Nu glömde jag Talmasci i sammandraget. Han går med segern upp i delad VM-ledning med Pasini, båda på 100p.
Gauloises TT Assen
553446 · Nästa » Till forumet
Sv: Gauloises TT Assen
Vilket j-a race. Dramatik från start till mål. Talmacsi tar dock vinsten efter att Simoncelli och Luthi är på varann på sista varvet och måste lämna asfalten.
Faubel 2:a och Pasini 3:a.
Pasini stärker sin VM-ledning då de värsta konkurrenterna nollar eller bara tar småpoäng. Synd om Kallio som vurpade med 5-6 varv kvar. Har nu nollat 2 ggr och det blir tufft om han vill ta hem VM-titeln.
Faubel 2:a och Pasini 3:a.
Pasini stärker sin VM-ledning då de värsta konkurrenterna nollar eller bara tar småpoäng. Synd om Kallio som vurpade med 5-6 varv kvar. Har nu nollat 2 ggr och det blir tufft om han vill ta hem VM-titeln.
Sv: Gauloises TT Assen
125-racet är inget för bakfulla...
En grupp på 9 förare svärmar runt i täten med ständiga omkastningar, slipstreaming, ytterrökare, varvrekord och kåpdekalbyten.
Kommentatorerna bara tystnar när det är som stökigast för dom har inte en tillstymmelse till chans att kunna lämna korrekt information.
Hur som helst hur kul som helst.
En grupp på 9 förare svärmar runt i täten med ständiga omkastningar, slipstreaming, ytterrökare, varvrekord och kåpdekalbyten.
Kommentatorerna bara tystnar när det är som stökigast för dom har inte en tillstymmelse till chans att kunna lämna korrekt information.
Hur som helst hur kul som helst.
Sv: Gauloises TT Assen
Jag skrev att Melandri tog varvrekord men även här fick Rossi sista ordet. På sista varvet tog han det med. Alla 3 på podiumet var nöjda ned deras prestationer men 2 st ville lite högre upp dock.
Sv: Gauloises TT Assen
Åt Rossi fanns inget att göra även fast Marco Melandri gjorde sitt bästa med flera varvrekord. Edwards 3:a, Hayden 4:a (skall bli kul att se dom fajtas på hemmaplan på Laguna Seca).
"Felet" med Rossi är just att inte gör några fel längre. Förr om åren har han alltid gjort nån blunder per race och därigenom förlorat en ½-1 sek så dom andra kunnat komma ikapp/passera. Nu är han säkerheten själv.
"Felet" med Rossi är just att inte gör några fel längre. Förr om åren har han alltid gjort nån blunder per race och därigenom förlorat en ½-1 sek så dom andra kunnat komma ikapp/passera. Nu är han säkerheten själv.
Sv: Gauloises TT Assen
Salle:
Japp, det gör han. Och han gör det dessutom väldigt bra. Jag tror det var i vintras som han skrev kontrakt med något toppstall i England. Jag har för mig att det stod något om det i vår lokalblaska. Hm, jag får ta och kola upp detta bättre.
En, två, tre eller fyra hjul, det är saksamma, vi pratar fortfarande om den där "gråa zonen" som jag inte kan så mycket om, motorsport.... :))
Japp, det gör han. Och han gör det dessutom väldigt bra. Jag tror det var i vintras som han skrev kontrakt med något toppstall i England. Jag har för mig att det stod något om det i vår lokalblaska. Hm, jag får ta och kola upp detta bättre.
En, två, tre eller fyra hjul, det är saksamma, vi pratar fortfarande om den där "gråa zonen" som jag inte kan så mycket om, motorsport.... :))
Sv: Gauloises TT Assen
Salle:
Förresten så har jag hört talas om Johan Stigefeldt, det är inte så illa,va? :))
Förresten så har jag hört talas om Johan Stigefeldt, det är inte så illa,va? :))
Sv: Gauloises TT Assen
Salle:
Jag kommer aldrig hänga med i motorsportvärlden, det är liksom inte min grej. Men trots det så tycker jag det är synd att svenskarna inte kan vara med högr upp i resultatlistorna.
