Då kanske vi kan läsa följande efter matchen i Leksand 4/4.
Mora kvar i elitserien efter drama!
Patrik Ross avgjorde med 14 sek kvar av förlängningen och MIK har ointagliga 4 poäng upp på SSK och LIF inför matchen mot FBK. Det var ett strålande powerplay med Djoos som dirigent som avgjorde. Ross pangade på från blå och pucken for rakt genom nätet och knäckte plexiglaset. Domaren fick ta till kameran för att se att pucken verkligen gått i mål. De båda hjältarna hade innan dess mest stapplat omkring på isen och agerat rundningsmärken.
Nej! Jag vet inte vad vi skall hoppas på. Kanske att de 5-6 bästa klubbarna redan har sina toppspelare och snarare möjligtvis behöver kompletteringar. Det är nog bara vi, SSK, LIF och kanske någon till som vill ta risken att värva en "frälsare". Det jag menar är att lag som Frölunda, FBK, Luleå, HV, Modo och LHC inte känner sig tvungna att jaga toppcentrar nu och därmed återstår inte så många konkurrenter. Sedan är det väl både en merit och en utmaning att ta ett så nederlagstippat lag som MIK till slutspel. Om inte det skulle räcka så har Simons en hyffsad summa pengar att ta till för att köpa hit någon några månader. Som jag sagt förr så har vi bredden men absolut inte toppen som behövs för att fixa detta på egen hand. Vi har ett bra lag men dom behöver lite hjälp och någon att hålla i handen för att det skall lossna. Jag är säker på att man gör vad man kan i ledningen för att fixa detta och vi ligger faktiskt inte ens på kvalserieplats.
AH: Ja, det skulle räcka att skapa EN riktig förstafemma. Som laget ser ut idag är det omöjligt att toppa eftersom det är en jämngrå smet av hyggliga femmor. (Därav så få time-outer av Harri kanske...) EN stjärnspelare skulle frälsa laget (och publiken) tror jag. Problemet är nog att både Harri och Simons vet om det här, men var hittar man en ledig stjärna som tycker det verkar vara en kul idé att flytta till Mora?
Jag tror definitivt inte på att slänga in så många som 3-4 spelare i laget. Sånt skapar bara förvirring och panikkänsla. Det är ingen katastrof som det ser ut nu och det är bättre att satsa på en kvalitetsspelare än att låta halva slovakien :-) komma hit och provspela. En riktigt bra center som kan hålla i pucken och höja tempot i, framför allt, powerplay tror jag är rätt medicin. Vi kan bygga en ok förstafemma då. Önskespelare två vore en mycket duktig defensiv forvard för spelet i numerärt underläge. Jag anser att vi hänger med tillräckligt bra i 5 mot 5 och kan vi bli några % bättre i både power- och boxplay klarar vi vårt primära mål.
Själv såg jag situationen på plats, och precis som domaren i det läget, tycker jag inte tacklingen var ful. Jag har dock inte sett den på video i efterhand, så jag kan inte göra någon ytterligare bedömning. Jag håller med dig om att avsiktligt gå in för att skada motståndare aldrig är försvarbart och bör beivras med avstängning. Men, varken du eller jag vet om det var avsiktligt.
Argumenterar du bara för att fördriva tiden eller för att jag håller på ett av dig mindre favoriserat lag? Själv skriver jag ganska ofta på Moras sida på HS. Själv förstår inte riktigt varför du som leksing är så intresserad av detta fall.
nyz: Om du går in på de rivaliserande fansens sajt och hävdar att deras spelare ska stängas av, för att sedan i nästa inlägg erkänna att du inte har sett vad som har hänt - då får du nog fan finna dig i ett och annat motargument. Dummare än så tror jag inte du är.
Ola: Nej! Bedömningen, oavsett vad den blir, ska endast omfatta den aktuella situationen. Att jag tar upp tidigare händelser är för att det ändå hänt en del kring Tuokko.
Enligt det jag läst är det ingen som har en annan uppfattning om situationen, än att det utdelats en regelvidrig armbågstackling. Att det till synes varit avsiktligt gör det hela än mer allvarligt.
Att avsiktligt gå in för att skada motståndare är aldrig försvarbart och bör beivras med avstängning. Det bör heller inte göra nån skillnad att domaren missat situationen och först efter matchen via video gör bedömningen att en anmälan är på sin plats.
