Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 550685 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Årsmöte 2005
mr big: Vet inte om vi har just minde än flera andra lag eftersom ett flertal av lagen använder sig av samma firma (NEH) som sköter om den biten.

Stigsson:
Ang: Souvenirer så har även mora ett väldigt litet utbud jämfört med andra klubbar vilket iofs är förståeligt med tanke på att förra säsongen var den första i es.
Men jag vet att det är mer souvenirer på gång och vi vet ju alla att souvenirer är en färskvara, man vill ju ha det senare, så ju större utbud ju mer försäljning.

Sv: Silly Season inför 05/06
Är det inte dags att göra nåt åt den Svenska domarkåren? Det har varit en liten eller ingen diskusion om denna fråga i detta forum än.. eller tycker ni att samtliga domare håller hög klass?? Mins ni Odoya mot Horcoff..man blir ju irriterad direkt man ränkter tanken. Fram för proffsdomare!

mattias - 74: Man ska aldrig, säga aldrig.. man vet ju inte vem som kan dyka upp det kan ju va vem som helst, som det ryktas om är här i Mora :)

Go_Bananas:

en finne eller en slovak kanske :P

Stigsson: Skulle kunna tro att det saknas en center och ett par backar....

Stigsson: Okej.. Hoppas de presenterar någon ny snart. Allra helst en viss kanadensare! ;)

Go_Bananas: Nej inte ikväll. :-(

Patrik Ross och Harri Rindell presenterade dock före mötet och man snackade lite runt laget och om att det fortfarande saknas 2-3 spelare.

Stigsson: Inga nyförvärv? :(

Övriga intressante detaljer:

Sponsorintäkterna har i år uppgått till 20 milj.
Souvenirförsäljningen ca 1,3 milj (vi sålde lika mycket souvenirer i år per match som totalt under hela förra säsongen och ändå ligger vi långt efter de flesta andra lagen på den punkten).

Db_04: Han blev invald som suppleant.

Stigsson: sen fick ni väll en FD skidåkare med i styrelsen?

Årsmöte 2005
Efter att ha deltagit vid Mora IK´s årsmöte så kan man släppa bilderna om dålig ekonomi som vissa tidningar har målat upp.

Koncernens (Mora IK och Mora IK Fastighets AB) omsättning har varit 44360 tkr, varav den idrottsföreningen har stått för 38090 tkr.
Koncernens resultat visar mycket goda 3905 tkr varav idrottsföreningen står för 3628 tkr.
Det egna kapitalet i koncernen uppgår numera till 5593 tkr varav idrottsföreningen står för 5348 tkr.

Med andra ord mycket goda siffror. :-)

Ola: med tanke på att dina svar inte blir anorlunda så avstår jag inte av nån annan anledning

Db_04:
Med tanke på dina svar tidigare, gör du klokt i att avstå.

Ola: inte ens värt å svara...de lär ju inte gå in nå ändå

Db_04:

Du har m a o inte svarat på mina frågor, utan svarat på några helt andra frågor.
Jag skrev:
"En stängd serie är en död serie."
Du svarade:
"nej nej det beror på hur man lägger upp de..."
Jag frågade då:
"Finns det mer än ett sätt?"
Du svarade:
"finns säkert 100"

Ola: men herregud ...... ja sa att de finns hundra olika sätt att göra det bättre inte 100 olika sätt att stänga serien... håller igen med resterande dumma komentarer så inte stigsson behöver radera nått

Db_04:
Finns det 100 olika sätt att ha en stängd elitserie? Du kan ju börja räkna upp alternativen.

Dino: det här förslaget att låta dom spela i div 1 tycker ja inte är bra.... juniorlag ska spela i junior serie.... för går dom in i 1an då förstör dom för andra klubbar....+ att de kommer att sluta med att juniorlagen inte är några juniorlag längre

Db_04: Jag har inte tänkt på det ännu, men återkommer när jag har ett förslag.... Har nån några idéer på hur man kan höja statusen på juiorligan?

