Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 602882 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kvällens domare
Mora IK - Linköpings HC 27/10 -05

HD: CLAESSON, Pehr
LM: LYTH, Peter
LM: SABELSTRÖM, Peter

Sv: Mora-Linköping
nyz: Jasså?! Och jag som trodde att det var en curlinghall den där nya kolossen de slängt upp i Leksand?!
My bad...so sorry

Nalia: Vad ska han i curlinghallen att göra? Trodde han spelade med A-laget i hockey?!?! Curlinghallen är en bit bort... juh

nyz: Äh..han sparar sig bara tills han kommer på besök i eran curlinghall^^

Jag lade utan tvekan min röst på Jordan... han gör det enda rätta - sitt yttersta för att *ora inte ska ta poäng :)

Larionov: Det beror på om Brynäs har samma vilja och tempo som Mora...

Linköping kan få det svettigt i Masugnen ikväll...dock krävs en 100% laginsats och att vi kör över Norrena...

Må bästa lag vinna!

Anders i Budum: För att göra det kort: Om LHC håller uppe samma intensitet, samma fysiska spel, samma vilja som mot Brynäs, då får ni det tufft. Typ 4-1 eller nå't. Om inte, ja då är det en helt öppen historia...

Sv: 14 lag
Knogen: Bara att hålla med. Sett till förutsättningar för ES-hockey finns flera klubbar som skulle vara redo rent organisatoriskt, tänker väl naturligtvis främst på Skellefteå o Malmö.
Men inte redan nästa år av precis de orsaker du anför!

mora1: Inte i utlänningsdebatten, då var det helt andra saker som skulle krävas för "svensk hockeys bästa".

Stigsson:
Jag kan gott och väl tänka mig en elitserie med 14 lag. Skulle nog faktiskt också se fram emot en sådan breddning av svensk ishockey. Speciellt om det införs krav på juniorer i lagen. Men jag kommer inte att vika mig en tum när det gäller min åsikt om nästa säsong. Då ska det inte vara mer än 12 lag. Det är t.o.m tveksamt om jag tycker det skulle vara ok med 14 lag om två år.

Anledningen är helt enkelt att alla lag, såväl i ES som i allsvenskan, SKA veta förutsättningarna för nästkommande säsong/säsonger i förväg. Som det är nu planerar man i klubbarna för en kvalserie där de två främsta går till ES. En omläggning till en 14-lagsserie skulle förmodligen innebära att vissa lag gör helt andra prioriteringar jämfört med om det rullar på med en 12-lagsserie. Och det är prioriteringar som de inte har möjlighet att göra nu, men som de förmodligen skulle gjort om det stod klart i ett tidigt skede att ES utökas inför säsongen 06/07. Har man som allsvensk klubb ambitionen att gå upp i ES så säger det sig själv.

Nu vet jag att man från förbundshåll inte varit särskilt konsekventa på att låta förutsättningarna vara glasklara. Ifjol ändrades t.ex. förutsättningarna mitt under brinnande säsong för att Djurgården låg lite skrynkligt till när det gällde elitlicensen. Förutsättningar som gjorde att DIF kunde köpa in lite klasslirare och därför kunde växa sig starkare i konkurrensen mot andra lag, och som samtidigt gjorde det "stålbad" ekonomiskt svaga lag tidigare tvingats genomgå helt onödig. Det är inget annat än trams och sandlådestatus på det, och knappast något som gör att jag ändrar min åsikt i ämnet om att låta förutsättningarna vara klara i förväg. Snarare tvärtom.

Som Dino var inne på kan man ju undra hur konsekvent förbundet agerar om DIF (eller gullegris Leksand) åker ur? Utökar man då ES inför nästa säsong så har förbundet tappat det sista lilla uns av trovärdighet man har kvar.

Stigsson: Svensk hockeys bästa stavas KRONOR enligt förbundet.

AH: Hur tänker man då när man nu inte vill utöka pga av kvalitets försämringen. Tidigare har drevet gått efter lag som inte tar in juniorer i lagen. Tänk dig 2 nya lag = ca 40 spelare vilket skulle innebära ca 3 juniorer per lag (44 spelare/14 lag=3,15 juniorer per lag), precis det som man för några veckor sedan skrek efter att lagen inte gjorde. Nu skulle man få till just detta men då är det helt plötsligt helt förkastligt pga att lagen försämras. Vad hände med "för svensk hockeys bästa" som det skreks om bara för en månad sedan?

norrland:

Ja visst kan det stämma det som står i bloggen men kan text-tv, expressen mfl vara så felciterade när dom skriver att ledningen för ligan menar att det blir för låg nivå på ES. Det är väl i och för sig inte så märkligt att man både felciterar och feltolkar. Det jag skrev var mest en mardrömstanke.

AH: Se länk

sold:
Det tror jag säkert att det gör men det beror på att DIF har resurser och bra möjligheter att ta sig tillbaka direkt. Skulle MIK (Svarte Petter) åka ur så måste vi räkna med 3-4 år innan vi ens är tillbaka i toppen på allsvenskan. Under tiden hinner man att både utöka serien och stänga den om "rätt" lag har tagit sig dit. Men man måste som sagt bli av med Svarte Petter först. Detta kan tyckas vara en bizarr tanke men det finns folk i förbundet som tänker så. Detta är buissness och då vill man ha de lag som är mest vinstgivande.

