Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 817272 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Nu knyter vi nävarna. Förihelvete.
Anders i Budum: Inför Malmömatchen fanns följande uttalande på MIK:s hemsida:

"- Vi måste se framåt, och något depp är det inte frågan om från vår sida. Det är fortfarande en positiv stämning i truppen, och det säger jag rakt från hjärtat. Det är definitivt ingen som har kastat in handduken, utan vi ska göra allt för att klara av det här, lovar Alf Spolander, assisterande Moratränare."

När jag läste detta undrade jag: Vad säger karln? Depp? Fortfarande en bra stämmning? Kastat in handduken?

Vad får han sina uttalanden ifrån? Att använda sådana termer på hemsidan före match måste anses som psykologiskt självmord!

Depp! Kastat in handduken! (Även om det nu var i negationer.)

mattias - 74: Kul kille...;)

Forever MIK: Ja det vore toppen!

Forever MIK:

Ni kan få Masken =)

Anders i Budum:
Wikegård

Forever MIK: Det ska vara en "Boork typ" i båset.

Metal Guru: Jag lägger mig inte ner och dör, och detta..:

"Kom ihåg att det samtidigt betyder att en död aldrig skriver mer i en gästbok på Internet. Skulle ändå så bli fallet, och ni hemsöker oss, blir vi tvugna att bortmoderera er. Tänk på att det finns barn bland oss, som kanske inte skulle våga gå till skolan eftersom "det spökar i min data".

..är ju fan bara trams och hör inte hemma i sportens värld.

Förövrigt kan jag meddela att vi är inte bättre än så här och jag kan inte se någon som helst ljuspunkt så länge Harry står i båstet. Spelarna lyssnar inte, inte ens när det är Time out. Han saknar totalt pondus. Så är det. Men detta betyder inte att man ska lägga sig ner och dö.. Vi stöttar Mora Ik och anledningen till det negativa här är ju att får fart på laget och försöka göra nåt som kanske väcker tankar hos ledningen, så att vi slipper denna jävla kvalserie.

Db_04:
Såg att Curt Lundmark är ledig.
Allvarligt talat så tror inte JAG att det är lösningen. Det fungerar allt för sällan. Har inte fungerat för malmö eller VF fast dom gjorde det i ett tidigt stadium. Enda lag det fungerat för på senare tid är väl FBK i fjol

Forever MIK: ja tror nog ni ska byta coach....behövs nog en ny röst i båset

Vad säger vi om detta då?
– Ballerinornas tid är över nu, säger tränaren Harri Rindell.

LA Kings:
...och denne någon är redan tillfrågad, och har tackat ja..?

Om inte, är det inget bra alternativ att kicka tränartrojkan idag.

Sv: Sparka Harri samt Djoos och det är...NU!
Kan bara hålla med det gäng hockeytyckare här som tror att detta bär mot kvalserien. Som jag ser det kan man skylla på att endera spelartruppen, tränartrion (de har ju ansvar för taktik, motivation av spelarna mm) eller varken spelartruppen eller tränarna håller måttet (av olika skäl). Att få in en helt ny spelartrupp - eller ens tillräckligt många nya bra spelare för att göra någon större effekt - är omöjligt i detta läge. Så i mina ögon återstår bara alternativet att byta ut hela tränartrion till någon som kan och vågar införa något nytt.

Händer inget drastiskt är jag övertygad om att det blir kvalserien och väl där blir det tufft.

Nu knyter vi nävarna. Förihelvete.

ok, gossar och gossinnor.

Ni som väljer att lägga er ner och dö - gör det.
Kom ihåg att det samtidigt betyder att en död aldrig skriver mer i en gästbok på Internet. Skulle ändå så bli fallet, och ni hemsöker oss, blir vi tvugna att bortmoderera er. Tänk på att det finns barn bland oss, som kanske inte skulle våga gå till skolan eftersom "det spökar i min data".

Till oss andra:
Visst ser det allvarligt ut idag efter håglöst spel och noll poäng i Malmö, och ingen av oss vill halka ned i en kvalserie från ovan. Det är ju som bekant betydligt roligare att komma in i en sådan underifrån.
Men vi (som inte lagt oss ned och dött) vet att ingenting blir bättre i laget av att folk kräks på Internet.
Det får bara spiralen att accelerera nedåt. Och det var ju dit vi ville, kom vi ju nyss överens om. Inte.

Lösningen är tyvärr inte så enkel att matcha med J20-laget i resten av serien. Lösningen är tyvärr inte så enkel att bänka [valfri serie av nummer] utan att ha bättre spelare att sätta in. Lösningen är tyvärr inte så enkel att kicka tränartrojkan, utan att ha fullgoda ersättare klampande i farstun. Lösningen kan inte vara annan än att få det lag vi har idag att börja på att ta för sig på isen igen.

