F-n vad fel det blev. Bäst att kolla innan man skickar i alla fall när man flyttar om och har sig.
Smrek var en klippa på backen, även Nolander visade upp ett klokt spel. Bogg och Johansson kommer ett bli en plåga för många försvar i vinter. Jens Jacobs inponerade med fin skridskoåkning och tekniskt spel. Marco Tuokko ser ut att vara riktigt bra och en ilsken lirare. Sådana är bra att ha när det hettar till. Övriga finnar såg också ut att hålla god klass. Överlag kan man säga att hela laget såg starkt och vältränat ut.
Smrek var en klippa på backen, även Nolander visade upp ett klokt spel. Bogg och Johansson kommer ett bli en plåga för många försvar i vinter. Jens Jacobs inponerade med fin skridMarco Tuokko ser ut att vara riktigt bra och en ilsken lirare. Sådana är bra att ha när det hettar till. Övriga finnar såg också ut att hålla god klass.skoåkning och tekniskt spel. Överlag kan man säga att hela laget såg starkt och vältränat ut.
Wengi: Hur kan du säga så utan att han får en chans att växa till sig ordentligt. Likväl som du har rätt så kan han om 2 år vara en riktig backklippa, det kan ingen av oss veta i förväg. Killen är ju bara 21 år och kan säkert utvecklas kraftigt i 3-4 år till.
Synd att Pierre Johnsson inte fick vara hel, han började rätt okej, kan han höja sig ett snäpp från förra året så kan det bli riktigt roligt att följa hans utveckling i vinter
mr big: Smrek imponerade också på mig unde cupen. Lugn trygg och säker bakåt och sen blixtrade han till effektivt när tillfälle gavs framåt. Kan bli mycket spännande. I övrigt tyckte jag att firma Bogg/Johansson var våra bästa killar på forwardssidan.
tänk att vissa moringar inte kan tåla att man skojar lite, ni borde fan lära er vad som är skoj och inte. Hade samma sak hänt i Leksand och det hade varit en moring som vunnit på ordjakten så hade ni startat en tråd i leksands Gb så spara skitsnacket. end Of Story
oddset: Ja du...det är inte så himla lätt att säga eftersom laget har testats i olika formationer. Jag har heller inte alls sett så många matcher än. (3st). Det jag kan säga är att jag tycker samtliga i laget håller bra klass på spelet. En spelare som jag tror kommer att explodera i vinter och bli otroligt nyttig är Eric Johansson. Han var mycket bra under jubileumscupen. Även Håkan Bogg är en spelare som alltid gör rätt för lönen.
Äv juniorerna imponerade, Jens Jacobs mest på mig. Hoppas han får chansen att utvecklas under denna säsong. Även finnarna glimtade till ett antal gånger och visar mästerlig klass med kämpaanda och fina dribblingar. Det kommer bli spännande att följa vårt lag i vinter!
Kan nån berätta lite vilka som sett hetast ut hittils på försäsongen och vilka som kommer betydda mkt för laget kommande säsong? har inte kunnat vart närvarande o bilda mig en egen uppfattning om laget hittils.tack på förhand
Kollade på Ordjakten och det var en kille fårn Mora som vann pengar, frågan? från vilken stad kommer hockeylaget Hv 71? När Anki frågade honom, håller du på Mora? svarade han! Nej jag är leksing sedan barnsben. Är inte livet härligt :)
Den tänkta ´´Bomben´´´Justin Mapletoft nobbar mora för att spela i Jokerit
Mora IK är ute efter en center av hög klass. Klubben hade också en värvning på gång. Men i stället för Sverige och Dalarna valde Justin Mapletoft spel i finska ligan med Jokerit.
- Det var synd. Vi har jobbat hårt för att få hit honom, säger MIK-tränaren Harri Rindell.
Mapletoft har meriter från NHL efter att under två säsonger spelat totalt 38 matcher för New York Islanders. Under säsongerna 02/03 och 03/04 noterades Mapletoft för totalt 9 poäng (3+6) i Islanderströjan. Under NHL-lockouten spelade Mapletoft i AHL för Bridgeport Sound Tigers. Där noterades han för elva mål och 24 assist på sina 61 matcher.
