Lite allt möjligt, tråd!
Jopp, tyvärr är vi ju det. Vad media sällan lyfter fram är dock hur många egna produkter och/eller andra lokala eller regionala förmågor det finns i trupperna. Där ligger Mora rätt bra till. Jag tror faktiskt inte det finns många lag som slår oss på fingrarna där. Jämför t.ex. med Linköping som inte har särskilt mycket av den varan. Rätt bra jobbat av en liten klubb från en liten ort tycker jag. Tyvärr har ju det iget intresse alls i kvällspressen. De är förmodligen helt omedvetna om det. Själv tycker jag dock att just den fördelningen är den viktigaste. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja se fler inhemska spelare i MIK, för det vill jag.
Knogen:
Har någon nån ork att göra en lista på hur många spelare i varje ES-lag som har lokal anknytning?
Som motvikt till den gällande normen "antal utländska spelare", menar jag.
Hur pass lokal ska den då vara?
Samma län, landskap, stad, moderklubb?
Det är väl ungefär lika lätt som att göra en lista på antalet utlänningar?
Gidde:
Om det är en egen produkt så har ju spelaren i fråga fostrats i kubben. Med lokala spelare menar jag spelare som är egna produkter och sådana som kommer från det naturliga upptagningsområdet, d.v.s. för Moras del Orsa, Älvdalen och Rättvik. Med regionala spelare avser jag spelare som kommer från distriktet, d.v.s. Dalarna.
Ah, du menar bland oss här på HS? Tänkte du menade på AB eller Expressen :-)
Gidde & Knogen:
Det är nog lite svårt att spika 'lokala upptagningsområdet' för samtliga ES-klubbar - gränsen är väl lite flytande kan jag tänka.
Vad sägs om att definiera som från samma distrikt ELLER i klubben som J18-J20-spelare?
Jag tycker samtliga ES-klubbar får skicka in en ansökan till oss, på vilket de anser är deras naturliga upptagningsområde. Givetvis med en utförlig motivering :-)
Japp, jag godkände just det. Nämen shit! Vi är ruskigt nära 100% vad gäller spelare från det naturliga upptagningsområdet :-D
En annan regel kan väl vara att begränsa A-laget till den trupp om anges som sådan på den officiella hemsidan? Annars kan det ju barka iväg med diverse junoirer som suttit på bänken någon enstaka match.
Luleå har 15 killar i A-laget som kommit via juniorverksamheten eller från våra grannkommuner. Av dessa 15 är det endast en (Janne sandström) som nog aldrig spelat någon enda match i Luleås A-jun.
Metal Guru: Jag kan bara svara för MODO och, beräknat på A-truppen enligt hemsidan ser det ut på följande sätt:
1 av 2 målvakter är fostrad i MODO. Zajkowski har MODO som moderklubb.
7 av 8 backar är fostrad i MODO. 2 har MODO som moderklubb, resterande fem har gått via juniolagen, men har klubbar som Kramfors, Sollefteå och Höga Kusten Hockey som moderklubbar. Den ende som inte är fostrad i MODO är Adam Andersson.
12 av 17 forwards är fostrad i MODO. Endast 2 har MODO som moderklubb men de resterande 10 har spelat med juniorlaget. Hit räknas också Miloslav Horava som gjorde 3 säsonger i J20 för MODO, trots att han har Kladno som moderklubb.
Totalt har alltså 20 av 27 spelare i MODO gått vägen via juniorlagen eller har MODO som moderklubb.
Haha!
Jag kunde inte låta bli att slå in den där straffsparken, men du kontrade fint! ;-)
Jag tycker att vi för kvaliteten på jämförelsens skull exkluderar Luleås tränartrojka från matematiken. Såvida de förståss inte är spelande tränare.
Det var väl ungefär som jag misstänkte. Luleå och MoDo är väl de två lag med flest egna produkter. Luleå har ju varit lite besvärliga på den punkten, eftersom de envisats med att ange pojklagen, som tillhör Luleå HF:s ungdomsverksamhet, som moderklubbar. Inte så lätt för gemene man att veta. Så länge de klubbarna ligger inom LHF:s organisation så borde nog LHF anges som moderklubb, kan jag tycka.
Förvånadsvärt många egna produkter i de båda lagen ändå. Hade inte förväntat mig så många.
Mer intressant är väl hur det ser ut i många andra lag vars fans ropar 'främlingslegion' varhelst de går.
Japp, jag håller med.
DIF har ju varit ett sådant lag i många år, men nu har ju dom faktiskt börjat fåt till en någorlunda fungerande ungdomsverksamhet/samarbete med andra Stockholmsklubbar.
Förut plockade dom ju hej vilt från hela Sverige...
HV 71 & LHC skulle vara intressanta att se, samt MIF...
Jag kollade LHC för inte allt för länge sedan. Då hade de två egna produkter i truppen. Hur mycket speltid de har vet jag dock inte, mer än att jag vet att Magnus Johansson är ruskigt ordinarie :-)
Annars har LHC plockat folk från framförallt Stockholms-/Mälardalsområdet verkar det som.
