Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Lockouten är slut

« · 559287 · » Till forumet

Sv: Lockouten är slut
mattias - 74:
Derbyt Luleå-Tälje kommer sälja mycket extrabiljetter, sanna mina ord...
Kommentera

83 Liljegren:

Leksand Mora Brynäs Djurgården

Limköping Frölunda Färjestad Hv 71

Luleå Modo Timrå Södertälje

Detta vore väl det mest logiska iaf enligt mig ;)
Kommentera

Metal Guru: "...och gärna en med Mora, Leksand och Brynäs i - som du redan vurmat för..."

Jo jag förstod det, men då får ett lag i norr/syd hamna i norr/syd-gruppen för att det ska fungera och då spricker hela idén så SLOPA!
Kommentera

Metal Guru: Tycker snarare du får en 5:a för det där med junisarna.

Okej men varför inte köra 82 matcher á NHL när vi ändå är igånr? ALDRIG!

Man skulle kunna köra 12 lag 55 omgångar. Det känns som ett bra alternativ. En hemma- eller bortamatch mer eller mindre under säsongen kvittar väl.

Så här borde det se ut med 4 derbygrupper:
luleå, modo, timrå
BRYNÄS, leksand, mora
djurgården, södertälje, linköping
hv71, frölunda, färjestad

Med tre derbygrupper blir det fruktansvärt svårt att få ihop det.
Kommentera

...och gärna en med Mora, Leksand och Brynäs i - som du redan vurmat för...
Kommentera

83 Liljegren:
ok - slag under bältet av mig att blanda in de stackars junisarna igen.
2 min bakom plexit.

Men 44 omgångar kommer du aldrig att få gehör för inom hockeyligan. det är alldeles för mycket publik- och reklamintäkter inblandade för att någon ska gå med på att minska grundserien med 12%.
Glöm det.

Så hur göra för att skippa det formidabelt ärkekorkade derbygrupperna?
Låt höra alternativ till 14 lag/52 omgångar.

Trilskas du med att behålla derbygrupperna vill jag att du kikar lite utanför din strut, och komponerar ihop TRE derbygrupper, som åtminstonen med lite god vilja kan anses vara regionala.
Kommentera

Metal Guru: Ja det är knivigt men annars tycker jag dom kan slopa derbygrupperna och köra 44 matcher.

Jag menar att ANTINGEN 44 matcher och inga derbygrupper ELLER 50 matcher och derbygrupper. Givetvis kan man inte få allt samtidigt.

Junisarna hör inte till diskussionen om derbygrupper?
Kommentera

Inte för att jag vill vara taskig, 83 Liljegren:
men OM vi nu ska ha derbygrupper, hur ska vi då kunna göra ALLA TRE regionala med de lag vi nu har i elitserien - SAMTIDIGT som Mora, Leksand och Brynäs finns i en?

Hur kan du tycka att det
*) är bättre som det är nu, 12 lag/50 omg/3 derbygrp.

samtidigt som
*) derbygrupperna borde slopas, eftersom de inte är regionala.

medan
*) junisarna borde få mera chanser att spela i elitserien.
Kommentera

Metal Guru: Det är det som är problemet... därför borde dom slopas men OM dom nu måste finnas så ska dom ju vara regionala för ANNARS ÄR DET INGA "DERBYGRUPPER".

14 lag och 52 omgångar lär vi aldrig se, då är det bättre som det är nu.
Kommentera

83 Liljegren:
Regionala derbygrupper. Kiss my ass.

Ok, när du gjort din regionala derbygrupp med Brynäs, Leksand och Mora - och förmodligen ett lag av Jurgårn eller Färjestad - hur skulle du då skapa de andra två? Luleå i samma geografiska grupp som HV?
Låt höra.