Dino: och hur ska man göra det hade du tänkt? skulle du begränsa antalet utlänningar så höjer du samtidigt statusen på dom utlänska spelare som kommer ´hit

Ola: finns säkert 100

Db_04:
Finns det mer än ett sätt?

Dino: Låter som en vettig idé!

Db_04: Tja, eller också kanske man ska höja statusen på juniorligan! Istället för att som nu sänka den.........

Anders i Budum: njae kanske inte men nån utlännings regel måste till.... ja förstår Leksand , Mora , Brynäs och dom andra klubbarna som tar in utlänska spelare .... men de missgynnar svenska juniorer....3-4 utlänningar per lag vore bättre

Ola: nej nej det beror på hur man lägger upp de...

Db_04: Tycker du verkligen att serien bör stängas? Vad har du för positiva argument till det i så fall. Var finns moroten för de lag i de undre serierna att kunna ta sig till eliten i så fall? Jag bara undrar..

Ola: Håller fulkomligt med! Varför ens fundera i dom tankarna??

Db_04:
En stängd serie är en död serie.

Go_Bananas: det lär visa sig

87bth01: Den som lever får se...

87bth01: Haha, dream on! ;) Leksand före Mora? Tror inte det.. :D

Anders i Budum:

Mm gärna för mig. Önskar Mora lycka till. Har inget emot att se att det går bra för MIK. Bara LIF hamnar före så :P

87bth01: vi glömmer den här super tråkiga diskusionen nu och ser fram mot en bra säsong, utan gnäll på om de är från Finland, Slovakien eller Sverige.

Db_04: ..precis..eller div 2 södra...*L*

87bth01: Den moderna topp idrotten ser ut så här idag, det är bara att acceptera. Titta på Real Madrid för att ta ett exempel, hur många spanjorer har dom i sitt lag? Titta på Ottawa, hur många kanadesare har de? De gläds åt sina framgångar och med de spelare de har, sen spelar det inte någon roll varifrån de kommer. Jag säger som Dino, bättre med bra spelare oavsett nationalitet än medelmåttor från Sverige som knappt håller allsvensk klass. Min åsikt!

Go_Bananas: mmm men som seriesystemet är i dag så lär man nästan går ner till div 1 för att hitta lag med mer än 10 egna produkter i laget

Db_04:

Ja, tyvärr. Det finns som sagt inget att göra åt det, förutom ett nytt utlänningstak (som det är utformat nu är det rätt uddlöst).

Jag tycker att det är mycket roligare att ha många "egna produkter" i laget, men man vill ju såklart vinna och då är det bra att kunna köpa in spelare utifrån..

87bth01: Så länge serien är öppen så lär det se ut så

Db_04:

Nej, jag vet och jag tycker det är trist att man ska behöva plocka in majoriteten av spelarmaterialet utifrån. Jag vet att det inte finns så mycket att göra åt det och konstaterar bara att det är lite tråkigt.

87bth01: i det fallet är mora en av dom klubbar som är bäst.... tittar du på deras J18 & J20 så är i stort sett alla från dalarna. + att när dom gick upp var halva laget egna produkter...så ser det väl inte ut i dag av förståliga själ

Anders i Budum:

Du tycker inte att det är lite trist när det endast finns någon eller ett fåtal spelare med lokal anknytning?

Anders i Budum: de negativa är väll just att dom yngre killarna inte får chansen.... de bästa vore ju å stänga ligan och sätta en gräns för utlänska spelare

87bth01: Varför är det alltid en sån negativ attityd när en klubb värvar en spelare från ett annat land? De är väl precis lika mycket spelare och människa som en spelare från vårt land. Se det positivt istället. De kan förmedla goda kunskaper till våra egna yngre spelare. Det är ju toppen!

PixelZorba:

Det är väl antagligen nån utlänning som kan bli både fågel och fisk, ungefär som de spelare LIF värvat som man inte vet något om.

PixelZorba:

Time will tell... : )

Ett som är säkert är att man inte vill värva någon med lockout kontrakt så här tidigt, så det blir nog ingen "bomb" som presenteras..

Db_04: Horcoff, på helårskontrakt!! Stebsäker på att det är så.....

« · 550685 · »