Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
« Föregående · 854410 Till forumet
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru: Trodde du menade Calle och Oscar Steen och inte Thomas , och Ludvikabor är inte rumpmasar .
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Frisco: Från susning.nu
Traditionellt den senaste tiden så har man sagt att en rumpmas är en person som bor i södra dalarna. Alltså i den södra änden(rumpan) av landskapet. D.v.s. kommuner och socknar i det södra dalarna - Avesta, Hedemora och Ludvika. Andra hävdar att alla som inte kommer från Mora, Orsa eller norr om är rumpmasar.
Traditionellt den senaste tiden så har man sagt att en rumpmas är en person som bor i södra dalarna. Alltså i den södra änden(rumpan) av landskapet. D.v.s. kommuner och socknar i det södra dalarna - Avesta, Hedemora och Ludvika. Andra hävdar att alla som inte kommer från Mora, Orsa eller norr om är rumpmasar.
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru:
Ni pratar nog olika bröder Steen. Malte och Thomas är från Grums, men Oscar och Calle är från Hammarby.
Håkan Nordin är från Mora, men gick till Färjestad tidigt, och bor väl fortfarande i Karlstad? Vidare spelade Mora-målvakten Jonas Eriksson i Färjestad några säsonger. På 70-talet gick Kent Sundqvist från Mora till Färjetad. Han var dock från Boden.
Ni pratar nog olika bröder Steen. Malte och Thomas är från Grums, men Oscar och Calle är från Hammarby.
Håkan Nordin är från Mora, men gick till Färjestad tidigt, och bor väl fortfarande i Karlstad? Vidare spelade Mora-målvakten Jonas Eriksson i Färjestad några säsonger. På 70-talet gick Kent Sundqvist från Mora till Färjetad. Han var dock från Boden.
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru: Wikipedia håller med om det förstnämnda...
"Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
Motsvarande beteckning: rumpkulla, för en kvinna från samma område, är mer ovanlig."
"Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
Motsvarande beteckning: rumpkulla, för en kvinna från samma område, är mer ovanlig."
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru:
sv.wikipedia.org/wiki/Rumpmas
Rumpmas
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
sv.wikipedia.org/wiki/Rumpmas
Rumpmas
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Alisandali: Icke att förglömma Malte broder till Thomas . Han är väl mas nuförtiden ?
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Anders Öberg gick från Mora till Färjestad. Fast han kanske är från Värmland från början?
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru: Den enda spelare jag kommer på som gått från Leksand till Färjestad är Erkki Laine , fast han var ju inte dalmas ,
Men tror att det finns en till , återkommer i ämnet när hjärnan vaknat till .
Men tror att det finns en till , återkommer i ämnet när hjärnan vaknat till .
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Alisandali:
Roger Johansson åkte väl tur och retur Färjestad-Leksand?
Roger Johansson åkte väl tur och retur Färjestad-Leksand?
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Svanru: Ser att du genast fick en hel del svar ang. masar i FBK men jag ser inte att man nämner Mats Lusth. Annars är väl som sagt Leif Carlsson, Jonas Eriksson och Håkan Nordin dom som man tänker på först som har gått till er från Mora.
Borlänge killen Mattias Andersson gjorde tre säsonger hos er i slutet av 80-talet också och Kent Sundqvist var väl också en spelare som lämnade Mora för FBK på sent 70-tal men jag tror att han var norrlänning i grunden.
Har säkert funnits mer masar hos er men jag har bäst koll på dom som någon gång representerat Mora.
henrikj: Anders Öberg är från Kristinehamn och spelade juniorhockey för FBK innan han fick chansen här hos oss. Sen var han tillbaka en säsong i FBK 93/94 men återvände till Mora efter bara en säsong.
Borlänge killen Mattias Andersson gjorde tre säsonger hos er i slutet av 80-talet också och Kent Sundqvist var väl också en spelare som lämnade Mora för FBK på sent 70-tal men jag tror att han var norrlänning i grunden.
Har säkert funnits mer masar hos er men jag har bäst koll på dom som någon gång representerat Mora.
henrikj: Anders Öberg är från Kristinehamn och spelade juniorhockey för FBK innan han fick chansen här hos oss. Sen var han tillbaka en säsong i FBK 93/94 men återvände till Mora efter bara en säsong.
