Truppen 06/07
Då ska listan förlängas med:
Patrik Cedergren, André Hult och Pierre Johnsson.
OK, Johnsson var nästan att ta i, och ja, de andra är från Borlänge.
Räknar man så, då blir det 9 av 11.
Skulle hämskt gärna lägga till Daniel Back.
Men visst
Leksands som moderklubb:
Petter Ullman, Jesper Ollas,(Fredrik Vestberg),Niklas Bröms ,(Daniel Eklund) , (Victor Enmalm)
() = Tryout eller Juniorkontrakt
Spelare som kommit till Leksands hockeygymn:
Elias Granath ,Niclas Andersén, Jan Huokko, Herman Hultgren ,Mattias Ritola,Johan Eneqvist .
Totalt 7 utlänska spelare varav 1 tryout Pierre-Edouard Bellemare , som troligen EJ får stanna
Hultgren gjorde 1 säsong i Leksands J20 sedan gick han till Brynäs
Många ynglingar, kan vara bra för er i framtiden.
zeb: Dessa har gjort minst 3år innan kontrakten går ut, om de inte bryter det.
Tuokko, Marco
Elomo, Teemu
Bastiansen, Anders
Dessa har snart spelat i MIK i två säsonger, som du vet.
Kultanen, Jarno
Johansson, Eric
Beaudoin, Eric
Lupaschuk, Ross???
Tero Määttä har ritat på för två år.
Vet inte hur länge nedan stående har skrivit på.
Pitkämäki
Slovak
Personligen tycker jag att det är bra att de inte skriver mer än ett års kontrakt med oprövade utlänningar, förren de vet hur de funkar i ES.
Förstår inte vilken utväckling ni syftar till.
Det är bara två utlänska som inte förlängt sina kontrakt, av de som spelade serien ut.
Grymt possitiv utväckling jämfört med 04-05, då alla gick vidare.
Målvakter: Båda har 1 års kontrakt
Backar: Alla utom Pierre, Skogs och Määttä har 1 års kontrakt
Uppgift på nye backen saknas Tomas Slovak saknas.
Forwards: 1 år : Beaudoin, Bogg, Brendl , Hult,Johansson ,
2 år: Bastiansen , Bergqvist, Elomo ,M.Jansson, Nilsson ,Simons , Tuokko, Granström
Garanterar att samtliga utlänska spelare har nedflyttningsklausul i sina kontrakt, säkert dom svenska också.
Miroslav Blatak, poänggörande tjeckisk VM-back med bra +/- sista tre åren i tjeckiska ligan.
Och så är det offentligt att Tomas Harant spelar i NJ Devils istället för Mora kommande säsong.
Bra byte; Vi tappar 12 Kg från Harant till Blatak men vinner en hel del offensivt. Ser inte så illa ut på papperet.
mora93: Jag ser hellre svenska än utländska trupper i den svenska elitserien, jag vet inte vad jag ska vara avundsjuk på, precisera gärna.
om samtliga utländska spelare skulle lämna ES, torde - om det inte plötsligt blev ett strömhöpp tillbaka med svenska kvalitetsutlandsproffs (sannolikt, nja?) - leda till att ES-kvaliteten sjönk som en sten i smält smör.
detta är alltså vad du vill?
har jag tolkat dig korrekt?
Det kanske skulle sänka kvaliteten lite... men då väldigt lite...tror faktiskt inte man skulle se nått lag med 2 utlänska målvakter....och förhoppningsvis inga utlänska ytfyllnadsspelare..
Äh, elitserielagen följer marknadsekonomin precis som alla andra företag, ifall det finns fördelar, fiskala eller andra, att värva utlänningar tycker jag man ska låta klubbarna göra det. I slutändan är det trots allt VI som bestämmer genom att köpa biljetter eller inte. De borde ta bort gränsen med max 2 transatlanter också, elitserien skulle definitivt vara en mer intressant och underhållande liga utan den.
Ja, jag tolkade yacob som han inte ville se utländska spelare alls.
Men det kanske bara var jag som tolkade grabben otydligt.
En gräns nånstans hade varit bra för svensk hockey, men är man samtidigt villig att betala priset - som sannolikt blir en sämre ES?
sämre elitserie=mindre intresse för elitserien massmedialt och med det även från sponsorer och människor i generell mening.
mindre intresse för hockey=sämre tillväxt på lite längre sikt.
att sätta in fler restrektioner skulle MÖJLIGTVIS kunna vara bra för svensk hockey ur ett 3-4 års perspektiv, men helt ohållbart på längre sikt.