Argumenterar du bara för att fördriva tiden eller för att jag håller på ett av dig mindre favoriserat lag?
nyz: Så trots att du inte sett händelsen så tycker du att han ska bli avstängd. Detta retroaktivt för att du tycker att han i tidigare matcher, även tidigare säsonger, spelat fult.
Ola: Nej, jag har inte sett den aktuella situationen. Låter därmed bli att kommentera och anser att berörda parter får reda ut det.
Har dock sett Tuokko tidigare och inte bara i mora. Vet att han spelar en fysiskt krävande hockey på gränsen till våldsam. Han tappar dock lite för ofta besinningen och kliver över gränserna med fula överfall till följd. Vet faktiskt inte hur ofta det hänt i år, men att han är en "gris" står väl utan tvivel...
Anders i Budum: hahahahhaha du visar ju hur lite koll du har när påstår att AHL är en soptipp .... det är ju som säga att svenska basketligan är likbördig med NBA det ju , eller svenska baseboll ligan är likbördig med MLB
tycker du kommer med massa dumma påståenden bara utan ha riktigt koll på läget , jag anser inte AHL vara mycket sämre än ES så enligt dig har vi en jävla usel liga oxå då eller ?
mora1: Det vore väl inte mer än rätt att stänga av Tuokko under en längre tid. Som landsman skäms jag o det yttersta när jag ser hans hjärnsläpp på isen... Att inte nyttja sin fysik på rätt sätt är bara idiotiskt och måste beivras. Han skulle mycket väl kunna hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet och ändå göra nytta.
Anders i Budum: om AHL är hockeyns soptipp...vad är då ECHL där Jordan & Eric höll till i fjol ?
Allsvenskan bättre än AHL nu fåru väll allt ge dig??? de finns många
Nåra exempel Ari Ahonen (Albany) målvakt Toumas Pihlman (Albany) Forward Steve Martins (Binghampton) Forward Sean Bergenheim (Bridgeport) Forward Joel Bouchard (Bridgeport) Back Chris Tamer (Chicago) Back Lukas Kaspar (Cleavland) Forward Valtteri Filppula (Grand Rapids) Forward Jiri Hudler (Grand Rapids) Forward Ty Conklin (Hamilton) Målvakt Al Montoya (Hartford) Målvakt Peter Worell (Hartford) Forward (Ingen stjärna men en fajter) Jonas Johansson (Hershey) Forward Andrei Nazarov (Houston) Forward Loui Eriksson (Iowa) Forward Mathias Tjarnqvist (Iowa) Forward Yared Hagos (Iowa)
AH: ..visst saknas en riktig första lajn. Även andra, och tredje saknas. Frågan är bara om man tar hem flera Europeiska medelmåttor som inte fått nån plats, kommer de att agera lika som de vi har nu? Då står vi ju på samma ställe än. Vi är rökta. AHL ligan måste vara en ur usel liga. Hockeyns soptipp. Där hamnar allt skit som ingen vill ha. Jag är säker på att vår allsvenska är klasser bättre än den, och därför bör vi även söka spelare där. Sen att det finns ett och annat guldkorn i Finland, samt Slovakien det är nog helt möjligt, men problemet är att hitta dem. Det gäller att vaska med rätt verktyg.
Ett verktyg heter: Hjärta och kämpaglöd.
För övrigt vill jag påtala en sak till: Finland har vunnit en enda stor internationell seger inom ishockeyn. Det var VM- Guldet 1995. Då stod en Svensk i båset..
AH: Nu är jag inte så där jätteinsatt i Mora Hockey,men vad jag har hört så verkar Harri vara en bra Coach,kanske är det så att truppen inte är fullgod!!
Kanske för mycket foreigners,o för lite knätofsar!!
AH: låt oss hoppas att nått händer. va vete fan vad, men att alla tar sig i kragen och lyfter sig ett par snäpp, och har lite bättre komunikation på isen så kanske vi kan undvika kvalserien..