44 omgångar kommer aldrig, aldrig, aldrig köpas av någon kommersiell kraft i hockeysverige igen. Även om det skulle vara nyttigt för både spelare och publik.
Därför 14 lag, 52 omgångar och nada Derbygrupper.
Kommentera

Metal Guru: Derbygrupperna ska ju delas in regionalt förstås... det är väl hela grejen med derbygrupper att avstånden ska bli så korta som möjligt... Brynäs mot Frölunda är ju inget derby, inte mot Luleå heller - däremot mot Mora och Leksand är det det.

Det är bättre med 12 lag och 44 omgångar. Allsvenskan tillhör inte Elitserien på något sätt.

Vem har snackat om kvotering?
Kommentera

Du har nog missförstått min mission, 83 Liljegren:

>>Hur kan man göra miljön bättre för dom då menar du?

Det spelar jättestor roll om ES och AS har lika många lag - OM - man kör med 14 lag per serie i 52 omgångar - för då kan inte ens en bortdomnad förbundsbas ivra för fler derbygrupper.

På vilket sätt anser du att en (logisk) derbygrupp med Leksand, Mora och Brynäs skulle vara sportsligare än en med ex. Frölunda, Luleå, Brynäs och Lillehammer?

Hur man gör miljön bättre för junisarna?
Genom att se till att de spelar på så hög nivå som möjligt naturligtvis. Att KVOTERA in en hoper i elitserien, och på så sätt sänka nivån där tycker jag är fel väg att gå.
Kommentera

Metal Guru: Hur kan man göra miljön bättre för dom då menar du?
Kommentera

Metal Guru: Nja det spelar väl ingen roll om dom har lika många lag eller inte, det är ju inte som två conferences precis... olika ligor...

Derbygrupperna tycker jag också kan slopas och att man kör 44 matcher i grundserien istället alternativt ändrar derbygrupperna så leksand, mora och Brynäs hamnar i samma.
Kommentera

mitt i prick, 70 Rodrigues:

ALDRIG stänga ES
RIKTIGT duktiga junisar kommer få spela ES

Därför, för återväxtens skull, gör miljön så bra för de junisar som ännu inte är ES-mässiga, men som har ambitioner för framtiden.
Kommentera

nix, 83 Liljegren:
däremot anser jag att sportsligheten blir avsevärt mycket korrektare med en ES på 14 lag, och därunder en AS på 14 lag.

derbygrupper, go away!
Kommentera

70 Rodrigues: Okej, en viss klass måste dom ju förstås ändå hålla för att få spela i ES...
Kommentera

83 Liljegren: Så länge man inte stänger ES så kommer inte nämnvärt många junisar få chansen, tyvärr!!!
Kommentera

Metal Guru: Okej dags att sätta en då...

Okej menar du att allsvenskan blir bättre om man lyfter upp de två bästa lagen?
Kommentera

83 Liljegren:
såvitt jag vet ingen gräns för icke svenskar.

undrar om det inte under rådande situation vore bäst för våra inhemska junisar att göra en så bra allsvenska som möjligt. vilket vi nu tagit ett steg mot, i och med att norran och södran slagits ihop till en.
Kommentera

Metal Guru: Ja 50% är nog en ganska precis siffra när det gäller det där. Arnasson floppade, Phillips var grym och Bergeron medioker så...

Ja jag tror inte det är bra att ta in allt för många spelare utifrån. Då får ju inte junisarna någon chans. Vi har ganska gott om finnar (6 st tror jag) i truppen men Niklas Andersson och Nicklas Bäckström har fått kontrakt ändå och lär få spela betydligt mer i år.

Har dom ändrat gränsen för hur många utländska spelare eller nordamerikanska spelare eller någonting man får ha per lag? Man kan ju inte räkna lockoutade spelare längre...
Kommentera

ok, 83 Liljegren:
när jag använde orden "hungriga" och "nhl-spelare" så kanske jag inte tänkte på samma spelare. Dock brukar jänkare/kanadicker vara "goda yrkesmän" som "gör ett bra jobb", vilket visade sig stämma på 50% av fjolårets importer. Arnasson versus Horcoff, typ.