Svar ja. Däremot inte tömma helt på utlänningar, utan krydda med spjutspetsar i form av utländska proffs. 50% utlänningar av lagen däremot tycker jag är ett lika stort hot mot svenska hockeyn som en utlänningsbefriad elitserie vore.
yaqop:
om nu Mora tycker att man har kryddat sin anrättning "med spjutspetsar i form av utländska proffs" är det alltså fullt o.k. enligt dig.
eller är du fortfarande otydlig i dina uttalanden, och återigen behöver förtydliga dig?
Ja jag tycker jag har varit tydlig med att jag inte tycker det är okej med 12-13 utlänningar i ett lag, vad tycker du?
Tycker Mora så är det bara att önska lycka till för dom spelar inte för någon billig lön, de flesta av dom är knappast kvar näsa säsong, eller iaf de närmsta säsongerna, och tar därför plats för juniorer som skulle kunna representera föreningen ett tag framöver.
En annan fråga. tycker du själv det är bra i ett långsiktigt perspektiv med 13 pers fån utlandet i samma klubb?
BBO:
På sikt är återväxten och landslaget hotat av att svenska juniorer inte är tillräckligt bra tränade eftersom deras motivation att träna i den dos det behövs inte finns hos tillräckligt många. Alltså tar allt för få en plats i ES. Ett sämre landslag ger sämre sponsorpengar det också. Jag tror inte att allt balanserar sig på sikt. Jag tror Sverige är på väg utför som stormakt inom hockeyn.
yaqop:
jag tycker inte att du varit allt för tydlig i din gränsdragning mellan noll och tolv-tretton.
jag tycker däremot att problemet du beskriver inte är Mora IK's.
räkna på hur många egna juniorer varje ES-lag släpper fram istället, och bli redigt överraskad av resultatet.
och nu till en annan fråga:
"tycker du själv det är bra i ett långsiktigt perspektiv med 13 pers fån utlandet i samma klubb?"
Om du pratar om Mora, så har vi 12 kontrakterade med andra flaggor än den svenska.
I ett långsiktigt perspektiv, ser jag FRÅN KLUBBENS SYNVINKEL ingen skillnad på om spelare utifrån kommer från en annan landsända, ett närliggande land eller andra sidan jordklotet. Det är från de egna leden man bör bygga upp sin verksamhet - och det oavsett om man är en liken fjärtklubb i division 1, eller en fet ES-klubb med hinkvis med pesetas i kappsäcken. Eller nånstans däremellan.
yaqop:
pratar du däremot OM SVENSK HOCKEYS FRAMTID blir dock svaret helt annorlunda.
BBO:
Det är alldeles för få unga spelare som vill bli bäst, samtidigt som de tränar tillräckligt bra för att bli det.
Fram till dess att vi har kommit till den statusen som ovan så blir det att hämta spelare från europa och N. Amerika
prexis, Slinger:
och sett från vår synvinkel spelar ju det ingen roll om vi fyller på med spelare från Norrbotten, Skåne, Finland, Slovakien, Andorra eller Transatlanten. Bara de för laget framåt.
Däremot är vi illa ute om vi plockar bort egna spelare, som skulle kunna hålla måttet, för en import. Från Norrbotten, Skåne, Finland eller - you've got it.
Det är förmodligen lättare att få en utländs spelare med högre klass för betydligt mindre pengar än tvärt om!
Ett lönetak för ES, kan det vara nåt?
Slinger: visst vore säkert bra men samtidigt en begräsning av utlänska spelare...
för enbart ett lönetak hjälper ej.....
Db_04:
jag tycker att för att höja kvaliteten på svensk damhockey - och på så sätt garantera gratis medaljer i OS - genom att kvotera in 50% damer i ES-lagen.
nå't mer?
Db_04:
ja, förutom Mora då. Vi har ju redan kvoterat in 50% utlänningar, och på så sätt tagit vårt ansvar för att bredda internationell hockey.
Det finns sådan också.
Skillnaderna mellan Mora och Leksand är många.
En olikhet är att MIK har lyckats med de flesta av sina utlandsvärvningar.