Gidde:
Jurgårn ska ha all credit för nitt nyuppfunna ungdomsarbete. Dock ska vi ha i gott minne att
1) deras upptagningsområde är jämförelsevis väl befolkat, samt
2) i och med AIK's degenerering blev de ensamma herre på täppan i Sthlm.
20/12 klockan 19:00 Borlänge Ishall Borlänge HF - Leksands IF
Japp, så sant det, på alla punkter!
En aningens fler som bor där än för oss andra småortsklubbar....
I Leksands fall är det
4 EliasGranath
5 Magnus ÖSterby
16 Petter Ullman
26.Herman Hultgren
11 Mattia Ritola
14 Jesper Ollas
19 Magnus Hedlund
29 Niklas Bröms
32 Jens Bergenström
49 Gabbe Karlsson
Samt matrialförvaltaren Johan Bonde :)
Nu gällde ju den här frågan Elitserie-lag!
Sorry, kunde inte låta bli att hugga... ;-)
Sen tog Mora Magnus Hedlund & Göran Söderberg och Leksand tog Lars Jonsson & Daniel Hermansson.
i den truppen ingick även ett par yngre killar som hamnade på hockeygymn.
Slättbönder tycks vara gångbart. Med ett "jävla" framför när de går och slår det egna laget.
Ähum... jag misstänker att du frågar om vad som hände med MIK.se? ;-)
Ja, det undrar jag med...
Kritisera i media och du riskerar böter. Man måste väl få säga vad man tycker. Tydligen så är Boorken anmäld till disciplinnämnden för sina uttalande efter matchen mot Mora. Han riskerar nu böter för att han tyckte att dommarens agerande var felaktigt.
Snart så får väl inte tränarna kritisera sitt eget lag, då kommer sico och anklagar dom för kränkning av spelare.
Jag börjar bli riktigt trött på det här nu. Intresset har svalnat lite faktiskt, matcher som man inte blir klok på, ena sekunden är det tillåtet andra sekunden så åker man för något som var lindrigare än första förseelsen. Första perioden åker man för allt, andra perioden är det tillåtet med lite mer och i sista så är rätt mycket tillåtet av det som var förbjudet i första.
Jag tror f-n i mig att det är tuffare på innebandy.
Föreningarna/tränarna har väl innan seriestart kommit överens med domarna och domarförbundet om att kritik får förekomma, men under vissa premisser och former. Utbrott liknande Boorkens är osaklig och gynnar inte en konstruktiv debatt. Den ska tas "internt", dvs under de möten och andra former av dialog som man har sinsemellan under och före en säsong.
Det handlar alltså inte om att lägga locket på, som ngn var inne på.
Utan om att utbrott och osakligt gnäll eller annan kritik som gått över den gräns man sinsemellan dragit upp, inte ska framföras i media.
För övrigt så har Challe gnällt över exakt allt under säsongen, och skyllt på det ena och det andra när det gått tungt.
Han fortsätter nu i samma stil, vilket knappast gör att hans trovärdighet stiger.
Sandberg: 24 GP 9+12 21 6:a internt.
Eriksson: 24 GP 16+16 32, Det ligger han två på i interna poängligan med 1 poäng upp till ledande Aasen och 12:a totalt i hela Norska ligan.
23 GP 3+7 och -20 i +/- statestiken som han leder. Mycket speltid kanske.
Att klaga på ett möte som kanske ligger långt bort i tiden är nog lite svårt för tex Boorken, som lever sig in i alla moment på plan och har åsikter om det mesta..
OK, Thomas W:
Det finns alldeles för många domare som håller en alldeles för låg nivå. Säg att vi kickar på stående fot de 75% av domarna som vi talar om.
Fine.
Så. Hur genomför vi nu torsdagens omgång, när det nu går sex matcher samtidigt. Låt höra, jag är idel öra.
Och låt oss nu reda ut det här problemet innan vi fortsätter att såga män i randigt vid anklarna.
Jag vet inte vad du anser, men jag tycker att hockeyn iom det nya regelverket tagit ett kliv mot innebandyn, samtidigt som innebandyn tagit ett steg mot hockeyn som den var förr när det gäller regeltolkningar! Jag kanske har fel, men det är så jag upplever det, jag är inte speciellt intresserad av matcher som blir sönderblåsta och i stort sett går ut på att spela pp i åtminstonde 30 av 60min.. Jag tycker att den nya nivån är alldeles för petig och förstör matcherna, jag menar, när en spelare sträcker ut en arm och hakar i litegrann i en spelare som har både fart och balans och är på väg ur situationen så bör det inte vara 2min hooking, det gör varken till eller från!
Och att alla domarna inte är mer än människor vet jag också, det som jag ifrågasätter är när en match kan innehålla lika många nivåer i tolkningar som det är perioder, så är det klart att både spelare och ledare blir både fundersamma och förbannade!
Och att jämnföra med domare och nivåer i NHL håller inte heller tycker jag, då vi inte har en helt proffessionell domarkår, och vad vi ska göra vete fåglarna Metal Guru, men att det inte funkar som det är idag tycker iallafall jag!
Men det är väl kanske för mycket begärt av spelarna att lära sig?