Det här med att sparka tränaren är inget vi skall göra. Vi har helt enkelt inte bättre spelarmaterial än att vi med maximal utdelning skall kunna slåss om sista slutspelsplatsen. Skall vi förvänta oss lite mer måste vi ha en utpräglad förstakedja som hela tiden producerar och sådana spelare har vi inte i dag. Alla andra lag har sådana utom vi, LIF och möjligtvis SSK. Jag kan lova dig att utan Thoresen och Bremberg skulle DIF ha färre poäng än LIF om ens någon. Det är det jag menar med förstakedja. Hur får man tag i sådana då? Ja i vårt fall är det bara att hoppas att det finns kontakter i Finland och att scoutingen i Slovakien bland överblivna NHL-spelare lyckas. Sedan tror jag att uppehållet kommer mycket lägligt för att spela vårt spel 3 matcher i veckan går inte hur än mycket kondis man har. Det tär också mentalt. Det enda som jag egentligen är riktigt missnöjd med är matcherna mot BIF. Övriga är ungefär som jag förväntat mig efter det lag vi har. För övrigt tyckte jag att Jordan spelade bra i dag och bör få någon match till. Vissa har väldigt svårt för stora rinkar i början. Vår "powerkedja" med Simons, Jansson och Toukko platsar i de flesta ES-lagen som just en sådan. Lite vila, en center plus forward som fixar förstakedjan samt en grisback så blir det bra ska ni se.
anton: Innan säsongen gick de ut med att de skulle vara bäst tränade av alla lagen, de tvivlar ja inte på, då måste de ju vara nått annat fel, kunnande??, eller har vi överskattat spelarna genom att tro att vi ska ligga högre upp i tabellen, eller ska vi med dessa spelare igentligen ligga lägre ner??jämnheten saknas,Nä inte ska vi sparka nån tränare, de måste ju dra åt samma håll, hjälpa varandra, snacka, verkar inte som de gör de.
Att sparka Harri nu vore dumt!!!! Men han borde vara snabbare att ta en time out än vad han är. Tror personligen inte att det kommer någon ny spelare under detta fönster pga att det finns så få spelare att tillgå som spelar med hjärtat.De flesta tänker bara på lönen och hur de skall lyfta den. Det som behövs nu är vila ett par dagar och sedan börja att träna hårt på powerplay.Hörde av en person idag vars son hade sett en alagsträning där Rossen hade varit med i den så kallade solfjädern.Den enda i stort sett som hade nätat var rossen,95 % av skotten satt i något av kryssen (även skott från blålinjen!!!!!!!).Om det var en lektion i hur man gör mål låter jag vara osagt men man kan börja att undra. :P
williamthekid: Ut och spring i Hemusterrängen under uppehållet,så ska vi nog ta alla lag på kondition.Vi är bra tränade,men det gäller att bibehålla flåset så inte det blir som i fjol efter jul.Forza Mora och behåll tränarna.
Anders i Budum: Ja håller me, de måste ju agera lite i båset, coachningen existerar inte alls, de misstag som görs upprepas hela tiden utan att rättas till, som uppspel, farten är för dålig spelarna åker och gömmer sig pucken går för långsamt, backarna transporterar pucken alldeles för länge.Men spelarna måste ransaka sig själva, men frågan är om de orkar stå upp resterande matcher, ska bli intressant att se.
Db_04: Det är bara en samling tragiska pellejönsar i högstadieåldern på bortastå som tycker det numera. Å andra sidan så verkar det som de tror att det är deras livsuppgift att konsekvent såga Simons. Det är nämligen nästan uteslutande det enda de kommenterar på matcherna. Oavsett om han befinner sig på isen eller inte. Det säger kanske allt.
Db_04: Ja vi har en "gris" redan i Toukko. Gav en Lulespelare en dyngpropp idag så denne nästan fick bäras av så nog håller han som gris eller toughguy vad man nu ska säga. Men det e många flera andra som måste höja sig avsevärt om vi ska ha nåt med det här att göra.
anton: ja måste säga att den som imponerat mest på mig i år av era spelare är Micke Simons.....allt ja hade hört om hur kass han va stämde inte nå vidare
Db_04: Nej,det är inte Harri vi skall göra oss av med,men gärna Fabus och Krestanovisch eller hur man stavar.Dom bästa i Mora är ju våra "egna".Dom importer vi har har inte visat mycket.
Anders i Budum: Elomo sa ja direkt ni värvade han att han inte är nå vidare....men att Toukko var en bra värvning (även ingen motståndarsupporter gillar han )
Blir så förbannad när nån börjar skrika efter att kicka tränaren så fort det går lite emot. Avstår att kommentera mera i ämnet för det skulle bli så mycket svordommar i inlägget då.