Men du, jag vet vem Alexander Storckenfeldt är, han kommer ju från Ljungskile och det är ett samhälle ett par mil från Uddevalla.
Jag kommer aldrig hänga med i motorsportvärlden, det är liksom inte min grej. Men trots det så tycker jag det är synd att svenskarna inte kan vara med högr upp i resultatlistorna.
Men du, jag vet vem Alexander Storckenfeldt är, han kommer ju från Ljungskile och det är ett samhälle ett par mil från Uddevalla.
Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Han har väl bara kört alla 250cc lopp i år. Du måste börja hänga med bättre alltså...
Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.
En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.
En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Han har väl bara kört alla 250cc lopp i år. Du måste börja hänga med bättre alltså...
Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.
En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.
En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Sv: Gauloises TT Assen
Salle:
Fredrik Watz, det namnet har jag aldrig hört talas om, inte ens läst det i någon tidning.
Det finns svenska talanger men de får inte chansen för att det inte finns sponsorer, synd att dom inte får en ärlig chans. Dessvärre tror jag inte att de så kallade storförtagen någonsin kommer att satsa på det heller. Hoppas jag har fel.
Tack för ditt svar, nu är jag nöjd!
Fredrik Watz, det namnet har jag aldrig hört talas om, inte ens läst det i någon tidning.
Det finns svenska talanger men de får inte chansen för att det inte finns sponsorer, synd att dom inte får en ärlig chans. Dessvärre tror jag inte att de så kallade storförtagen någonsin kommer att satsa på det heller. Hoppas jag har fel.
Tack för ditt svar, nu är jag nöjd!
Sv: Gauloises TT Assen
Paddan: Japp. Han är nere i Assen och säljer sin kropp i depån tillsammans med fru/flickvän & manager. :-)
Sv: Gauloises TT Assen
Salle: Fattade jag det rätt att Watz letar ny styrning inför nästa race då han inte var nöjd med "skräpet" han körde nu.
Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Vi har ju Fredrik Watz i 250cc (körde inte idag pga usel team) och ett 10-tal förare i EM (också på Assen i helgen). De är duktiga förare men svenskarna har ofta problem att få bra sponsorer så att dom kan komma in i ett bra team. Sverige är en "för liten" marknad tyvärr. Men skulle tex Ericsson eller nått annat storföretag gått in och satsat på Stiggy eller Fredrik så skulle det vara intressant att se vad de kunnat/kan åstadkomma. Jag tror mycket väl att dom skulle tampas om pallplatser, en titel känns dock långt borta även OM skulle bli ske.
Sen kommer det riktigt unga talanger som börjar åka ner och köra tuffa spanska mästerskapen och kan komma in på den vägen.
Vi håller tummarna.
Sen kommer det riktigt unga talanger som börjar åka ner och köra tuffa spanska mästerskapen och kan komma in på den vägen.
Vi håller tummarna.
Sv: Gauloises TT Assen
Salle, Paddan eller någon annan:
Det är väldigt glest med svenska framgångar, finns det någon möjlighet att man i framtiden kan ha en (eller flera) svenskar med i toppen?
Eller vad "väljer" ungdomarna nuförtiden? För egen del tycker jag det känns som de väljer Speedway i första läget, mycket tack vare Tony Richardsson.
Sen vet jag att jag skriver i fel tråd, men det kanske går bra ändå...
Det är väldigt glest med svenska framgångar, finns det någon möjlighet att man i framtiden kan ha en (eller flera) svenskar med i toppen?
Eller vad "väljer" ungdomarna nuförtiden? För egen del tycker jag det känns som de väljer Speedway i första läget, mycket tack vare Tony Richardsson.
Sen vet jag att jag skriver i fel tråd, men det kanske går bra ändå...