Så,
hur hjälper vi Harri att nå dit?

horcoff: Nej, nu får vi ta och lugna ner oss lite.....Så vitt jag vet så är vi inte avsågade än, eller? Det är ju 16 matcher kvar.....tre segrar och sen är vi med igen.... Men jag har ju förstås svårt att se de tre segrarna komma, men vafan, det är nu laget behöver support!!

Visst finns möjligheten fortfarande till slutspel fast det ser mörkt ut, men att slippa kvala vore gott nog.
Jag tror Rindell får sätta sig ner med hela gänget och försöka få till något bra. Jag kan tänka mig att det är lite svågerpolitik med Djoos och Spolander. Kanske en ny hjälptränare skulle vara något ? För nu är det väl så sent att byta tränare.

Projta: Mora har inte varit sig likt i år. Fjolårets enade lag och kämparanda är som bortblåst, laget som kunde komma igen efter en tremåls underläge är borta. Istället då det gäller får vi se ett nervöst Mora med en massa misstag. Mora har nog större problem än att bara byta tränare i ett så sent skede som nu, eftersom det är mycket på det mentala planet problemet ligger, orsakat av ledningen med den inställning de har haft inför matcher.
Det gick bra för Mora i början av säsongen tills all fokus lades på Brendl och alla skulle passa honom. Sedan började övriga spelare få dåligt självförtroende att göra mål. Hur ska man få till ett enat lag om man har en spelare med divafasoner på plan. Min bestämda åsikt är att med Brendl i laget förstört mer än vad han bidragit med trots alla mål. Att han har ett väldigt bra skott och gjort många mål är ju inget att snacka om (en spelare är inte bättre än vad medspelarna tillåter honom vara).
Visst har olika spelare olika roller i laget, men tänker inte gå in på det här nu. Sedan i slutet av November har Mora haft väldiga problem med den mentala biten, ser inte ledningen det ? Svaret måste vara nej. I alla olika skeden har det ju varit förutsägbart hur utgången i matcherna skulle bli och då är det stora fel. Jag är inte pessimist, utan försökt vara realist.
Man blir bara ledsen och förbannad när jag ser mitt älskade lag fara illa. Jag nämnde innan DIF, Brynäs och Malmö matcherna om "måstematcher" hur de slutar. Då säger en del att vi är så duktiga att slå HV 71, MoDo osv. och det är på grund utav att pressen på laget är inte så stort när Mora möter topplagen, samma med Spengler Cup. Nu vet jag inte hur det är i båset, men förtroendet för Spolander och Djoos har då jag tappat efter alla uttalanden från deras sida och sett vad som skett i praktiken.
Att laget har haft nerverna utanpå i "måstematcher" kan bara tillskrivas hela Coach-gänget.
Citat från Leif Boork; Mora är ju ett framgångslag (i periodpausen mellan BIF-MIK), så sant. Och hur många gånger har inte Djoos tjatat om bra starter (vad bra då, en dålig start och det går åt helvete) det är ju vad han säger. Nej, idrottspsykologi är vad som gäller för Mora.
Nu måste en förändring till.
Rindell får börja med grupparbeten igen.

Nej Mora! detta håller inte jag med om att sparka tränaren Harri och Djoos..
Ser jag på det hela så tror ja inte ett skit på att det kommer gå bättre me en ny tränare! Hur skall en svensk tränare ta hand om alla finnar i laget?
Byter ni tränare nu, så åker ni ut ur ES..så vi får se vem elle vilka som får rätt ! Gämför man med leksand som jag håller på =) så gick de ännu sämre när vi bytte tränare .. så håll i Ridell han kan hockey

Forever MIK: Det är stor skillnad att vara Realist än Pessemist och våga se sanningen. Men det verkar inte Simons ha sett det som startade redan i November.

Sv: MIF - MIK 15/1
sold: Djoos biter sig själv lite i svansen eftersom Mora och Malmö har lika många förluster efter ordinarie matchtid. 21 st. Har han redan kastat in handduken?

henrikj: Rätt man att uttala sig om Malmö!:

Men det blir nog kval ändå. Chanserna att undvika det är inte stora. Säger nästjumbon Moras ene tränare Pär Djoos:

– Nä, jag tror inte de slipper det. Malmö har förlorat för många matcher och hinner inte ta igen de poängen.

