Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Slinger:
Jag har en drös C90 med lokala band från den tiden - de flesta dock med det band jag var aktiv i.
En annan rockgala (1980.03.15) med Potens De Luxe (ett framträdande, en låt, men VILKEN LÅT!), Sabotage (Hjertén/Smids?), Skilda Världar (insu pre M22), Rockvärk med Eken etc...
Unit-X (Peter Broman)
Zox (Barkborre Blues från Oxberg)
Hegdagsrock (kristet hårdrocksgäng med bl.a Osten)
Iron Fist
Rugs (Rättvik, pre el. post 6FU)
Viktväktarna (Bosse Berglund, Thomas Danielsson) etc.
Tryckvåg
Tokinspelningar med Broccoli & Pärsson, RBA (Bröderna Wallin) och vad-dom-nu-hette (Stabben, CH) som gjorde 'Kossan Glöder' och 'Vikingavisan' i acapella.
Det blir nåt att lyssna på imorrn.
Det stod i artikeln att Nederbirds kanske inte skulle ställa upp, då någon av medlemmarna inte skulle få ledigt från lumpen.
Jag tror inte att Six Feet Under var med heller - jag borde ha kommit ihåg deras medverkan med tanke på att de var ett av de få banden som lät höra tala om sig senare.
Slinger:
Revenge hette dom väl - där fanns nog Håkan Persson med. Erlands, Beta & Haglöf + Manne Smids var med definitivt. Se där, Peken fanns med nånstans han också.
De är en klar favorit, deras 'Kingdom of Fantasies' är näst intill episk i sina propotioner.
Peken var väl med i Sion med Tobbe Haglöf och Beta och Jan Erlands.
Peken (Håkan Persson) lirade väl in ett par plattor med Skintrade tillsammans med Stefan Bergström och några killar från Sthlm.
Step:
Metal Guru är ett mysterium, jag har inte en aning vem det är irl!
Hälsa din förtjusande fru förresten!
Metal Guru:
Den inspelningen skulle vara en fröjd att lyssna på idag, vilket musikliv det vara i Mora på den tiden!! ett inferno av band som lirade all möjlig musik och en miljö som accepterade att man höll på med musik.
Alla här kommer ihåg Moratonrocken på Moraparken, Kajjrocken, Moratonrocken på Vasaliden, (då vi i T. Coma hyrde en limosin och gled in med ;-)) och Sandis där det var galor då och då, det var bättre förr!
williamthekid:
Nisse var inte med i AD, enligt Insus noteringar.
Skinsbeater Håkan Persson känner jag inte igen så där direkt.
Vilka spelade han med? Jämngammal med? Smek-/Öknamn?
Spelordning och Titlar, om jag tolkar eländet riktigt, kombinerat med Insus line-up's:
--- KAPPROCK 1983.04.13 -----------------------------------------
Iron Fist: [Stefan Andersson, Claes Callman, Conny Lind]
Searching for Light, Corruption, X
Death Wish: [Peter Wetterberg, Mikael Dahl, Stefan Westberg, Anders Norlin]
Blue Street, Fightin' Machine, Tuesday Afternoon
Alien Disease: [Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson]
Spaceship, Lonely Man, War
Moment 22: [Stefan Bergström, Berra Bergström, Micke Söderström, Hasse Schneider]
Ge Mig Lite, Vad Gör Vi Nu, Nära Dig
Misär: [Arne Blomqvist, Per Kronqvist, Håkan Ek, Conny Lind]
Eko Ur Det Förflutna, Hard Ways, Don't Go Away
Heavy Thunder: [Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg]
Don't Refuse, Believer, Sinners
Hat & Tie (Orsa): [Mats Jönsson, Göran Sundin, Mats Jönsson, Niklas Wikström, Dan Bengts, Christer Skoog]
(some untitled tunes)
Fusion: [Patrik Ljung, John Lindqvist, Per Uhlén, PH Karlsson]
Harder Than Steel, Black Shadows, Danger
Tryckvåg: [Lars-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Thomas Broman, Mats Håkansson]
Princess in a Tower, I'm On Fire, I Don't Believe in You
Förmodligen inte fastnat på band:
Nederbirds (Orsa): [Per-Erik Friberg, Marie Johansson, Rose-Marie Olsson, Roger Olsson, Royne Nilsson (Proppen), Staffan Eriksson]
Six feet Under (Rättvik): [Björn Lodin, Clabbe Annersjö, Kent Larsson, Peter Östling, Tomas Larsson]
Hedersomnämnande:
Heavy Thunder: [Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg]
Not In Your Way, (+ fler untitled tunes)
Extranummer:
Alien Disease: [Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson]
Spaceship, War
Tryckvåg: [Lars-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Thomas Broman, Mats Håkansson]
We Shall Rise Again, Agony
Det ska bli intressant att se vilken klubb Smrek väljer.
Med lite tur vet vi det kanske imorgon.