Sv: Gauloises TT Assen
Målfoto mellan Debon & Guintoli och på 12:e/13:e plats. Det innebär att det skiljer mindre än en 1/1000-del. Högst nån centimeter vill säga. Tät racing även bortanför täten minst sagt.
Sv: Gauloises TT Assen
Lita på Salle...
250cc var dagens 1:a evenemang. Högt tempo och täta positioner genom hela racet. Jorge Lorenzo ledde från start till sista svängen på näst sista varvet då först Pedrosa och sedan Sebas Porto bromsar sig om. Porto tar kommandot och vinner. Pedrosa 2:a, Lorenzo 3:a.
250cc var dagens 1:a evenemang. Högt tempo och täta positioner genom hela racet. Jorge Lorenzo ledde från start till sista svängen på näst sista varvet då först Pedrosa och sedan Sebas Porto bromsar sig om. Porto tar kommandot och vinner. Pedrosa 2:a, Lorenzo 3:a.
Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:
MotoGP
MotoGP
| 01 | 46 | V.Rossi | Yamaha | 1'58"936 | |
| 02 | 15 | S.Gibernau | Honda | 1'59"247 | + 0'00"311 |
| 03 | 33 | M.Melandri | Honda | 1'59"632 | + 0'00"696 |
| 04 | 56 | S.Nakano | Kawasaki | 1'59"760 | + 0'00"824 |
| 05 | 69 | N.Hayden | Honda | 1'59"784 | + 0'00"848 |
| 06 | 5 | C.Edwards | Yamaha | 2'00"006 | + 0'01"070 |
| 07 | 65 | L.Capirossi | Ducati | 2'00"136 | + 0'01"200 |
| 08 | 4 | A.Barros | Honda | 2'00"232 | + 0'01"296 |
| 09 | 3 | M.Biaggi | Honda | 2'00"281 | + 0'01"345 |
| 10 | 66 | A.Hofmann | Kawasaki | 2'00"298 | + 0'01"362 |
| 11 | 6 | M.Tamada | Honda | 2'00"656 | + 0'01"720 |
| 12 | 21 | J.Hopkins | Suzuki | 2'00"810 | + 0'01"874 |
| 13 | 7 | C.Checa | Ducati | 2'00"883 | + 0'01"947 |
| 14 | 12 | T.Bayliss | Honda | 2'01"216 | + 0'02"280 |
| 15 | 10 | K.Roberts | Suzuki | 2'01"836 | + 0'02"900 |
| 16 | 11 | R.Xaus | Yamaha | 2'01"854 | + 0'02"918 |
| 17 | 94 | D.Checa | Yamaha | 2'02"639 | + 0'03"703 |
| 18 | 44 | R.Rolfo | Ducati | 2'02"704 | + 0'03"768 |
| 19 | 67 | S.Byrne | Proton | 2'03"442 | + 0'04"506 |
| 20 | 77 | J.Ellison | Blata | 2'03"488 | + 0'04"552 |
| 21 | 27 | F.Battaini | Blata | 2'06"527 | + 0'07"591 |
Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:
250cc
250cc
| 01 | 48 | J.Lorenzo | Honda | 2'04"562 | |
| 02 | 19 | S.Porto | Aprilia | 2'04"738 | + 0'00"176 |
| 03 | 1 | D.Pedrosa | Honda | 2'04"901 | + 0'00"339 |
| 04 | 27 | C.Stoner | Aprilia | 2'05"251 | + 0'00"689 |
| 05 | 5 | A.De Angelis | Aprilia | 2'05"456 | + 0'00"894 |
| 06 | 73 | H.Aoyama | Honda | 2'05"702 | + 0'01"140 |
| 07 | 34 | A.Dovizioso | Honda | 2'05"864 | + 0'01"302 |
| 08 | 80 | H.Barbera | Honda | 2'06"255 | + 0'01"693 |
| 09 | 7 | R.De Puniet | Aprilia | 2'06"263 | + 0'01"701 |
| 10 | 24 | S.Corsi | Aprilia | 2'06"809 | + 0'02"247 |
