Truppen 15/16
Löven hade samma tendens att dem var tempo fattiga men sen hände något då dem bytte ut fystränarn och la om fysen. Plötsligt spelade dem i samma tempo som Malmö rögle etc. Någon som kan lägga fram förslaget till svartvadet? Tror det skulle göra väsentlig skillnad för har ju sett rätt lika ut i många år...
Förhoppningsvis är det inte endast fysträningen som är orsaken till vår brist på framgång. Skulle ju vara pinsamt. Tror inte det skulle bli någon större skillnad med Hans Jonsson, gissar dessutom på att han redan är inblandad i några spelare fysträning.
Några förslag på hur truppen bör se ut nästa år?
Redigerad kommentar
Tyvärr ser det ut som vi behåller fågelholkarna som kallas andretränare, för jag skulle absolut vilja plocka bort dem också.
Redigerad kommentar
Elias22:
Jag kanske borde satsa på en karriär som scout trots allt? Tim Heed började jag tjata om redan 2010, trots att han inte platsade i juniorlandslaget. Eller Klasen, som jag började tjata om när han spelade i Div 1. MoDo borde anställa mig, så kanske det skulle gå lite bättre. ;)
ivandrago:
Jag skojade såklart i mitt förra inlägg, men faktum är att det fick mig att tänka. Hur kommer det sig att spelare som Mario Kempe, Alexander Edler, Dmytro Timashov etc. aldrig fick chansen trots att de var hur dominanta som helst?
Det pratas alltid om "brister i defensiven", "dålig attityd" etc., men varför ger man inte dessa spelare chansen istället för att plocka upp någon grinder som troligtvis aldrig kommer bli en ordinarie SHL-spelare?
Visst är det ett problem att det inte finns någon röd tråden mellan A-laget och J20, men jag tycker ofta det känns som att MoDo använder juniorer för att "fylla luckor" och därför låter de spetsspelarna harva vidare i J20 tills de tröttnar och flyttar utomlands?
Nu är knappast MoDo den enda klubben som har problem med detta och ofta är det väl så pass enkelt att det tar några år för spelare som Klasen, Heed, Kempe etc. att bli tillräckligt mogna i sitt spel. Men nog är det knappast att Heed mognade just i Skellefteå?
J F K:
Visst är det så. Titta bara på Hersley, Ryno, Alsenfelt och Rosén...
Redigerad kommentar
Fatta att det var lite skoj. Men samtidigt är det intressant och höra hur andra ser på spelare...
Jag tror att det finns ett visst antal platser till spelar på väg upp. Där har vi till viss del investerat ganska bra de 2-3 senaste säsongerna i Victor Olofsson, Possler, Carlson. Förhoppningsvis kan vi behålla dessa 3 i många säsonger.... Kanske kan Bengtsson lyfta.Djuse kan man kanske ställa till den skaran. Samtidigt så gör ju dessa att det blir en viss block mot ungdomsspelare nerifrån... Vi kan inte ställa 10-12 spelare i ålder 19-21 på banan det håller generellt sett inte.
Tror att samarbetet med Timrå kan vara ett sätt att han flera talanger i Pipen.
Edler blev väl till viss del "kvävd" av att man hade Viklund, Hedman, Wargh...
ivandrago:
Poängen är att Edler var en mycket större talang än de andra (det såg man inte minst i draften), men var ändå den som aldrig fick chansen. Hade Edler gjort ett sämre jobb än säg, Bryan Muir?
Edler var talangfull och hade storleken, men han har inte det taktiska och ingen riktigt hundra koll på kroppen då.
J F K:
MoDo hade ju den bästa truppen någonsin den säsongen. Har svårt att tänka mig bättre mentorer för en oslipad diamant. Och Viklund var ju även han en yr höna.
ivandrago: Kul fråga! :) Har en tendens att drömma på alldeles för mycket när det gäller truppen men ska göra ett försök.