Något reservnamn finns inte på listan, enligt Moratränaren
11. Martin Gudmudsson 1p (1+0) 11. Jarno Kultanen 1p (1+0) 11. Ross Lupaschuk 1p (1+0) 11. Marco Tuokko 1p (1+0) 15. Jonas Westerling 1p (0+1)
11. Jarno Kultanen 4 min (2x2) 11. Mikael Simons 4 min (2x2) 13. Jens jakobs 2 min (1x2) 13. Teemu Elomo 2 min (1x2) 13. Calle Bergström 2 min (1x2) utvisad 2 min för höjdarskott! 13. Martin Gudmundsson 2 min (1x2) 13. Pierre Johnsson 2 min (1x2) 13. Martin Jansson 2 min (1x2)
1. Eric Johansson 5p (2+3) 2. Jens Jakobs 3p (3+0) 3. Pater Fabus 3p (2+1) 3. Peter Smrek 3p (2+1) 5. Teemu Elomo 3p (1+2) 6. Håkan Bogg 3p (0+3) 7. Calle Bergström 2p (1+1) 7. Thomas Skogs 2p (1+1) 7. Jonathan Granström 2p (1+1) 10. Aatvars Tribuntsovs 2p (0+2)
Utvisningar
1. Jonathan Granström 27 min (2+5+20) 1. Anders Nilsson 27 min (2+5+20) 3. Magnus Sandberg 24 min (2x2+20) 4. Marco Tuokko 10 min (5x2) 5. Aatvars Tribuntsovs 8 min (4x2) 6. Pater Fabus 6 min (3x2) 6. Peter Smrek 6 min (3x2) 6. Håkan Bogg 6 min (3x2) 6. Thomas Skogs 6 min (3x2) 6. Ross Lupaschuk 6 min (3x2)
Huge: Precis samma sak hände oss nu i helgen när Calle Bergström laddar för kung och fosterland från blå i PP, pucken studsar till just före träffen och det blir en höjdare i nätet bakom målet. Utvisning.
Tydligen är det enda undantaget när en spelare är helt fri och skjuter över (enligt Peter Andersson på gårdagens sportnytt) men borde inte ett fullkomligt uppenbart skott mot mål som det jag beskriver också undantas?
Därför hävdar jag fortfarande samma sak, detta BÖR inte gälla i anfallszon överhuvudtaget. Vi använder ju linjerna på samma sätt vid bedömningar av ex. icing så varför skulle det inte kunna gälla även vid detta. Bedömningen att vara fri är ju redan svår att tolka ibland (straffsituationer) så därför bör också blålinjemodellen vara enklare för domarna att följa.
Stigsson: "Därför är jag för regeln i försvars- och mittzon. Men kraftigt motståndare till att den ska gälla i anfallszon."
Ja, det kan jag ställa upp på också. Blev ju lite komiskt i ngn träningsmatch för Timrå om jag inte missminner mig. Tog inte domaren en tvåa på ngn som missade ett målskott och sköt över plexit? Min poäng är dock att det i längden blir mest rättvist om det är lika för alla i alla lägen. Och därmed också lättare för spelarna att acceptera, även om det naturligtvis känns tungt i just det läget.
GävleLasse: Mitt resonemang utgår ju mest ifrån att ett lag kan sätta i system att skyffla pucken över sargen så fort det hettar till. Och gör man det djävligt ofta så tar det tid och tempot sänks. Naturligtvis så måste man titta på hur det ser ut i de olika arenorna, för rättvisans skull. Men då rör det ju sig mer om en teknikalitet som man måste lösa på ngt sätt. Borde inte vara så svårt att införa ngn sorts norm för hur högt och brett ett plexiglas skall vara runt arenan. Man borde åtminstone kunna hitta denna norm i ES och ev SA. I lägre divisioner får man väl kanske släppa lite på normen då det ekonomiska kanske sätter käppar i hjulet för lagen. Men som sagt: kan man lösa principfrågan så skall inte det byggnadstekniska kunna ställa till det, enligt min mening...
Huge: Problem uppstår ju inte när man "skyfflar" pucken över sargen det är vi nog överrens om. Det jag vänder mig emot är att man kan bli utvisad t ex när man skjuter på en puck som ställt sig på högkant.