Ser ingen större skillnad på "nordamerikaner och slovaker" med "finnar och tjecker". Eller för all del "skåningar och värmlänningar". Säsongen blir kul ändå.
Dock hämmar man väl framtiden om utlänningskvoten blir för stor. Ännu en säsong.
Kommentera

Metal Guru: Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med om det blir 14 lag eller inte. Jag är motståndare till det så jag hoppas inte det.

Brynäs spelar i samma derbygrupp som Luleå, Modo och Timrå har jag för mig och de två förstnämnda ska vi kunna vinna de flesta matcherna mot och Timrå hamnar kanske någonstans i mitten. På pappret lättaste derbygruppen kanske?

Tror du verkligen det kommer så många NHL-spelare hit? Och hungriga dessutom? Tror att större delen av de som släpps är hyfsat gamla och inte så hungriga och vill dom verkligen spela i Sverige för en bråkdel av sin normallön? Ryssland, Schweiz, Tyskland och Finland måste locka fler.

Vi vet inte mycket men det går ändå att spåna. Ja det blir säkert en toppenkul säsong så länge den inte invaderas av nordamerikaner och slovaker.
Kommentera

Det blev ett längre utlägg från dig, 83 Liljegren, än vad jag väntat mig:
Credit.

Men det är fortfarande kvar en bit innan vi kan konstatera att Brynäs slipper kvala efter kommande grundspel. En större del av de 50 omgångarna, närmare bestämt. Låt oss spela om eländet!
Samtidigt är det väl som så att om man nu ska ned i kvalserien, så är det väl denna säsong. För nu är det väl klart att det blir 14 lag i nästa ES?

Många lag kommer fylla sina luckor med pigga, duktiga och hungriga spelare (jo'rå, de kommer dyka upp och en del kommer säkert ha NHL-stämpel i pannan), medan flertalet av de redan klara nyförvärven i de tolv ES-lagen är oprövade kort, och vi vet inte hur de kommer funka i sina nya omgivningar.

Kom slutligen ihåg att en FÖRKROSSANDE majoritet förståsigpåare, fans, sömmerskor och fikabordspladdrare tippade fel lag till kvalserien under föregående säsong. Dock inte jag. Däremot missade jag gravt på 'pålitliga' lag som HV71 (det här klarar vi utan hjälp från NHL) och MoDo (jäveln vilken hjälp vi får från NHL).

Vi vet inte ett skit, egentligen.
Vi kan bara hoppas.
Men håll med om att så länge vi alla är obesegrade säsongen 2005/06, så är det riktigt kul. För alla inblandade.
Kommentera

Metal Guru: Ingen är väl immun men risken att vi tappar spelare till NHL är nästan lika med noll, samtidigt som många andra lag kommer tappa spelare och truppen ser väldigt bra ut. Överlag ser det mycket bättre ut än på länge. Luleå har 7 forwards med kontrakt. Djurgården har 6 backar och 9-10 forwards och Frölunda och Leksand saknar målvakter av Elitklass. Det finns många luckor att fylla men ytterst lite material att fylla dessa med. SM-GULD!
Kommentera

83 Liljegren:
Vad har Brynäs köpts sig för nån livlina, som gjort att de blivit immuna mot kvalserien? Eller är det nån ny regel som hockeyförbundet instiftat i lönndom?
Berätta mer.
Kommentera

LEKSING1977: Brynäs slipper kvala och det gör nog Leksand också.
Kommentera

LEKSING1977: Jag tror inte Brynäs ska behöva kvala
Kommentera

83 Liljegren: brynäs och mora får slåss om påkalen...men ingen av de vinner den..
Kommentera

MoraJake: Hahaha alla lag har förstås en chans men er lär vara minimal... 151 ggr pengarna har jag för mig du får för det... men jag ger er 50% chans att vinna pokalen - i kvalserien...
Kommentera

zeb: Vi vinner guld
Kommentera

Db_04: ja du får tycka vad du vill jag bryr mej inte
Kommentera

AH: jag lover själv att från min sida det blir ingen mer pajkasstning!är det nån annan som vågar lova samma sak!
Kommentera

