Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 701372 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Eric Johansson till Luleå?
mattias - 74: Isf borde ju LEksand kunna fåt ihop ett riktigt bra lag till nästa säsong, men hur många etablerade elitspelare vill gå ner och spela allsvenskan ett år?

mattias - 74: Visst är pengar den största faktorn. I Mora ser jag att hela "stommen" har ett bra hjärta för klubben, tror inte dessa spelare skulle flytta till Luleå för att de får LITE mer pengar, ett drömkontrakt kan väl ingen tacka nej till.

RQT:

Jo det är bara pengar. Nämn en spelare i varje lag i ES som har hjärta för klubben idag skall jag applådera dig!

Dragan 2k: Helt klart beror det här problemet på "LKAB-Fenomenet".
Poängen är att förra säsongen var de "dussinspelare".
Mora IK kan hitta fler, och kontinuiteten ser man med fler Elitserie-säsonger.
Dessutom har Simons varit noga med att spara stommen.
Om man får citera honnom själv:
"Det är ett fem-års projekt"

mattias - 74: Det är nog inte bara pengar som pratar. Det kan nog Leksand få erfara till nästa säsong.

mattias - 74: Japp, tyvärr.

LA Kings:

Get used to it. Monety Talks!

Dragan 2k: Låter inget vidare om Eric J är på väg bort. Han inte bara bra, han är relativt ung också. Och den gångna säsongen har han fått mycket istid vilket ofta betyder positiv utveckling. Då är det irriterande om ett annat elitserielag ska få skörda den frukten.

Dragan 2k: Svaret stavas pengar, I Mora hostar vi inte upp fantasisummor för spelare. Här jobbar vi på annat sätt. Luleå tycks ha en enorm kassa. Där är det svårt att sätta emot.

mattias - 74: Du har helt rätt! Det finns mycket bra att plocka i MIK.
Vilket får mig osökt att tänka på en annan klubb...

Dragan 2k: Om jag visste vad det beror på.

Det troliga är väl att vi ser baksidan av att försöka hålla ett Elitsereielag på en liten "tråkig" ort. Om vi tappade spelare till större städer skulle jag kanske kunna acceptera det men upp till mörkret i Luleå?!?

Don S får väl göra som simmarfarbrorn i Lule, fixa så att staten (i Luleås fall LKAB) slänger in några miljoner och vips kan MIK också betala höjdarlöner.

Stigsson: Hur kommer det sig att ni hamnar i denna situation egentligen? Det är en sak om en eller två spelare vill vidare till annan liga, annan klubb eller liknande. Men så pass många och framförallt så pass viktiga spelare.

Det är inga dussinlirare som kan eventuellt vara på väg bort.

Även om de inte sticker jade jag varit orolig kanske framförallt beroende på att man tappar möjligheten till kontinutitet. Simons är erkänt duktig på att bygga bra lag men förr eller senare kommer väl i så fall bristen på kontinuitet att visa sig eller jag kanske är ute och cyklar.

Stigsson:
Kommer snart en komentar från Luleå: Vi har haft koll på Eric ett tag och han skulle passa in ........... , eller han var påtänkt redan ifjol men Mora hann före :-;

mattias - 74: Ja och dom andra två (enligt rykten) är man och rycker i. Om det är sant sen eller inte vet vi ju inte.

Stigsson:

Kerman är väl klar??

mattias - 74: Det rör väl sig om Kerman och Smrek också om jag är rätt underättad.

Sv: Skitsnack (allt som inte rör hockey)
insu: Det bör ha rört sig om så sent som mitten/slutet på 80-talet.

North Shore:

ajaj men denna säsongen menade jag!!

mattias - 74:
Tero Leinonen & Skrbek.

Step:
Luleå kanske börjar se Mora som ett framtida hot och vill därför brandskatta oss på de bästa spelarna.
Se där, två flugor i en smäll. Luleå blir bättre på bekostnad av Mora som får problem!

Metal Guru:

Vilka är det då? har jag missat 2 !!

