RE-building the future 2013/2014
Hähä nämen ruda , kort och koncist!
Skröder - X - Tambellini
Ritola - Påhlsson - Kempe
Önerud - Bengtsson - Önerud
K-fop - Gunnarsson - Öberg
Regehr - X
Lehtivuori - X
X - X
Torp - Hägg
Gustafsson: Jobbigt för Önerud att dubblera bara...
Sen kan du nog lägga in Hedman på backen, så många som är säker på det så det borde stämma.
För att byta inriktning. Nu är det ju bittert att konkurenter får behålla bra spelare. Men det är inte utan att jag tycker det är väldigt roligt att Bud Holloway vill stanna. Att det kommer in en jänkare och trivs så bra, att han väljer bort mega pengarna i Ryssland bara för att han trivs och gillar klubben. Det finns för få sånna spelare i dagens värld! Nu tjänar han ju säkert rätt bra i SAIK ändå, men några Rysspengar är det inte. Samt att han kan lämna för NHL iofs.
http://www.hockeysverige.se/article/14369035/bekraftat-bud-holloway-stannar
Gustafsson:
Skröder - X - Tambellini
Ritola - Påhlsson - Kempe
Önerud - Bengtsson - X(Hallin?)
K-fop - Gunnarsson - Öberg
Regehr - X
Lehtivuori - Hedman
Lööv - X(alt. klass back nr.2)
Torp - Hägg
Sen snackar Näslund om större trupp. Så blir säkert en klass FW utöver detta sen lär vi ska värva två klassbackar istället för Cumiskey och Ahnelöv. hur vi ska ha råd med det vette fan, men jag tror det behövs.
Monno:
Det där ser ju uruselt ut. Jag räknar med åtminstone två nya forwards (helst centrar) av toppklass. Det finns onekligen många frågetecken.
- Kommer Påhlsson vara bättre?
- Kommer Skröder fortsätta producera i samma utsträckning som tidigare?
- Kommer Ritola bli sugen på att börja utnyttja sin talang?
- Kommer Kempe lära sig att hantera tuffare bevakning?
Lägg till att importer alltid är ett osäkert kort. Som jag ser det finns det en stor floppvarning på detta lag om inte några rejäla spetsvärvningar görs. Förhoppningsvis finns det utrymme i budgeten för detta. Nagy och Cumiskey lär ju knappast ha varit gratis.
Tambellini-Hensick-tedenby
Kempe-ritola-önerud
Skröder-Påhlsson-spina
Öberg-Gunnarsson-Forsberg
Cumiskey-ny tung back
Regher-hägg
Hedman-Lehtivouri
Lööv-torp
En stor jävligt viktig fråga är faktiskt om Påhlsson kommer vara bättre. Han behöver inte spruta in poäng då han funkar bra som komplement till Ritto och Kempe. Men nog måste han göra en 30p och iaf 10 mål MINST.
Annars är vi jävligt illa ute tror jag. För han lär inte va gratis. Än hur mkt hemvändare han är.
Bad_Brett:
Synd att klippet plockades bort från Youtube, det var riktigt rolig underhållning måste jag säga!
Ingen som har hittat en annan länk till det?
Monno: Önerud - Bengtsson - Spina, menade jag naturligtvis. ;)
Vet inte hur många spetsvärvningar vi kan förvänta oss egentligen. Får vi in en center av hög klass, hyfsade ersättare till Ahnelöv och Cumiskey samt ytterligare två habila backar (Hedman + Lööv typ) ska vi nog vara ganska nöjda.
Känns som att vi skulle behöva en klass fw också men. Det är ju det med pengarna. Men en bra kille från AHL behöver inte vara snuskigt dyr om han har funderat ett tag på att testa utomlands. Dom tjänar inte så bra för faktiskt. Eller ja dom tjänar bra. Men inte i jämförelse med stjärnor i es.
Men framförallt behöver vi en klass center som absolut inte for floppa. Han måste verkligen vara bra.
Har inte i år var ett perfekt år för Lord Byron och Nicke D att komma tillbaka? Lr bara ske i mina drömmar dock.
Nä det blir till att hoppas Vancouver vinner Lord Stanley i år och att tvillingarna är less på bo i bergen. :-)
J F K: Sen är det ju faktiskt så att det finns nog en annledning att det helt plötsligt lossnade för Kempe och Ritto när dom spelade med Påhlsson. Han gör ett enormt jobb i det tysta.
Sen såg man ju vissa matcher där han glimtade till å jävlar bara dominerade i defensiven, framförallt BP. Dock var han totalt blek i slutspelet.
Sen angående Skröder och hans poäng. Visst är han ännu ett år äldre, men jag kan satsa min högra hand på att han kommer vara som absolut sämst 3a i interna poängligan.