Nix, har ingen koll på låtar och spelordningar. Jag h ittar inte heller någon efterhandsartikel/recension i klipparkivet. Jag antar att redaktörerna tyckte det hade varit väl magstarkt att låta mig recensera mitt eget band (även om jag fick göra förhandsartikeln).
Moment 22:s låtar hette precis så. Text och musik av yours truly och Stefan Bergström. Eftersom jag inte fick vara med blev det till att välja tre låtar där pianot spelade en underordnad roll. Vi valde tydligen de tre. Jag har studioinspelningar av dem men har faktiskt aldrig hört dem live.
Var han dåligt tränad kanske?
SIVASN:
Då borde ni spelat extragången efter alla andra, men innan de som gick vidare. I så fall förstår jag band-ordningen ännu mindre...
insu:
Conny Lind sjöng i Tryckvåg, var skinsbeater i Misär samt kombinerade båda nöjena i Rush-influerade Iron Fist.
insu:
Inte råkar du ha i vilken ordning banden spelade, eller vad låtarna hette?
Jag fattar inte riktigt hur hela galan hänger ihop - aha. Truckvag/AD gick vidare - det förklarar varför de dök upp igen på slutet...
Axel's Misär är titulerat bara 'Misär', och du har just nu givit förklaringen.
Heavy Thunder förekommer två gånger enligt mina anteckningar, men den gång jag hörde nyss var förmodligen antingen 6FU eller Nederbirds (som jag inte noterat). Har du någon anteckning om vilken musikstil Nederbirds spelade?
Moment22's låtar var enligt mina anteckningar Ge Mig Lite/Vad Gör Vi Nu/Nära Dig. Hade ni sådana titlar, eller har jag bara fabulerat ihop titlarna?
Du, det där med att omvandla gamla kassettband till digitalt format har jag också brottats med. Jag vet att man kan lämna bort det och få det gjort, men det kostar stålar + att de inte vet vad som är vad när de ska kaptielbestämma. Alla tips mottages tacksamt.
Jag grävde lite i klipparkivet eftersom jag gjorde förhandsartiklar på alla banden. Hittade följande:
Death Wish - Peter Wetterberg, Mikael Dahl, Stefan Westberg, Anders Norlin.
Fusion - Patrik Ljung, John Lindqvist, Per Uhlén, PH Karlsson.
Tryckvåg - Lar-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Tomas Broman, Matta Håkansson.
Moment 22 - Bröderna Bergström, Micke Söderström, Hasse Schneider
Heavy Thunder - Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg
Alien Disease - Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson.
Misär: Arne Blomqvist, Per Kronqvist, Håkan Ek, Conny Lind (dock inte Axel)
Hat and Tie (från Orsa): Mats Jönsson, Göran Sundin, Mats Jönsson, Niklas Wikström, Dan Bengts, Christer Skoog.
Nederbirds (från Orsa): Per-Erik Friberg, Marie Johansson, Rose-Marie Olsson, Roger Olsson, Royne Nilsson (Proppen), Staffan Eriksson.
Six feet Under (Rättvik): Björn Lodin, Clabbe Anndersjö, Kent Larsson, Peter Östling, Tomas Larsson.
Iron Fist: Stefan Andersson, Claes Callman, Conny Lind (som alltså var med i tre band).
MIK 7-1:
Skrbek återvände för att han fick ett treårskontrakt med Luleå, vilket kan vara vanskligt med en gammal man. Det fick han inte av Janne.
Förmodligen fick han en något vidare månatlig peng också.
Jag blev lite förvånad att Skrbek återvände, men han trivdes väll bra hos er.
Tero där i mot, honom får ni äran övetr ha "hittat".
insu:
Hörde just Moment22 passera revy. Micke Söderström var trummis, lät det som på presentationen.
Var Zingo kvar i Tryckvåg på den tiden (har inte kommit dit än)?
Inspelningen är -om jag förstår mina anteckningar riktigt- 3x45min + en slatt till.
Finns det nåt bra freeware för att omvandla tejp och CD till mp3?
Ljudkvaliteten kan beskrivas som: "PRIME BOOTLEG QUALITY"
Holy Shit, den inspelningen skulle jag också vilja höra. Jag minns konserten mycket väl eftersom jag då jobbade på DalaDemokraten, som arrangerade Kapprocken. Samtidigt skulle mitt eget band vara med och tävla och jag påpekade det olämpliga i detta för mina chefer, som dock tyckte att det inte spelade någon roll - fram till två dagar före tävlingen då en av redaktörerna ringde och väckte mig på morgonen: ”Fan, Insu, du jobbar ju hos oss, ni kan ju för helvete inte vara med och tävla”.
Nehe.
Resultatet blev att Moment 22 tävlade utan sin pianist, som satt på pressläktaren…
Till final gick Tryckvåg och Sollerögänget Alien Disease. Jag fick sedan äran att ingå i finaljuryn, där jag slogs för att Tryckvåg skulle vinna. Jag blev dock nedröstad och förstapriset gick till ett Totoinspirerat band från södra Dalarna, som ingen idag minns namnet på.
