Anders i Budum: För att göra det kort: Om LHC håller uppe samma intensitet, samma fysiska spel, samma vilja som mot Brynäs, då får ni det tufft. Typ 4-1 eller nå't. Om inte, ja då är det en helt öppen historia...
Knogen: Bara att hålla med. Sett till förutsättningar för ES-hockey finns flera klubbar som skulle vara redo rent organisatoriskt, tänker väl naturligtvis främst på Skellefteå o Malmö. Men inte redan nästa år av precis de orsaker du anför!
Stigsson: Jag kan gott och väl tänka mig en elitserie med 14 lag. Skulle nog faktiskt också se fram emot en sådan breddning av svensk ishockey. Speciellt om det införs krav på juniorer i lagen. Men jag kommer inte att vika mig en tum när det gäller min åsikt om nästa säsong. Då ska det inte vara mer än 12 lag. Det är t.o.m tveksamt om jag tycker det skulle vara ok med 14 lag om två år.
Anledningen är helt enkelt att alla lag, såväl i ES som i allsvenskan, SKA veta förutsättningarna för nästkommande säsong/säsonger i förväg. Som det är nu planerar man i klubbarna för en kvalserie där de två främsta går till ES. En omläggning till en 14-lagsserie skulle förmodligen innebära att vissa lag gör helt andra prioriteringar jämfört med om det rullar på med en 12-lagsserie. Och det är prioriteringar som de inte har möjlighet att göra nu, men som de förmodligen skulle gjort om det stod klart i ett tidigt skede att ES utökas inför säsongen 06/07. Har man som allsvensk klubb ambitionen att gå upp i ES så säger det sig själv.
Nu vet jag att man från förbundshåll inte varit särskilt konsekventa på att låta förutsättningarna vara glasklara. Ifjol ändrades t.ex. förutsättningarna mitt under brinnande säsong för att Djurgården låg lite skrynkligt till när det gällde elitlicensen. Förutsättningar som gjorde att DIF kunde köpa in lite klasslirare och därför kunde växa sig starkare i konkurrensen mot andra lag, och som samtidigt gjorde det "stålbad" ekonomiskt svaga lag tidigare tvingats genomgå helt onödig. Det är inget annat än trams och sandlådestatus på det, och knappast något som gör att jag ändrar min åsikt i ämnet om att låta förutsättningarna vara klara i förväg. Snarare tvärtom.
Som Dino var inne på kan man ju undra hur konsekvent förbundet agerar om DIF (eller gullegris Leksand) åker ur? Utökar man då ES inför nästa säsong så har förbundet tappat det sista lilla uns av trovärdighet man har kvar.
AH: Hur tänker man då när man nu inte vill utöka pga av kvalitets försämringen. Tidigare har drevet gått efter lag som inte tar in juniorer i lagen. Tänk dig 2 nya lag = ca 40 spelare vilket skulle innebära ca 3 juniorer per lag (44 spelare/14 lag=3,15 juniorer per lag), precis det som man för några veckor sedan skrek efter att lagen inte gjorde. Nu skulle man få till just detta men då är det helt plötsligt helt förkastligt pga att lagen försämras. Vad hände med "för svensk hockeys bästa" som det skreks om bara för en månad sedan?
Ja visst kan det stämma det som står i bloggen men kan text-tv, expressen mfl vara så felciterade när dom skriver att ledningen för ligan menar att det blir för låg nivå på ES. Det är väl i och för sig inte så märkligt att man både felciterar och feltolkar. Det jag skrev var mest en mardrömstanke.
sold: Det tror jag säkert att det gör men det beror på att DIF har resurser och bra möjligheter att ta sig tillbaka direkt. Skulle MIK (Svarte Petter) åka ur så måste vi räkna med 3-4 år innan vi ens är tillbaka i toppen på allsvenskan. Under tiden hinner man att både utöka serien och stänga den om "rätt" lag har tagit sig dit. Men man måste som sagt bli av med Svarte Petter först. Detta kan tyckas vara en bizarr tanke men det finns folk i förbundet som tänker så. Detta är buissness och då vill man ha de lag som är mest vinstgivande.
Leksand var nära att ta dom men Norrena är ju som sagt seriens bästa målis och Magnus Johansson bästa backen och det syntes om inte annat mot Leksand....
henrikj: Mja inte vet jag, tror du? Själv blir jag nog inte nöjd förräns jag slipper höra den mannens namn mer överhuvudtaget..åtminstone i hockeysammanhang.
Otroligt vilken insats Mora gjorde de sista tio minuterna i tredje perioden. Det var som att se ett helt annat lag. Vi blev alla jävligt imponerade i tv-soffan hemma. Jag hade dessutom min granne som är Hammarbyare på besök och jag håller på att konvertera honom till Mora-fan. Det går riktigt bra. Precis som efter matchen senast mot Frölunda är jag väldigt imponerad och nöjd över en pinne (sluta snuska er nu - ibland är en pinne just en pinne). Härligt också att PP-spelet verkar lossna.
Mora spelade väl stundtals riktigt bra mot Frölunda. Synd att det inte gav mer än 1 pinne. Borde inte denne Lärking dömt sin sista match med Mora snart?
Metal Guru: Neh...blir nog tillbaks till säkra kort nästa match. Men jag testade iaf, och det ledde ju till att Frölunda snabbt avgjorde i sudden..trevligt värre.
Nalia: "Inte hata, bara älska" med en extrapinne i handen..? Nej, detta är slutet på Frölunda som hockeylag. Spelarfruarna kommer sätta P för det här tramset. Vi kommer postumt att tilldelas tre poäng i den här matchen.
HD: CLAESSON, Pehr
LM: LYTH, Peter
LM: SABELSTRÖM, Peter