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Alisandali: Andra spelare som spelat i både Leksand och Färjestad är
Bengt och Henrik Höglund, Hammarö
Mikael Holmberg, Örebo
Patrik Wallenberg, Borås
Jonas Elofsson, Ulricehamn
Tore Vikingstad, Norge
Per Lundell, Mariestad
Per-Ragnar Bergkvist, Falun (se en mas till slut)
Och så dom som redan nämnts
Mats Lusth , Orsa
Mattias Andersson, Borlänge
Oscar och Calle Steen, Stockholm
Peter Nordström, Munkfors
Roger Johansson, Ljungby
Erkki Laine, Finland
Thomas Steen, Grums
Observera också nr det talas om den stora Steen släkten att Malte och Thomas Steen inte på något sätt är släkt med Oscar och Calle Steen. Stockholmssteenarna har till och med ändrat sitt namn till dubbel E för att likna de mera hockeykända äldre bröderna.
Bengt och Henrik Höglund, Hammarö
Mikael Holmberg, Örebo
Patrik Wallenberg, Borås
Jonas Elofsson, Ulricehamn
Tore Vikingstad, Norge
Per Lundell, Mariestad
Per-Ragnar Bergkvist, Falun (se en mas till slut)
Och så dom som redan nämnts
Mats Lusth , Orsa
Mattias Andersson, Borlänge
Oscar och Calle Steen, Stockholm
Peter Nordström, Munkfors
Roger Johansson, Ljungby
Erkki Laine, Finland
Thomas Steen, Grums
Observera också nr det talas om den stora Steen släkten att Malte och Thomas Steen inte på något sätt är släkt med Oscar och Calle Steen. Stockholmssteenarna har till och med ändrat sitt namn till dubbel E för att likna de mera hockeykända äldre bröderna.
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Frisco:
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
Som jag :-)
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Rumpmas är en skämtsam benämning på en mas från trakten kring Avesta och Krylbo i Dalarna (som till synes ligger i Dalarnas "rumpa").
Som jag :-)
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
mattias - 74:
Betyder det att man kan kalla italienare för "skitstövlar" ?
Betyder det att man kan kalla italienare för "skitstövlar" ?
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Db_04: Ledsen att behöva breaka nyheten för dig men han är född i Falun. Men det kanske alla där nere är?
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Stigsson: mjo dessvärre :) men han är inte uppvuxen i falun som tur är :)
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
Stigsson: Nu kom jag på en inressant detalj från den sista matchen.
Det enda som fick tyst på Vargpacket var Brendls slagskott.
Rätt inressant eftersom han inte gjorde mål.
Det enda som fick tyst på Vargpacket var Brendls slagskott.
Rätt inressant eftersom han inte gjorde mål.
Sv: Mora-Färjestad (Kvartsfinaltråden)
MIK 7-1: Kul att du fick glädjas åt något i alla fall. Vi gör vårt bästa att glädja alla :-)
Stigsson: Tack för all info om masar i FBK
Moraiter: Tack för er sansade dialog här på HS trots att vi var motståndare. Vi vet att vårt lag nästan alltid är bra vilket historien oxså visar och det gör oss i vissa ögon lite kaxiga. Vissa av oss kanske håller nere förväntningarna i skrift bara för att vi skall överleva ett nederlag Att FBK förlorar står förmodligen på allas önskelista eftersom FBK oftast är ett hot mot det egna lagets framgångar.
Mora är för mig = hockeykultur och jag hoppas att ni får ett starkt lag nästa säsong. Lycka till
Stigsson: Tack för all info om masar i FBK
Moraiter: Tack för er sansade dialog här på HS trots att vi var motståndare. Vi vet att vårt lag nästan alltid är bra vilket historien oxså visar och det gör oss i vissa ögon lite kaxiga. Vissa av oss kanske håller nere förväntningarna i skrift bara för att vi skall överleva ett nederlag Att FBK förlorar står förmodligen på allas önskelista eftersom FBK oftast är ett hot mot det egna lagets framgångar.
Mora är för mig = hockeykultur och jag hoppas att ni får ett starkt lag nästa säsong. Lycka till
« Föregående · 854410
Svanru: Rumpmasar är från Avesta.