Så länge han slipper spela med Spina. Det går lite för fort och okontrollerat för Spina för att Skröder ska kunna hänga med. Tambellini har också en jävla fart, men har han bara mer struktur i sitt spel så gör det inte så mkt att Skröder är lite segare.
Berka: Jag tror ändå Hedman är bra värvning, hjärta för klubben, antagligen ok lön och en ung kille som kan vara en stomme i laget i minst 3år.
Spelmässigt är han såklart ingen Lidas. Men en stabil defensiv back som lätt går in på 6 backar. I år hade han väl inte sin bästa säsong men förra året vill jag minnas att han var riktigt bra i ett uselt Timrå. Det är svårt att avgöra en spelares prestation i ett skitlag. Beror ju mkt på vem man spelar med.
Sen bara hur Lethivuori gick från en lugn stabil tvåvägsback med Pöck till en kille som petade och aldrig lyckades rensa framför mål och allmänt osäker med Cumiskey.
J F K:
Riktigt nöjd med denna värvning. Oscar är som sagt en kille med ett ovanligt stort MoDo-hjärta. Sådana spelare skall inte underskattas. Han kan vara ett kaptensämne i framtiden.
Påhlssons skada kom väldigt olycklig. Han fyller 36 år och lär ju aldrig komma upp i samma skridskoåkning igen. Klart han kommer bli ovärdelig i i defensiven, i boxplay och som kapten med all sin rutin, men att jag känner ändå att det skulle behövas två nya centrar. Det vore enligt mig rätt naivt att utgå ifrån att både Bengtsson och Gunnarsson kommer klara att prestera bra i 55 omgångar.
MEN nu är han här och vi får helt enkelt hoppas att han kan tillföra något bra
Sen har vi breddspelare kvar, inga stjärnskott vare sig defensivt eller offensivt OM vi som det ser ut tappar ahnelöv och cumiskey.
Jag har ju sagt att jag accepterar att Modo har urusel ekonomi och därför tycker jag Hedman är en bra värvning ekonomiskt sett.
Hade vi haft HV71's ekonomiska muskler så hade jag tyckt att den värvningen varit fullständigt hjärndöd.
Jag tycker heller inte att Marcus och de andra ska ha brådis med värvandet, vi kommer få inrikta oss på en billig spelartrupp och en mittenplacering i bästa fall om inte våra juniorer tar stora kliv i A-truppen A'la Skellefteås dito, så jag sitter mest lugnt i båten.
Jag har hellre kvar Modo i Elitserien med ett mediokert lag och en stabil ekonomi än att bränna alla slantar och riskera att gå bankrutt.
Redigerad kommentar
Berka: Jag tycker att om man kallar en värvning som hjärndöd, då saknar man faktiskt ett par grå celler...
Kan vi inte vara överens om att de flesta här inne tror att Hedman är en rätt ok elitserieback som har tre stora fördelar.
1. Han är väldigt billig. (Han vill hit och är beredd att gå ned i lön för det).Berkar lär inte förstå det, men jag är helt säker på att han är riktigt billig och i en helt annan prisklass än Timander.
2. Han har tidigare visat sig vara en stabil elitserieback, även om hans förra säsong var den sämsta på länge.
3. Han kan fortfarande utvecklas.
Regehr grundserie var mer än ok. Han var riktigt bra!!! Hade vi inte haft Cumiskey skulle vi hyllat Regehr som en kanonvärvning. Han spelade smart, han vågade inte bara skjuta från blå i PP han gjorde det bra också. Han var till skillnad från Cumiskey också hygglig i egen zon också.Synd bara att han inte var lika bra i slutspelet och jag undrar om inte skadan precis innan låg honom i fatet i slutspelet.
För övrigt har jag tyvärr tappat en del respekt för Berka.
Bengtsson tror jag väldigt mycket på. Han har gjort det fantastiskt bra i J20 och imponerade i de få matcher han fick med A-laget, men visst fan vore han en chansning. Det måste ju jag också erkänna.
Dock är jag inte övertygad om att det verkligen vore värt att värva ytterligare en center. Vi har kvar Påhlsson, K-fop och Gunnarsson från i fjol, vi har en kille med stor potential i Bengtsson + Ritola och Önerud som har spelat center i ES tidigare. Då ser jag hellre att vi lägger allt krut på att försöka ersätta Susse, Ahnelöv och Cumiskey.
Gustafsson:
Alla höjde ju Madsen-kedjan till skyarna, men faktum är att den producerade ruskigt dåligt på slutet och var rätt medioker defensivt. Det funkar att ha en energikedja, men Gunnarsson-kedjan producerade ju nästan ingenting heller.
Jag vill ha åtminstone tre kedjor som kan vara ett hot offensivt. Bengtsson kan säkert bli en kanonspelare med tiden, men jag förväntar mig inte att han ska göra 20-30 poäng redan den här säsongen.