Metal Guru: Om inte, så borde Don Simons genast börja ta betalt för tjänsten som talangscout åt norrlänningarna. Skam är det väl annars, så som detta börjar utveckla sig.

mattias - 74:

Femte.

Stigsson:
Har tyvärr ingen koll på Chrome Wheel Circus - det måste vara efter att jag flyttade från Mora.

Metal Guru:

hehe ja det är ju vad 3:e spelaren nu eller ?? kan bli fler innan silly seasoon är över..

Dragan 2k:
Undrar om Luleå hhar slutit farmarklubbavtal med Mora?

MIK 7-1: Vet inte hur pass mycket kött på benen Luleåsektionen på Svenska Fans har men följande låter lite oroväckande om man är Morasupporter:

"Luleå har, enligt redaktionens källor, överlämnat ett kontraktsförslag till Moras svensk-kanadensare Eric Johansson som nyligen blev uttagen till den svenska landslagstrupp som ska möta Norge i en träningsmatch den sjätte april. Eric Johansson, som gjorde 32 poäng (13+19) på 50 matcher under grundserien, kommer troligtvis att besöka Luleå i slutet av veckan för att bekanta sig med tränarna, spelarna och staden."

Sv: Förbättringsarbeten i FMMA
65selander: Hm... Det låter som det bästa av två världar.
Men den lösningen är nog, tyvärr, inte aktuell för FM Matsson Arena.
Inte än iallafall...

mattias - 74: Om jag nu såg rätt så har SSK byggt en på hemmastå som är helt öppen utåt rinken.

MIK 7-1:

Idrott oh alkohol är ingen bra kombimnation, men som åskadare går det utmärkt :P

mattias - 74: Det har du rätt i, skit i puben:)

MIK 7-1:

Skall du inte se hockey ?? :)

peo m: Det skulle vara trevligt med en pub på ståplats...:)

horcoff: Det låter oroväckande. Men vi behöver nog inte ta det hotet på allvar, fören det har nått media.

Anders i Budum: Han agerar nog hela dagrna men har av förståeliga skäl ingen anledning att tala om för oss om allt han gör.

horcoff: När ska Simons agera?

Vet ni om det ska ske förbättringar i FMMA i sommar? Hallen är mysig och intim så det förslår men komforten brister både här och där.
J-VM kanske berättigar till EU-bidrag eller stålar från Länsstyrelsen?

B-hallen då? Rykten säger att det planeras för byggstart i sommar, ligger nån sanning i det? Kostnad? Sponsorer?

insu: Jag får väl ge mig in i debatten om gamla Moraband då med en efterlysning.

Jag undrar om någon har nåt inspelat med Chrome Wheel Circus? Bandet innehöll bland annat Mårten Olsson och Daniel Jansson och hade flera hits på Zorntoppen under 80-talet. Minns bland annat en låt som inte ville släppa förstaplatsen på nämnda lista som hette Marianne. Har för mig att bandet hette nåt annat först men bytte senare till detta namn som någon av medlemmarna hittade på fodralet till en P-rulle.

Metal Guru:

Så skapas en myt!

insu:

I en Hawkwind-klan på nätet har medlemmar skickat runt bandinspelingar på olika space-rock-inspelningar, för att se vilka vi kunde placera av de obskyra lätena. På rent jävelskap pluttade jag in Potens De Luxe bland andra mer -eh- riktiga inspelningarna. INGEN, inte ens gudarna i Australien eller Skottland, kunde placera bandet. Dock var uppmärksamheten och imponeringen stor, och jag har flera gånger uppmanats -ja rent av beordrats- att ordna fram fler inspelningar på detta folkskygga kollektiv.
Tyvärr har jag inte kunnat leva upp till de förväntningar jag skapat.

Jag kommer ihåg att Potens De Luxe försökte skapa en myt om sig själva innan rockgalan, genom att dela ut en miljon runda kartongbitar (?) med namnet skrivet i sirliga cirklar på S:t Mikaelsskolan.
Även Tonys synt finns i minnesbilden. Wow.

Re: Djupdykning
Det var väl nån som nämnde nån Mora-musiker längre ned i tråden, som fick stenarna att rulla.