Därför är jag för regeln i försvars- och mittzon. Men kraftigt motståndare till att den ska gälla i anfallszon.
GävleLasse: den där regeln kommer att förstöra många matcher....tänk dig 3 perioden 3 min kvar ställning 3-3 backen i hemmalaget ska rensa å den råka åka upp på läktarn....
Huge: Regeln är i alla fall under granskning. I och med att det ser lite olika ut på rinkarna runt om i landet så är det förståeligt. Man vill helst undvika att ha ett allt för högt plexiglas på långsidan då det skymmer sikten och förstör närheten till spelet. Men är det ett lag som får många onödiga utvisningar just på grund av detta så ligger det nog nära till hands att de installerar detta just för att ha en bättre chans att slå ifrån sig.
"Det blir dessutom mkt mer spelavbrott och därmed temposänkningar i matcherna."
Vilket tar längst tid? A) Domaren får en ny puck, tekning... B) Domaren åker och rapporterar spelarens nummer och lag, får en ny puck och sätter igång matchen.
Förresten vad är det egentligen som hindrar att linjedomarna har ett par reservouckar med sig på isen? Om man vill speeda upp spelet liksom...
Det är kanske inte så jätteofta pucken skjuts ut över plexit och ut i publiken. Däremot händer det ju mer än ofta att den hamnar i något av lagens avbytarbås. Så visst kan man antyda en aning att det har satts i system.
mora1: Du har inte alls fel. Men problemet gäller ju när man skall avgöra om det är avsiktligt eller inte. Tar man bort regeln helt och hållet så kan ju spelarna utnyttja detta genom att skicka pucken över sargen så fort dom får tillfälle. En bestraffning gör ju åtminstone att dom kanske tänker efter en extra gång innan dom sopar iväg trissan. Det blir dessutom mkt mer spelavbrott och därmed temposänkningar i matcherna. Vilket i förlängningen gör att åskådarna ledsnar och gör ngt annat. Än att gå på hockey... :-)
Huge: Kan så vara men spelförstörande, nja, tycker då att hakningar holding och sånt skit är mer förstörande. Har ännu inte sett att man skickar pucken över sargen systematiskt när det hettar till, slutar oftast med en tekning i egen zon då. Tror nog att man är mer intresserad av att få ner den i motståndarzonen djupt för att få så lite tid i försvarszon som möjligt. Jag kan fel ju iofs. ha fel.
mora1: Nja, jag tycker inte att spelarna hur som helst skall få skicka pucken över sargen när det börjar hetta till. Det kallas spelförstörelse och beivras ju när man t.ex avsiktligt blockerar pucken eller på ngt annat sätt avsiktligt fördröjer spelet. Tycker jag....
GävleLasse: Jag tycker tvärtom. 2 minuter för puck över sarg. Punkt slut. Då blir det aldrig några diskussioner och spelarna vet vad som gäller. Även om dom gjort det oavsiktligt så är det betydligt lättare att förlika sig med ödet och sätta sig på bänken om man vet att det är lika för alla i dessa lägen. Plus att domarna får ett mkt enklare jobb, naturligtvis. Det dom iofs kanske måste ta hänsyn till är om pucken tagit på någon/något innan den landar på andra sidan sargkanten, men där vet jag inte vad som gäller.
AH: Sant. Och den nya regeln med puck över sargen är befängd tycker jag. Det finns en "oskriven term" i princip alla sporter, nämligen Unintentional, eller Oavsiktlig. Jag tycker att domarna gott kan tillämpa denna så ofta de kan. Är pucken över sargen så borde det vara ganska uppenbart om det är för att skapa ett avbrott i spelet på grund av olika anledningar eller är det på grund av ett misstag av en spelare under ett uppspel?
Smrek var en klippa på backen, även Nolander visade upp ett klokt spel. Bogg och Johansson kommer ett bli en plåga för många försvar i vinter. Jens Jacobs inponerade med fin skridskoåkning och tekniskt spel.
Marco Tuokko ser ut att vara riktigt bra och en ilsken lirare. Sådana är bra att ha när det hettar till.
Övriga finnar såg också ut att hålla god klass.
Överlag kan man säga att hela laget såg starkt och vältränat ut.