Hjärndöd, varför inte.. Vill man vinna SM guld så värvar man inte en back som aldrig varit någon toppback och har haft 2 svaga säsonger senast, ellerhur?!
JA Hedman är billig,,, å varför tror du????!
Regehr SOM JAG SA, har haft en bra grundserie bakom sig och var inland ruggigt bra, men var usel när det gällde.
Sen är det väl rätt naivt att tro att en kille ska utveckla sig helt plötsligt å bli bra när han varit ganska trög i 4 säsonger?!
Du upprepar det jag säger, drar in något extra och sen hittar på lite, sen säger du att du tappat respekten för mig??!'
Komigen, va inte så jäv*a blåögd killen.
Bara för att jag tycker en sak så är det mig det är fel på?
Hedman har 4 ganska halvdana säsonger bakom sig vara den senaste var riktigt dålig. Är det fel av mig att jag är skeptisk?, är det fel att säga att det är en breddspelare?
Kom med några vettiga argument ni ist då, i te "han kan utvecklas" eller "han är billig å har hjärta"
Alla kan utvecklas, men försök ha någon trolighetsfaktor, Timander kan oxå utvecklas...
Hjärta har vi haft i mängder sen guldet, det har ju gett många framgångar?!
Ni sitter å plussar alla inlägg riktade mot mig när jag kommer med sakliga och ytterst vettiga inlägg.
Berka: Jag tycker att uttrycket hjärndöd är väldigt allvarligt. Det är en bra bit över gränsen om jag ska vara ärlig.
Sedan verkar det som om alla har en motsatt uppfattning än dig. Det är helt ok i sig, men du behöver ju inte såga alla med den uppfattningen jäms med fotknölarna.?
Jag tycker att Hedman var helt ok förra året. Han var en "stay at home-defensman" som gav rejält med stadga. Att sedan okunniga supportrar inte tycker att det räcker är för mig irrelevant.
Men att som nu kalla andra för okunniga när du säger att han var stabil förra säsongen , ^^. Kolla med tikarna (som såg han varje match) om dom tycker han var stabil?
Jag kan svara för majoriteten, nä det var han inte
Du btw. Molinder är billig å har hjärta för klubben, , Thomas Enström oxå, glöm inte conny.. Ett vinnande koncept, billiga och med hjärta för klubben
Berka:
Problemet är att du nästan alltid lägger fram dina personliga (och oftast väldigt avvikande) åsikter som rena fakta. Skröder är värdelös, Lehtiovuri skall sparkas och Hedman är en hjärndöd värvning.
Det är förvisso väldigt positivt att inte alla är av samma uppfattning, för då hade det blivit väldigt tråkiga diskussioner. Men på sista tiden tycker jag att din kritik har varit rätt onyanserad.
Redigerad kommentar
Lehtuvori var usel, ja faktiskt horribel, sen kan det ha berott mycket på att han spelade med cumiskey men Ulf och Andersson ansåg ändå att dom var bäst för varandra och då börjar jag tvivla starkt på den killen. När han fick spela med sin finska landsman så såg det ju ännuvärre ut vilket fick Uffe att snabbt byta tillbaka, är det onyanserat då fundera på hans vara i klubben.
Sondell var inte sämre men fick ge sig av mitt i säsongen.
Sen tycker jag att om man har pengar som i detta fallet HV71 och man satsar på GULD då är det (hjärndött) dumt att värva en sådan (mindre bra back) som en som hedman.
hur kan detta vara onyanserat?
Skröder var stundtals usel och visst fick han 2 veckors vila innan slutspelet... Känns ju som att det var fler än (bara jag) som tyckte han såg trött ut?!
Lehtuvori har en bra säsong och en dålig, där lägstanivån överglänste högstanivån i modo.
Hedman (som jag alltid har sagt) är en bra värvning ekonomisk OCH eftersom Modo har supertaskig ekonomi så ser jag värvningen som bra !!
Berka:
Jag tycker faktiskt att det är definitionen av onyanserat, att kalla spelaren som vann både interna skytteligan och interna poängligan i såväl grundserie och slutspel för "usel".
Magnus Wernblom och Andreas Salomonsson såg ofta rätt loja ut de också, men jag tycker att de var hyffsade spelare i alla fall.
Jag är medveten om att han vann poängligan och det är alltid starkt med tanke på att han bara spelade hälften av alla matcherna, den andra hälften for han å gled runt i mittzon så tom susse inte hade någon att passa.
enligt mig så ska man spela i 1:a femman så ska man leverera på mer än på ett plan i fler matcher per säsong!
Dahlen bänkade rhett rakshani för att han for å hängde med huvet även fast han är en klass spelare.



Ingen som var på sponsorträffen igår som Modo hade ??
Hade varit kul att få lite info om vad som sades där när det gäller truppen !