Skröder-O'Reilly-Butler
Olofsson-Niemi-Haataja
Possler-Pettersson-Kempe
Grundström-Häggström-Öberg
(Bengtsson)
Läser man EP-beskrivningen på O'Reilly och Butler i 1:a linen så tror jag att de skulle kunna passa rätt bra tillsammans. 2:a kedjan känns lite svagare på förhand, men hittar man en center som kan få lite kemi med Haataja så tror jag den kan bli rätt vass den med. 3:e kedjan har otrolig potential. Kempe skrev nyss på för LA men hoppas på en utlåning. 4:e linan får brunka, brunka och brunka lite till...
Sanguinetti-Welch
Ahnelöv-Djuse
Hedman-Torp
(Carlson)
Storlek och tvåvägs-kvaliteter är något jag tycker vi saknade förra säsongen. Där skulle definitivt 1:a backpar hjälpa till! Hoppas, hoppas och hoppas vi kan förlänga med våran kapten! Tror han och Djuse skulle kunna passa bra tillsammans. Torp och Hedman får mycket skit här (Med all rätt) men tror att de, med mindre istid och tydliga instruktioner skulle kunna göra nytta som "shut-down" försvarare.
Reideborn
Bjurö
Tror att målvaktsparet kommer funka bra och ser ingen anledning att ändra på nått där.
Sist men inte minst vill jag se Larry Huras som ny Headcoach. Han har ju lyckats nästan överallt där han har varit. Ser man på föreläsningen han gjorde så tycker jag att det är rätt tydligt att han vet vad han pratar om.
Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag tycker verkligen att det är roligt att spekulera i nyförvärv. Hoppas att fler vågar lägga ut deras förhoppningar på nästa års trupp! :)
Redigerad kommentar
Vilka är
O Rielly
Butler
Sanguiennti
Bra annars tycker jag... Haataja o Pettersson verkar annars ha lite kemi.
Men intressant i övrigt
ivandrago: Vet inte vart länkarna tog vägen men här har du dom.
Cal O'Reilly - www.eliteprospects.com/player.php?player=11360
Bobby Butler - www.eliteprospects.com/player.php?player=33224
Mika Niemi - www.eliteprospects.com/player.php?player=12329
Bobby Sanguinetti - www.eliteprospects.com/player.php?player=11110
Okej. Jag såg bara premiären för Pettersson. Missade tyvärr resten pga jobb. Du kanske har sett honom mer? Isf klarar han av att vara andra center i ett lag vars stora svaghet har varit just centersidan de senaste åren? Man skulle isf kunna värva en center för 3:e med lite mer defensiv inriktning, tex Almtorp från linköping :)
Kråkan:
Tror du inte Possler är en man för 2 kedjan nästa säsong, har stora förhoppningar på honom. Tycker han har ett bra skott, försöker driva mot mål och komma förbi även om han har halvchanser, bra puckkontroll. Hoppas han kan "synas" mer nästa säsong. Olofsson tycker jag kan stå på tillväxt via mkt spel i PP samt hoppa in i olika kedjor vid skador el behov annars lira i 4 som en av 4.... Hur tänker du Olofsson kontra Possler?
Ludvig kan vi kan kanske också använda i 4
Grundström tror jag kan klara en Roll i kedja 3....
Intressant att ingen länkat till intervjun med Byron Ritchie i dagens Allehanda. Inte mig emot om man värvar tillbaka honom.
Rykte som starta på Flashback så svårt att säga, helt omöjligt är det väl aldrig.
Amitiel:
Nej inte omöjligt, men eftersom Ahnelöv själv sagt att han inte har någon brådska och vill avvakta tills efter landskamper och vm truppen är uttagen så tror jag inte han ritat på ett kontrakt nu.
Dock så vorde det konstigt ifall han inte fått förfrågan från typ samtliga SHL klubbar ifall han är intresserad av kontrakt.
Vad grundar du själv dina antagande om att Hans Jonsson
1: Är bättre fystränare än nuvarande tränare?
2: Skulle vara bättre än de två namn jag föreslog?