| 11 | 96 | J.Smrz | Honda | 2'06"950 | + 0'02"388 |
| 12 | 57 | C.Davies | Aprilia | 2'07"322 | + 0'02"760 |
| 13 | 55 | Y.Takahashi | Honda | 2'07"410 | + 0'02"848 |
| 14 | 17 | S.Jenkner | Aprilia | 2'07"523 | + 0'02"961 |
| 15 | 32 | M.Giansanti | Aprilia | 2'07"614 | + 0'03"052 |
| 16 | 25 | A.Baldolini | Aprilia | 2'07"684 | + 0'03"122 |
| 17 | 50 | S.Guintoli | Aprilia | 2'07"756 | + 0'03"194 |
| 18 | 28 | D.Heidolf | Honda | 2'07"851 | + 0'03"289 |
| 19 | 8 | A.Ballerini | Aprilia | 2'07"854 | + 0'03"292 |
| 20 | 15 | R.Locatelli | Aprilia | 2'07"976 | + 0'03"414 |
| 21 | 6 | A.Debon | Honda | 2'08"412 | + 0'03"850 |
| 22 | 38 | G.Leblanc | Aprilia | 2'08"952 | + 0'04"390 |
| 23 | 14 | A.West | KTM | 2'09"149 | + 0'04"587 |
| 24 | 21 | A.Vincent | Fantic | 2'09"568 | + 0'05"006 |
| 25 | 36 | M.Cardenas | Aprilia | 2'10"218 | + 0'05"656 |
| 26 | 45 | M.Danese | Aprilia | 2'10"331 | + 0'05"769 |
| 27 | 67 | R.Gevers | Aprilia | 2'10"627 | + 0'06"065 |
| 28 | 66 | H.Smees | Aprilia | 2'10"692 | + 0'06"130 |
| 29 | 12 | G.Rizmayer | Yamaha | 2'11"204 | + 0'06"642 |
Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:
125cc:
125cc:
| 01 | 36 | M.Kallio | KTM | 2'11"855 | |
| 02 | 14 | G.Talmacsi | KTM | 2'11"915 | + 0'00"060 |
| 03 | 75 | M.Pasini | Aprilia | 2'12"300 | + 0'00"445 |
| 04 | 58 | M.Simoncelli | Aprilia | 2'12"729 | + 0'00"874 |
| 05 | 12 | Th.Luthi | Honda | 2'12"911 | + 0'01"056 |
| 06 | 33 | S.Gadea | Aprilia | 2'13"170 | + 0'01"315 |
| 07 | 54 | M.Poggiali | Gilera | 2'13"217 | + 0'01"362 |
| 08 | 7 | A.Masbou | Honda | 2'13"357 | + 0'01"502 |
| 09 | 55 | H.Faubel | Aprilia | 2'13"370 | + 0'01"515 |
| 10 | 71 | T.Koyama | Honda | 2'13"403 | + 0'01"548 |
| 11 | 60 | J.Simon | KTM | 2'13"403 | + 0'01"548 |
| 12 | 52 | L.Pesek | Derbi | 2'13"465 | + 0'01"610 |
| 13 | 63 | M.Di Meglio | Honda | 2'13"524 | + 0'01"669 |
| 14 | 19 | A.Bautista | Honda | 2'13"631 | + 0'01"776 |
| 15 | 43 | M.Hernandez | Aprilia | 2'13"646 | + 0'01"791 |
| 16 | 6 | J.Olive | Aprilia | 2'13"973 | + 0'02"118 |
| 17 | 76 | M.Ranseder | KTM | 2'13"991 | + 0'02"136 |
| 18 | 32 | F.Lai | Honda | 2'14"272 | + 0'02"417 |
| 19 | 35 | R.De Rosa | Aprilia | 2'14"363 | + 0'02"508 |
| 20 | 41 | A.Espargaro | Honda | 2'14"389 | + 0'02"534 |
| 21 | 29 | A.Iannone | Aprilia | 2'14"433 | + 0'02"578 |
| 22 | 18 | N.Terol | Derbi | 2'14"463 | + 0'02"608 |
| 23 | 22 | P.Nieto | Derbi | 2'14"596 | + 0'02"741 |
| 24 | 11 | S.Cortese | Honda | 2'14"716 | + 0'02"861 |
| 25 | 16 | R.Schouten | Honda | 2'14"975 | + 0'03"120 |
| 26 | 8 | L.Zanetti | Aprilia | 2'15"150 | + 0'03"295 |