Koncentrera dig på Mora IK istället skallepär!:

Massebros: Du har väldigt rätt där ang. backarna. Lupaschuk och Smrek kunde göra vansinniga misstag men vända spelet snabbt det kunde de. Där tycker jag den absolut största spelmässiga skillnaden mot förra säsongen ligger. Den här säsongen så ställer man inte om snabbt och går till farliga kontringar utan istället går man ner och tar burskydd och Kultanen (alltid när han är inne) eller någon annan går ner och tar pucken samtidigt som motståndarna hunnit hem med fem man bakom röda linjen. Detta leder till att backen inte har några passningsalternativ utan får bara åka över röda och dunka ner pucken i zon (=ge bort pucken). Anfallsspelet blir fruktansvärt lättläst vilket man inte minst sett i de senaste matcherna.

Visst gjordes det lite fler backmål förra säsongen. Backarna stod då under grundserien för 31 mål mot 16 hittils den här säsongen. Lupaschuk och Smrek stod ensamma för 19 mål.
Fick man önska sig något nu skulle det vara en offensivt skicklig back. Fast det har man väl gett upp alla förhoppningar om.

Usch, så less man känner sig. Enda hoppet och glädjeämnet just nu är att det trots allt inte är kört.

Anders i Budum: Att börja prata om konkurs finns det väl absolut ingen anledning till.

Dock håller jag med dig fullständigt med dig om att det måste göras något på tränarsidan. Harri har helt kört fast och frågan är om en enda spelare längre lyssnar på vad han säger. Tror egentligen inte det spelar någon jättestor roll vem som skulle ta över, så länge det är en som "varit med förr" och som vet vad som krävs. En ny röst helt enkelt. För det här laget är f-n så mycket bättre, det visade man inte minst när man för mindre än en månad sen körde över HV totalt och tog en välförtjänt seger över Modo.

Tubest: INGET talar för Mora IK längre. Inte ett jävla skit!

sold: Ja det har jag ju sagt länge, men jag har mest fått skit för det...:)

Nu måste Simons hitta en ny tänare, för hamnar vi i kvalet kommer vi aldrig tillbaka till eliten igen. Så är det. Simons måste agera nu, för det är för stor insats att spela på att "vi klarar kvalet". Det gör vi inte.

Å lånet på den nybyggda FMMA kommer vi inte att kunna betala heller, eftersom alla sponsor pengar försvinner. Konkurs med andra ord.

Tack och gonatt Mora IK.

Forever MIK:
Det är väl just det som talar för oss, vi har ju tagit rätt många av våra poäng mot de sk. topplagen.

Tubest:
Vad är det som talar för att vi skall fixa det? Vi har EN ynka poäng mer nu än vad vi hade när det var 22 omg. kvar. De senaste 4 matcherna har varit mot motstånd som skulle ha inbringat 7-9p, vi fick ihop som alla vet 1p. De närmaste 4 matcherna är mot motstånd som kämpar om platserna 1-4, vad talar för mer än 0p i dessa matcher? De tre matcherna efter är mot VF och 2xSAIK, när vi kommer dit så är vi totalt utan självförtroende så vi tar max3p på dom 3 matcherna.
JAG HOPPAS VID MIN GUD ATT JAG HAR FEL OCH ATT NI ALLA ANDRA FÅR HÄCKLA MIG FÖR MITT PESSIMISTISKA SYN.

Bonäs norra: ps men jag hoppas att denna statestik åter kommer på skam.

Bonäs norra: Tänker oxå så här, Mora har ca 20000 inv Sholm 1,6 milj, Malmö 400000 inv Göteborg 700000 inv Linköping ca 100000 inv.
Ser man på detta så är Mora outstanding , Vi har gjort det mycket bra ,ser man till ovan nämnda folkgämförelse så
för vi ett "krig" som vi i längden inte har resurser till.

Bonäs norra:
Nej.......det är 16 matcher kvar och det räcker för att reda ut detta, men f** ta Simons om han inte agerar nu.

Massebros: Jo det är helt rätt, men är det för sent??

sold:
100 % ENIG med dig

Bonäs norra:
Fokus Rindell, fokus...

"Det måste vara tillåtet att tacklas".

Harri Rindell var öppet kritisk till domaren Robert Lahti efter förlusten mot Brynäs i lördags.

"Det känns som att domarna har någonting emot oss", sade Moratränaren besviket.

När Rindell borde lägga fokus på viktigare saker, det egna lagets spel och agerande om inte annat, slösar han istället bort en massa energi på att kritisera en domarinsats.

Det är lite illavarslande.

Eric Beaudoins tackling på Nicklas Bäckström, som en av kvällstidningarna rubricerade som "Överfallet som knäckte - Mora", var tuff, och helt klart i gråzonen för vad som är tillåtet och inte.

Det ser ofta värre ut än det egentligen är när stor och liten möts i en tuff tackling, i detta fall 100 kilosbjässen Beaudoin och betydligt lättare Bäckström. Moraspelaren blev förstås utvisad. Att ge sig på den i hemmalaget med mest stjärnstatus, Brynäsikonen Bäckström, är aldrig smart och man straffas obönhörligen.