Eric Johansson till Luleå?
Luleås Forum: Helgens ryckten, E.J. på väg till Luleå. Fan ska de ha honom också ?

Metal Guru:

Potens DeLuxe! Det var väl det närmaste performance art vi kom i Mora? Vilket instrument jag själv spelade minns jag inte, men vi hade i alla fall Tony "Älgen" Söderström på nyinköpt synt och järnhandlare Peter Östlund på galvaniserad stålplåt 200x100 cm + en handfull personer på sång. Inga repetitioner och alla som ville fick vara med. Ett klassist framträdande. Jag tror faktiskt jag har en tejp från den konserten i mina gömmor.

Sitter du och går igenom dina gamla band, håller du på att bygga om hemma eller vadan denna djupdykning i det förflutna?

insu:

Jag har skrivit 'COMPLETE PERFORMANCE' på banden, vilket torde betyda att jag i princip också bandat när musikerna gick på toaletten backstage - så jag tycker vi enas om att du har rätt. 

Att Heavy Thunder förrvirrat mig med att dyka upp två gånger - men på fel ställe - förklaras med SIVASN's hedersomnämnade - det kom oväntat och plötsligt, och jag spelade in där det fanns plats, och inte i tidsordning.

Då har vi rett ut detta då. 

Slinger:

Jag har en drös C90 med lokala band från den tiden - de flesta dock med det band jag var aktiv i.

En annan rockgala (1980.03.15) med Potens De Luxe (ett framträdande, en låt, men VILKEN LÅT!), Sabotage (Hjertén/Smids?), Skilda Världar (insu pre M22), Rockvärk med Eken etc...

Unit-X (Peter Broman)
Zox (Barkborre Blues från Oxberg)
Hegdagsrock (kristet hårdrocksgäng med bl.a Osten)
Iron Fist
Rugs (Rättvik, pre el. post 6FU)
Viktväktarna (Bosse Berglund, Thomas Danielsson) etc.
Tryckvåg
Tokinspelningar med Broccoli & Pärsson, RBA (Bröderna Wallin) och vad-dom-nu-hette (Stabben, CH) som gjorde 'Kossan Glöder' och 'Vikingavisan' i acapella.

Det blir nåt att lyssna på imorrn.

Metal Guru:
Det stod i artikeln att Nederbirds kanske inte skulle ställa upp, då någon av medlemmarna inte skulle få ledigt från lumpen.
Jag tror inte att Six Feet Under var med heller - jag borde ha kommit ihåg deras medverkan med tanke på att de var ett av de få banden som lät höra tala om sig senare.

Slinger:

Revenge hette dom väl - där fanns nog Håkan Persson med. Erlands, Beta & Haglöf + Manne Smids var med definitivt. Se där, Peken fanns med nånstans han också.
De är en klar favorit, deras 'Kingdom of Fantasies' är näst intill episk i sina propotioner.

Slinger:

Peken var väl med i Sion med Tobbe Haglöf och Beta och Jan Erlands.

williamthekid:

Peken (Håkan Persson) lirade väl in ett par plattor med Skintrade tillsammans med Stefan Bergström och några killar från Sthlm.

Step:
Metal Guru är ett mysterium, jag har inte en aning vem det är irl!
Hälsa din förtjusande fru förresten!

Metal Guru:
Den inspelningen skulle vara en fröjd att lyssna på idag, vilket musikliv det vara i Mora på den tiden!! ett inferno av band som lirade all möjlig musik och en miljö som accepterade att man höll på med musik.
Alla här kommer ihåg Moratonrocken på Moraparken, Kajjrocken, Moratonrocken på Vasaliden, (då vi i T. Coma hyrde en limosin och gled in med ;-)) och Sandis där det var galor då och då, det var bättre förr!

williamthekid:

Nisse var inte med i AD, enligt Insus noteringar.

Skinsbeater Håkan Persson känner jag inte igen så där direkt.
Vilka spelade han med? Jämngammal med? Smek-/Öknamn?

« · 701372 · »