Anders i Budum:

Leksand var nära att ta dom men Norrena är ju som sagt seriens bästa målis och Magnus Johansson bästa backen och det syntes om inte annat mot Leksand....

Tyckte den där Johansson var överallt :-)

Tror ändå ni får en svettig afton.....

Det blir ingen utökning av elitserien till 14 lag!
Vi får väl se om det gäller ifall djurgården åker ur!

Mora-Linköping
Ny tråd inför morgondagens drabbning.

Keep up the good work!

Sv: Mora - Frölunda
henrikj: Mja inte vet jag, tror du?
Själv blir jag nog inte nöjd förräns jag slipper höra den mannens namn mer överhuvudtaget..åtminstone i hockeysammanhang.

Nalia: Jo, man tycker det. Fast det är väl kanske lättare att få oss Moringar att slippa honom åtminstone än att han inte får döma nåt mer alls.

henrikj: Lärking borde väl ha dömt sin sista match överhuvudtaget?!
Tål inte den mannen, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra..usch.

Otroligt vilken insats Mora gjorde de sista tio minuterna i tredje perioden. Det var som att se ett helt annat lag. Vi blev alla jävligt imponerade i tv-soffan hemma. Jag hade dessutom min granne som är Hammarbyare på besök och jag håller på att konvertera honom till Mora-fan. Det går riktigt bra. Precis som efter matchen senast mot Frölunda är jag väldigt imponerad och nöjd över en pinne (sluta snuska er nu - ibland är en pinne just en pinne). Härligt också att PP-spelet verkar lossna.

henrikj: ja det såg väldigt tomt ut

Mr pesemist: Tyvärr satt väl allt för många hemma, tryggt i soffan och tittade på matchen.

Bra kämpat ,men f..n va tyst det var i hallen.

Mora spelade väl stundtals riktigt bra mot Frölunda. Synd att det inte gav mer än 1 pinne. Borde inte denne Lärking dömt sin sista match med Mora snart?

Mora gjorde en bra match ändå ikväll.Är nöjd med poängen vi fick trots allt....Men det blev ett snöpligt slut

Metal Guru:
Jag tror fruarna är rätt glada åt extrapinnar, med tanke vad hockeyspelare emellanåt brukar syssla med när de sover borta.

Nalia:
En variant är ju den rökfria 'telefonsamtalet' som faktiskt fungerade idag.

Peace, love and extrapinne på dig - see ya soon.

Metal Guru: Neh...blir nog tillbaks till säkra kort nästa match.
Men jag testade iaf, och det ledde ju till att Frölunda snabbt avgjorde i sudden..trevligt värre.

Jeje..ha det fint iaf...tills nästa drabbning.

Nalia:
Ja, snus gör inga mål. Särskilt inte när matchen är slut.

Metal Guru: Mja..idag ja!! Men de har ju roffat åt sig ett par sedan tidigare.
Men visst...går gärna på din linje :D

Nu ska jag dock spotta ut den här smått äckliga snusen och se om jag kan få mig någon mat.

Nalia:
Men dom fick ju bara en.
De kommer sätta P för detta, sanna mina ord!

Metal Guru: Kan ju vara så att det rent av är fruarna som ska ha extrapinnarna?

Nalia:
"Inte hata, bara älska" med en extrapinne i handen..?
Nej, detta är slutet på Frölunda som hockeylag. Spelarfruarna kommer sätta P för det här tramset.
Vi kommer postumt att tilldelas tre poäng i den här matchen.

Nalia:
Hur ska de kunna förklara det här för sina fruar?
Får de nånsin åka på hockey igen=

Metal Guru: Ja du...det vill jag nog inte veta!!
Kanske har något med "Inte hata, bara älska" att göra?

Metal Guru: Jupps, finemang det ser du!
Vet dock inte om den gäller i några hockeytabeller dock?!

Nalia:
Men hallå! Vad ska Frölunda med en sån till?

Nalia:
En så'n där som Lill Lindfors sjunger om?

"Tänk dig att ha en man i byrålådan,
i en ask bland massa grejer.
När som helst du får lust så plockar du upp din ask"

Metal Guru: Haha...det är en sådan där som vi kvinnor har i byrålådan

Nalia:
Ja. Har du nånsin sett nån extrapinne? Är det inte en sån där som amerikanskor brukar tappa i stafetter på friidrotts-vm?

Metal Guru: Ja du...vi kan ju alltid fråga Frölunda, eftersom de nu så envist skulle ha den igen.

yes, Nalia:
men vad är en extrapinne i rinken, mot en bal på slottet...

Metal Guru: Sådant som kallas för gästfrihet?

Metal Guru: Nej knappast.

Jaja...avgjort nu iaf..och snabbt gick det.

Jäpp, Nalia:
efter 0:13 delar vi dock ut extrapinnen till gästerna.

Nalia:
Ja, inte får vi höra Lärkans drill från skyn, inte...

Ånyo 2x(2+2) för Ruff.

Metal Guru: Pja...en pinne iaf..alltid något.

Nalia:
10s kvar, luktar sudden - BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!
Och slagsmål. Heta grabbar!

« · 602882 · »