| 27 | 9 | T.Kuzuhara | Honda | 2'15"250 | + 0'03"395 |
| 28 | 47 | A.Rodriguez | Honda | 2'15"370 | + 0'03"515 |
| 29 | 44 | K.Abraham | Aprilia | 2'15"399 | + 0'03"544 |
| 30 | 45 | I.Toth | Aprilia | 2'15"457 | + 0'03"602 |
| 31 | 10 | F.Sandi | Honda | 2'15"666 | + 0'03"811 |
| 32 | 15 | M.Pirro | Malaguti | 2'15"951 | + 0'04"096 |
| 33 | 25 | D.Giuseppetti | Aprilia | 2'15"965 | + 0'04"110 |
| 34 | 28 | J.Carchano | Aprilia | 2'16"146 | + 0'04"291 |
| 35 | 26 | V.Braillard | Aprilia | 2'16"150 | + 0'04"295 |
| 36 | 42 | G.Pellino | Malaguti | 2'16"321 | + 0'04"466 |
| 37 | 46 | M.Tunez | Aprilia | 2'16"427 | + 0'04"572 |
| 38 | 37 | J.Litjens | Honda | 2'16"918 | + 0'05"063 |
| 39 | 78 | H.Van den Berg | Aprilia | 2'17"682 | + 0'05"827 |
| 40 | 79 | GJ Kok | Honda | 2'18"113 | + 0'06"258 |
Gauloises TT Assen
Varmt och torrt under de första 2 dagarna men på Warm-Upen i morse var banan fuktig men upptorkande (som många av oss kanske).
Assen, roadracingens Mecka, har förutom folkfest bjudi på lite drama. En ombyggd sektion av banan har satt lite bry och odlat lite dispyter. Igår så körde Battaini på Biaggio som hade bromsat på sig i en chikan och kommit ut på banan i Francos väg. Såg en repris och det såg konstigt ut. Liknade incidenter har hänt flera men utan kontakt. Sen var Biaggi och Melandri ihop efter att Biaggi kört jättelångsamt och provstartat under sista minuten av kvalet och hindrat Melandris framfart. Biaggi armbågade och Melandri svarade med ett knä emot styret och Biaggi höll på att stypa. Sen skall det ha varit nåt om ett stryptag av nån i Max's team (Mr Valerio Biaggi) när Marco kom tillbaka i depån och $6000 i böter för Max [url=www.motograndprix.com/en/motogp/news_info/news_info_14631_1.htm?menu=home](länk till detta)[/url]
Assen, roadracingens Mecka, har förutom folkfest bjudi på lite drama. En ombyggd sektion av banan har satt lite bry och odlat lite dispyter. Igår så körde Battaini på Biaggio som hade bromsat på sig i en chikan och kommit ut på banan i Francos väg. Såg en repris och det såg konstigt ut. Liknade incidenter har hänt flera men utan kontakt. Sen var Biaggi och Melandri ihop efter att Biaggi kört jättelångsamt och provstartat under sista minuten av kvalet och hindrat Melandris framfart. Biaggi armbågade och Melandri svarade med ett knä emot styret och Biaggi höll på att stypa. Sen skall det ha varit nåt om ett stryptag av nån i Max's team (Mr Valerio Biaggi) när Marco kom tillbaka i depån och $6000 i böter för Max [url=www.motograndprix.com/en/motogp/news_info/news_info_14631_1.htm?menu=home](länk till detta)[/url]