Nu tycker jag att sista spiken är slagen i detta ämne "Lockouten är slut" som spårat ur för länge sedan. Antingen får vi ta och starta en ny aktuell tråd eller så får vi helt enkelt börja skriva vettiga inlägg som har med detta ämne att göra. Oavsett lagtillhörighet så är det bara tröttsamt att varje dag när man går in för att se om det hänt något se att det bara fortsätter spåras i samma sandlåda.
Kommentera

zeb: det inlägg höll låg nivå...
Kommentera

Dino: Jag säger som knogen.."varje spik i en Leksands kista är en bra spik..!"
Kommentera

LEKSING1977:

Jag tror att det är att du skriver överhuvudtaget som irriterar folk. Eller, ja, jag har iofs inte sett vad du skriver i LIF-boken - där kanske du har vettiga/intelligenta/läsvärda inlägg?
Kommentera

mattias - 74: "Nu låter vi MIK och LIF göra opp på isen istället för denna pajkastning, kommer ingen vart!" Sa han på raden efter att han hade kastat en paj......
Kommentera

LEKSING1977: Som jag sa , hör av dig via mail eller snabbmess så folk slipper läsa skiten du skriver . Okey???
Kommentera

Alisandali: läs Zeb inlägg och jämför den med min sista.tror du mina inlägg är elaka!!!att mora ik har flyttat Orsa finn marken till mora har jag faktist hört i STHM när jag var på krogen och diskuterar hockeyn med folk.om det är "LEKSING1977"som erriterar er,då kan jag byter till mora1977....
Kommentera

zeb: Nämen har Masken börjat satsa på spelarna nu också? Räcker det inte att han satsar rätt friskt på sina cheerleaders?
Kommentera

LEKSING1977: Det skulle vara mycket trevligare om du kunnde komma med nått vettigt någon gång än att bara kasta skit omkring dig .
Dina inlägg gör INGEN glad varken Moriing eller Leksing .
Vi vill inte ha den sortens inlägg i våran gästbok och då förväntar vi oss också att ingen Leksing skriver en massa skit i Moras gästbok .
Har du nått problem med mitt inlägg så hör av dig via snabbmess eller mail.
Kommentera

zeb: ej har vi flyttat Orsa finn marken till Leksand som ni har gjort!!!!SKRAAATT
Kommentera

LEKSING1977: som leksand då satsar på egna spelare skratt!!!!
Kommentera

Db_04: men lilla vän du ska nog inte snacka om känligt du ,masken i Leksand och hans förehavande det är känsligt att skriva om eller som du sa låg nivå oj oj
Kommentera

mattias - 74: Yes! Skall bli ett nöje!
Kommentera

Anders i Budum:

hade inte ni haft Hossa och Horcoff m.m hade ni inte tagit en enda p! detta har vi väl agerat ut för längesedan!

Nu låter vi MIK och LIF göra opp på isen istället för denna pajkastning, kommer ingen vart!
Kommentera

Metal Guru:

Om en utomstående får försöka sig på en tolkning, utan att ha läst den här gästboken särskilt ingående sedan han började härja, så tror jag att det han skriver är mer åt jagharförmyckettidövermenorkarinteförsökavaravettig-hållet.
Kommentera

Db_04:
Det LEKSING1977 skriver är inte känsligt.
Snarare mer åt det innehållslösa hållet, och tar upp definitivt upp bandbredd. Och tid.

Eller har jag missat nåt i svadan..?
Kommentera

wille: hehe de han skriver är kanske lite känsligt här :)
Kommentera

« · 559287 · »