Metal Guru: Nej, det har du ju iof rätt i. De goa gubbarna verkar dock vara lite griniga nu, och kanske inte så sugna på kultur? Jag är dock sugen på ett par/tre mål till...till Moras favör.
Anders i Budum: Vi får hoppas på poäng idag, om alla drar åt samma håll, samt att vi håller i hop laget, och orkar i 60 min så kan de nog bli, varför inte 0-0
mok: om det arbetas på 14 lag i ES hoppas jag - precis som några andra av er - att det skulle grundas på att snöpa derbygrupperna, och inte för att skydda 'viktiga' varumärken i klubbform.
mok: Håller med. Derbygrupperna måste väl ändå sjunga på sista versen. Fram för 14 lag. Och vilka som propagerar mest för detta brukar visa sig framåt vårkanten..... :-))
Huge: Jo visst har du rätt i mycket i dte du säger. Men man får ju verkligen hoppas att inte några andra faktorer skulle påverka utöäkandet av ES om nu DIF skulle åka ur (vilket jag visserligen kraftigt tvivlar på). Skulle dock gärna se 14 lag i ES och skippande av derby grupperna som bara är helt sjuka.
mok: Logiskt sett så borde väl förbundet isf ha varit mer pådrivande för en utökning när AIK riskerade att åka ur. Då hade man ju t.ex blivit av med ett antal Sthlmsderbyn, vilket isf knappast gynnat den egna saken. Anledning till att man vill ha ett Sthlmslag i ES är ganska enkel och okontroversiell, som jag ser det: Dels spridningen av hockeyn och den trots allt lite kittlande rivaliteten mellan storstad och landsbygd som inte skall underskattas när man t.ex talar om publiksiffror och intresse. Sedan är ju Sthlm landets största upptagningsområde för unga spelare. Bara att titta på TV-pucken där Sthlm dominerar eller ivarje fall alltid är långt framme. Att då sakna ett ES-lag skulle inte vara bra, enligt min mening. Än så länge så kan ju ett förslag om utökning endast klubbas igenom om samtliga ES-lag, dvs Hockeyligan, är överens. Hur förbundet skulle kunna påverka detta har jag svårt att se. Och om alla ES-lag är överens så måste det ju betyda att man anser det vara mest fördelaktigt för samtliga parter ur alla aspekter. Och då spelar det väl ingen roll om förbundet har sitt säte i Stockholm. Eller Göteborg. Eller Örnsköldsvik...
Huge: Tror det finns mycket att ta i gällande denna debatten o varför ta en disskusion när AIK trillade ur då det fortfarande fanns kvar ett Sthlms lag i serien?
Dino: "Men seriöst, vad tror ni om teorin att om Djurgården riskerar nedflyttning, så kommer beslutet om utökning?"
Seriöst, så tror jag att det resonemanget är oseriöst. Vill man utöka serien så blir det ett gemensamt beslut därför att det isf gynnar alla parter med en utökad serie. Om man nu tror att det skulle försigå ngn sorts favorisering av just Sthlmslagen, varför utökade man isf inte serien när AIK riskerade att ramla ur? Jag tror helt enkelt inte på dessa konstant återkommande favoriseringteorier som dyker upp med jämna mellanrum...
Stigsson: Frölunda är för bra för oss. Jag hoppas att vi kan hänga med skapligt i matchen och förhoppningsvis kunna ta en poäng. Allt utöver det är nästan idioti att tro på. Mitt tips lyder 1-2. Möjligen efter sudden. Men jag antar att halvgarderingar inte räknas, så jag säger 1-2 efter full tid för att undvika diskussionerna efter matchen.
Vet inte riktigt vad jag ska tro om nedflyttning av Djurgården. Men jag tror att vi kommer få se en utökning av ES till 14 lag. Om inte nästa säsong så blir det väldigt snart.
Men någonstans så kanske du har rätt där. Tror nog att Hockeyligan vill se minst ett Stockholmslag i ES.
norrland: Märkligt att alla trådar leder in på denna eviga pajkastning mellan Mora och Leksand.... Men seriöst, vad tror ni om teorin att om Djurgården riskerar nedflyttning, så kommer beslutet om utökning?
Metal Guru: Jaha, var det så du menade, tänk att jag inte förstod det :-).
Jag tror ändå inte att vi tar publik från varandra. Har Mora tappat publik i år när Leksand spelar i ES, jag vet inte. Men jag kan inte tänka mig det.
Tar Hammarby och Djurgården publik av AIK nu när dom inte varit i AS i fotboll, tror inte det. Kanske inte en klockren jämförelse. Men det går åt samma håll.
Vad som är helt klart är att vi tycker lite olika i ämnet, och kommer tycka så vad den andra säger.
norrland & Mattias -74: ok, vi släpper vårt gemensamma storebrorskomplex. Jag ville bara visa - vilket Norrland inte kommer förstå - att storebror är äldst, och lillebror är yngst. Det är liksom definitionen på uttrycken. Vad man sen har gjort under sin livstid, eller hur duktig man är just nu hör inte hit. Men vi släpper det, eftersom vi aldrig kommer kunna arbeta oss fram till något som liknar något gemensamt.
Däremot 'ta publik för varandra' gör vi nog, och beroende på geografin tar ni mer från oss än tvärt om. Få Morabor är Leksingar, även om de säkert finns. Färre Leksingar håller på Mora även om också de finns (har en på jobbet, och en i grannkomunen här i exilland).
MEN - från Borlänge/Falun kom det folk förra året som ville se elithockey - och de åkte GENOM Leksand och ytterligare sex mil för att bli tillfredställda. I år stannar nog den större delen i Ejendahls. Precis på samma sätt stannar folk från norra Dalarna i Mora nuförtiden.
Härav mitt babbel om att vi delvis konkurrerade om samma publik. Men jag hyser inget större hopp om att få förståelse den här gången heller.
norrland: Pja..nu har jag ju visserligen inte orkat läsa hela tråden, men allt som oftast så kommer tjatet om stor och lillebror allt som oftast från Leksandshåll. Och nästan ännu mer nu när ni ligger efter i tabellen. Vi får liksom inte glömma bort alla era år i högsta serien och bla bla bla.
Jaja..mitt tips inför vår match ikväll blir iaf 2-4, vågar icke tro på poäng för våran del. Men inte fan gråter jag om jag skulle gå och ha fel.
mattias - 74: Håller med dig Mattias. Om någon Moring inte åker ned för att se på lite hockey i den nya fina arenan. Men kan inte se att någon Leksing skulle åka upp till Mora för att se Mora möta Djurgården eller någon i den vägen.
Metal Guru: Nä det har du helt rätt i. Men vad det har med MIK och LIF att göra vet jag inte. Tror nog att den här tråden har uppkommit på grund av Moras egna känsla av att vara mindre än Leksand när det gäller hockey. Sedan att ni idag ligger före oss i tabellen idag är ju kul för eran del. För min egen del så lider jag varje dag Mora är före oss. Så passa på att gläd dig åt det...
Dem kan titulera sig storbror nu så länge de ligger före oss i tabellen men historiskt sett och tradionsmässigt är Leksand Ljusår före... Så är det bara..