För övrigt deltog Sator i Kapprocken, men blev utslaget redan i en av deltävlingarna. Så man kan undra hur en del jurygrupper var sammansatta.
Step:
Isses, jag är hemlig.
Egentligen finns jag ju inte, vilket blir solklart om ni kikar på min presentation - så det är ju inte så konstigt om min identitet är höljd i dunkel.
Å andra sidan kanske ni kopplar ihop mig med ett namn efter denna ledtråd:
Har fått förfrågan om Heavy Thunder-inspelningen (Nicke Frisk, som überentusiastisk 13-åring).
Spelades in på Kapprocken 1983.04.13
Tre låtar spelades in, Don't Refuse/Believer/Sinners.
Andra orkestrar som fastnade på samma tejp:
Axel's Misär (Arne, Axel, Östen)
Hat & Tie (absolut noll koll)
Fusion (Patte Ljung?)
Tryckvåg (Mats, Micke, Tom P. Bridgeman)
Alien Disease (Sollerögrabbar?)
Moment 22 (Insu & co)
Death Wish (Steff, förmodligen inte nicket här)
Iron Fist (Conny Lind, Claes Callman, Manne Smids?)
Det spelades in med gårdagens teknik, men låter vid en första anblick helt anständigt ändå. Oj vilken kulturskatt jag sitter på!
Men din identitet är fortfarande höljd i ett en ogenomtränglig dimma, till
förtret för det stora flertalet.
Men i denna debatt som nu pågår har du gett fler ledtrådar än någonsin tidigare. Kanske vet Slinger eller någon annan vid det här laget vem som döljer sig bakom nicket.
Daniel Sperrle
Pierre Jonsson
Peter Smrek rykte: Luleå eller tyskaligan
Ross Lupaschuk
Jarno Kultanen förlängt
Tomas Skogs förlängt
Håkan Bogg
Anders Bastiansen förlängt
Marco Tuokko förlängt
Eric Johansson
Kalle Kerman Luleå
Jonathan Granström förlängt
Eric Beaudoin förlängt
Kenneth Bergqvist förlängt
Teemu Elomo förlängt
Martin Jansson förlängt
Mikael Simons
Anders Nilsson förlängt
Marcus Eriksson
Jonas Westerling AIK
Step:
Ja, då vet alla vilka vi är då.
Men Ströms är nåt rackarns lunchhak nu, såg jag då jag var i byn sist.
Slinger: Och lustigt nog har du, Slinger, varit arbestkamrat med nämnda fru, men då i en helt annan bransch, världen är bra liten ändå!
haha, williamthekid:
då har jag varit i samma lokal som du.
förmodligen många gånger...
Slinger:
Listans moderatorer har redan avgjort var skåpet ska stå.
1) Stigsson skapade 'skitsnack'-tråden, och är därmed sanktionerad från moderator-håll.
2) De som vill ha en högre ratio på hockeyrelaterat/icke hockeyrelaterat är hur välkomna som helst att skriva inlägg som är så upphetsande att vi andra hänger på för fulla muggar. Fram till att sådana inlägg kommer, ser vi det som ett tyst medgivande att också skitsnack'-tråden fyller ett syfte.Jag håller med dig Knogen, när det kommer viktiga nyheter så kommer dessa att diskuteras i vanlig ordning, fram till dess så är lite "off topic" snack ett bra sätt att hålla intresset uppe och skrivfingrarna varma samt att det är ett perfekt sätt att lära känna varandra!
Om det nu bara skall diskuteras hockey så är det upp till listans moderatorer att avgöra detta!
Tycker du att det händer så mycket här nu i off season-tider att det absolut inte går att dryfta andra frågor?
Inlägg som dina tycker jag bara är så fruktansvärt tråkiga, och dessutom onödiga. Skapar bara tråkiga vibbar.
Jag hoppas verkligen att de som emellanåt vill prata om något annat än ishockey fortsätter med det. Åtminstone jag finner det ganska roande. Och jag verkar knappast vara ensam.
Det är ju jag som skriver konstigt, Nicke var ju inte med i T. Coma utan det var jag, Thor, Sunde och Smuffen.
Fällman var nog med i början men sen tog jag över.
När jag slutade tog Gritten över ett tag men sen lade bandet ner, jag har snackat med Thor och Smuffen om en reunionspelning någon gång framöver, vi får se!
insu:
Jag har skrivit 'COMPLETE PERFORMANCE' på banden, vilket torde betyda att jag i princip också bandat när musikerna gick på toaletten backstage - så jag tycker vi enas om att du har rätt.
Att Heavy Thunder förrvirrat mig med att dyka upp två gånger - men på fel ställe - förklaras med SIVASN's hedersomnämnade - det kom oväntat och plötsligt, och jag spelade in där det fanns plats, och inte i tidsordning.
Då har vi rett ut detta då.