värvning för nästa säsong. Att behålla Cumiskey funkar bara om han själv väljer Modo före pengarna i KHL, Schweiz, ES och garanterat några tvåvägs kontrakt från NHL.
Vi kan inte stå där med bara Regehr som producerar. Om det nu är Mikko som är klar så är känslan att det är smart av Näslund att nu bredda backuppsättningen inför slutspelet men även bygga för nästa säsong.
Dock är man ju inte jätteimpad över statsen, men man ska som sagt inte glåma för mycket på den.
På mått sätt känns det lite som en lehtuvori kopia, ganska smart spelare som är bra på rören, spelar enkelt i offensiven och är ganska medioker framför eget mål
Som sagt, på förhand bör han värderas högre än Joonas Lehtivuori. Sett till statistik och meriter endast så är det ju så. Återstår väl att se, får hoppas det är han, alternativen med finska backar födda 88a är väl inte många och knappast bättre iaf.
| Referee(s) | Mikael Nord, Linus Öhlund | |||||
| Linesmen | Ludvig Lundgren, Anders Ahlström | |||||
stats.swehockey.se
| |||||||
| 29. Starkbaum, Bernhard 30. Ullmark, Linus | |||||||
| 49. Regehr, Richie | 51. Ahnelöv, Jonas | ||||||
| 25. Müller, Marcel | 24. Sundström, Niklas | 10. Skröder, Per-Åge | |||||
| 3. Lehtivuori, Joonas | 15. Cumiskey, Kyle | ||||||
| 70. Kempe, Mario | 26. Påhlsson, Samuel | 18. Ritola, Mattias | |||||
| 7. Hägg, Robert | 38. Torp, Nichlas | ||||||
| 17. Madsen, Morten | 28. Forsberg, Kristian | 27. Öberg, Peter | |||||
| 12. Spina, Dave | 35. Gunnarsson, David | 23. Svensson, Björn | |||||
| 62. Hari, Janos (LW) | |||||||
Apropå Svensson, skulle han börja sätta sina lägen så skulle han vara riktigt bra
Märks att LHC har självförtroende, bakomryggen och halvfarliga krosspassningar på blå.
Därför känns det extra bra att Modo tar ledningen i ett PP efter klubban använts som en slags snara på kempe
Men va faan, hur oerhört iq-befriade personer finns det?
Sockan tar det som ett skämt - i Kiruna ser man mer allvarligt på sån här skit.
?Hoppas ni kraschar i en bussolycka? | Allsvenskan | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
El Maco: jamenvafan, MÅSTE jag länka till ALLT??? hehe
Men OK dårå:
MrMadhawk.se - Sveriges största fristående hockeyblogg -Eliteprospects.com - Mikael Wikstrand
Såg att Frölunda är på Tom Nilsson. Hoppas verkligen Näslund är det också! Är han bara i närheten av dem defensiva klippa han var i J-VM har jag svårt å se han misslyckas.
Widstrand imponerade inte alls lika mkt, dock har han ju vare otroligt duktig i allsvenskan.
renen:Äähh, så dumt! MoDo kan ju ändå inte ta hand om de sina juniorer! Enligt självutnämnd expertis i en bok nära dig.
Det ser vi ju så bra det går för BIF nurå.
Återstår dock att se vad för typ av potential han har på Elitserienivå, har han någon spetsegenskap?
Gustafsson: Är väl i mitt tycke en center för fjärde linan, men som du säger han gör ett otroligt bra jobb när han är inne.
Kanske man hittar några spetsegenskaper nu då han verkar bofast i a-laget.
Blir intressant att se om Anders Forsberg (vår näste tränare?) kan locka över någon oväntad spelare. Spännande också att det tillåts fler transatlanter. Schremp och T.J Hensick är som sagt välkomna.
Men först ska vi ju peta bort Skellefteå i slutspelet. Blir kul.
Redigerad kommentar
renen:
Jag håller med. Forsberg är en spelare vars duglighet och nytta i laget ibland ifrågasätts här.
renen: K-Fop har varit riktigt bra denna säsong, motståndarna hamnar alltid nere i egen kortsarg när Madsen/K-Fop/Öberg är inne.
Helt rätt att förlänga! Då är det bara Madsens kontrakt kvar för brunkarkedjan, klart assisterande kaptenen skriver på?
Undra om Susse var ute på HS och läste gårdagens diskussion om hans och Skröders insatser i år samt eventuella önskemål om en fortsättning av den dynamiska duons tjänster i framtiden?
Lumber Jack:
Jag hoppas verkligen att han kör ett år till i MoDo. Sundström är en sådan där spelartyp som skulle kunna spela tills han är 50 om han bara får vara skadefri.
Läser jag mellan raderna så känns det snarare som att han inte vill spela i MoDo ifall han känner att han inte längre kan bidra. Jag tror inte heller att Näslund är beredd att ge honom ett nytt kontrakt redan nu. Ett bra slutspel skulle nog göra mycket.
Ritola - Påhlsson - Kempe
X - X -X
Skröder - Sundström - Hari/junior/billig HA-spelare
Madsen - Forsberg/Gunnarsson - Öberg
Gustafsson:
Max i en tredjekedja? Det är lite lustigt. Skröder har fått spela med Sundström, som alla rackar ner på, och try-out-spelaren Spina - Och ändå är han den forward som har gjort överlägset mest poäng i MoDo.
Nu har jag emellertid aldrig riktigt förstått varför det är så viktigt vilket nummer kedjan har. Jag tar hellre tre jämnbra kedjor än en toppkedja. Men oavsett tror jag att det är ytterst få lag (om något) i Elitserien som skulle tacka nej till en Skröder i förstakedjan.
Redigerad kommentar
Prio 1 är enligt mig att komponera ihop en mer långsiktigt hållbar kedja med god poängproduktion. Susse och Skröder bör ta ett steg tillbaka på pappret redan nu för att klubben skall stå bra rustad när de väl lägger av.
Skulle vi i detta arbte få en billig och offensivt producerande "tredjekedja" så är det väl bara bra då.
Redigerad kommentar
Gustafsson:
Skröder är född 78. Lika gammal som Pavel Datsyuk. Ett år äldre än Joe Thornton. Tre år yngre än Martin St. Louis, Åtta år yngre än Teemu Selänne. Jag undrar om fansen till San Jose resonerar likadant; "Det är hög tid att vi kör ner Joe Thornton i tredjekedjan, och låter någon rookie ta hans plats i förstakedjan istället".
Han har knappt missat en match sedan han kom till MoDo, så han har knappast några större skadebekymmer. Redan 2008 började det tjatas om att han hade tappat klippet i skridskoåkning, men det stoppade honom inte från att vinna hela Elitseriens poängliga ett år senare. Jag hade kunnat köpa resonemanget om han hade slutat göra poäng. Men faktum är ju att han fortfarande är den i laget som gör mest poäng - I konkurrens med spelare som Nagy och Ritola.
Jag tror vi MoDofans har blivit väldigt bortskämda. Sundström och Skröders poängproduktion har gått ner något, men det är fortfarande två kvalitetsspelare. Om Skröder har motivationen och får hålla sig fortsatt skadefri kommer han vara en toppspelare i Elitserien i fem säsonger till. Att han vissa säsonger "bara" gör 35-40 poäng är för mig ett ganska angenämt problem.