Robert Lahti har aldrig tillhört mina favoriter. Men jag kan inte köpa att det var Lahtis fel att Mora inte tog poäng mot Brynäs. Svaga avslut och onödiga utvisningar är närmare sanningen.

Mora har bara tagit en poäng på fem matcher. En ny förlust i kväll mot Malmö skulle därför vara mycket ödesdiger.

Kvalseriespöket börjar få allt tydligare skepnad för Mora. I nuläget känns MIK som den kanske hetaste kandidaten till att få följa Malmö till kvalserien.

Nu är det dags - Ut med Finska pinnen och Skallepär samt juniortränaren NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zeb: Först tråkigt med sigge han var ju med förra hemma.
matchen. Ja nu finns det ingenting som talar för mik mer i denna sejour av elitserien.
Jag vill inte se mik (min åsikt) i kvalserien hellre tacka nej direkt och gå ner i allsvenskan. Jag unnar inte den där nilsen att stå i smidjegrav som maniskt uppviglar sin pöbel för att sedan skratta oss rätt upp i ansiktet.

Ja allihopa!! jag måste faktiskt säga det att nu har vi nog inte mycket mer kraft än att förbereda oss för kvalserien på bästa sätt, det är ju inte kört men jag har ju svårt att se att våra krigare skall kunna mobilisera krafter för en sån. Vi såg ju hur Leksand gick ifjol och jag befarar att alla utlänningars agenter jobbar för fullt för att hitta lämpliga klubbar till nästa år. Som jag ser det så är skillnaden för Mora i år backarna. Vi har alldeles för dåliga (defensiva backar) mot ifjol. Man måste fylla på i anfall med backar men ibland ser man våra backar mellan egen blå och röda medans anfallarna är nere i hörnen och grottar. Jag har ingen statistik på detta men det känns nog som det var betydligt fler backmål i fjol än i år med Lupachuk och Smrek. Nej jag vill inte själv men nu är det nog så att det blir så..........

Sv: Övrigt
sold: Dubble världsmästaren i ishockey Sigge Bröms har avlidit, 75 år gammal. Bröms var med när Sverige vann sina två första VM-guld, 1953 och 1957. Han spelade totalt 142 landskamper och som aktiv representerade han Leksand och Gais.

Dino: det är bara vinst som räknas idag

Dino: Ja usch.

Anders i Budum: Man får vara glad över en kvittering i slutet, som vanligt.....

zeb: Jaha, samma visa idag med. Jag är dock inte förvånad. FY FAN!

Stigsson: sover idag med 2-0 till Malmö

Anders i Budum: Krönika i DD, Brendl - en ifrågasatt poängkung - Leksand får möta Mora i Kvalserien.
Tycker fortfarande att Brendl förstör mera än gör nytta för LAGET.
Vart tog Moras Lagmoral och Kämpaanda vägen från ifjol ?
Det är i båset det bestämms hur det ska vara.

Dags att övergå till rätt tråd och hälsa välkomna in till match-chatten. Följ länken i inforutan.

Forever MIK:

Helt enig........låt oss hoppas på det som gagnar svensk hockey på bästa sätt oavsett vilket det blir.
Nu drar vi på Webradion och kör matchen till seger ikväll!!

Tubest:
Och hur kul blir en liga med samma fem-sex topplag som slåss om förstaplatsen i det långa loppet?
Vi lägger ner nu Tubest, olika uppfattningar och tur är väl det, tänk om alla tyckte lika vad tråkigt vi skulle få då.

Forever MIK:
Kanske de gör men toppspelarna kommer ändå hit tack vare att vi har en bättre liga. Vem vet vad som händer vid ett lönetak.

Tubest:
Schweiz betalar redan idag betydligt högre löner.
När det gäller "de" rika så är det väl så att
Mycket vill ha mer
Fan vill ha fler
Och helvetet blir aldrig fullt

Forever MIK:
Det är ju en av seriens rikaste klubbar som handlar. klart de har råd.
Men de har ju fått jobba för att komma dit där de är idag oxå.

Tror nog att ett lönetak kan vara bra för ES lagen, men kan ju även slå så att de bättre spelarna drar till Schweiz eller nån annan liga.
Är nog ingen enkel ekvation att få ihop detta så det blir bra för både svensk hockey i helhet och lagen i fråga.

eltifoso: Ursäkta en okunnig men vad är det i nuvarande elitlicens som inte fungerar?

Forever MIK: Loob förslog ju ett sådant tak inför förra säsongen, men det röstades ner på mötet.

Själv anser jag att ett tak inte gör någon nytta så länge vi har en fungerande elitlicens, den sätter spärrar så att lagen inte handlar ihjäl sig.

« · 817272 · »